Toon posts:

Adobe Lr, Ps en Luminar erg traag op nieuwe iMac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jomoloco84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-01-2019
Ik heb afgelopen september mijn eerste Mac gekocht. Een 27” 5K met i5 3,8ghz / 8gb RAM / 2tb fusiondrive / AMD 580...

Na lang sparen eindelijk de gelukkige eigenaar van een prachtige iMac. Alleen nu merk ik dat zowel Lr, Ps en luminar erg traag werken op mijn Mac. Tijdens het laden en bewerken van foto’s moet ik constant wachten, stottert de bewerking en zie ik pas na lang nadenken van de Mac hoe de bewerking uitpakt. Ik heb de Mac gekocht bij Apple na uitgebreid te zijn geadviseerd door de medewerker. Deze Mac zou perfect moeten zijn voor fotobewerking volgens de verkopers.

Waarom ervaar ik dat zo niet? Wat kan ik doen om alles vlotter te laten draaien? Is dat een kwestie van RAM geheugen updaten? Of heb ik gewoon een hele dure miskoop gedaan?

[Voor 7% gewijzigd door Jomoloco84 op 20-11-2018 00:24]

Alle reacties

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 20:31

SuBBaSS

-has Ryzen

Miskoop zou ik niet zeggen maar die fusion drive had beter een 'full-on' ssd kunnen zijn.
Fusion drive is combo tussen (klein deel) ssd en conventionele hdd en dat verschil is erg merkbaar.

Overigens zou ik dan nog niet verwachten dat je echt traagheid ervaart (het is geen slome machine ofzo) maar je zou bijv. eens kunnen kijken in de 'activiteitenweergave' (even cmd+spatie en de eerste letters intypen) terwijl je bezig bent met photoshop om te zien hoe moeilijk hij het er echt mee heeft qua resources.
Maar met de mogelijke hoge resolutie kan het materiaal dat je bewerkt ook wel vlot lijvig worden waardoor bijv. je 8GB geheugen alsnog tekort schiet.

Daar zullen we toch wat meer info voor nodig hebben om te zien waar de bottleneck zit.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Zowel SSD als Ram upgraden. 8GB is voor dergelijke software echt niet meer van deze tijd, evenals een fusion drive of normale HDD.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 16:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Inverted_World schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:51:
Zowel SSD als Ram upgraden. 8GB is voor dergelijke software echt niet meer van deze tijd, evenals een fusion drive of normale HDD.
Niet overdrijven svp. Ook met 8 GB en een fusion drive moet het systeem gewoon vlot werken. Ik zit hier op een oude 2012 MBP met 8 GB en een SSD en daarop werken Ps, Lr ook nog prima.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Jomoloco84 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:22:
Ik heb afgelopen september mijn eerste Mac gekocht. Een 27” 5K met i5 3,8ghz / 8gb RAM / 2tb fusiondrive / AMD 580...

Na lang sparen eindelijk de gelukkige eigenaar van een prachtige iMac. Alleen nu merk ik dat zowel Lr, Ps en luminar erg traag werken op mijn Mac. Tijdens het laden en bewerken van foto’s moet ik constant wachten, stottert de bewerking en zie ik pas na lang nadenken van de Mac hoe de bewerking uitpakt. Ik heb de Mac gekocht bij Apple na uitgebreid te zijn geadviseerd door de medewerker. Deze Mac zou perfect moeten zijn voor fotobewerking volgens de verkopers.

Waarom ervaar ik dat zo niet? Wat kan ik doen om alles vlotter te laten draaien? Is dat een kwestie van RAM geheugen updaten? Of heb ik gewoon een hele dure miskoop gedaan?
En waar baseert deze medewerker waarom een iMac zo goed is dan?

Want als het aan mij ligt is dat niet zo, en dat merk je nu ook. Hou mij even op de hoogte ik heb waarschijnlijk een oplossing. Maar ik moet even zoeken.

Edit: https://forums.adobe.com/thread/2269605

Photoshop in lagere resolutie starten.

[Voor 8% gewijzigd door Berlinetta op 20-11-2018 02:23]

• Inverted_World
  • Nu online
Icephase schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 01:28:
[...]

Niet overdrijven svp. Ook met 8 GB en een fusion drive moet het systeem gewoon vlot werken. Ik zit hier op een oude 2012 MBP met 8 GB en een SSD en daarop werken Ps, Lr ook nog prima.
Ik overdrijf ook niet. Allereerst komt jou MBP uit 2012 en is het nu bijna 2019. Dus in die tussentijd mag je wel wat verschil verwachten qua ram. En zelfs destijds liep Apple al achter om nog steeds weinig ram aan te bieden tenzij extreme meerprijzen.

Daarbij is snelheid relatief wanneer je fusion en 8gb snel zat vind ;). Als ik het gemiddelde PSD bestand hier open op kantoor heb ik al niet voldoende aan 8GB. Doorgaans heb ik altijd een combinatie van pakketten openstaan. AE/AI. C4D/PS etc en dat vrijwel altijd al ruimschoots boven de 16gb met relatief simpele projecten. Gezien wij een studio zijn hebben we natuurlijk heel anders specs (I7/64Gb/1tb ssd/ 2x 1080ti, per workstation).

Besparen op RAM en SSD is hetzelfde als een Ferrari kopen met een VW Polo motor erin. Je hebt de looks nu, maar niet de specs. Daarom is Apple uiteindelijk zo duur helaas. Gelukkig hoeft het niet duurt te zijn beiden zaken te upgraden. :)

• Icephase

Icephase

Inverted_World schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:55:
[...]

Ik overdrijf ook niet. Allereerst komt jou MBP uit 2012 en is het nu bijna 2019. Dus in die tussentijd mag je wel wat verschil verwachten qua ram. En zelfs destijds liep Apple al achter om nog steeds weinig ram aan te bieden tenzij extreme meerprijzen.

Daarbij is snelheid relatief wanneer je fusion en 8gb snel zat vind ;). Als ik het gemiddelde PSD bestand hier open op kantoor heb ik al niet voldoende aan 8GB. Doorgaans heb ik altijd een combinatie van pakketten openstaan. AE/AI. C4D/PS etc en dat vrijwel altijd al ruimschoots boven de 16gb met relatief simpele projecten. Gezien wij een studio zijn hebben we natuurlijk heel anders specs (I7/64Gb/1tb ssd/ 2x 1080ti, per workstation).

Besparen op RAM en SSD is hetzelfde als een Ferrari kopen met een VW Polo motor erin. Je hebt de looks nu, maar niet de specs. Daarom is Apple uiteindelijk zo duur helaas. Gelukkig hoeft het niet duurt te zijn beiden zaken te upgraden. :)
Maar de beschrijving van TS doet vermoeden dat hij geen prof is, en er dus niet zijn geld mee hoeft te verdienen. Het is dus niet erg als het wat langer duurt in principe en meerdere pakketten tegelijk is ook niet noodzakelijk. Het hoeft niet bloedsnel te zijn.

Daarnaast zegt hij 'constant wachten, stottert de bewerking' en 'lang nadenken'. Dat doet vermoeden dat er écht iets mis is, want dat hoort gewoon niet zo. En ja, dat is allemaal erg subjectief maar om Macs met 'maar' 8 GB en 'slechts' een fusion drive weg te zetten als ongeschikt is toch echt onzin.

• Inverted_World
  • Nu online
Icephase schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:41:
[...]

Maar de beschrijving van TS doet vermoeden dat hij geen prof is, en er dus niet zijn geld mee hoeft te verdienen. Het is dus niet erg als het wat langer duurt in principe en meerdere pakketten tegelijk is ook niet noodzakelijk. Het hoeft niet bloedsnel te zijn.

Daarnaast zegt hij 'constant wachten, stottert de bewerking' en 'lang nadenken'. Dat doet vermoeden dat er écht iets mis is, want dat hoort gewoon niet zo. En ja, dat is allemaal erg subjectief maar om Macs met 'maar' 8 GB en 'slechts' een fusion drive weg te zetten als ongeschikt is toch echt onzin.
Nogmaals, ook geen pro zal snel te weinig hebben aan 8gb, tenzij je simpelweg genoegen neemt met stotters, of je ze door gewenning nauwelijks ervaart. Toen ik in 2012 afstudeerde werkende op een alienware laptop was die met zijn 8gb ook rete traag in het adobe pakket, wat duidelijk een kwestie van ram was. Ik durf er wel een wedje op te leggen dat er na een upgrade naar minstens 16gb en een SSD geen enkel probleem meer is. De problemen wijzen ook op het feit dat bij elke bewerking de ram vol zit. Mochten er ook spotters plaatsvinden bij opslaan e.d. dan is het ook de fusion drive.

• Icephase

Icephase

Inverted_World schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:02:
[...]

Nogmaals, ook geen pro zal snel te weinig hebben aan 8gb, tenzij je simpelweg genoegen neemt met stotters, of je ze door gewenning nauwelijks ervaart. Toen ik in 2012 afstudeerde werkende op een alienware laptop was die met zijn 8gb ook rete traag in het adobe pakket, wat duidelijk een kwestie van ram was. Ik durf er wel een wedje op te leggen dat er na een upgrade naar minstens 16gb en een SSD geen enkel probleem meer is. De problemen wijzen ook op het feit dat bij elke bewerking de ram vol zit. Mochten er ook spotters plaatsvinden bij opslaan e.d. dan is het ook de fusion drive.
Je vergelijkt een Windows laptop met een Mac. Die werken qua geheugenmanagement echt to-taal anders. Zelfs al doe je niets, zal het geheugen in een Mac 'vol' lopen. Dat wil je ook; anders wordt het immers niet gebruikt. Dat is dus geen graadmeter voor de performance. Met 8 GB ervaar ík in elk geval geen storende stotteringen of extreme traagheid, en mijn PSD's zijn echt niet klein (20 Mpix RAW bestanden).

Maar goed, terug naar de TS. Performance is subjectief: jouw 'snel' is misschien iets anders dan mijn 'snel'. Mijn advies is dus om even met de iMac terug te gaan naar de Apple store en te laten zien waar je de traagheid ervaart. De mensen daar kunnen echt wel zeggen of dit zo hoort, of dat er iets mis is met je iMac. Ze hebben daar meerdere iMacs staan, dan kun je direct vergelijken. Is jouw iMac 'stuk', kunnen ze hem direct innemen en (laten) repareren.

• Inverted_World
  • Nu online
Icephase schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:18:
[...]

Je vergelijkt een Windows laptop met een Mac. Die werken qua geheugenmanagement echt to-taal anders. Zelfs al doe je niets, zal het geheugen in een Mac 'vol' lopen. Dat wil je ook; anders wordt het immers niet gebruikt. Dat is dus geen graadmeter voor de performance. Met 8 GB ervaar ík in elk geval geen storende stotteringen of extreme traagheid, en mijn PSD's zijn echt niet klein (20 Mpix RAW bestanden).

Maar goed, terug naar de TS. Performance is subjectief: jouw 'snel' is misschien iets anders dan mijn 'snel'. Mijn advies is dus om even met de iMac terug te gaan naar de Apple store en te laten zien waar je de traagheid ervaart. De mensen daar kunnen echt wel zeggen of dit zo hoort, of dat er iets mis is met je iMac. Ze hebben daar meerdere iMacs staan, dan kun je direct vergelijken. Is jouw iMac 'stuk', kunnen ze hem direct innemen en (laten) repareren.
Ja of koop ram en een SSD en mocht het niet werken, stuur je het terug. Scheelt je in kosten, ( apple onderzoekskosten ongetwijfeld :/ ) en de kans dat het verholpen is lijkt me 99%.

Even voor de duidelijkheid, wij hebben hier 2 macs staan, die ook ontzettend traag zijn op 8GB. (oorspronkelijk zo aangeschaft vanwege het zelf upgraden) Dus dat hele "windows is anders" verhaal is een beetje outdated. We werken hier op beiden, en op beiden moet je echt niet een gemiddeld project niet willen openen met 8GB ram. Daarbij proberen wij ons überhaupt te beperken met Mac, puur grafisch werk, te weinig rekenkracht / snelheid voor de grote projecten.

SSD is nog te overzien eventueel als je wachten niet erg vind.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Inverted_World schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:05:
[...]

