[Tutorial] DIY simulatie / game easy button box
Om een button box te maken om je spel net wat realistisch(ere) gameplay te geven kan je een button box bouwen.
Nu kan je denken dat het lastig is maar eigenlijk valt het best mee.
Ik heb het gebruikt voor European Truck Simulator 2, maar elk spel waar je binnen toetsen kan "aanwijzen" zal dit toepasbaar zijn.
Voor iedereen die het aandurft is het zeker een project die in een paar uur te doen is, en het is erg plug en play vriendelijk dus geen software progammeren (ja in het spel alleen

De prijs die ik betaalde
- 15 euro voor usb joystick encoder board
- 4 euro voor 40 knopjes
- 0 euro voor behuizing (oude pc)
- 0 euro voor 2 uur "bouw tijd" (meeste tijd zit in ontwerp paar uur)
Wil je geavanceerd of andere voorbeelden. skip dan naar de conclusie

Software
Als je een tablet (android) hebt kan je via software een oplossing "bouwen"
Roccat´s Power-Grid gebruikt,
Roccat´s Power-Grid google play store Maar ik weet niet of dit nu nog beschikbaar is.
Dit is gewoon wat software op een gsm/tablet en dus op je pc, (vergeet niet je firewall open te zetten)
Evanescent in "[Tutorial] DIY simulatie / game easy button box" voegt nog toe
Daarnaast kun je ook met tools die joystick weer omzetten naar toetsenbord-input.
Dit houd in: normaal als je een knop indrukt krijgt je computer "joystick button 1 is ingedrukt" wat alleen toepasbaar is voor een spel. Met zijn toevoeging kan je de letter "E" of "Spatiebalk" aan zo'n knop toewijzen waardoor het ook binnen normale programma's zoals teken/cad of andere software gebruikt kan worden.
Hardware[/hr]
Als je zelfbouw wilt doen. dan kan je voor paar tientjes al klaar zijn.
Het mooie is, windows(10) dedecteert & installeert het voor je zodat na het "werk" klaar bent om te spelen.
in deze tutorial gebruik ik geen extra lastige componenten maar lekker simpele dingen.
1x usb joystick controler zoals:
Geeft je 12 knoppen + 4 voor Up,Down,Left en Right. totaal 16 dus die je "kan" gebruiken
en word vaak geleverd met
- 1x USB kabel (links boven)
- 10 tot 16 connector kabeltjes.
voorbeeld link
Dit board bevat ook nog
- 1x Digitale joystick (5 pin aansluiting,)
- auto(fire) met Clr (clear) .. druk een "vuurknop" samen met "auto" en blijf vuren.. en "clear" om het te wissen. (windows doet er niks mee) dit zijn de 4 aan de rechter kant.
- 1 of 2 "led" 5v, maar alles word verlicht (aan of uit) en je knopjes moet het ondersteunen ..
Knoppen & Schakelaars[/hr]
Knoppen met verlichting, ik zou ze links laten liggen
Helaas kwam ik zelf achter is niet elke schakelaar/knop geschikt is teminste niet voor elk spel.
Een schakelaar blijft in de stand aan of uit, en dit betekend dat je in een spel deze "de ingestelde actie blijft herhalen" of dat je de schakelaar heen en weer moet halen voor 1 actie. Beide zijn soms niet gewenst.
Dus je wilt een non-lock, no-lock of de zogeheten momentary pushbutton dit zijn knoppen die terugveren nadat ze ingedrukt zijn, ze komen in allerlei vormen/maten
Het beste advies is ga naar een elektronica webshop/chinese website en zoek op schakelaar/knop en blader door het aanbod heen. Wat je zoekt zijn knoppen die via een schroefbare moer(plastic/ijzer) vast te zetten zijn.
paar voorbeeld afbeeldingen via google
Behuizing & afwerking[/hr]
Mijn advies, gebruik een plastic container waarvan de deksel/bodem niet doorbuigt als je het indrukt (niet te dun) maar te dik is ook lastig.
- brooddoos
- voedsel bewaar bak
- Zelfs een plastic dienblad kan werken, de achterkant kan je dicht maken met karton of goedkoop/dun plastic bak. (lijm met hotglue)
In de elektronica winkels zijn er "projectdozen" te vinden maar deze zijn iets duurder.
Zelf heb ik een frontje van een pckast op maat gemaakt, en de achterkant dicht geplakt met een plastic van een melkverpakking.
Natuurlijk kan je ook hout kiezen, ijzer en metaal kan ook maar kost wel meer moeite.
Als afwerking kan je
- los gaan met verf en plak folie.
- In de bouwmarkt kan je kijken naar ijzeren handvaten en/of ijzeren U-beugels om je knoppen te "groeperen"
- Folie mooi wilt krijgen probeer vooral een fohn en/of water (mist) op de doos.
- plastic warm maken (niet smelten) kan je het ook nog wel (ver)buigen.. hetelucht oven 160 graden per paar minuten voel je vanzelf wanneer het verbuigt. (en houd je wederhelft blij)
Om het op je bureau te monteren/plaatsen, kan je bv een tablet houder gebruiken sommige hebben een klem.. kom ik nog op terug bij het bouwen

gereedschap
- Houtboor (5 ..cq minimaal 5mm) + boormachine heeft een mooi puntje om in het midden te plaatsen en met plastic gaat dit goed en wat afval hout eronder voorkomt beschadigingen op bv een tafel en de boor.
- usb soldeerbout goedkoop, snel warm en perfect voor dit doeleinde
- mes (niet afbreek) bv aardappel mes om plastic weg te snijden
- stappenboor helaas heb je een uitdaging voor de gaten voor de knoppen, elke boor is vaak te dun voor de knop ..want de gaten zijn 20mm (2cm) tot 3cm Hiervoor heb je wel een stappenboor van 4-30 (4-39 is gangbaar) nodig gelukkig kan je ze goedkoop scoren bij online webshops. de kwaliteit is niet intressant.
Rustig boren en proberen kom je ervanzelf.. (te snel = plastic smelten en te groot gat)
- hot glue gun (niet perse nodig ) maar als je bv misboort of het joystickboard wilt vastplakken. is het wel handig.
- schaar/knip tang .. voor dun draad is een (nagel)schaar goed genoeg.
- schuifmaat of een liniaal iets om te meten in ieder geval.
- eventueel zaag
- Dremel/rotary tool met een puntig slijpsteen is een alternatief voor stappenboor maar een fout is sneller gemaakt.
Omdat ik extra knoppen geprobeerd hebt (voordat ik hem aansloot) moest ik extra draad aan de achterkant solderen. Dit heb ik met hotglue vastgelijmt na het solderen zodat ik minder kans had op lostrekken tijdens de knop solderen.
Daarnaast is extra soldeer draad en dun speaker draad / oude telefoon kabel zelfs oude netwerk kabel is ook goed.. als het maar flexibel is
Hoewel je niet beperkt bent met kabel(lengtes) en dus links en rechts van een 26" scherm 10 knoppen zou kunnen plaatsen.. neem dan niet te dun (flexibel draad)
Ontwerp
Oke je weet nu dat je 12 + 4 knoppen tot je beschikking hebt (up,down,left right hoeft niet speciaal beweging te zijn deze kan je best ook gebruiken voor een andere actie binnen het spel. .
Ik zelf heb een vak van 20cm x 28 cm gebruikt zodat dit mooi op een a4 geprint kon worden.
via Word of sketchup gratis of iets waar ik mm/cm kon gebruiken was ook goed geweest.
Tijdens het ontwerp wil je eigenlijk met het volgende rekening houden:
- De knop hiervan wil je de:
--- "schroefdraad" (binnenmaat) zodat je weet hoe groot het gat moet zijn
-- de buitenmaat (als het gat iets te groot maakt dat het niet zichtbaar is na afloop

- de tekst(vak) die er onder moet komen te staan (pak 10 of 16 letters bv )
Belangrijk tijdens het tekenen is dat je via een kruis de plek van het boren (middelpunt) aangeeft.
en teken met dunne lijnen.
Als je het getekend hebt, print het uit, en knip het uit zodat je een voorstelling hebt van hoe het eruit komt te zien. Dit is denk ik de meest belangijke stap vooral omdat als je start met het bouwen dan vast zit.
print je met meerdere pagina's probeer meerdere uitlijn punten te werken zodat je bij aanpassingen niet verkeerd gaat.
Tijdens het ontwerp wil je ook nadenken over de bevestiging, waar komt het te hangen/staan ?
Mijn advies is zorg wel voor een "gesloten" box voor het geheel want anders is het een stofnest.
en als het voor kinderen / agressief eigen gebruik is ..
testen en bouwen
Goed je hebt je papieren versie, de onderdelen en je wilt starten .. STOP
- Heb je speciale knoppen ? test deze eerst .. nu kan je je ontwerp nog aanpassen. en usb kabel aanpluggen en wat stekkers verbinden .. is minder werk

Nu zijn er meerdere wegen om je ontwerp over te zetten naar de "buttonbox" die je gaat maken,
Zelf heb ik met schilderstape de oppervlakte geheel afgeplakt en dan met lijm het ontwerp daarop geplakt.
Toen ik klaar was kon ik de schilderstape weghalen en met een beetje (was)bezine of spiritus restant lijm weghalen.
Wat ik je niet adviseer is met plakband langs de randen de boel te bevestigen, dit kan kapot getrokken worden tijdens het boren en krijg dan een nieuw geprinte versie op de juiste plek.
heb je nu tijdens het boren/zagen een diepe beschadiging gemaakt ? of net te ver uitgeboord schuur het een beetje op en doe een beetje hotglue op de plek en laat het volledig afkoelen .. dan kan je met een mes netjes glad afsnijden. goed dan moet je misschien met plakfolie aan de slag .. maar het resultaat is dan wel netjes.
Voor je bevestiging, kijk in de lokale euro koopjes winkel voor iets wat je aan kan passen.
- anti slip matjes (voor auto) en wat gewicht door steen.. of een deurstop kom je een eind.
- niet alles is super bestand tegen "indrukken" maar hotglue en/of 2 componenten lijm kom je een heel eind.
conclusie
Wil je nu speciale knoppen,schermen en functies enzv, dan moet je meer richting de arduino oplossing gaan. Wat in iedergeval voor mij het volgende project is.
Wat YouTube: button box voorbeelden
Goed wat dremel werk, boren en solderen(usb soldeer ijzer) kwam het volgende uit de bus
waar ik wel van baal (vandaar de extra gaten) is dat de rechter 4 "knoppen" niet bruikbaar zijn wegens de default driver.. en heb je dus 12 knopjes + up,down,left,right (en een eventueel nog digitale joystick oid)
Maar het resultaat voor mij is niet lelijk voor tijdelijk iets

Ik ben vooral benieuwd naar jullie builds (en gekozen oplossingen), vragen over het usb joystick board mag ook.
[Voor 5% gewijzigd door vso op 19-11-2018 18:22]
Tja vanalles