Netwerkkabel verlengen, buiten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.140 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Allen,

Vorige jaar een huis gebouwd, van de meterkast een vloerverwarmingsbuis mét UTP-kabel d'r in gelegd naar de plek waar het tuinhuis zou moeten komen. Ook stroom, riolering en water gelegd natuurlijk.
Nu, een jaar later wil ik beginnen aan het tuinhuis. Echter wil ik deze 20 meter verder de tuin in zetten. Niet goed over nagedacht destijds dus...

Stroom, riolering en water doorleggen is niet zo'n punt, dat lukt allemaal. Maar hoe verbind ik de UTP kabel door zonder al te veel signaalverlies? Met een gietmof o.i.d.? Iemand bekend hier mee?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
Kabels niet verlengen maar gewoon netjes nieuwe trekken geeft het beste resultaat op de lange termijn.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 19:45

JdM

Humbled

Je kunt inderdaad een gietmof toepassen, persoonlijk zou ik dan de draden strippen en solderen, zolang de totale afstand maar niet over de 90/100 meter gaat. Na het verlengen van de kabel eerst even testen of alles functioneert is wel aan te bevelen ;)
Mocht je een nwe kabel kunnen trekken zonder problemen dan kun je dat ook overwegen zoals al gemeld, maar ik vermoed dat dat niet kan aangezien je al met alternatieven aan het werken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:59
Door die buis een nieuwe kabel trekken. Das het beste wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als dat niet kan.. een gietmofdoos scoren.. gewoon een koppelstukje gebruiken en 20 meter kabel er bij aan? (mits je niet over de 100 meter gaat ) en vooral goed testen voor je hem vol giet ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:29
JdM schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:54:
Je kunt inderdaad een gietmof toepassen, persoonlijk zou ik dan de draden strippen en solderen, zolang de totale afstand maar niet over de 90/100 meter gaat. Na het verlengen van de kabel eerst even testen of alles functioneert is wel aan te bevelen ;)
Mocht je een nwe kabel kunnen trekken zonder problemen dan kun je dat ook overwegen zoals al gemeld, maar ik vermoed dat dat niet kan aangezien je al met alternatieven aan het werken bent.
Kanloos.draden strippen en solderen. Dat is zeker vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

vincedd schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:39:
[...]

Kanloos.draden strippen en solderen. Dat is zeker vragen om problemen.
Meerdere malen gedaan, nooit problemen ondervonden. Zeker wanneer de soldering zit opgesloten is er totaal geen probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 10:52
Solderen kan maar ik zou eerder voor een lasdoos gaan, al noemt deze webshop het een koppelstuk:

https://www.kabelshop.nl/...2ohQMlEAQYBCABEgLbkPD_BwE

*edit* deze is nog mooier en zal ook gaan passen

Zou wel kijken of je zoiets in hars kan gieten zodat het vocht bestendig is. Anders toch maar een nieuwe trekken, zo duur is netwerk kabel niet.

Zolang je geen hele hoge eisen stelt aan je verbinding in je schuur zal het echt wel goed gaan. Je wil daar waarschijnlijk "gewoon internet" of wifi en dat gaat prima.
Ik verwacht niet dat je niet eens over de 50 meter gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Gman op 19-11-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:10
https://www.kabelshop.nl/...2ohQMlEAQYBCABEgLbkPD_BwE

Neem zo'n kopelstukje

En onderstaande gietmof

https://www.elektrototaal...h_hGd97z2w00aAtcXEALw_wcB

Komt nooit mee vocht bij :).

Maar is die utp niet in een buis gelegd ? Want dan zou ik gewoon een volledige nieuwe lengte trekken (is goedkoper).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Strippen en solderen veel dommer kun je het niet verzinnen.
Het is een netwerkkabel en geen netspanning tweeling snoertje.

Als je de twist over een iets te lange afstand uit een netwerkkabel haalt is dat vragen om problemen.
Als je dan dan nog ergens in een gietmof verstopt wordt het helemaal een zooitje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:26
Ben(V) schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 01:22:
Strippen en solderen veel dommer kun je het niet verzinnen.
Het is een netwerkkabel en geen netspanning tweeling snoertje.

Als je de twist over een iets te lange afstand uit een netwerkkabel haalt is dat vragen om problemen.
Als je dan dan nog ergens in een gietmof verstopt wordt het helemaal een zooitje.
Je moet inderdaad niet een heel stuk twist er uithalen maar als je normaal stript en weer goed soldeert of een koppelstuk gebruikt gaat dat prima.

Die gietmof maakt al helemaal niet uit voor de signaalkwaliteit, die houdt de boel gewoon vochtvrij.

Beter is natuurlijk een nieuwe kabel te leggen maar verlengen kan prima als dat geen optie is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Niemand vraagt welk UTP kabel je gebruikt .. cat 5e of bv cat6 niet dat het veel uitmaakt. alleen over x
afstand doe je wel 10 gbit ;) toekomst bestendig zeg maar.

Als je de kabel verlengt, dan verlies je wat signaal met elke koppelstuk, neem daarbij het eerder genoemde ont-twisten en je hebt weer een beetje signaal verlies. Gevolg kan zijn is het wifi/netwerk punt wat in je schuur komt (waar je ook een nette aansluiting maakt + langere kabels) dat je net te veel signaal verlies hebt voor een stabiele verbinding.

Als je een verbinding in de tuin maakt door een gietmof moet je bij problemen ook altijd daar uitgraven en doorknippen. meer werk op de lang(ere) termijn.. is dat het waard voor een langere (en betere ?) kabel.

Hierom adviseert men gewoon een nieuwe kabel te trekken, en doe gelijk cat 6a ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je UTP kabel onttwist krijg je geen demping, maar gaan de signalen elkaar storen en dat is veel erger.
1Gbps is full duplex dus op de ene set aderparen staat een ander signaal als op de andere set.

Die twist voorkomt dat ze elkaar beïnvloeden en als je denkt dat met normaal strippen en solderen kunt compenseren dat ben je heel erg knap.
De specs zeggen dat je maximaal 0,5cm mag onttwisten en dat gaat je nooit lukken, dan kun je nog beter een koppelstukje gebruiken.

Een enkele kabel is uiteraard het beste en Cat 6 is meer dan voldoende, Cat 6a is volkomen onzin, die afscherming is alleen zinvol in kabelgoten waar tientallen netwerkkabels liggen en die elkaar kunnen storen door de zogenaamde Alien Next storing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Bedankt voor jullie advies. Ik ga proberen een nieuwe kabel te trekken, echter door de nogal nauwe vloerverwarmingsleiding ben ik bang dat het lastig wordt. Misschien met wat vet...

Mocht het écht niet lukken zal ik een koppelstuk met gietmof gebruiken en het signaalverlies later voor lief nemen.

Edit: Er ligt al CAT6. Van meterkast naar huidige locatie is ongeveer 35 meter. Zal straks dus 50-55 meter moeten worden.

[ Voor 17% gewijzigd door roelvandew op 20-11-2018 11:00 . Reden: Extra toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Ben(V) schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:16:
Een enkele kabel is uiteraard het beste en Cat 6 is meer dan voldoende, Cat 6a is volkomen onzin, die afscherming is alleen zinvol in kabelgoten waar tientallen netwerkkabels liggen en die elkaar kunnen storen door de zogenaamde Alien Next storing.
In de veronderstelling dat TS later nooit wil upgraden naar 10 Gbps of de totale lengte minder dan 30 meter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PerfectPC schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:57:
[...]

In de veronderstelling dat TS later nooit wil upgraden naar 10 Gbps of de totale lengte minder dan 30 meter is ;)
Goed punt want al die beveiligingscamera's in het tuinhuisje hebben niet genoeg aan een 1 Gb verbinding. *knip* Nergens voor nodig.

Overigens zou ik hem netjes solderen of gewoon met connectoren aan elkaar verbinden en netjes in een waterdichte doos afwerken. Specs zijn vooral gegarandeerde waardes onder alle omstandigheden, een enkel kabeltje in de grond is iets anders.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 20:10 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
Frogmen schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:19:
[...]
Overigens zou ik hem netjes solderen
*knip*. Nergens voor nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nog steeds verkeerde veronderstelling.

Afscherming heeft niets met snelheid te maken.
De maximale snelheid van CAT 6 is precies gelijk aan die van CAT 6A .
Beiden kunnen 10Gbps halen over een lengte van 55M en 100m met 1Gbps snelheid.

En beveiligingscamera's die meer dan 1GB nodig hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Als ik bereken dat met 4 camera's van hoge resolutie (10 megapixels) en hoger framerate (30FPS) slechts een bandbreedte van minder dan 200 Mbps nodig heb zie ik echt niet hoe je die 1Gbps vol zou kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 20-11-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
Ben(V) schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:32:
Beiden kunnen 10Gbps halen over een lengte van 55M en 100m met 1Gbps snelheid.
correct, 55m, geen idee waarom ik met 30m in mn hoofd zat :F

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Interessante discussie, maar heeft de TS daar ook daadwerkelijk wat aan? Volgens mij niet.

Graag nu weer ontopic verder.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
roelvandew schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:23:
Bedankt voor jullie advies. Ik ga proberen een nieuwe kabel te trekken, echter door de nogal nauwe vloerverwarmingsleiding ben ik bang dat het lastig wordt. Misschien met wat vet...
Geen vet gebruiken, dat kan later gaan klonteren, waardoor je er helemaal niks meer in / uit krijgt.

Wat je het beste / makkelijkste kan doen is een lange trekveer kopen / zoeken, die aan de bestaande kabel hangen, die erdoorheen trekken en vervolgens met de trekveer de nieuwe kabel doorheen trekken.

Over wat voor buis hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtweaker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-10-2020
Vergeet niet dat stekkertjes en koppelstukken allemaal losse verbinding zijn. Ik heb 2 camera,s gewoon met een kabel van 56 meter aangesloten met 2 las punten. Zit al 4 jaar zo. Geen storing. Volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:40
whaaaat ? never oftenooit utp solderen... fuckt heel zn twisting op, gaat mogelijks roesten , en dat zin de k*tste problemen om te gaan opzoeken ...
sowieso is het aan elkaar zetten van utp in vochtige omgeving sowieso een no-no

als het dan toch echt niet anders kan zou ik eerder zelfs een voetpadkast bestellen zodat de koppeling bovengronds blijft ... maar das dan vaak gewoon veel duurder dan nieuwe kabel gaan trekken (en pak ineens eentje met PE mantel, die mag gewoon in een buis zitten waar water instaat oid)
idem met je electra ...(alhoewel electra met goeie mof best wel ok kan zijn, nieuwe kabel is altijd beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

ijske schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:36:
[...]

whaaaat ? never oftenooit utp solderen... fuckt heel zn twisting op, gaat mogelijks roesten , en dat zin de k*tste problemen om te gaan opzoeken ...
sowieso is het aan elkaar zetten van utp in vochtige omgeving sowieso een no-no

als het dan toch echt niet anders kan zou ik eerder zelfs een voetpadkast bestellen zodat de koppeling bovengronds blijft ... maar das dan vaak gewoon veel duurder dan nieuwe kabel gaan trekken (en pak ineens eentje met PE mantel, die mag gewoon in een buis zitten waar water instaat oid)
idem met je electra ...(alhoewel electra met goeie mof best wel ok kan zijn, nieuwe kabel is altijd beter)
Ik weet niet of je mijn post of die van de anderen die wel solderen hebt gelezen, maar inmiddels zijn er weer twee jaar storingsloos data-overdracht voorbij.
Ga een ander lastigvallen met je onderbuikgevoel 8)7 en je overtuigingen die je niet kunt baseren op ervaring, maar alleen op giswerk.
voornemen tot minder fel zijn in 2020:

Hier werkt de soldering nog steeds prima en bij anderen in dit topic ook! d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 29-03-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-07 21:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zullen we deze ouwe koe lekker laten voor wat het is?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.