Ja of koop ram en een SSD en mocht het niet werken, stuur je het terug. Scheelt je in kosten, ( apple onderzoekskosten ongetwijfeld :/ ) en de kans dat het verholpen is lijkt me 99%.
Daar zijn wel wat haken en ogen. De SSD/HDD is geen "user replaceable" onderdeel, dus einde garantie. Ook moet je de plakstrip vervangen. Als hij voor garantie terugmoet, moet je alles ook weer herstellen naar origineel anders ben je het haasje. Dan kan je beter testen met een externe USB3 SSD.

I reject your reality and substitute my own

• Inverted_World
  • Nu online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:43:
[...]

Daar zijn wel wat haken en ogen. De SSD/HDD is geen "user replaceable" onderdeel, dus einde garantie. Ook moet je de plakstrip vervangen. Als hij voor garantie terugmoet, moet je alles ook weer herstellen naar origineel anders ben je het haasje. Dan kan je beter testen met een externe USB3 SSD.
Ah mijn fout, dat wist ik dus niet haha. Doorgaans retourneer ik eigenlijk nooit iets. Sowieso kan de upgrade geen kwaad als je even vooruit wilt overigens. :)

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Inverted_World schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:48:
[...]

Ah mijn fout, dat wist ik dus niet haha. Doorgaans retourneer ik eigenlijk nooit iets. Sowieso kan de upgrade geen kwaad als je even vooruit wilt overigens. :)
Nee sowieso. Een machine van 2-3 ruggen met een HDD.. het zou verboden moeten worden :+

Helaas mag je aan de 27"alleen RAM vervangen, verder mag je er eigenlijk niets aan doen. Sowieso niet handig als je geen zuignappen hebt, zo'n plastic pizzasnijder en een setje nieuwe plakstrips.

• Jomoloco84
Ik heb 2x 8gb geheugen besteld en ga deze vrijdag zelf erbij prikken. Overigens net Amac benaderd, zij beweren dat het hele display van de Mac eraf moet wanneer ik het geheugen wil upgraden.... raar, heb ik nog nooit van gehoord!

• Jomoloco84
Berlinetta schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 02:10:
[...]

En waar baseert deze medewerker waarom een iMac zo goed is dan?

Want als het aan mij ligt is dat niet zo, en dat merk je nu ook. Hou mij even op de hoogte ik heb waarschijnlijk een oplossing. Maar ik moet even zoeken.

Edit: https://forums.adobe.com/thread/2269605

Photoshop in lagere resolutie starten.
Photoshop draait in principe nog wel wat vlotter dan lightroom. En ik maak eigenlijk 99% van de bewerking gebruik van lightroom. Ik heb er nu 16gb ram geheugen besteld en deze komt vrijdag binnen.

Een externe SSD zou eventueel een oplossing kunnen zijn dus? Moet daar dan ook het OS op geïnstalleerd worden? Of alleen de Adobe programma’s?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Jomoloco84 Ik zou het hele OSX gewoon op de externe SSD draaien. Heb zelf de pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw en dat draait al jaren als een zonnetje.

Je kan de huidige interne HDD van de iMac dan gebruiken als opslag locatie.

[Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 20-11-2018 16:43]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Jomoloco84 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:35:
Ik heb 2x 8gb geheugen besteld en ga deze vrijdag zelf erbij prikken. Overigens net Amac benaderd, zij beweren dat het hele display van de Mac eraf moet wanneer ik het geheugen wil upgraden.... raar, heb ik nog nooit van gehoord!
Onzin. De 27" iMac 5K heeft een luikje aan de achterkant van de machine, bij de standaard. Kan je zo bij.

• danielllb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03-2022
Toevallig ervaar ik ongeveer hetzelfde (denk ik) op mijn MBP 2018. Ik heb er toevallig een post over gemaakt op Reddit en een filmpje bijgevoegd. Ben benieuwd of dit een beetje hetzelfde is als wat er bij jou gebeurt? En welke versie van Adobe CC gebruik je?

https://streamable.com/jg5le

• Jomoloco84
danielllb schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:01:
Toevallig ervaar ik ongeveer hetzelfde (denk ik) op mijn MBP 2018. Ik heb er toevallig een post over gemaakt op Reddit en een filmpje bijgevoegd. Ben benieuwd of dit een beetje hetzelfde is als wat er bij jou gebeurt? En welke versie van Adobe CC gebruik je?

Nou dit komt me bekend voor inderdaad! Al ben ik voornamelijk bezig in lightroom, en hapert dat onwijs. Als ik bijvoorbeeld schaduwen in een foto wil aanpassen, trek ik aan het schuifje... Dan vind ik het fijn dat k meteen zie wat het effect op de foto is en dat gebeurd dus niet. Het lijkt heel erg op de vertraging die jij in je filmpje hebt met het slepen vak de letters.

Versie van CC zou ik moeten nakijken, is allemaal ho to date geeft hij overigens wel aan.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:45
danielllb schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:01:

Ik heb geen mac en heb er geen verstand van!!!

Maar; Dit effect lijkt alsof je beeld gerenderd wordt door je processor, i.p.v. je videokaart.

Aan TS: kan je niet met een tooltje die geheugen/processor/harddisk monitort, kijken welk onderdeel aan z'n max zit?

edit:
Oh, en ik zou al terug zijn gegaan naar de winkel, om ze te laten zien hoe m'n nieuwe mac presteert, en hen vragen of dat normaal is.

[Voor 9% gewijzigd door zetje01 op 20-11-2018 18:22]

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 14:36
Ik heb een 2018 MacBook Pro met 8GB geheugen en heb geen problemen zoals jij omschrijft (De Macbook heeft natuurlijk wel een SSD)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je GPU accelaration o.i.d. uit moet zetten als je problemen hebt, zou je dus eens kunnen proberen.. Staat ergens onder de instellingen van Lightroom...

Stukje van een willekeurige (Photofacts.nl) site..

Hieronder een lijst met mogelijke problemen:

Extreem trage brush-prestaties
Afbeeldingsvoorbeelden verdwijnen en worden zwart of in een andere kleur weergegeven;
Zwart beeld bij inzoomen of pannen van de afbeelding;
Trage prestaties bij het switchen tussen foto's;
Algehele verminderde Lightroom-prestaties.

Als je één van de bovenstaande problemen opmerkt, schakel dan de GPU-versnelling uit en kijk of dit de prestaties en de stabiliteit van Lightroom verbetert.

[Voor 45% gewijzigd door joecks op 20-11-2018 18:49]

• Jomoloco84
joecks schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:46:
Ik heb een 2018 MacBook Pro met 8GB geheugen en heb geen problemen zoals jij omschrijft (De Macbook heeft natuurlijk wel een SSD)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je GPU accelaration o.i.d. uit moet zetten als je problemen hebt, zou je dus eens kunnen proberen.. Staat ergens onder de instellingen van Lightroom...

Stukje van een willekeurige (Photofacts.nl) site..

Hieronder een lijst met mogelijke problemen:

Extreem trage brush-prestaties
Afbeeldingsvoorbeelden verdwijnen en worden zwart of in een andere kleur weergegeven;
Zwart beeld bij inzoomen of pannen van de afbeelding;
Trage prestaties bij het switchen tussen foto's;
Algehele verminderde Lightroom-prestaties.

Als je één van de bovenstaande problemen opmerkt, schakel dan de GPU-versnelling uit en kijk of dit de prestaties en de stabiliteit van Lightroom verbetert.
Klopt dit heb ik ook gevonden, heb net het bewuste vonkje bij de GPU versnelling uitgeschakeld.... Meek niet zo heel erg veel verschil nog

• Berlinetta
  • Niet online
@Jomoloco84 @zetje01 @joecks

Ik zal wel afgeschoten worden door jullie, excuses alvast!
Maar ik wacht eigenlijk steeds op een verklaring waarom een Macbook zo goed is voor Photoshop en andere programma's

https://helpx.adobe.com/p...nts/earlier-versions.html
Tested cards may not meet the minimum bar for use with all GPU features. In addition to basic functionality, some Photoshop features, especially those which use APIs like OpenCL, require greater bandwidth, memory, or compute resources than other Photoshop features. These requirements can pose significant challenges when cards are placed in older machines, such as ones with low-powered motherboards or machines that make use of a single DIMM for their system memory, effectively halving the bandwidth between the system memory and the GPU memory.

Additionally, the relevant tests are performed when Photoshop starts up. On computers barely meeting the requirements, other running software may tip the balance from a card passing to failing. At times, OS updates, patches, and driver updates may cause issues with cards that were previously working fine.

We recommend you use the latest system and GPU hardware to make the most of GPU features in Photoshop.
Daarnaast is het eigenlijk beter om een NVIDIA videokaart te hebben voor Lighroom, Photoshop Indesign en de rest van de suite. (Vroeger hadden Macbooks NVIDIA)

Ik kan met een 740M meerdere filters, blurs en aanpassing doen zonder stotteren.
Wat men hierboven in het filmpje aangaf is wel ernstig.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 14:45
Icephase schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:18:
Je vergelijkt een Windows laptop met een Mac. Die werken qua geheugenmanagement echt to-taal anders. Zelfs al doe je niets, zal het geheugen in een Mac 'vol' lopen.
Zowel Linux, Windows en OS X maken gebruik van virtual memory, waarbij het overgebleven geheugen ingezet wordt als cache voor je disk I/O. Dat is dus helemaal niet totaal anders, maar juist heel erg vergelijkbaar. Vanaf elk native 32-bit OS werkt dit zo en natuurlijk zijn er op details verschillen. Totaal anders is het echter niet.

"Als je niks doet..." bestaat eigenlijk niet meer bij moderne systemen. Als jij niets doet, dan gaat het systeem wel wat doen (bijv. indexeren, JIT-ten, preloaden of andere achtergrondtaken). Daardoor kunnen je caches dus inderdaad vollopen, maar dat is vooral afhankelijk welke services je allemaal hebt draaien. Een erg kaal Linux systeem zal dit minder doen, maar de meeste systemen die ingericht zijn voor desktop gebruik zullen hiervoor kiezen om de computer sneller te laten aanvoelen.

Extra geheugen is dus vrijwel altijd prettig, omdat je meer kunt cachen en daarmee het laden versnelt. Dit geldt ook deels voor schrijven, maar vaak is dat beperkt omdat je wilt voorkomen dat je veel gegevens verliest bij een plotselinge stroomuitval.

Wel zit er verschil in of er een swapfile (aka. pagefile) gebruikt wordt. Als je dat wel doet, dan krijg je minder snel dat het OS aangeeft dat het geheugen vol is. In plaats daarvan gebruikt die disk als extra geheugen en dat is verschrikkelijk traag. Sommige systemen kiezen er daarom voor om dit mechanisme volledig uit te schakelen om de "onverklaarbare" traagheid te verminderen.

Het is niet waar dat OS X met echt minder geheugen toe kan dan een Windows systeem. Linux kan vaak wel met minder geheugen toe, maar dan moet je ook concessies doen (bijv. geen grafische schil). Macs hebben vaak redelijk moderne hardware bij aanschaf en "vervuilen" ook minder snel dan Windows (met name door register en shared directories voor libraries). Daardoor blijven ze langer bruikbaar. Dat zal echter voor de huidige generatie Macs minder zijn. Oude Macs kon je goed upgraden (extra geheugen en HDD vervangen door een SSD). Dat is helaas niet meer mogelijk en zal je op en duur je Mac vooral vervangen omdat de hoeveelheid geheugen/SSD de beperkende factor wordt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 21:45

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Berlinetta schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:59:

Maar ik wacht eigenlijk steeds op een verklaring waarom een Macbook zo goed is voor Photoshop en andere programma's

[...]

Daarnaast is het eigenlijk beter om een NVIDIA videokaart te hebben voor Lighroom, Photoshop Indesign en de rest van de suite. (Vroeger hadden Macbooks NVIDIA)

Ik kan met een 740M meerdere filters, blurs en aanpassing doen zonder stotteren.
Wat men hierboven in het filmpje aangaf is wel ernstig.
Punten die je aanhaalt zijn zeker waar, maar volgens mij zoek je een beetje een discussie die er niet is ;)
Het gaat er vooral om dat deze mac het goed zou moeten doen met Photohsop etc. nn dat dat nu niet het geval is, dus dat er wellicht iets mis is.

• Jomoloco84
Dank voor alle reacties. Ik lees veel over de ontbrekende ssd schijf in mijn Mac, maar ik heb me laten vertellen dat er een 128gb ssd partitie op de fusiondrive zit. Deze zou de processen in lightroom aanzienlijk moeten kunnen versnellen lijkt me.

Ik ga er vrijdag 16gb ram geheugen bijzetten, mocht dat niet het beoogde resultaat hebben gaat de iMac de verkoop in.... Ik vind hem te duur om aan te irriteren

• joecks
  • Laatst online: 31-05 14:36
Berlinetta schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:59:

Ehh... Waar zeg ik dat ?

Ik zeg alleen dat ik geen problemen heb met Lightroom op mijn MacBook Pro met 8GB geheugen ! PS, ik heb een 2017 model ipv een 2018 model wat ik eerder aangaf, typo...

• Frogmen
  • Niet online
Jomoloco84 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:34:
Dank voor alle reacties. Ik lees veel over de ontbrekende ssd schijf in mijn Mac, maar ik heb me laten vertellen dat er een 128gb ssd partitie op de fusiondrive zit. Deze zou de processen in lightroom aanzienlijk moeten kunnen versnellen lijkt me.

Ik ga er vrijdag 16gb ram geheugen bijzetten, mocht dat niet het beoogde resultaat hebben gaat de iMac de verkoop in.... Ik vind hem te duur om aan te irriteren
Heb je voordat je het geheugen besteld goed geinformeerd over het plaatsen ervan en hoe dat moet. Dat is namelijk bij de iMac niet meer makkelijk zelf te doen zover ik weet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:50
Op het internet zijn genoeg bedrijven te vinden die de Fusion Drive drive vervangen voor een SSD. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

www.timwijen.com

• Jomoloco84
tim.w schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:03:
Op het internet zijn genoeg bedrijven te vinden die de Fusion Drive drive vervangen voor een SSD. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Klopt! Alleen vervalt dan de totale garantie heb ik begrepen.... Ik ga eerst proberen de RAM bankjes erbij te prikken.... alvorens ik een SSD aanschaf.

• Jomoloco84
Frogmen schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:42:
[...]

Heb je voordat je het geheugen besteld goed geinformeerd over het plaatsen ervan en hoe dat moet. Dat is namelijk bij de iMac niet meer makkelijk zelf te doen zover ik weet.
Op de website van Apple een hele praktische hand-out gevonden over het plaatsen van extra geheugen... Ik ga het proberen

• Berlinetta
  • Niet online
kaassouffle schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:34:
[...]

Punten die je aanhaalt zijn zeker waar, maar volgens mij zoek je een beetje een discussie die er niet is ;)
Het gaat er vooral om dat deze mac het goed zou moeten doen met Photohsop etc. nn dat dat nu niet het geval is, dus dat er wellicht iets mis is.
Nee, ik wil gewoon duidelijkheid, het kan zo zijn dat het niet waar is. Dan zou ik wil weten waar het aan ligt.
Want dan zit ik er naast. Maar er wordt te weinig informatie gegeven. Als jij zo denkt vind ik het helemaal prima. Maar ga dan niet zeiken waarom je laptop zo slecht werkt.

Jammer, dit geeft toch wéér bepaalde dingen.

• Jomoloco84
Berlinetta schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:32:
[...]

Nee, ik wil gewoon duidelijkheid, het kan zo zijn dat het niet waar is. Dan zou ik wil weten waar het aan ligt.
Want dan zit ik er naast. Maar er wordt te weinig informatie gegeven. Als jij zo denkt vind ik het helemaal prima. Maar ga dan niet zeiken waarom je laptop zo slecht werkt.

Jammer, dit geeft toch wéér bepaalde dingen.
Wat voor informatie zie ik kunnen geven? Dan ga ik dat zo direct even doen namelijk.... Vind het nogal wat om met de doos en Mac van 20 kilo door de binnenstad te banjeren en bij Amac te vragen of ze ff mee willen kijken

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelfde ervaring gehad met iMac 27 5K. Met de RAW bestanden van +/- 85mb. Dit werkte met de fusion drive niet zo lekker. Ook na upgrade van geheugen van 8 na 32. Wel werkbaar, maar was niet zo vlot als met de +/- 25 mb RAW bestanden.

Werken vanaf externe SSD ging ook al stuk beter.

MacBook pro 13 2016 met 8 intern was vlotter dan de iMac met 32. Uiteindelijk de iMac weg gedaan en gekozen voor versie met SSD. Had er SSD in kunnen laten zetten, maar omruilen was goedkopere oplossing ;-)

[Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 21-11-2018 11:10]

Mijn plekje op het web -_- MTB gpx routes Reichswald & Fotografie blog

• Jomoloco84
Superdaantje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:55:
Zelfde ervaring gehad met iMac 27 5K. Met de RAW bestanden van +/- 85mb. Dit werkte met de fusion drive niet zo lekker. Ook na upgrade van geheugen van 8 na 32. Wel werkbaar, maar was niet zo vlot als met de +/- 25 mb RAW bestanden.

Werken vanaf externe SSD ging ook al stuk beter.

MacBook pro 13 2016 met 8 intern was vlotter dan de iMac met 32. Uiteindelijk de iMac weg gedaan en gekozen voor versie met SSD. Had er SSD in kunnen laten zetten, maar omruilen was goedkopere oplossing ;-)
Omruilen? Heb je je “oude” Mac gewoon zelf verkocht? Neem aan dat Apple na 2 maanden niet van plan is om iets te ruilen? Misschien voor mij ook een optie om voor een versie met SSD te gaan. Thanks voor je reactie!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij mij was het binnen twee weken en Apple heeft dit netjes gecrediteerd, zodat ik nieuwe kon bestelen. Hiervoor kun je het best terecht bij de winkel waar je de iMac hebt gekocht. .

Ik had enkel uitdaging met de grotere RAW bestanden (=/- 85 mb). Verder was de iMac snel zat.

[Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 21-11-2018 11:28]

Mijn plekje op het web -_- MTB gpx routes Reichswald & Fotografie blog

• Berlinetta
  • Niet online
Jomoloco84 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:37:
[...]

Wat voor informatie zie ik kunnen geven? Dan ga ik dat zo direct even doen namelijk.... Vind het nogal wat om met de doos en Mac van 20 kilo door de binnenstad te banjeren en bij Amac te vragen of ze ff mee willen kijken
Niet vergeten dat jij volgens mij geholpen wil worden hé

Zo even uit mijn hoofd:

-Welke versie van software je gebruikt
-Welke MacOS versie
-Wat heb je op achtergrond draaien?
-Hoe lang dit incident zich voor doet
-Welke instellingen je in gebruikt in software voorbeeld (Hardware acceleratie aan of uit)
-Wat jouw precieze specificaties zijn

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:50
Jomoloco84 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:27:
[...]

Klopt! Alleen vervalt dan de totale garantie heb ik begrepen.... Ik ga eerst proberen de RAM bankjes erbij te prikken.... alvorens ik een SSD aanschaf.
Ik vraag het omdat ik hetzelfde ervaar binnen lightroom met mijn IMac (late 2015 model met 32 GB RAM en een 1tb fusion drive).
Mijn garantie is al komen te vervallen en ik heb nog een 1TB Samsung 850 evo SSD op de plank liggen. Wellicht interessant om deze door een bedrijf in te laten bouwen.

www.timwijen.com

• Jomoloco84
Zojuist 16gb ram toegevoegd wat een totaal maakt van 24gb ram geheugen. De eerste probeersels laten zien dat lightroom een stuk soepeler werkt, wel heb ik de GPU versnelling weer aangezet, dat geeft aanzienlijk beter resultaat nu het ram geheugen is verhoogd.

Ik ga straks Luminar uitproberen, dat was op de 8gb namelijk echt een no go, waarop de iMac compleet vastliep

• Berlinetta
  • Niet online
En de conclusie is?

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 10:04
Jomoloco84 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:58:
Zojuist 16gb ram toegevoegd wat een totaal maakt van 24gb ram geheugen. De eerste probeersels laten zien dat lightroom een stuk soepeler werkt, wel heb ik de GPU versnelling weer aangezet, dat geeft aanzienlijk beter resultaat nu het ram geheugen is verhoogd.

Ik ga straks Luminar uitproberen, dat was op de 8gb namelijk echt een no go, waarop de iMac compleet vastliep
24 gig ram? Dit lijkt me echt niet het probleem. Ik heb zelf de late 2015 mbp met 8 gig ram en een ssd en daar draait photoshop en Lightroom als een zonnetje op. Meer ram is nooit weg maar 24 gig? Really?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee