Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Achtegrondartikel over de nieuwe EU 'link-tax' richtlijn?

Pagina: 1
Acties:

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15-06 08:55
Meermaals is er de afgelopen tijd hier een artikel verschenen over de nieuwe EU richtlijn over het delen van informatie op het internet* en ook reacties/meningen van Google en Facebook hierover. De aanleiding voor onderstaande suggestie zijn de gepolariseerde reacties op het artikel nieuws: Google hint op eventuele sluiting News-dienst in EU als 'linkbelastin...

Het valt mij op dat de meeste reacties zeer negatief van toon zijn over deze richtlijn en dat de teneur gebaseerd lijkt op misinformatie (dat is natuurlijk slechts mijn interpretatie). Specifiek gaat het over de 'link-tax' (die volgens mij niet in de richtlijn staat, maar waarvoor toch steevast een artikelnummer gegeven wordt, namelijk 11) en de verplichting geupload materiaal (bij een online dienst die dat ondersteund) te controleren op auteursrechtelijk beschermde inhoud, het zogenoemd uploadfilter.

Het is ook voor mij als kritische lezer oprecht zeer moeilijk de inhoud van de richtlijn zoals die nu besloten is te achterhalen. Wellicht zou Tweakers hierover een achtergrondartikel kunnen schrijven over wat wel en niet de inhoud van de richtlijn lijkt te zijn en wat veschillende partijen denken dat daarvan de effecten zullen zijn? [Dus niet alleen de mening van Google en FB naar voren brengen zoals nu het geval is.] Ik snap dat jullie als media-dienst die juist het vrije internet ter harte heeft geen duidelijke partij willen kiezen, maar informatie verschaffen lijkt me zeer nuttig om de discussies hier op de site beter te kunnen voeren.

* De volle naam van de richtlijn is 'Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on copyright in the Digital Single Market COM/2016/0593 final - 2016/0280 (COD)' als ik het niet verkeerd heb.

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 09:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True