Toon posts:

PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Artyni
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-02 19:43
Beste tweakers,

ik heb een pc gekregen van een vriend van me.
Echter valt deze pc uit tijdens het gamen.
Nadat die uitvalt, start die opnieuw op met bios beep codes.
1 lange, 2 korte.

Als ik hem dan even met rust laat kan ik hem daarna weer opstarten.
Eerst vermoedde ik het geheugen, dit heb ik vervangen.

Ik ben recentelijk verhuisd en heb nog geen kennissen/vrienden hier die zover ik weet beschikken over een pc waar ik de voeding en of videokaart zou mogen lenen om te testen.
Iemand enige ervaring met deze onzin?

Het betreft een ms-7797 bios.
i7 processor
450w voeding
stock cooling
2x 8gb geheugen
512gb ssd

Ik heb me overigens al ziek gegoogled.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:26
Erg karig topic, maar één Google-opdracht leverde mij op dat één lange en twee korte bios beep codes betekent dat er iets met de videokaart aan de hand is.
Nu we het toch over de videokaart hebben... welke zit erin?

Had je vriend ook deze problemen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iemand enige ervaring met deze onzin?
Ah, een Medion dus zeer waarschijnlijk weer een zeer betrouwbare voeding erin... ;)

Allicht zou je eens wat tools als AIDA64, Afterburner en misschien CPU-Z kunnen draaien en dan lekker laten loggen en gaan gamen. Denk dat de resultaten voor zich zullen spreken als de PC weer uitvalt.

Anyhow, zoals @Dutchy007 aangeeft; had die vriend de problemen ook? Want ongetwijfeld is 'ie nog steeds bereikbaar ondanks je verhuizing ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52

DarkUnreal

Postmaster General

als hij na verloop van tijd toch weer opstart, zit ik ook aan een te hoge temperatuur te denken. Draait de fan op de gpu wel goed (geen kabels, stof, of rare geluiden bij de fan?)

13:37

• Artyni
Ja, bij me maatje gebeurde exact hetzelfde.
Daar stond de pc in een veel te kleine kast en kon hij totaal geen warmte kwijt, dus ik dacht dat het daar aan lag.
Hier staat hij niet in een kast maar hetzelfde.

Zoals eerder gezegd, geheugen vervangen en hoopte dat het daarmee opgelost zou zijn.

Afterburner, CPU-Z heb ik allemaal gedraaid gehad.
Tempraturen rondom de 80 graden.
Kon overigens nergens logjes vinden nadat die is uitgevallen.

Was net in de bios aan het neuzen, daar was mijn CPU tempratuur 75(!!!) graden..

Ik dacht zelf eventueel ook aan warmte, gezien hij pas weer opstart nadat ik hem even niet heb gebruikt.
Maar ik run ook bluestacks, wat volgens mij vrij zwaar is voor de CPU, want ik hoor hem dan regelmatig blazen.

Ik denk zelf richting de videokaart of voeding.
Voeding lijkt me echter sterk ( is trouwens niet meer de standaard voeding ), maar dacht eventueel dat die te weinig stroom gaf en daardoor uitviel.
Maar dat verklaart dan weer niet waarom hij eerst moet afkoelen.

Videokaart is een 660TI
Deze lijkt goed te werken, fans draaien prima, geen rare geluiden.
Wel is het probleem begonnen toen deze erin kwam en de voeding ( is tegelijk gebeurt ).

[Voor 6% gewijzigd door Artyni op 18-11-2018 22:39]

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 23:07
75 graden in de BIOS is niet ok, dan lijkt het me eerder dat de CPU koeler niet goed vast zit

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:40
Post eens een gedetailleerde foto van de cpu koeler of deze nog goed op de cpu zit.

• Artyni
http://prntscr.com/ljzmwy

Dit zijn de temperaturen, vrij normale belasting. Bluestacks, Chrome en net even lightshot geinstalleerd.

http://prntscr.com/ljzoif

Stock koeler
( volgende was om mijn koeler te vervangen sinds dat ding regelmatig blaast, mits de pc niet meer uitviel tijdens het gamen ).

[Voor 44% gewijzigd door Artyni op 18-11-2018 23:25]

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Oude processor (i7 2600), oude pc?
Ik denk idd een probleem met de cpu koeler.
Haal die er eens vanaf, maak hem schoon (koelpasta resten verwijderen, ook van de cpu), nieuwe koelpasta erop en de cpu koeler weer monteren.

Dan nog eens naar de temperaturen kijken.

• Artyni
M!chel schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:25:
Oude processor (i7 2600), oude pc?
Ik denk idd een probleem met de cpu koeler.
Haal die er eens vanaf, maak hem schoon (koelpasta resten verwijderen, ook van de cpu), nieuwe koelpasta erop en de cpu koeler weer monteren.

Dan nog eens naar de temperaturen kijken.
Het is inderdaad een oud beestje. Met een 2e generatie processor.
Ik zal morgen even kijken of ik ergens koelpasta kan halen, en anders bestellen.

Misschien dan maar gelijk van koeler wisselen, gezien dat toch al het idee was.
Met één tube koelpasta, kan ik eventueel ook even de GPU schoonmaken en verversen?

De voeding is overigens een Antec Phantom 500watt

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GPU zou ik niet doen. Daar zijn geen problemen mee toch?

• Artyni
Toen ik de tests deed, crashte de PC op GPU test en niet op CPU test.
Daarnaast zouden de bios beepjes GPU gerelateerd zijn.

Voor alsnog, is het probleem onbekend.
Maar ik zal sowieso eerst met de processor beginnen.

[Voor 14% gewijzigd door Artyni op 18-11-2018 23:32]

• Artyni
Eergisteren koelpasta vervangen van zowel CPU als GPU, alles volledig stof vrij gemaakt.
Paar games gespeeld, niets aan de hand. Gisteren idem dito.

Ga ik net spelen, na een half uur valt de pc uit, met de geweldige 3 beep codes bij het opnieuw opstarten.
Eveneens sigaretje roken, is dus beetje afgekoeld en kan hem weer opstarten.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet.
Iemand nog ideeën?

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-06 17:42
Artyni schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:
Eergisteren koelpasta vervangen van zowel CPU als GPU, alles volledig stof vrij gemaakt.

Ga ik net spelen, na een half uur valt de pc uit, met de geweldige 3 beep codes bij het opnieuw opstarten.

Iemand nog ideeën?
Zijn de temperaturen ook nog steeds zo hoog als eerst?

Misschien eens proberen om te kijken of je een nieuwe koeler kan fixen voor je CPU? zal waarschijnlijk iets van 3 tientjes kosten ofzo

of gewoon je pc compleet upgraden :P

[Voor 3% gewijzigd door energydrank op 21-11-2018 12:06]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:01
Artyni schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:

Iemand nog ideeën?
Voeding was al verwisselt?

• Artyni
energydrank schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:05:
[...]

Zijn de temperaturen ook nog steeds zo hoog als eerst?

Misschien eens proberen om te kijken of je een nieuwe koeler kan fixen voor je CPU? zal waarschijnlijk iets van 3 tientjes kosten ofzo

of gewoon je pc compleet upgraden :P
Nee, de temperaturen lijken minder. Heb eergisteren toen ik voor het eerst speelde en niet uitviel CPUID HWmonitor aangehad tijdens het gamen, en temperaturen kwamen niet uit boven de 76 graden, zowel CPU and GPU.

Ik heb hier een andere koeler liggen, water koeling maar past niet in de huidige kast.

Overigens kom ik er net achter dat ik een MS 7728 moederbord heb, dus ik ga nu eerst eens even daar op googlen.
Geen idee hoe ik bij de MS 7797 ben gekomen in dat geval...
Voeding is tegelijk gewisseld met de videokaart.

