Geen warme lucht uit luchtroosters. Ventilator kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 13:10
Hoi hoi allemaal,

Probleem #15 van mijn 20 jaar oude auto :+

Sinds gisteren krijg ik geen warme lucht uit de roosters wanneer de kachel vol open staat. Afgelopen dagen deed hij het nog wel, maar kwam er een vrij irritant hoge pieptoon vrij wanneer ik de ventilator op standje 1/2/3/4 zet. Hoe harder hij moet blazen, hoe harder de piep wordt.

Mij lijkt het dus aan een ventilator te liggen, maar welke... Ik heb al wat research gedaan, maar ik krijg alleen maar antwoorden van een koelsysteem waar lucht in zit (dit is bij mij niet het geval omdat mijn auto op temperatuur is als ik een stukje ga rijden).

Kan iemand mij helpen? Zeker met dit weer is het wel fijn om in een warme auto te zitten O-)

Betreft een Honda Civic 1.4S (zonder airco) uit 98'

P.S. er komen ook veel uitgedroogde blaadjes uit de roosters als ik dit op stand 4 zet.

[ Voor 6% gewijzigd door Knamix op 19-11-2018 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat is je kachelmotor/interieurventilator. Waar hij precies zit bij een Honda Civic kan je denk ik op google wel makkelijk vinden, een aangezien het een Honda is zal vervangen ook niet al te moeilijk zijn.

Het kan ook het relais zijn, die gaan ook wel eens kapot, maar aangezien je al aangeeft dat hij piepte zal hij wel aangelopen hebben en dan uiteindelijk doorgebrand vanwege te hoge weerstand.

Je kan voor de zekerheid ook nog even je zekeringkastje checken, te hoge weerstand kan ook je zekering doen doorbranden. Dan die vervangen en alsnog even je kachelventilator fixen natuurlijk

p.s. uitgedroogde blaadjes klinkt alsof je interieurfilter niet aanwezig is. Als die er wel in zou zitten zouden die blaadjes nooit in het luchtkanaal terechtkomen, dat zou ik dan toch ook even checken. Verklaart ook wel meteen waarom je fan stroef zou lopen als er allemaal zooi in zit :+

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 19-11-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je hebt behalve dat hij fatsoenlijk op temperatuur komt ook daadwerkelijk gecontroleerd of het systeem op druk komt en ook het systeem goed gevuld is (dus niet te weinig)

Heb ooit dezelfde problemen gehad met dezelfde symptomen. Temperatuur in de auto gaf daadwerkelijk aan dat hij voldoende is.

Behalve toen ik ging controleren en bijvullen want mijn koelvloeistof was niet meer te vinden in het reservoir en bij het starten van de auto lekte de waterpomp dusdanig veel dat hij een plas op de oprit hoestte.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Touchdomex schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:52:
Je hebt behalve dat hij fatsoenlijk op temperatuur komt ook daadwerkelijk gecontroleerd of het systeem op druk komt en ook het systeem goed gevuld is (dus niet te weinig)

Heb ooit dezelfde problemen gehad met dezelfde symptomen. Temperatuur in de auto gaf daadwerkelijk aan dat hij voldoende is.

Behalve toen ik ging controleren en bijvullen want mijn koelvloeistof was niet meer te vinden in het reservoir en bij het starten van de auto lekte de waterpomp dusdanig veel dat hij een plas op de oprit hoestte.
Ongeveer 1.5-2 maanden geleden heb ik mijn koelsysteem opnieuw "geflusht" omdat mijn fan schakelaar vervangen moest worden. Ik zal het straks even dubbel controleren, maar ik verwacht niet dat hij wat kvs kwijt is. Ook op de parkeerplaats zie ik niks.

Gisteren was het wel zo dat ik soms warme lucht had en soms niet. Wanneer ik warme lucht kreeg uit de roosters (stoeien met de standen 1/2/3/4) hoorde ik ook weer een hoge pieptoon van iets uit het interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Knamix schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:42:
Sinds gisteren krijg ik geen warme lucht uit de roosters wanneer de kachel vol open staat.
Komt er dan wel koude lucht uit? Of überhaupt geen lucht?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als er blaadjes uit de roosters waaien dan werkt je ventilator, dus dan moet je het toch in het koelsysteem zoeken.
Lucht kan best, omdat de temperatuursensor niet altijd op het hoogste punt zit in het koelsysteem. Heb je bij het flushen en ontluchten toentertijd wel je kachel op de warmste stand gezet? Zo niet: there's your problem; kachel vol aanzetten en opnieuw ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Xander schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:57:
[...]

Komt er dan wel koude lucht uit? Of überhaupt geen lucht?
Komt lucht uit, maar geen warme lucht. Ook niet als de auto op temp is en mijn kachel open staat (op zijn warmst) Het lijkt wel of dat schuifbalkje nog op koude lucht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Knamix schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:58:
[...]

Komt lucht uit, maar geen warme lucht. Ook niet als de auto op temp is en mijn kachel open staat (op zijn warmst) Het lijkt wel of dat schuifbalkje nog op koude lucht staat.
Dan kan het nooit de ventilator zijn. Het schuifje kan kapot zijn, dat ie de klep naar de kachelradiator niet opent en dus geen warmte geeft. Ofwel je koelwater is koud/is er niet .

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Radiant schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:57:
Als er blaadjes uit de roosters waaien dan werkt je ventilator, dus dan moet je het toch in het koelsysteem zoeken.
Lucht kan best, omdat de temperatuursensor niet altijd op het hoogste punt zit in het koelsysteem. Heb je bij het flushen en ontluchten toentertijd wel je kachel op de warmste stand gezet? Zo niet: there's your problem; kachel vol aanzetten en opnieuw ontluchten.
Heb ik gedaan en ook tijdens het flushen had ik de radiateur kap er afgehaald en 2x de fan laten opkomen.

Wel hoor ik soms nog als ik de auto uit zet bubbelgeluiden... :?

Als dat in mijn koelsysteem zit heb ik geen idee hoe ik mijn auto kan ontluchten. Dit had ik trouwens al toen ik de auto had gekocht (en toen werkte de kachel wel prima).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Bubbelgeluiden is ook een teken van lucht in het koelsysteem. Geen idee hoe je een Civic ontlucht maar dat kan het internet je vast vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Check anders even deze website hoe en wat en hoe het in elkaar zit:
https://honda.7zap.com/en/

Daar kan je alles zien en hoe het in elkaar zit. Wel is het lastig om jouw auto te vinden. Ik kwam(zo snel even) uit op :https://honda.7zap.com/en/civic/1998-4-pk/16616-1/

Maargoed, geen idee verder

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Radiant schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:02:
Bubbelgeluiden is ook een teken van lucht in het koelsysteem. Geen idee hoe je een Civic ontlucht maar dat kan het internet je vast vertellen :)
Dat zou erg vervelend zijn.. Heb de auto al 4x ontlucht dit jaar en blijkbaar blijven er toch belletjes in hangen...

Ook via het internet tips opgevolgd, maar dit helpt dus niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Knamix schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:06:
[...]

Dat zou erg vervelend zijn.. Heb de auto al 4x ontlucht dit jaar en blijkbaar blijven er toch belletjes in hangen...

Ook via het internet tips opgevolgd, maar dit helpt dus niet. :(
Ergens een leiding die poreus is oid die ervoor zorgt dat er lucht in komt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Zojuist van werk naar huis gereden en achter mijn dashboard kastje klinkt het heel dof wanneer ik de fan aanzet: https://photos.app.goo.gl/McRi9XFGSbSAffVG7

Dat is het interieur filter lijkt mij? Ziet er ook niet best meer uit :p

Zo in iedergeval de KVS controleren, maar mits er blaadjes vastzitten, waar kan ik dat dan checken en schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Het kan ook de thermostaat zijn, dat die niet goed werkt en er daardoor geen warmte bij de kachelradiator komt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 142% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Helaas geen tijd gehad om mijn KVS te bekijken (te donker). Wel had ik tijdens mijn rit naar de sportschool (motortemp was in het midden) wat lauwe lucht uit de roosters (kachel stond wel vol aan).

Rit naar huis had ik weer de warmte die ik gewend was. Kan dit een bevestiging zijn dat er te weinig KVS in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Brazos schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:57:
[...]

Als er lucht uit de roosters komt is de ventilator niet het probleem. Grote kans dat bij het flushen het systeem niet goed is ontlucht.

[...]

Een poreuze leiding zorgt niet voor lucht in het systeem, een lekke koppakking zou wel kunnen.

[...]

Veel auto's hebben de kachel voor de thermostaat zitten, mijn Civic had dat ook.

[...]

Als er blaadjes uit je roosters komen zit er waarschijnlijk geen filter meer in. Je zou dan eens de motorkap open kunnen doen en de parafaanplaat (het gedeelte onder je voorruit) kunnen schoonmaken, daar hopen vaak bladeren op. Maar als er lucht uitkomt, zou er ook warme lucht uit moeten komen. De luchtaanvoer lijkt me het probleem niet.

[...]

Hoe heb je de auto precies ontlucht? Kachel vol op warm, radiator dop eraf (bij deze Civic niet het reservoir dus!), en de motor laten draaien tot de thermostaat open is en er niets meer boven komt borrelen (en vervolgens weer koud afvullen)?
Dop van de radiateur los gehaald en laten draaien totdat de fan voor de tweede keer aansloeg. Daarna dop er op. Wel kwamen er toen bubbeltjes uit. Ik was toen gestopt omdat ik de reservoir tot de top had afgevuld en het telkens naar boven kwam (liep over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Brazos schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:38:
[...]

Dat het overloopt is normaal, de vloeistof zet uit als het opwarmt. Er zal wat overheen lopen, probeer dit op te vangen met wat oude doeken. Je zult moeten doorgaan totdat er geen bubbeltjes meer zijn. (als de bubbeltjes nooit ophouden weet je ook genoeg, dan heb je een lekke koppakking)

Even voor de duidelijkheid, als het goed is zie je op de radiator zelf een dop, en heb je een apart (semi-doorzichtig) expansievat. Je moet de dop van de radiator hebben in dat geval, niet het reservoir/expansievat. De dop van de radiator heeft een drukklep, en het expansievat blijft afgesloten zolang de druk niet een bepaalde waarde overschrijd, wat niet gaat gebeuren zolang er lucht in het systeem zit (immers lucht is samendrukbaar).
Klopt. Expansievat zit ernaast en die laat ik er dus ook op. Zal het binnenkort wel weer even controleren. gaat dan alleen wat langer duren i.v.m. koude dagen en snel donker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Brazos schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:50:
[...]

Geen smartphone met een lichtje? Ik zou hier niet te lang mee doorrijden, naast dat je kachel wel of niet warm gaat worden, kan de motor ook onvoldoende koeling krijgen. Dit zou ook niet veel langer dan een minuut of 5 mogen duren.

Denk wel om je vingers met de hete koelvloeistof, de ventilator en de multiriem, en haal de dop alleen van de radiator als de motor nog koud is.
Dat wel, maar om een uur buiten te staan met deze temperaturen (en wachten totdat de motor warm wordt) zie ik ook niet echt zitten. Ik zal morgenmiddag tijdens mijn pauze even snel peilen zodat ik weet dat er nog genoeg in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Even een kleine update:

Gisteren onder de motorkap gekeken en er kon wat KVS bij. Zo'n 0.3-0.5 liter (radiateur). Het rare was wel dat mijn expansievat tot de top vol zat met een koude motor. Ik gok dat dit veroorzaakt is doordat er nog lucht in mijn koelsysteem zit? Anders zou ik niet weten waarom de radiateur zijn KVS in de expansievat dumpt bij een koude motor.

Overige KVS heb ik terug in mijn radiateur gedumpt en expansievat op minimum gelaten (want waarschijnlijk gaat hij druk opbouwen en heb ik dadelijk weer een volle expansievat).

Wel heb ik 4/4x dat ik met mijn auto heb gereden warme lucht :). Dat probleem is opgelost, maar het vollopen van de expansievat is mij nog een raadsel waar ik de afgelopen jaar al mee aan het kutten ben geweest :(

[ Voor 35% gewijzigd door Knamix op 21-11-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Knamix schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:17:
Even een kleine update:

Wel heb ik 4/4x dat ik met mijn auto heb gereden warme lucht :). Dat probleem is opgelost, maar het vollopen van de expansievat is mij nog een raadsel waar ik de afgelopen jaar al mee aan het kutten ben geweest :(
Zou er ergens een verstopping in het systeem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Pagina: 1