High end (VR)game machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyoi
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:55

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Heren, dames,

Bij deze wil ik jullie vragen naar input/meningen over een lijstje met componenten voor een nieuw high end (VR)game PC. Mijn huidige systeem (i5 2500k, 8GB RAM, met GTX 970ti) is de laatste jaren mij prima van dienst geweest en kan huidig nog steeds meekomen met de games die ik speel, maar zeker niet meer met alle waardes op ultra. Mijn HTC Vive aansturen lijkt echter een probleem te zijn, om hier het maximum uit te kunnen halen lijkt mij een nieuw systeem bouwen een goede keus. Gezien de nieuwe releases van processoren, moederborden met chipsets en videokaarten wellicht ook een goed moment.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk (VR)gamen en Inventor 3DCAD design. Huidig 3x 1080 monitor, wellicht in de nabije toekomst (3x?) 4K monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 3000 euro excl. (3630 incl.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier een daar een harde schijf voor data opslag en dergelijke. Heb ook nog een 850 Evo 250 & 500GB die ik wil gebruiken voor de installatie games en programma's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoop dat het systeem hieronder mijn wensen vervult, zo niet dan hoor ik dat natuurlijk graag. Gaat dus alleen om de kast zelf, niet randapparatuur e.d.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben een Intel fanboy en heb eigenlijk altijd al een MSI videokaart gehad. Voor de rest niet echt voorkeuren, al ben ik wel fan van een systeem waarbij de meeste componenten van hetzelfde merk komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pedal to the metal. Tot in redelijkheid alles zo max mogelijk. Mag er leuk uitzien, maar gaat uiteindelijk om de performance, niet de looks.

Ga je overklokken?
Ik heb vooralsnog geen wensen om te gaan overklokken, maar ik kan mij voorstellen dat in de toekomst als het systeem meer moeite heeft om mee te komen met de nieuwe generatie games ect. dit een mogelijkheid kan zijn om de levensduur/usability wat te verlengen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar info over het systeem hieronder; zijn dit componenten die elkaar aanvullen of is er ergens een bottleneck? Tevens ben ik nog niet helemaal zeker over het moederbord. Ik kon niet echt goede reviews vinden van Z390 chipset moederborden, maar bij de enkele die ik kon vinden stond het MSI bord niet echt hoog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 499,-€ 499,-
1MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon€ 194,40€ 194,40
1MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.349,-€ 1.349,-
1NZXT H700i Zwart€ 167,95€ 167,95
1NZXT Kraken G12 Zwart€ 27,90€ 27,90
2NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 148,39€ 296,78
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,90€ 285,80
1NZXT E650€ 116,-€ 116,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.055,83

1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Er is geen enkel voordeel voor jou om een dure nVME SSD te kopen. Je huidige SSD's zijn snel zat en verschil ga je enkel merken mocht je voor een of andere reden dagelijks massas files comprimeren en terug uitpakken...

RTX2080 is gewoon debiel duur... bij Nvidia lachen ze er volgens mij mee dat mensen dit willen betalen. Ga voor een GTX1080Ti of RTX2070/2080 en hou je geld op zak voor toekomstige upgrades...

Voor iemand die niet zeker is van overclocken geef je er wel erg veel geld aan uit... Erg duur mobo en meer dan 300€ aan koelers (?!) Ging het niet om performance ipv looks?

Hou je niet vast aan merken uit het verleden...

AMD Ryzen 7 2700X is op dit moment gewoon veel beter prijs/kwaliteit. Ik denk niet dat je echt veel verschil gaat merken in het dagelijkse gebruik & games. Kwa prijs zeker wel. Zelfs de stock koeler voldoet...

Gigantische case...

Volgens mij heb je ook niks aan 32GB RAM.

Al bij al wil je zo te zien veel geld uitgeven. Op zich niks mis mee. Maar het gaat hier wel om harware die heel snel in waarde daalt. Dit is geen investering. Daarom zou ik toch overwegen om het prijs/kwaliteits standpunt ook eens deftig te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyoi

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
@Inrage

Aj, had een ietwat andere reactie verwacht, maar dat maakt niet uit, alsnog erg bedank voor de jouwe!

Ik weet dat een aantal componenten erg duur, en sommige flink overpriced zijn. Ik heb daarom o.a. niet gekozen voor de i9-9900k. De price:performance t.o.v. de i7-9700k is ook moeilijk goed te praten, in meerdere game benchmarks is het verschil maar een aantal frames die je op je hand kan tellen.

De keuze op de 2080Ti heb ik gemaakt vanwege de performance in VR. Ben vrij fanatiek geworden met het ding (HTC Vive Pro) en wil graag dat het zo soepel mogelijk draait. 2x 1080Ti in SLI zou niet een echt positieve invloed hebben op VR en als we die vergelijken en uitdrukken in price:performance lijkt mij de 2080Ti een betere keus. Omdat ik geen echte benchmarks kon vinden tussen de 2070 en de 2080Ti op VR headsets ben ik maar van 4K uitgegaan, waar de 2080Ti tot wel 40% hoger uit komt in FPS. Ik denk ook niet dat het heel raar is om te beredeneren dat VR in de nabije toekomst zodanig verbeterd wordt dat het een soortgelijke performance vereist (4K-ish bedoel ik) waardoor ook hiervoor een 2080Ti mss een betere keus.

32GB RAM komt voort uit het 3DCAD programma (Inventor en Solidworks), die neemt erg graag een slokje extra, zeker bij grote assemblies en rendering. Al is 32GB misschien stiekem iets 'over the top' O-)

Betreffende de kast/AIO waterkoeling: Yup, hoofdzakelijk 'looks'. Heb nooit gezegd dat ik niet een euro-tje wil uitgeven daaraan ;). Looks is echter ondergeschikt aan performance. Bijvoorbeeld een GPU met een zwarte PCB die 10% langzamer is versus een GPU met stock groene PCB. Of... zoiets.

Ik ben het niet oneens met de price:performance bezwaren die je hebt, maar die wegen voor mij minder mee. Hoofdzakelijk moet dit een systeem zijn met componenten die goed op elkaar aansluiten en waar nodig veranderd worden als hier een bottleneck in zit, zoals bijvoorbeeld het MB?

6) You just checked it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 15:53

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Prima argumenten hierboven. Weinig aan toe te voegen. :)

Als je het geld hebt en er voor over hebt, tja .. dan neem ie een i7 met een bult cores en HT. Idem qua graka, een RTX 2080ti is gewoon de bom momenteel. Verwacht niet teveel van de RTX cores, maar mooi dat het er op zit. Ga uit van een framerate/3 dus 150 wordt 50fps. Voor VR op 90 Fps is dit zeker de beste kaart.
Of niet @phoentje ? ;)

Financieel gezien zou je een AMD Ryzen 7 2700X (16.971pt) kunnen overwegen, maar als je toch wat meer te besteden hebt, is een AMD RyzenThreadripper 1920X (18.744pt) of zelfs AMD Ryzen Threadripper 1950X (22.078pt !! :o) het overwegen waard! De Threadripper heeft een bak meer Pci-e lanes! Maar waarschijnlijk doe je daar niks mee. Heeft wel een shitload cores/threads. Doen Inventor en Solidworks daar wat mee?? Dan is dat wellicht een idee.

Hier staan de cpu's nog eens voor je op een rijtje: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Verder is het vrijdag Black friday/cyber monday, dus misschien kun je je een paar centen besparen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-11-2018 12:11 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoentje
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

phoentje

www.circuitpics.nl

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:56:
Prima argumenten hierboven. Weinig aan toe te voegen. :)

Als je het geld hebt en er voor over hebt, tja .. dan neem ie een i7 met een bult cores en HT. Idem qua graka, een RTX 2080ti is gewoon de bom momenteel. Verwacht niet teveel van de RTX cores, maar mooi dat het er op zit. Ga uit van een framerate/3 dus 150 wordt 50fps. Voor VR op 90 Fps is dit zeker de beste kaart.
Of niet @phoentje ? ;)

Financieel gezien zou je een AMD Ryzen 7 2700X (16.971pt) kunnen overwegen, maar als je toch wat meer te besteden hebt, is een AMD RyzenThreadripper 1920X (18.744pt) of zelfs AMD Ryzen Threadripper 1950X (22.078pt !! :o) het overwegen waard! De Threadripper heeft een bak meer Pci-e lanes! Maar waarschijnlijk doe je daar niks mee. Heeft wel een shitload cores/threads. Doen Inventor en Solidworks daar wat mee?? Dan is dat wellicht een idee.

Hier staan de cpu's nog eens voor je op een rijtje: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Verder is het vrijdag Black friday/cyber monday, dus misschien kun je je een paar centen besparen :)

Voor VR is de 2080ti op dit moment de beste kaart inderdaad! Ik ben zeer tevreden over de kaart. Ik heb daarnaast de Samsung Odyssey (dus al een hogere resolutie dan de Rift). Helaas is het spel wat ik nu speel (assetto corsa) slecht geprogrammeerd en gaat uit van een single cpu core :P , dus daar zit de bottleneck.
Echter heb ik hem ook aangeschaft voor niet VR gameplay op een 34 inch curved (3440x1440) scherm.

Maar mijn huidige systeem bestaat uit een
Intel Kaby Lake Core i5 7600K 3.80GHz 6MB Bo @ 4.3GHz
Samsung SSD 850 EVO 2.5", 500GB
Corsair 2x8GB, DDR4, 3000MHz, CL15, Vengeance LPX
Samsung Odyssey HMD (over een paar weken de + versie)
GeForce® RTX 2080 Ti GAMING OC 11G
Asus ATX Moederbord Prime Z270-A
Scythe Processor Koeler Mugen 5 AMD & Intel
Samsung Dis 34 C34F791 Curved

Dus de 850 kun je prima meenemen! Ivm de hogere resolutie van de Odyssey in mijn geval adviseer ik een 20xx serie.
Verder is het echt afhankelijk van de games die je speelt. Niet alles is helaas dus lekker geprogrammeerd.... :'(

[ Voor 9% gewijzigd door phoentje op 20-11-2018 13:19 ]

Ryzen 9 5900x / Asus X570-PRO / G.Skill 3600 32GB / AMD 7900XTX / Samsung G9 49" / Fanatec Podium DD1 / Heusinkveld Sprint / McLaren GT3 Simracing-SetupGuide.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyoi

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
@Alfa90_Buttje
Dank je voor de black friday/cyber monday tip, had geen idee dat dat er aan staat te komen, ga ik zeker mijn voordeel mee doen!

Ik ga ook toch eens nog goed kijken naar het het AMD processor aanbod, wellicht dat ik wat teveel vastgeroest ben aan Intel de afgelopen jaren.

@phoentje
Kijk, goed nieuws. Wellicht dat ik inderdaad de nVME SSD uit het lijstje gooi en gewoon gebruik blijf maken van mijn huidige SSD's. Zelf speel ik ook o.a. AC, was mij niet van bewust dat die nog single core loopt. Zal de andere VR titels die ik speel ook eens bekijken of die nog de nodige optimalisatie moeten doorgaan.

6) You just checked it.

Pagina: 1