• Victor6k
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo,

Sinds vandaag ben ik ZZP'er en nu probeer ik de netto kosten van een evt. zakelijke leaseauto voor mezelf te berekenen. Hoe zit dit?

Stel:
- Prive-gebruik: 100%
- Leasetarief excl. BTW: €500. BTW: €105
- Netto bijtelling: €150
- Brandstof: €200

Klopt het dan dat ik de €500 plus €200 af mag trekken v/d winst, maar met de BTW niks doe qua belasting? (dus gewoon betalen). Verder betaal ik uiteraard de bijtelling.

En bij 50/50% prive-zakelijk gebruik? Dan verandert als enige dat ik 50% van de BTW niet hoef te betalen, omdat ik dat verreken in mijn BTW-aangifte.

Klopt dat?

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 22:33
(Op basis van je vraagstelling zou ik je adviseren ondersteuning in te kopen bij een administratiekantoor, want als je als ondernemer niet goed weet hoe BTW werkt... verder kun je ook een groot van je antwoord gewoon via google vinden, want dit is de meest basicvraag waar iedere ZZP-er mee te maken heeft, bijvoorbeeld via deze link: https://www.zzp-nederland...nk/auto-prive-of-zakelijk. Lees dat eens door en kijk dan even welke vragen je nog precies over hebt :-))

Maar qua btw: in principe doe je hier niks mee want deze krijg je gewoon terug van de belastingdienst (maar de btw die je op je tarief in rekening brengt moet je wel afdragen, dit wordt verrekend). Dus van gewoon betalen is geen sprake.

Verder maakt het bij auto nogal uit of je de auto als zakelijk of als privé aanmerkt. En als je hem eigenlijk niet zakelijk gebruikt gaat je bijtelling omhoog, dus daar even opletten!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10
@Crabro Niet helemaal. Bij privegebruik moet je ook 2,7% van de cataloguswaarde afdragen, tenzij je een kilometeradministratie wilt bijhouden.

Overigens moet je een zakelijke auto minstens 10% voor zaken gebruiken om hem op de zaak te mogen houden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:49

t_captain

Moderator General Chat
Netto bijtelling?

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 22:33
BiLLY_daKid schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:55:
@Crabro Niet helemaal. Bij privegebruik moet je ook 2,7% van de cataloguswaarde afdragen, tenzij je een kilometeradministratie wilt bijhouden.

Overigens moet je een zakelijke auto minstens 10% voor zaken gebruiken om hem op de zaak te mogen houden.
Natuurlijk, en zo kan ik nog meer details hier gaan neerzetten, mijn opmerking ging over de algemeenheid van BTW die de topicstarter niet lijkt te snappen, maar dat is mijn aanname. En daarom des te meer reden om advies in te kopen of zelf goed onderzoek te doen. De fine details of vernuftigheden kunnen we dan lekker hier bespreken 😉

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:49

t_captain

Moderator General Chat
Ik zal er een gooi naar doen. Ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt.
Victor6k schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:26:
Hallo,

Sinds vandaag ben ik ZZP'er en nu probeer ik de netto kosten van een evt. zakelijke leaseauto voor mezelf te berekenen. Hoe zit dit?

Stel:
- Prive-gebruik: 100%
- Leasetarief excl. BTW: €500. BTW: €105
- Netto bijtelling: €150
- Brandstof: €200
Dat wordt hem niet..
Als je de leaseauto 100% prive gebruikt, val je buiten de 10-90 grenzen. In dit geval >90% privegebruik zijn de autokosten niet zakelijk. Al je autokosten betaal je netto; je mag wel 19 cent/ zakelijke km ten laste van de ondernemingswinst brengen.
En bij 50/50% prive-zakelijk gebruik? Dan verandert als enige dat ik 50% van de BTW niet hoef te betalen, omdat ik dat verreken in mijn BTW-aangifte.
Dat lijkt er meer op.

Het is van belang om te beseffen dat WUO (ondernemingswinst -> inkomstenbelasting) en BTW (omzetbelasting) twee aparte zaken zijn.

WUO:
* lease: 500*12 = 6000 per jaar ten laste van de winst
* brandstof: 200*12 = 2400 ten laste van de winst
* bijtelling privegebruik: 22% * cataloguswaarde bijtellen op de winst (bij een auto met een consumentenprijs van 20.000 euro is dat dus 4400 bijtellen).
Over WUO betaal je belasting. Bij bovenstaande getallen valt de belastbare winst 4000 euro lager uit vanwege de auto. Je belastbaar inkomen in box 1 daalt met ~3400 euro (vanwege MKB-winstvrijstelling 14%).

BTW:
- over leasebedrag: 105*12 = 1260
- over brandstof: 21%*200*12 = 500
Deze 17xx euro per jaar betaal je aan de leasemaatschappij en tankpas. Je trekt ze weer af als voorheffing (5a) in je aangifte omzetbelasting. Per saldo betaal je geen BTW.
Maar:
- 2.7% * cataloguswaarde = BTW-correctie privegebruik. Die betaal je wel, onder de kop "privegebruik". Bij een auto van 20.000 is dat 540 per jaar.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Ik zou gewoon even wat info inwinnen over wat ZZP'en nou inhoud. Want dit is toch wel een heel erg basic vraag die je ruim voordat je ZZP'er werd al had kunnen uitzoeken.

Ga gewoon even bij de KVK langs en ga daar eens praten over wat het inhoud om ZZP'er te zijn etc.

Want hier had je gewoon beter je huiswerk moeten doen voordat je ZZP'er werd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee