Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• GuruG
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-02 09:21
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera voor backpackvakantie. Ik wil graag dat deze in mijn broekzak past, dus geen systeemcamera met extra lenzen.

Ik vind het meest belangrijk dat de kleuren diep zijn, daarom kijk ik naar een 1 inch sensor. Als een 1 inch sensor hiervoor niet persé nodig is hoor ik het graag.

Vervolgens was het budget waar ik van uit ging 300 euro, maar wilde ik ook meer dan 10x zoom.

Dit alles lijkt moeilijk verenigbaar, dus bij dezen de vraag: wat is de beste optie qua prijs-kwaliteit? Mag iets meer zijn dan 300 euro, uiterlijk 500 als dat dan echt een geweldige optie zou zijn ;)

Modellen die ik nu op het oog had waren:
- Sony Cyber-shot DSC-HX90 (voldeed aan alle eisen, maar geen 1 inch sensor)
- Sony Cyber-shot RX100 (voldeed aan alle eisen, maar beperkte zoom van 3,6x)
- Canon PowerShot SX700 (beste uit de test van allround compactcamera's voor vakantie, maar voldoet niet aan eisen: reviews: Travelzooms vergelijkingstest)
- Canon EOS M100 (beste uit de test "camera's under 500 dollars" van Dpreview, kan met flinke korting worden gekocht. Ik kan hier alleen niet zien hoe goed de sensor is, en het is een systeemcamera met grote lens)
pricewatch: Canon EOS M100 Zwart + EF-M 15-45mm IS STM Zilver + Beschermhoes

30x zoom is voor mij niet persé nodig, 10x zou ook genoeg zijn. Beeldkwaliteit vind ik het meest belangrijk.
Een eventuele andere optie zou nog de waterdichte camera zijn, al ik denk dat ik dan veel ga inleveren op beeldkwaliteit. Wel tof omdat ik ook veel duik/snorkel. Moeilijke afweging.
Bijvoorbeeld: Nikon coolpix w300.
pricewatch: Nikon Coolpix W300 Groen
Of: Olympus Tough TG-5
pricewatch: Olympus Tough TG-5 Rood

Ik hoor graag jullie tips!

[Voor 15% gewijzigd door GuruG op 19-11-2018 09:30]

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-06 11:58
als de beeldkwaliteit goed is, kun je ook een foto gaan uitsnijden, oftewel digitale zoom. De beeldkwaliteit blijft dan beter dan van een camera met een kleine sensor en veel zoom.

Budget van 500 lijkt mij redelijk vast staan. Dan komt de prioriteit vlgs mij als volgt te liggen:
1. budget
2. Formaat camera
3. sensorgrootte
4. zoom.

m.i. kom je dan uit op een RX100.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-06 06:53
Ik kom eerder uit op een Panasonic TZ100/Tz101.

Dat uitsnijden om de (te) korte lens van de RX100 te compenseren, zie ik als doekje voor het bloeden. Een serieuze oplossing is dat niet. De bovengenoemde TZ's hebben overigens een 1" sensor en 10x optische zoom. Past beter bij de wensen van de TS dan een RX100.

gezocht: Panasonic GM5

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:55
De Canon PowerShot G9X Mark II heeft een optische zoom van 4x.
Ik geef de voorkeur aan de Panasonic TZ100 met 10x optische zoom.
Beiden hebben een 1 inch sensor.
De beeldkwaliteit van de TZ100 is zeer goed over het hele zoom bereik.

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-06 23:50
GuruG schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:02:
- Canon EOS M100 (beste uit de test "camera's under 500 dollars" van Dpreview, kan met flinke korting worden gekocht. Ik kan hier alleen niet zien hoe goed de sensor is, en het is een systeemcamera met grote lens)
pricewatch: Canon EOS M100 Zwart + EF-M 15-45mm IS STM Zilver + Beschermhoes
Een M100 met een verwisselbare zoomlens past niet in je broekzak, dus dat valt al af. De EF-M 22mm pancake lens past wel, maar dan zit je vast aan één brandpuntsafstand.

De sensor van de M100 heeft een APS-C formaat. Stukken groter dan 1":

Zo'n sensor vangt veel meer licht op -> Betere beeldkwaliteit, maar ook een grotere camera en lens.

Ik ga mee met het advies voor een TZ100 van Panasonic. Altijd al een Panasonic compactcamera fan geweest, met de TZ100 kom je een heel eind.

• GuruG
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-02 09:21
Dank voor alle reacties guys!
Ik denk dat ik voor de Canon G7X II ga, omdat die toch net wat meer zoom heeft dan de sony rx100 III, maar betere beeldkwaliteit produceert dan de panasonic TZ100. Ik vind beeldkwaliteit uiteindelijk toch belangrijker dan de zoom.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-06 06:53
Ontbrekende zoeker vind je geen te groot nadeel?
Ik zou op een backpackreis (veel mooi weer?!) nooit een kamera zonder zoeker willen hebben.
Het grootste nadeel van de Panasonic TZ100/101 is overigens de matige lichtsterkte (door het grote zoombereik veroorzaakt), wat op een reis met veel licht relatief weinig stoort.

[Voor 73% gewijzigd door Vanoverdegrens op 01-12-2018 20:04]

gezocht: Panasonic GM5

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True