Toon posts:

Waarom kan ik niet pingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee computers met beide een netwerkkaart (10 base-t/100 base-tx) aan elkaar gekoppeld met een cross utp kabel.
Een van de systemen loopt op win98 en de ander op winME.Ik werk met het TCP/IP protocol.
Ik heb op beide een vast IP adres staan.Dit zijn 192.168.0.1 en 192.168.0.2
Ik krijg beide computers wel te zien in netwerk omgeving maar het is niet mogelijk om de ip's te pingen.
Wie kan me helpen?

Verwijderd

Je kan wel op elkaar compu komen via MS netwrekomgeving?

Maar niet pingen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt... :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee precies ik ook niet.Er is verbinding of niet toch?

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Hebt er niet eentje toevallig een firewall ofzo geinstalleerd, i.v.m. internet?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Als jij elkaar kan niet en blij over elkaars compu's heen rijd... maar niet kan pingen dan tik je iets verkeerd in in het dosvenster denk ik :)

Zeker weten dat je de IP adressen gedefinieerd hebt, en dus DHCP uistaat?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Nee, ik ook nooit meegemaakt. Volgens mij is het technisch onmogelijk dat je niet kan pingen als je elkaar wel kan zien in netwerk omgeving!!!!

weet je zeker dat je ping en het IP goed hebt getypt?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb geen firewall erop staan.

Verwijderd

Meestal is het andersom... :)

-> ping 192.168.0.1 ? En kan je jezelf wel pingen?

• joennie
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

heb je niet gewoon de pc's aanelkaar geramt met zowel tcp/ip als netbuie?
dat kan ik me voorstellen. dan kunnen de pc's elkaar zien in 'network neighbourhood' maar niet pingen. voor pingen heb je namelijk PERSE wel een gateway nodig.

Linux aanhanger!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in het dos venster ping 192.168.0.1 intik dan zegt hij constant timeout bij overdracht.Maar het eigen ip adres pingen lukt wel.Dus dat is in orde.

Verwijderd

Doe es wat screenshots, ik geloof er werkelijk geen bout van, dat jij op de andere comp kan komen ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan ook het tcp/ip protocol als standaart ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de sreenshots gemaild. :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~marc4/tweakers/netwerk/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~marc4/tweakers/netwerk/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~marc4/tweakers/netwerk/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~marc4/tweakers/netwerk/4.jpg

Verwijderd

Ja ik heb werkelijk geen idee.... wel grappig :P

Verwijderd

Topicstarter
Toch bedankt voor de moeite. :)

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 14:37 schreef drLiter het volgende:
Ja ik heb werkelijk geen idee.... wel grappig :P
Maare, waarom wil je het eigelijk laten werken?
als alles gewoon werkt, dan is er toch geen probleem??

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Lukt het je wel om vanaf computer 2 naar computer 1 te komen in netwerk omgeving?

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
weet je zeker dat je tcp/ip gebruikt? ik denk namelijk dat je gewoon netbeui voor dat bestanden delen enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn programma's en spellen die een ip adres vragen.En dat lukt dus niet omdat die verbinding er niet is.Ik kan ook vanaf pc2 naar pc1 iets kopieren en andersom.

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 14:46 schreef fran_nic het volgende:
Er zijn programma's en spellen die een ip adres vragen.En dat lukt dus niet omdat die verbinding er niet is.Ik kan ook vanaf pc2 naar pc1 iets kopieren en andersom.
Ahh das verrot...

offtopic:
Trouwens zin om te gamen? NFS5 of UT of Quake ofzo? Ik verveel me ... Mail me maar hehehe of ICQ >:)

PS: andere zijn ook welkom hgeheheh :P

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

OK flikker netbeui weg bij de protocollen. zet je tcp/ip bindingen goed

Verwijderd

Topicstarter
Netbeui staat er niet meer tussen.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Dat je elkaar wel in de netwerkomgeving kan zien licht idd gewoon aan netbeui. Dat je elkaar echter niet kan pingen kan volgens mij alleen liggen aan verkeerde instellingen voor je tcp/ip protocol. Loop die dus nog eens na. Iets anders kan het gewoon niet aan liggen. namelijk: kabeltje en NIC's zijn goed want het werkt wel met netbeui. Als je nergens fouten in je instellingen kan vinden, kun je nog eens overwegen om je netwerksoftware opnieuw te installeren. Dat wil ook nog wel eens helpen.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik daar toch verder in moeten rotzooien.Heb je verder nog een paar handige tips voor me qua instellen van het tcp/ip??
Ik weet hier helaas nog lang niet genoeg van. :'(

Verwijderd

Het is wel degelijk mogelijk om NIET te kunnen pingen.

BIj een PING opdracht krijg je antwoord van ICMP. En deze kan je op je server bijvoorbeeld uitzetten. Dan heb je een not-pingable server.

Dit geldt voor TRACERT en PING.

;) Komen die wazig Microsoft MOC boekies toch nog van pas!

Ik heb nog niemand gehoord over een SUBNET ??

Doe pc1:
192.168.0.1
255.255.255.0

en pc2:
192.168.0.2
255.255.255.0

Sterkte !

Verwijderd

Stel de ip adressen handmatig in op:

192.168.1.1 / 192.168.1.2

Zet je subnetmask op:

255.255.255.0

Als je internet wil delen, dan kun je via een proxy werken, dan installeer je een proxyserver op 192.168.1.1 en stel je dat ip adres ook in op 192.168.1.2 bij internet opties - proxy instellingen.

Als je niet via een proxy wil werken, dan installeer je een router (zoals winroute).

Dan moet je volgens mij je DNS en gateway naar 192.168.1.1 laten gaan, maar zeker weten doe ik dat laatste niet.

Verwijderd

Oh jee. Hij wilt natuurlijk ook internet delen. :o

Je kan ICS gebruiken van Win98SE en anders Winroute.

ICS = Internet Connection Sharing (kan je installeren via software toevoegen/verwijderen)
Deze stelt het allemaal voor je in (ook je client).

dan wordt het inderdaad zo:

pc1 (met internet aansluiting)
ip: 192.168.0.1
mask: 255.255.255.0

pc2
ip: 192.168.0.2
mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

In Windows 2000 gaat het exact hetzelfde (ICS) of je moet Routing & Remote Access instellen en als je het aan durft "Internet Security & Acceleration Server" installeren 8-)

(prima firewall / proxy / whatever you want to name it).

Maar dat is meer voor bedrijven of studerende MCSE'wannabe of soortgelijk ;)

• Roelant
  • Niet online
Hmm in de screenshots zie ik maar 1 computer staan in de netwerkomgeving, en waar 2 computers op een netwerk zitten hoor je er 2 te zien, dus het gaat niet alleen met pingen fout, maar ook in de netwerkomgeving.

Ik heb het zelfde wel eens gehad, dat de computers allebij netwerk zagen, allebij zichzelf, maar niet elkaar.

Bij een van de twee zijn dan de protocollen niet helemaal fris meer en de oplossing was gewoon om ze opnieuw te installeren. Dus eruitgooien, en opnieuw erop zetten.

Dat doe je eerst bij de een, kijkt of het werkt, zo ja = opgelost, zo nee = andere opnieuw installeren. Dan weer kijken of het werkt en dat heeft bij mij tot nog toe altijd mogen baten.

Verwijderd

Hmm.

Controlleer ook of ze in dezelfde werkgroep zitten (nl = werkgroep en uk = workgroup dus daar zou het al fout kunnen gaan).

Je ziet alleen die machines die in dezelfde werkgroep zitten.

• Roelant
  • Niet online
Op zondag 22 juli 2001 13:00 schreef Systeemprutser het volgende:
Hmm.

Controlleer ook of ze in dezelfde werkgroep zitten (nl = werkgroep en uk = workgroup dus daar zou het al fout kunnen gaan).

Je ziet alleen die machines die in dezelfde werkgroep zitten.
Maar je kunt machines die niet in de werkgroep zitten wél pingen hoor, en dát was van oorsprong het probleem ;)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een ander protocol dan tcp/ip gebruikt voor je windows netwerkomgeving kan het natuurlijk prima dat je elkaar niet via tcp/ip kunt pingen maar dat netwerkomgeving het prima doet.

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Een probleem als dit heeft een vaste volgorde om op te lossen. Ik ga ervan uit de ipnummer in hetzelfde subnet zitten en subnetmask ook goed is.
1. 'ping localhost' op beide machines
2. 'ping <eigenipnummer>' op beide machines
3. 'ping <eigencomputernaam>' op beide machines
4. 'ping <ipgateway>' op beide machines, mocht je geen gateway hebben, dan een ip in zelfde subnet.
5. 'ping <remotecomputername>' op beide machines. Dit mag een netbios name zijn.
6. 'ping -a <remoteip>' op beide machines

Op deze manier werk je systematisch naar een oplossing. Als je hiervan de uitslag kan geven dan zou dat wel helpen om een oplossing te vinden.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Maar je kunt machines die niet in de werkgroep zitten wél pingen hoor, en dát was van oorsprong het probleem
Het ging mij er om dat je de machines oooook ziet in network neighbourhood.

zie:
Hmm in de screenshots zie ik maar 1 computer staan in de netwerkomgeving, en waar 2 computers op een netwerk zitten hoor je er 2 te zien, dus het gaat niet alleen met pingen fout, maar ook in de netwerkomgeving.
Vertel mij niks over TCP/IP, dat snap ik wel *D

Maar je bedoelde het goed, daar ben ik van overtuigd. ;)
Pagina: 1