Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is met name voor gamen. Daarnaast maak ik gebruik van Autodesk Inventor, Solidworks en Siemens NX. Daar moet de PC in ieder geval moeiteloos toe in staat zijn

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gezien de prijzen die tegenwoordig gevraagd worden voor onderdelen heb ik de max op ongeveer 2000 piek staan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Inhoudelijk niet veel. Hooguit een 3,5inch HDD en een 250GB SSD. (dit onder voorbehoud. Misschien gaat de oude PC naar zolder.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wel, Onderaan zal ik mijn wenslijst invullen. Daar staat mijn eerste Idee wat ik nodig denk te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Maar als het prijsverschil buitengewoon ongunstig is ten opzichte van het prestatieverschil dan wordt de keuze gemaakt door het roze varken op mijn nachtkastje.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In eerste instantie is het idee dat de PC voornamelijk stil moet zijn. (Maar niet zo gek dat er geen airflow meer is) Op dit moment heb ik een CMstorm Stryker en die maakt een taffesherrie. Dat wil ik niet meer. Ik wil een stevige kwalitatief goede kast waar makkelijk in gebouwd kan worden. Daarnaast ga ik daadwerkelijk de inspanning leveren alles netjes te doen. dus ook cablemanagement. En géén RGB. (nee serieus, geen kitscherige kerstboom).

Ga je overklokken?
niet in eerste instantie. Tenzij ik down the line nog wat extra eruit wil trekken. Maar geen gekke dingen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Nou kijk even naar de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 137,99€ 137,99
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 528,50€ 528,50
1Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 146,91€ 146,91
1Cablemod CableMod C-Series AXi, HXi & RM ModFlex Cable Kit€ 102,50€ 102,50
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,50€ 73,50
7be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm€ 20,30€ 142,10
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,90€ 142,90
1Corsair RM850x (2018)€ 108,90€ 108,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.789,58

Het idee dat ik heb is dat het hele handeltje goed is en er netjes uitziet. Beetje een premiumidee zegmaar. Daarnaast zit ik nog steeds te twijfelen qua kast. Nu staat er een Fractal R6 in maar de Bequiet! Dark Base 700 is ook mooi. Welke is beter vraag ik mij af? (Als er ventilatoren bij moeten boeit dat me niet. Koop ik wel.) Maar welke van de twee zou een betere keus zijn? Of als er nog andere kasten zijn die een deftig alternatief voor deze twee zijn dan hoor ik het ook graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Base 700€ 144,90€ 144,90
1Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 146,91€ 146,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,81

Van de bequiet ben ik een beetje bang voor die topventilatie. volgens mij druk je daar nog geen zuchtje doorheen. Op de Fractal zou ik sws de moduvent open zetten.

Zijn er daarnaast nog dingen in de wenslijst die niet zon goed plan zijn? Graag zou ik dat horen. Of als er zaken zijn die ik totaal over het hoofd zie. Ik sta open voor alle commentaar. (En hulp met die kasten)

Dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:31
De R6 heeft 9 plekken voor fans, waarvan 3 al gevuld zijn. Bij de Dark Base 700 kan je nog 4 fans toevoegen zonder de meegeleverde te vervangen.
Zeggen die reviews nog iets over de koeling van de Dark Base?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Op welke resolutie ga je gamen? Dit lijkt me ideaal voor 1440p 144Hz, maar mssn wel wat overkill voor een Full HD set-up...

Beetje compacter, veel goedkoper, zelfde looks. Kwa geluid gaat het ook niet veel schelen...
pricewatch: Fractal Design Define C TG

Je wil stil maar je gaat er wel 7 fans in stoppen...

Iets als een pricewatch: be quiet! Pure Rock zal je CPU ook goed en stil koelen. Overweeg ook gewoon om de erg goede stock koeler te gebruiken bij de Ryzen 7 2700X.

102€ extra uitgeven voor wat kabeltjes in een case waar verder niks speciaals in te zien is. Dan zou ik gewoon een case zonder window nemen en 2 extra topgames erbij...

Die casefans + CPU koeler + kabeltjes + erg grote case, dan gaat het al over een meerprijs van 370€ zonder dat je hier iets van performance voor in de plek krijgt. Daar zou ik toch nog eens over nadenken...

De 550W of maximaal 650W versie van die voeding uit je lijstje is al meer dan voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door Inrage op 19-11-2018 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Torakk Waarom heb je gekozen voor een X470 moederbord ?
(en dan een Gigabyte budget versie)
aanvulling: je kast komt met 3 van deze Fans, die lijken me voldoende pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-14, 140mm

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 19-11-2018 14:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 23:41
Je PC hoeft geen blazende ijskast te worden om goed te functioneren... ;)

Je CPU en GPU worden al voldoende gekoeld door de koelers zelf. Wat extra fans voor een goede airflow zorgt ervoor dat er koude lucht in, en warme lucht uit gaat. Die zitten al standaard in de kast die je besteld!

Geef eventueel dat geld (Dure kast, kabels en fans) uit aan een iets beter Moederbord. De rest lekker in je zak houden en over 2 a 3 jaar je GPU update... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
een hoop vragen. @SpeedQber Die fans zijn meer omdat ik de build ook visueel mooi wil maken. maar dan zonder leds. zie het als een onzinnige uitgave. Misschien verander ik van gedachten op dit punt.

Van die bequiet is het lastig goede revieuws te krijgen. gezien dat ding geleverd wordt met standaard 2 fans. Dus dat koelvermogen is dan niet echt super. maar reviews met meer fans zijn moeilijk te vinden.

@Inrage Op dit moment heb ik 2 schermen van 1920X1080. Echter later wil ik wel naar een ultrawide scherm (21:9) met hogere resolutie. dan wordt het waarschijnlijk 1440p

Ik zal die Fractal C eens onder de loep nemen. Interessant. thanks.

Ik heb begrepen dat die stock koeler van de 2700X nogal wat geluid maakte. Kan zijn dat dat niet klopt hoor. Ik zal die Pure rock ook eens bekijken. Het idee was dat deze niet echt inspanning hoefde te leveren op full load.

Die Cablemod is gewoon om het nice te maken. Inderdaad een onzinnige uitgave. maar wel mooi. (maar dat is persoonlijk.) misschien extensions gebruiken? (zijn goedkoper dacht ik)

Conclusie is dus dat die hoeveelheid fans overdreven is? kan ik in meekomen.

650w voldoende? echt? dat had ik serieus niet verwacht.

@Hackus Dat is een persoonlijk dingetje. Ik heb nu een FX8350 op zon Asrock extreme 3. Probleem is dat die VRM's zo kneiterwarm worden dat in de zomer je geen battelfield kan spelen vanwege de throttle. Ik had deze uitgezocht omdat ik me liet vertellen dat de VRM's best wel veel konden hebben. En dat is eigenlijk waar ik naar op zoek was. Is dat een verkeerde aanname geweest? En als je een alternatief weet alsjeblieft. Ik hoor het zo graag. En het verschil tussen de X470 en die B versies? wat maakt dat eigenlijk uit?

Over die fans. Ja ik had het tegen de anderen ook gezegd. Ik ga eerst gewoon die stock fans gebruiken denk ik. Die Bequiet! dingen kunnen er naderhand alsnog bij als ik dat wil.

Allen super bedankt voor uw reacties in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@trixie24

klinkt als een goed idee. Maar enig idee welk MB dan goed is? op videokaarten weet ik het wel maar MB's geen idee. (was ook de zwakste schakel in mijn huidige pc namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Torakk Dit is een beter moederbord pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC en wil je geen lampjes => pricewatch: MSI B450 Gaming Plus
Beide goede VRM

Tijdperk van je 8350 is voorbij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 19-11-2018 15:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trixie24
Ik zit zelf ook te kijken naar een vergelijkbaar systeem en heb ook moeite met een knappe mobo uitzoeken...

@Hackus TS geeft aan in de toekomst te willen overklokken. Dan valt B450 af...

Welk bord van de X470 serie heeft goede VRM?
Ik vind zelf enigzins knappe onboard audio ook prettig... Realtek ALC1220!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
trixie24 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:16:
Ik zit zelf ook te kijken naar een vergelijkbaar systeem en heb ook moeite met een knappe mobo uitzoeken...

Je kan met een B450 soms beter overclocken dan met een basic X470 mobo...
Zie post van @Hackus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trixie24 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:16:

Welk bord van de X470 serie heeft goede VRM?
Ik vind zelf enigzins knappe onboard audio ook prettig... Realtek ALC1220!
Met de standaard opties kun je goede prestatie halen. een budget X470 geeft geen (overclock) garantie. en wat zie je als overclock ? alle cores boven de 4.2GHz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Dat kan mijn gebrek aan kennis zijn... Dacht dat je een X moest hebben om over te klokken :)

Is dit wellicht ook een optie? pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
Welke monitor heb je?

Als je een freesync monitor hebt is de Vega 64 misschien ook nog een optie, helemaal met de dalende prijzen. Die zijn ook nog erg goed in Compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@DoubleYouPee Monitor is geen freesync. Videokaart een tijdje geleden uitgezocht. Zal eens kijken hoe de verhoudingen liggen. Dat RTX ga je toch niet gebruiken zoals het er nu voor staat. zie het als ik zoek ongeveer die prestaties.

@Hackus Overklok in ieder geval binnen het redelijke. Ik weet niet zozeer hoever je een 2700X kan klokken totdat het erg warm wordt tegenover minimale prestatiewinst. Maar de processorkoeler moet er in ieder geval niet wakker van liggen. vandaar die Darkrock pro ;)

Ga zo richting huis dan zal ik vanavond eens kijken wat ik allemaal anders kan doen. In ieder geval blij met de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
Een Vega 64 is tegenwoordig iets sneller dan een 1080, dus ongeveer gelijk aan een 2070.
Al zou ik zou vooral kijken naar de applicaties die je gaat gebruiken.
De Sapphire variant is stiller dan mijn oude R9 280X, al helemaal na undervolt.

Een 2700X is inderdaad niet veel verder te overklokken dankzij de goeie XFR2. Verder is zo'n Dark pro natuurlijk een zeer goeie en stille koeler.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 19-11-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trixie24 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:22:
Dat kan mijn gebrek aan kennis zijn... Dacht dat je een X moest hebben om over te klokken :)

Is dit wellicht ook een optie? pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Dat is een mooi mid range X470 bordje. maar ook niet geschikt om echt te gaan overclocken met een 2700X. de aangegeven B450 zijn prima te gebruiken met de tools van MSI. Game Boost, X-Boost of hoe ze het noemen.

@Torakk Met deze RAM 3200MT/s Samsung chip op 3200MT/s in te stellen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16

• Torakk
Goed. Even wat rondgekeken en wat aangepast. gezien er meer in budget past als de tierelantijnen verdwijnen kan er een veel dikker moederbord in. (of zo dacht ik)

Wel:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 325,49€ 325,49
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 275,99€ 275,99
1Asus ROG Strix GeForce RTX 2070 OC edition€ 649,-€ 649,-
1be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart€ 121,-€ 121,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,50€ 73,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 151,-€ 151,-
1be quiet! Straight Power 11 750W€ 119,50€ 119,50
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.795,76

Zo is het nu. Ben thuis eerst nog aan het verbouwen dus ik heb geen haast. Alleen zit ik nog op het puntje van de kast. De huidige (CMstorm Stryker) is gewoon te groot. Maar die is ook echt giga. Het mag wat kleiner maar ik houd liever wel ruimte over voor eventuele extra HDD's en dergelijke in de toekomst.

Vandaar dat ik met de kast nog even twijfel. Uitganspunt is stilte in ieder geval. Eisen aan airflow is dat het nog wel gezond blijft voor de componenten maar de lucht hoeft niet met mach 6 door de kast. Vandaar dat ik de volgende kasten nog in overweging neem. Dat gezegd hebbende. Ik ben niet te beroerd om te investeren in ventilatoren. Dit zijn in ieder geval de kasten

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Base 700€ 144,90€ 144,90
1be quiet! Silent Base 601 (Zwart/Oranje)€ 105,16€ 105,16
1be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart€ 121,-€ 121,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,06

De fractal en de dark base hebben een raam. Die silent base kasten niet. De reden is meer dat als ik de USB-C op offer voor stilte (want die zit er niet op) Ik niet zowat de helft van de isolatie ook opoffer. Dat zijpaneel van de silentbase is bedekt in een centimeter dik foam. (en dan hoef ik ook niet met cablemod setjes te prutsen. zie je toch niet)

Anyways. Meningen zijn welkom. (Affakkelen mag ook, Ik heb geen lange tenen ;))
Pagina: 1