[Voor 10% gewijzigd door Artyni op 21-11-2018 12:20]

• Artyni
http://prntscr.com/ll3qz6

Zou het kunnen zijn dat er te weinig ruimte/warmte afvoer in de kast is?

Google zegt wel echt over de AMI bordjes dat de beepcode die ik krijg gerelateerd is aan de videokaart.
De videokaart blaast zijn warme lucht nu naar de voeding, en de voeding voelt aardig warm aan terwijl ik op het moment niets aan het doen ben.
Videokaart en voeding staan indirect aan elkaar verbonden vanwege de stroom die de videokaart gebruikt..

[Voor 3% gewijzigd door Artyni op 21-11-2018 12:49]

• freaky35
ow wacht eens je hebt er geen fans in zitten?.Achter hoort sowieso een fan te zitten om de warme lucht af te voeren,voor ook,om verse koele lucht naar binnen te blazen

• -GeeX
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-06-2019
De foto die je post laat niet echt zien dat dingen stofvrij zijn gemaakt. Tempraturen liggen wel erg hoog imo.

• Artyni
freaky35 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:24:
ow wacht eens je hebt er geen fans in zitten?.Achter hoort sowieso een fan te zitten om de warme lucht af te voeren,voor ook,om verse koele lucht naar binnen te blazen
Ja klopt. Geen idee waarom die fan er niet in zit. Zo heb ik hem gekregen.
Ik wist overigens niet dat die fan o.a. bedoelt was om verse koele lucht naar binnen te blazen.
-GeeX schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:32:
De foto die je post laat niet echt zien dat dingen stofvrij zijn gemaakt. Tempraturen liggen wel erg hoog imo.
Led verlichting laat altijd meer stof zien dan gewoon verlichting. Er zit op deze foto indd veel stof in de kast.
Ik kan je verzekeren dat de CPU en GPU stof vrij zijn.
Temperaturen die zijn benoemt zijn max tempraturen, onder full load. Niet gemiddeld gelukkig.

• freaky35
je bent airflow nodig,koele lucht naar binnen,warme lucht naar buiten.
Dus een paar fans erin is geen overbodige luxe :)

[Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 21-11-2018 16:15]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:40
Artyni schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:14:
Ja klopt. Geen idee waarom die fan er niet in zit. Zo heb ik hem gekregen.
Omdat dat zo is met prebuilds. Op de cpukoeler zit een fanduct (wat er bij jou niet op zit) wat als intake fungeert en de voeding neemt de outtake voor zijn rekening.

Welk type Antec voeding is het?

• Artyni
Uszka schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:51:
[...]

Omdat dat zo is met prebuilds. Op de cpukoeler zit een fanduct (wat er bij jou niet op zit) wat als intake fungeert en de voeding neemt de outtake voor zijn rekening.

Welk type Antec voeding is het?
Deze heb ik er zelf uitgehaald (oops?)

Het is een Antec 500w.

• Artyni
Oké, grootste grap.
Ik ben door de handleiding van me moederbord aan het bladeren. En het ziet er na uit dat ik geen eens een 2e aansluiting heb om een andere fan aan te sluiten, behalve die van mijn processor.

Wat heel spijtig is, want ik heb hier ook een water gekoelde koeling liggen die ik erin wou zetten ...

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:33
@Artyni Je kan de fans niet direct op de voeding aansluiten? Dan draaien ze wel heel de tijd volle bak (kan herrie geven).

Kan je ook nog testen met een andere videokaart? zodat je die uit kan sluiten.

• Artyni
ramon89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:32:
@Artyni Je kan de fans niet direct op de voeding aansluiten? Dan draaien ze wel heel de tijd volle bak (kan herrie geven).

Kan je ook nog testen met een andere videokaart? zodat je die uit kan sluiten.
Zoals aangegeven in mijn eerste bericht, beschik ik niet over andere hardware.

Ik denk dat ik het voor nu laat, alles behoud wat ik heb.
Een nieuwe kast een ATX moederbord ga aanschaffen.
Daar mijn processor met water koeling op installeer en vanaf daar verder ga kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee