Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waarom valt mijn vloerverwarming uit?

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18-06 11:53
Irritant probleem wat ik heb en wat ik natuurlijk krijg op het moment dat het buiten wat kouder wordt. Mijn vloerverwarming stopt er telkens mee. Ik vermoed dat dit te maken heeft met:
  1. Het feit dat ik niet precies weet hoe een en ander zou *moeten* werken
  2. De thermische beveiliging van de vloerverwarming zijn werk doet
Situatie: Thermion vloerverwarming met 5 groepen met daarop een Wilo Yonos Para pompje
Op het moment dat ik de thermostaat stabiel op bijvoorbeeld 20 graden laat draaien gaat het goed. Echter, op het moment dat ik, zoals vandaag, de temperatuur 1 graadje hoger zet, knalt de temperatuursbeveiliging eruit (tenminste, dat is mijn vermoeden).
Op dat moment heb ik de foto's dan ook genomen. Let op: ik heb nooit uitleg of een handleiding gekregen toen dit apparaat in gebruik werd genomen. Dat is geen verwijt aan mijn "mannetjes" die het hebben geinstalleerd, maar het is gewoon een feit.

Overzichtsfoto:

De ingangstemperatuur staat op 45 graden.

Na uitval (en als de CV nog wel staat te blazen), staat de meter op bijna 60 graden (en volgens mij de reden dat de temperatuursbeveiliging die op 55 graden staat afgesteld, de boel afsluit).

De pomp zelf staat (en ik weet dus ook niet of dat correct is) naar links boven.

Het oppervlak van de te verwarmen tuimte is ongeveer 55 m2. Vorig jaar had ik hetzelfde issue, toen heb ik de thermische beveiliging vervangen. Dat gaf toen soelaas, maar ik vermoed dat dit meer toeval dan wat anders was. 2 weken terug heb ik opnieuw (toen begonnen de problemen alweer) een thermische beveiliging gekocht. Die heb ik er vandaag weer opgezet, maar dat lost het probleem niet op. Dus. Blijkbaar.

Hebben jullie een mogelijke oorzaak *en* oplossing voor dit issue? Ik ga morgen ook een telefoontje wagen richting Thermion, maar ik ben ook altijd blij verbaasd met de collectieve kennis van de Tweakers community.

No drama

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Weet je zeker dat de pomp het nog doet?
Die beveiliging (thermostaat) is er om te zorgen dat je de vloer niet naar de filistijnen helpt door er veel te warm water doorheen te pompen. 40 graden is vaak het maximum wat veilig wordt geacht (en los daarvan, het is ook niet prettig om met blote voeten op een vloer van 60 graden te lopen ;))

De pomp staat misschien te snel ingesteld, waardoor het water heet terugkomt omdat het niet de kans heeft gehad de warmte af te geven aan de vloer?

[Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-11-2018 20:43]

• Wish
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:42:
Weet je zeker dat de pomp het nog doet?
Die beveiliging (thermostaat) is er om te zorgen dat je de vloer niet naar de filistijnen helpt door er veel te warm water doorheen te pompen. 40 graden is vaak het maximum wat veilig wordt geacht (en los daarvan, het is ook niet prettig om met blote voeten op een vloer van 60 graden te lopen ;))

De pomp staat misschien te snel ingesteld, waardoor het water heet terugkomt omdat het niet de kans heeft gehad de warmte af te geven aan de vloer?
De pomp doet het nog. Vanmiddag heb ik hem weer aangekregen. Kwestie van de CV naar beneden draaien zodat de inbound temperatuur lager wordt bij de pomp. Daarna kan ik de pomp weer aansluiten op de netstroom en draait hij weer.

Dat hij te snel is? Zou kunnen, maar wat zou dan de setting moeten zijn?

No drama

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-06 19:08
Hoe zit de voeler van de thermostaatkraan aangesloten? Zit die wel in de onderste balk in het dompelgat?

De onderste balk zou niet warmer mogen worden dan de instelling op de thermostaatkraan. Dat gebeurt wel en dus grijpt als noodmiddel je maximaal beveiliging in om de boel af te laten koelen tot veilige waardes. 55 graden is te hoog als aanvoer temperatuur.

[Voor 6% gewijzigd door Chris_82 op 19-11-2018 20:50]

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:40
ik denk eerder dat de thermostaatkraan het niet doet. Als die op 45C als max staat, mag er nooit water van 55C in de onderste balk komen. Werkt die kraan nog wel of zit hij vast? Draai hem eens verder dicht. Haal de plastic knop er eens af en kijk of het stiftje nog beweegt.
Of wat Hierboven gesuggereerd wordt; hoe zit de voeler van de thermostaatkraan.

[Voor 10% gewijzigd door jaari op 19-11-2018 20:54]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Wish
Chris_82 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:49:
Hoe zit de voeler van de thermostaatkraan aangesloten? Zit die wel in de onderste balk in het dompelgat?

De onderste balk zou niet warmer mogen worden dan de instelling op de thermostaatkraan. Dat gebeurt wel en dus grijpt als noodmiddel je maximaal beveiliging in om de boel af te laten koelen tot veilige waardes. 55 graden is te hoog als aanvoer temperatuur.
De voeler loopt vanuit de thermostaatkraan naar de onderste balk zoals op onderstaande foto:

Hoe hij precies in de thermostaatkraan zit, kan ik niet zien.
Ik heb net even de kraan iets naar beneden gedraaid, naar 40 graden.
jaari schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:53:
ik denk eerder dat de thermostaatkraan het niet doet. Als die op 45C als max staat, mag er nooit water van 55C in de onderste balk komen. Werkt die kraan nog wel of zit hij vast? Draai hem eens verder dicht. Haal de plastic knop er eens af en kijk of het stiftje nog beweegt.
Of wat Hierboven gesuggereerd wordt; hoe zit de voeler van de thermostaatkraan.
Ik kan wel de behuizing van de thermokraan iets naar voren trekken, maar dan lijkt hij zich te "locken" en kan ik hem niet draaien?

No drama

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:25

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kanonne he, bijna 60 graden je vloer in pompen :o Wat voor vloer heb je? Met een tegelvloer heb je met dergelijke temperaturen de kans dat je tegels gaan scheuren.

Zit er misschien ergens in dat zilverkleurige 'draadje' een scherpe knik? Het is een capillair, een dun buisje met vloeistof erin. Als daar een knik in zit dan werkt de thermostaatknop niet meer.

Het koperen gedeelte lijkt wat ver naar buiten te zitten, kun je het schroefje misschien wat losdraaien, koperen buisje er verder induwen en dan schroefje weer vast?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is de aan oertemperatuur van je cv ketel? Daar iets in veranderd? Als die ineens 80 graden water aanlevert dan krijgt die thermostaatknop het wel boor zijn kiezen ja, en gooit ie de boel vrij snel dicht.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ThinkPad

ThinkPad

Wat @The Eagle zegt is wel een goede. Heb je alleen vloerverwarming in huis?
In dat geval is het ook niet nodig dat je ketel zulk warm water aanmaakt, dan kun je de ketel ook prima fixeren op 45°C

Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II want er zijn nog 1001 zaken die je kunt doen om de installatie te optimaliseren :)

• Wish
ThinkPad schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:08:
Kanonne he, bijna 60 graden je vloer in pompen :o Wat voor vloer heb je? Met een tegelvloer heb je met dergelijke temperaturen de kans dat je tegels gaan scheuren.
Merendeels eiken planken met een deel tegels in het keukengedeelte. Maar die 60 graden gaat er niet in volgens mij omdat de thermische beveiliging (terecht) ingrijpt.
Zit er misschien ergens in dat zilverkleurige 'draadje' een scherpe knik? Het is een capillair, een dun buisje met vloeistof erin. Als daar een knik in zit dan werkt de thermostaatknop niet meer.
Nee, die lijkt onbeschadigd. Maakt mooie rondjes, maar geen scherpe hoekjes of knikjes.
Het koperen gedeelte lijkt wat ver naar buiten te zitten, kun je het schroefje misschien wat losdraaien, koperen buisje er verder induwen en dan schroefje weer vast?
Done.
The Eagle schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:09:
Wat is de aan oertemperatuur van je cv ketel? Daar iets in veranderd? Als die ineens 80 graden water aanlevert dan krijgt die thermostaatknop het wel boor zijn kiezen ja, en gooit ie de boel vrij snel dicht.
Daar is in ieder geval niks aan veranderd in de afgelopen 2.5 jaar dat ik hier woon... zou ik wellicht lager kunnen zetten, als ik weet hoe :) . Heel suf, maar daar staat een wasmachine voor en die haal ik niet dagelijks weg...

Stand van zaken nu:

Thermostaat staat op 40 graden. Invoertemperatuur lijkt zich te stabiliseren op 30 graden en de pomp loopt weer.

[Voor 4% gewijzigd door Wish op 19-11-2018 21:19]

No drama

• ThinkPad

ThinkPad

Move naar Wonen & Verbouwen
Past daar iets beter :)

• Wish
The Eagle schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:09:
Goede vraag - net even de wasmachine verwijderd en gekeken naar de toevoertemperatuur. Die stond vanuit de ketel op iets boven de 80 graden. Nu op 45 graden gezet.

Zou dat schelen denk je ;) ?

No drama

• ThinkPad

ThinkPad

Wish schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:36:
[...]

Goede vraag - net even de wasmachine verwijderd en gekeken naar de toevoertemperatuur. Die stond vanuit de ketel op iets boven de 80 graden. Nu op 45 graden gezet.

Dan moet je eerst antwoord geven op mijn vraag of je ook radiatoren hebt :P Als dat het geval is kun je het beter weer terugzetten naar een graad of 65. Anders zul je de boel niet warm krijgen met -10°C buiten.

Overigens is het dan nog vreemd dat er zulk warm water in je vloer ging terwijl de knop lager stond. Ik denk toch dat die voeler er niet goed in zat, of de knop/voeler stuk is. De verdeler is volgens mij van het type wat continu water circuleert en daar warmte vanuit de ketel aan toevoegt, zolang de thermostaatknop open staat. Dus heel warm water is opzich geen punt, dat knijpt die thermostaatknop normaal gesproken wel af als het water in de aanvoerbalk op 45°C (of waar de knop ook op staat ingesteld) begint te raken.

[Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2018 21:42]

• Wish
ThinkPad schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:40:
[...]

Dan moet je eerst antwoord geven op mijn vraag of je ook radiatoren hebt :P Als dat het geval is kun je het beter weer terugzetten naar een graad of 60. Anders zul je de boel niet warm krijgen met -10°C buiten.
Ah sorry, overheen gelezen. Ja die heb ik boven op de 2e verdieping in 3 kamers. De vloerverwarming is de enige verwarming op de 1e verdieping, zonder steunradiatoren in die ruimte.

No drama

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:26
Wish schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:36:
[...]

Misschien is de stroom er van de zomer er een tijdje af geweest en is je ketel terug gegaan naar fabrieksinstellingen? 80 is een beetje veel.

TheS4ndm4n#1919

• Kalevandaal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:30
@Wish zijn dat convectorradiatoren of plaatradiatoren?
Plaatradiatoren zijn hoge temperatuur verwarming, convectorradiatoren kunnen goed af met LTV.
Mijn CV staat op 45 graden met convectorradiatoren

• Wish
sbruynis schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:26:
@Wish zijn dat convectorradiatoren of plaatradiatoren?
Plaatradiatoren zijn hoge temperatuur verwarming, convectorradiatoren kunnen goed af met LTV.
Mijn CV staat op 45 graden met convectorradiatoren
Plaatradiatoren.

No drama

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-06 09:12

Dhrax

Prog Lord

Wij hebben hetzelfde gehad, kwam vaak ochtends beneden, vloer koud ...
Bleek uiteindelijk in het expansievat te zitten, deze was (volgens de CV monteur) te karig afgesteld.

Sinds zijn bezoek nooit meer last van gehad :)

PS: pomp staat bij ons op 45C constant en 22C op de meter in de kamer.

• Wish
Tja - ik weet het even niet meer. Ik heb de CV voor de verwarming op 60 graden gezet. Maar zodra ik dan de thermostaat verhoog (van 19 naar 20 graden bijvoorbeeld), lijkt de CV weer terug te springen naar de 80+ en knalt de thermische beveiliging er weer uit. Op de 1 of andere manier lijkt dus de CV de ingestelde temperatuur telkens te vergeten.

Ik weet niet of dat het hele probleem is, maar het lijkt mij ieder geval een onderdeel.

No drama

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:30

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Nadat ik de thermostaatkraan had vervangen incl voeler werkte alles weer. Mijn thermometer sloeg ook door naar 60+ graden.. Van buiten zag je er overigens niks van..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Wish
m0nk schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:01:
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Nadat ik de thermostaatkraan had vervangen incl voeler werkte alles weer. Mijn thermometer sloeg ook door naar 60+ graden.. Van buiten zag je er overigens niks van..
Dat zou kunnen, maar dat verklaart niet waarom mijn CV ketel telkens teruggaat naar 80+ graden. Maar goed, zou ik zelf de thermostaatkraan kunnen vervangen? Zonder dat ik me brand ;) ? Ik neem aan dat dan al het water uit de installatie moet :( ?

[Voor 5% gewijzigd door Wish op 21-11-2018 08:38]

No drama

• ThinkPad

ThinkPad

Het is even de vraag wat er defect is:
- de regelkop is (de plastic knop met voeler eraan)
- de kraan zelf (het metalen onderdeel tussen de leiding en de verdeler).

Het eerste schroef je er zo af en een nieuwe erop, het tweede moet je de installatie voor aftappen e.d.
Welk onderdeel defect is kun je bepalen door de plastic knop eraf te halen (zit met een metalen draairing vast, die draai je los) en dan de pin in te drukken met iets. Zet er bijv. voorzichtig (!) een lijmklem op of een tie-rip. Vooral met lijmklem opletten, dat ding hoeft er niet muurvast op, net genoeg om de pin in te drukken.

Op die manier druk je de kraan dicht en zou je verdeler koud moeten blijven. Als dat werkt dan is de kraan zelf in orde en is het dus het regelelement (de plastic knop met voeler) die niet in orde is.

De regelkop kun je ook wel testen, als je het koperen buisje in een kop met kokend water hangt dan zou je aan de binnenkant van de regelkop het pinnetje langzaam naar buiten moeten zien komen verwacht ik (die drukt normaal de kraan dicht).

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat je ketel zo hoog opstookt. Heb je elders in huis alle radiatoren dicht staan ofzo? Als er radiatoren open staan dan zou hij z'n warmte wel kwijt moeten kunnen en hoeft hij ook niet zo hoog op te stoken, maar goed dat is lastig oordelen vanaf afstand.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2018 08:54]

• Wish
ThinkPad schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:40:
Het is even de vraag wat er defect is:
- de regelkop is (de plastic knop met voeler eraan)
- de kraan zelf (het metalen onderdeel tussen de leiding en de verdeler).

Het eerste schroef je er zo af en een nieuwe erop, het tweede moet je de installatie voor aftappen e.d.
Welk onderdeel defect is kun je bepalen door de plastic knop eraf te halen (zit met een metalen draairing vast, die draai je los) en dan de pin in te drukken met iets. Zet er bijv. voorzichtig (!) een lijmklem op of een tie-rip. Vooral met lijmklem opletten, dat ding hoeft er niet muurvast op, net genoeg om de pin in te drukken.

Op die manier druk je de kraan dicht en zou je verdeler koud moeten blijven. Als dat werkt dan is de kraan zelf in orde en is het dus het regelelement (de plastic knop met voeler) die niet in orde is.

De regelkop kun je ook wel testen, als je het koperen buisje in een kop met kokend water hangt dan zou je aan de binnenkant van de regelkop het pinnetje langzaam naar buiten moeten zien komen verwacht ik (die drukt normaal de kraan dicht).

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat je ketel zo hoog opstookt. Heb je elders in huis alle radiatoren dicht staan ofzo? Als er radiatoren open staan dan zou hij z'n warmte wel kwijt moeten kunnen en hoeft hij ook niet zo hoog op te stoken, maar goed dat is lastig oordelen vanaf afstand.
Ok, dat is iets voor vanavond om mezelf mee te frustreren (de thermostaatkraan testen). Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

De vraag waarom de CV ketel (ATAG A244EC) telkens weer terug lijkt te gaan naar die 80 graden... that bugs me more. Het terugzetten naar de juiste temperatuur moet toch heel eenvoudig zijn, kan me niet voorstellen dat ik daar dan een fout in maak. Het is op het knopje rechts naar beneden drukken tot de juiste temperatuur wordt bereikt. (volgens pagina 7 van de handleiding).

Op de begane grond is de hal en de trap omhoog, daar bevindt zich geen verwarming.
Op de eerste verdieping: de vloerverwarming die nu over de zeik is, verder geen steunradiatoren.
Op de tweede verdieping: in totaal 4 radiatoren (studeerkamer, logeerkamer, badkamer en mijn eigen slaapkamer. Op dit moment staat alleen die in mijn eigen slaapkamer dicht (en staat eigenlijk nooit open). Allemaal plaatradiatoren met gewone draaiknoppen, geen thermostaatkranen.

No drama

• ThinkPad

ThinkPad

Kun je de temperatuur ook op de kamerthermostaat instellen? Misschien dat hij daar op 80 staat en de ketel overruled?

• Wish
ThinkPad schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:14:
Kun je de temperatuur ook op de kamerthermostaat instellen? Misschien dat hij daar op 80 staat en de ketel overruled?
Nee, niet dat ik weet dat ie dat kan :). Dat is een Honeywell modulation (type nummer ken ik niet - kwam mee met de aankoop van het huis). Daar kan wel een programma ingeven of bijvoorbeeld de temperatuur op een continue waarde zetten (daar staat hij nu op). Maar geen keteltemperatuur.

No drama

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:51
Wish schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:18:
[...]

Nee, niet dat ik weet dat ie dat kan :). Dat is een Honeywell modulation (type nummer ken ik niet - kwam mee met de aankoop van het huis). Daar kan wel een programma ingeven of bijvoorbeeld de temperatuur op een continue waarde zetten (daar staat hij nu op). Maar geen keteltemperatuur.
Is het er zo een?

Daar kun je via het Installateursmenu wel instellen wat de maximale aanvoertemperatuur is, maar voor zover ik weet zou die de ketelinstelling niet mogen negeren.

Maar misschien dat je 'm via de thermostaat wel terug kan schroeven en laag kan houden. De max keteltemperatuur staat dan misschien nog wel hoog, maar als de thermostaat geen warmer water vraagt...

Hoe en wat kun je in deze handleiding vinden.

Wel even de huidige instellingen opschrijven natuurlijk, mocht je ze ooit terug willen zetten.

[Voor 20% gewijzigd door RvL op 21-11-2018 13:53]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Wish
RvL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:52:
[...]

Is het er zo een?
[Afbeelding]

Daar kun je via het Installateursmenu wel instellen wat de maximale aanvoertemperatuur is, maar voor zover ik weet zou die de ketelinstelling niet mogen negeren.

Maar misschien dat je 'm via de thermostaat wel terug kan schroeven en laag kan houden. De max keteltemperatuur staat dan misschien nog wel hoog, maar als de thermostaat geen warmer water vraagt...

Hoe en wat kun je in deze handleiding vinden.

Wel even de huidige instellingen opschrijven natuurlijk, mocht je ze ooit terug willen zetten.
Nee, dat is hem niet :) . De combinatie van Google images en mijn geheugen komt op dit ding uit:
Honeywell Chronotherm VISION MODULATION TH8110M1003 Touchscreen
De handleiding rept niet over een installateursmenu. Bedankt voor het meedenken though!

No drama

• RvL
@Wish
De gebruikershandleiding misschien niet, maar het Product Informationblad wel, vanaf pagina 14 ;)

Nu de dekens nog...

• Wish
RvL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:04:
@Wish
De gebruikershandleiding misschien niet, maar het Product Informationblad wel, vanaf pagina 14 ;)
Heel scherp... ik ga eens kijken wat onder code 0018 staat als ik vanavond thuis ben!

Die stond dus op 90 graden... Teruggezet naar 60 - en vervolgens de verwarming verhoogd. Eens kijken wat ie doet :)

[Voor 13% gewijzigd door Wish op 21-11-2018 16:47]

No drama

• RvL
Op zich is het logisch dat de thermostaat zo hoog mogelijk staat omdat je het vaak juist op je ketel in wil stellen. Maar als je ketel niet wil doen wat je wil....

Ik ben benieuwd of het werkt!

Nu de dekens nog...

• Wish
RvL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:37:
Op zich is het logisch dat de thermostaat zo hoog mogelijk staat omdat je het vaak juist op je ketel in wil stellen. Maar als je ketel niet wil doen wat je wil....

Ik ben benieuwd of het werkt!
Heh - voorlopig gaat het goed. Verhogen van de thermostaat in de kamer leidt nu niet meer tot 60+ graden in de onderste verdeelbuis van de, eh, verdeler.
Dus nu staat de CV watertoevoer op 60 graden in de ketel. En op 60 graden in de thermostaat (via het installatiemenu). De thermostaatkraan van de vloerverwarming staat op 45 graden. De meter in de verdeelbuis blijft dan op ongeveer 40 graden wiebelen.

Een paar uur getest, daarna de houtkachel aangedaan, dus morgen meet ik verder :D .

-- edit --
Deze ochtend vrolijk wakker geworden in een verwarmde woning waarbij de gevraagde temperatuur weer normaal wordt geleverd door het geheel van thermostaat, thermostaatknoppen, CV ketel en de vloerverwarming zelf. De invoer en toevoer temperatuur staan beide stabiel op 45 graden. Ik ben een blij ei. Er is niet 1 goed antwoord, maar een combinatie. Dus dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om mee te denken en mijn speciale thumbs up voor @ThinkPad @The Eagle @RvL !

[Voor 23% gewijzigd door Wish op 22-11-2018 11:46]

No drama

• ThinkPad

ThinkPad

Ik vraag mij af of je nu wel echt 'klaar' bent. Want met die knop op 45°C had er nooit water van 56°C in de aanvoerbalk mogen komen, het hele doel van de thermostaatknop is namelijk om de ingaande temperatuur te regelen!

Het gaat nu goed omdat de aanvoer vanaf de ketel verlaagd is, maar als het buiten straks -10°C is, is de kans groot dat je met een aanvoertemperatuur van 45°C het huis niet meer warm krijgt (het vermogen van radiatoren blijft namelijk ook nog maar weinig van over met dergelijke 'lage' temperaturen). De aanvoertemperatuur zal dan weer omhoog moeten. Als de knop/kraan dan nog steeds niet goed functioneert krijg je dus weer loeiheet water in je verdeler (hij lijkt het immers een-op-een door te zetten...), met een inefficiënt werkende installatie als gevolg en als je pech hebt misschien nog schade aan je vloer ook.

Sowieso ben ik er geen fan van om de aanvoertemperatuur van de ketel drastisch te verlagen. Ik heb hem bij mij op 65°C staan, maar heb de aanvoer de afgelopen dagen nog niet hoger gezien dan zo'n 50°C, dit terwijl de buitentemperatur zo'n 2-3°C was.
Reden: de thermostaat bepaalt zelf wel wat hij nodig heeft. Ga je hem te ver afknijpen dan zijn er twee uitkomsten
- Hij moet uren en uren stoken om het huis op de gewenste temperatuur te krijgen
- Hij krijgt het niet op de gewenste temperatuur
Beide opties verbruiken onnodig veel gas.

Beter is om te zorgen dat de installatie goed waterzijdig inregeld is en dat zaken zoals die thermostaatkraan goed werken. Vraagt de thermostaat dan een keer 60°C van de ketel dan is dat helemaal prima, want schijnbaar heeft hij dat nodig en doordat je de installatie hebt ingeregeld komt het water toch wel genoeg afgekoeld terug om de ketel te laten condenseren (=gunstig).

[Voor 152% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2018 12:10]

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:20
En toch blijf ik 45°C echt wel heel veel vinden voor een vloercircuit.

Hoe warm is die vloer aan de bovenkant?

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12:13
1 nu heb ik het 1 keertje meegemaakt en ik kon het maar niet vinden mijn ketel ging ook zijn eigen gang.
Ik heb toen een nieuwe kamerthermostaat opgehangen
(gewoon als test ook al had ik mijn twijfels de kamerthermostaat stuurt namelijk niet je brander aan dat doet je cv ketel aan de hand van de kamerthermostaat ) en toen werkte mijn cv ketel weer normaal.
Ook hier lijkt het of je ketel gaat zijn eigen gang gaat. of hij krijgt de woning niet op temperatuur of je kamerthermostaat is kapot. je kant wel heel leuk je temperatuur instellen maar als de kamerthermostaat naar zijn grootje is dan kan je beter een nieuwe halen. en doe dan als test gewoon een round modulerend.
de nieuwe uitvoering.

2 hoe is de verdeler ingeregeld ten opzichte de rest van de cv instaltie ?
dus hoeveel slagen staat het voetventiel open ? als hij niet goed is ingeregeld krijgt hij teveel heet water! (en natuurlijk hoort de knop in te grijpen echter zo heel snel is die niet) dat in combinatie met een eventuele kapotte kamer thermostaat. en misschien wel knop zelf welk op is. zoals thinkpad vermoed.

3 ik zie 5 groepen en radiatoren en nog doet je cv ketel raar ? in principe moet hij gewoon zijn warmte kwijt kunnen. dus ik gok daarom eerder op de kamer thermostaat. of hij heeft al 3 uur staan branden. dan geldt
temp niet binnen bepaalde tijd bereikt: brander vol aan. (oftewel inregelen)

4 is de rest wel goed ingeregeld ? ik krijg het idee van niet namelijk.

[Voor 18% gewijzigd door miciel op 24-11-2018 13:29]

• Wish
ThinkPad schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:54:
Ik vraag mij af of je nu wel echt 'klaar' bent. Want met die knop op 45°C had er nooit water van 56°C in de aanvoerbalk mogen komen, het hele doel van de thermostaatknop is namelijk om de ingaande temperatuur te regelen!

Het gaat nu goed omdat de aanvoer vanaf de ketel verlaagd is, maar als het buiten straks -10°C is, is de kans groot dat je met een aanvoertemperatuur van 45°C het huis niet meer warm krijgt (het vermogen van radiatoren blijft namelijk ook nog maar weinig van over met dergelijke 'lage' temperaturen). De aanvoertemperatuur zal dan weer omhoog moeten. Als de knop/kraan dan nog steeds niet goed functioneert krijg je dus weer loeiheet water in je verdeler (hij lijkt het immers een-op-een door te zetten...), met een inefficiënt werkende installatie als gevolg en als je pech hebt misschien nog schade aan je vloer ook.

Sowieso ben ik er geen fan van om de aanvoertemperatuur van de ketel drastisch te verlagen. Ik heb hem bij mij op 65°C staan, maar heb de aanvoer de afgelopen dagen nog niet hoger gezien dan zo'n 50°C, dit terwijl de buitentemperatur zo'n 2-3°C was.
Reden: de thermostaat bepaalt zelf wel wat hij nodig heeft. Ga je hem te ver afknijpen dan zijn er twee uitkomsten
- Hij moet uren en uren stoken om het huis op de gewenste temperatuur te krijgen
- Hij krijgt het niet op de gewenste temperatuur
Beide opties verbruiken onnodig veel gas.

Beter is om te zorgen dat de installatie goed waterzijdig inregeld is en dat zaken zoals die thermostaatkraan goed werken. Vraagt de thermostaat dan een keer 60°C van de ketel dan is dat helemaal prima, want schijnbaar heeft hij dat nodig en doordat je de installatie hebt ingeregeld komt het water toch wel genoeg afgekoeld terug om de ketel te laten condenseren (=gunstig).
Ik ben het met je eens dat dit een lapmiddel is en dat er waarschijnlijk nog veel te halen is met een andere inrichting/instellingen. Maar voor nu: hij doet het. Het vervangen van de thermostaatknop stel ik, hoe zuur het ook klinkt, uit tot ik de verwarming niet meer nodig heb in het voorjaar. En laat ik meteen door een pro kijken hoe 1 en ander juist afgesteld zou moeten staan. Daar neem ik je feedback zeker in mee!

No drama

• Wish
Kick....

Vandaag een verwarmingsmonteur langs laten komen... even getest en geconstateerd dat de thermokraan niet reageert als de aanvoer temperatuur boven de ingestelde temperatuur van de kraan komt. De knop zelf werkt wel. Dus: of de thermokraan is defect of de voeler is lek.

Uiteindelijk de thermokraan en de voeler vervangen en... problem solved by the looks of it. Goed, kost me dan wel 142€ all in, maar prima, nu heb ik weer een warme winter in het vooruitzicht :)

No drama

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:39
Fijn dat je de uitkomt laat weten. Bij zoveel topics hoor je nooit meer wat. En uiteraard fijn dat het probleem opgelost is. Ik zou hem ook niet hoger dan 40zetten. Maar misschien dat door de dikke houten vloer hij wat hoger bij je moet.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True