Toon posts:

9de generatie cpu op 8ste gen moederboord

Pagina: 1
Acties:

• Rinkeeee96
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-09-2022
Beste tweakers,

Ik heb onlangs mijn eerste pc gebouwd en nu zit ik met een probleem. Ik heb een 9de generatie cpu aangeschaft en dit in een 8ste generatie moederboord gebouwd. Je raad het al, mijn bios ondersteunt dit niet en moet ik mijn bios updaten. Enige manier om dit te doen is een 8 ste generatie cpu erin en dan bios updaten en dan mijn eigen cpu er weer in.
Nou heb ik al een aantal oplossingen in gedachten, maar was benieuwd wat jullie denken. Of iemand die mij kan helpen.
Een celeron 8ste generatie cpu kopen en hiermee mijn bios updaten, hierna proberen weer terug te sturen naar de winkel.
Een nieuw moederboord en de oude 2de hands verkopen. Terugsturen wordt lastig omdat alles uit de verpakking is.
Azerty bellen en kijken of hun kunnen helpen, heb hier alles besteld voor de pc.
Paradigit bellen, zit namelijk dichtbij mij en vragen of hun toevallig een 8ste generatie cpu hebben liggen en zo mijn bios kunnen updaten.

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken. Hieronder een lijstje van de gehele specs.

I5-9600k
Gtx 1070
MSI Z370 SLI Plus
16gb Corsair Vengeaence
Fractal Design Meshify
Corsair 850 watt psu
Be quiet dark rock pro 4

Bedankt alvast!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Andere optie: via de ICSP header van het moederbord het BIOS via een Raspberry Pi er rechtstreeks in flashen :) Zo'n header komt direct uit op de BIOS chip en zorgt ervoor dat je geen enkel ander onderdeel van het moederbord (zoals CPU) nodig hebt om hem te voorzien van een nieuwe inhoud.

Zo heb ik op een (ouder) MSI bordje al eens een mislukte BIOS flash kunnen herstellen.

[Voor 54% gewijzigd door spone op 18-11-2018 22:59]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:44
Een aantal mogelijkheden:
- Moederbord terug onder WKOA en een Z390 bestellen
- cpu terug onder WKAO en een 8600K bestellen. Zelfde prestaties voor een lagere prijs.
- cpu, moederbord en videokaart terug onder WKAO en een Ryzen 5 2600 op B450 met een RTX 2070 bestellen. Veel betere prestaties voor dezelfde prijs. En ruil de voeding om voor een goede 550w want daar heb je meer dan zat aan.
- zelf een Celeronnetje kopen en het bios updaten
- moederbord terugsturen naar de winkel en daar het bios laten updaten
- iemand in je omgeving met een 8e gen lief aankijken

• Rinkeeee96
spone schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:57:
Andere optie: via de ICSP header van het moederbord het BIOS via een Raspberry Pi er rechtstreeks in flashen :) Zo'n header komt direct uit op de BIOS chip en zorgt ervoor dat je geen enkel ander onderdeel van het moederbord (zoals CPU) nodig hebt om hem te voorzien van een nieuwe inhoud.

Zo heb ik op een (ouder) MSI bordje al eens een mislukte BIOS flash kunnen herstellen.
Heb je hier een linkje voor? Want ik heb een pi liggen. Dat zou super zijn!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een paar pointers:

https://www.flashrom.org/MSI_JSPI1
https://www.flashrom.org/Flashrom

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=289550.0

Check wel eerst even of je bios chip daadwerkelijk 3.3 volt is. Op AMD bordjes is ie namelijk 1.8V, als je daar rechtstreeks een Pi aan hangt frituurt ie em ;-)

Maar in basis is het proces vrij simpel:
- bios update downloaden en uitpakken zodat je de ruwe te flashen file hebt
- zorg dat je pi spi kan gebruiken
- moederbord afkoppelen
- seriele pinnen aanslluiten op pi via jspi header
- met flashrom bios update erin duwen
- pc booten
- bios herflashen met zelfde versie via bios of flashtool (voor de zekerheid)

• Rinkeeee96
Morgen is aan de slag ermee. Klinkt niet mega lastig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee