Toon posts:

[iPhone 6s] Audio kwaliteit met bluetooth

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kroep
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 07:16
Hallo allen,

Een collega van mij heeft een Sony WH-1000XM2 bluetooth headset en hij gebruikt dit in combinatie met een iPhone 6s.

Als hij muziek luistert dan valt het op dat de muziek een beetje dof klinkt, niet vol. Als hij deze headset pairt met mijn Moto g5 plus telefoon dan is het geluid vele malen beter.

Ik weet dat mijn Android telefoon zendt op de Aptx codec, ik vermoed dat de mindere geluidskwaliteit van de Apple telefoon hiermee te maken heeft en zendt op een lagere bitrate. Is er ergens een instelling in iOS 12 waarmee je van Codec kan veranderen?

Tl;dr: hoe audio codec te wijzigen in iOS12?

Alle reacties

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je de Sony Headphones Connect app al geprobeerd? Daar kun je zo te zien de geluidskwaliteit instellen.

Afgezien daarvan is er voor zover ik weet geen manier om de codec in te stellen (of te zien welke wordt gebruikt). iPhones ondersteunen in ieder geval geen aptX, maar wel AAC wat deze koptelefoon zo te zien wel ondersteunt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Kroep
Hoi Daedalus, bedankt voor je reactie.

In de Sony app hebben we inderdaad deze optie al ingeschakeld. Ik dacht dat dit de oplossing was voor het probleem, maar helaas...

Is er wel een methode om in te zien met welke codec er audio naar de bluetooth headset wordt gestuurd?

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:56
@Kroep Helaas is de Bluetooth audiokwaliteit van Apple om te huilen. Die is 250kbit AAC. Je kan dit zien door de Sony headphones app te downloaden. Die geeft de het type codec aan.

Helaas kan je hier niks aan doen. Dit was ook een van de redenen dat ik de iPhone XR teruggestuurd heb. Ikzelf heb een Android telefoon (Note 8 en nu een S9) met LDAC/aptx/... ondersteuning icm de 1000XM3. Dit klinkt vele malen beter. Niet alleen dat, het is ook nog eens lipsynchroon.

Mijn tip voor de mensen die een Android telefoon hebben met Oreo of hoger: Ga naar de bluetooth settings van de koptelefoon en vink LDAC aan. Dat is de beste Bluetooth codec die je kan hebben vwb audiokwaliteit en klinkt erg goed.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 14:39
Voor zover ik weet ondersteunt iOS alleen het standaard SBC en AAC, geen APTX(HD) of LDAC.
Met AAC zou je toch een goede geluidskwaliteit moeten bereiken (afhankelijk van het bronmateriaal).
Volgens mij kun je op iOS niet zien welke 'verbinding' de telefoon maakt met de koptelefoon. Het kan dus zijn dat door miscommunicatie je toch met een SBC verbinding komt te zitten.

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:56
@PeterPan: Helaas is AAC niet geschikt voor een goede geluidskwaliteit. Het is niet slecht, zeker niet vergeleken met SBC, maar goed? Nee, niet echt. Ik ben geen audiofiel, maar ik hoor met elke koptelefoon toch wel verschil tussen AAC, SBC, AptX, LDAC, ... En niet een beetje, echt duidelijk verschil.

Als je eenmaal LDAC gehoord hebt - zeker de >900kbit mode - dan is het moeilijk teruggaan naar een mindere codec.

• Kroep
Anteros schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:59:
@Kroep Helaas is de Bluetooth audiokwaliteit van Apple om te huilen. Die is 250kbit AAC. Je kan dit zien door de Sony headphones app te downloaden. Die geeft de het type codec aan.

Helaas kan je hier niks aan doen. Dit was ook een van de redenen dat ik de iPhone XR teruggestuurd heb. Ikzelf heb een Android telefoon (Note 8 en nu een S9) met LDAC/aptx/... ondersteuning icm de 1000XM3. Dit klinkt vele malen beter. Niet alleen dat, het is ook nog eens lipsynchroon.

Mijn tip voor de mensen die een Android telefoon hebben met Oreo of hoger: Ga naar de bluetooth settings van de koptelefoon en vink LDAC aan. Dat is de beste Bluetooth codec die je kan hebben vwb audiokwaliteit en klinkt erg goed.
Hoi Anteros,

Daar was ik al bang voor. Toch wel zonde om dan 300 euro uit te geven aan een headset als je geen goede geluidskwaliteit kan bereiken. Ik denk dat ik morgen met hem op het werk eerst moet vaststellen via welke bitrate er nu wordt uitgezonden. Wellicht is dat inderdaad in de Sony app beschikbaar.

Zelf ben ik bezit van een XM3 en ik luister ik via Aptx. Het is mij nog niet gelukt om over te schakelen op LDAC, heb hier vragen uitstaan bij Lenovo (fabrikant van de Moto serie). Hoop dat het wel gaat lukken op den duur want heb er inderdaad hele goede verhalen over gehoord. :)

Overigens ben ik (voor nu) tevreden met de geluidskwaliteit van Aptx, dat klinkt al heel lekker.

[Voor 3% gewijzigd door Kroep op 19-11-2018 19:28]

• Kroep
PeterPan schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:01:
Voor zover ik weet ondersteunt iOS alleen het standaard SBC en AAC, geen APTX(HD) of LDAC.
Met AAC zou je toch een goede geluidskwaliteit moeten bereiken (afhankelijk van het bronmateriaal).
Volgens mij kun je op iOS niet zien welke 'verbinding' de telefoon maakt met de koptelefoon. Het kan dus zijn dat door miscommunicatie je toch met een SBC verbinding komt te zitten.
Hoi PeterPan,

Precies, het zou dus kunnen zijn dat er wordt uitgezonden op SBC. Ik hoop dat we dat morgen kunnen vaststellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee