Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Basis voorbereidingen voor goed wifi-netwerk in groot huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mightynr1
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Sinds een half jaar een huis gekocht in buitengebied, dus de internetsnelheid is drama. Voor dagelijks gebruik is het prima, maar zodra ik iets moet downloaden (bijv. update game) is dat direct een aanslag op de internetsnelheid van andere apparaten.

Tevens is de WiFi van het standaard modem (Fritz Box) niet geweldig en maar in 1 helft van de woning beschikbaar. De woning is ca 280 m2 en het modem is geplaatst in de meterkast op de helft vab het huis. In de garage en de slaapkamer daarboven is geen WiFi-bereik. Wat vooral vervelend is, omdat de garage over een paar maanden woonkamer wordt (met de televisie, Ps4, multimedia, etc.).

Het goede nieuws is dat er glasvezel komt, maar dit duurt nog een jaartje ongeveer (was eerst gepland voor april).

Ik wil me vooral goed voorbereiden op de komst van glasvezel, maar omdat dit nog zo lang gaat duren, wil ik nu ook vooral de situatie zo aanpassen dat ik in ieder geval overal WiFi-bereik heb en dat ik geen keuzes maak die overbodig zijn of elkaar tegenwerken.

Waar heb ik zelf over nagedacht?
1. Het modem in de meterkast vervangen voor een beter modem/router (bijvoorbeeld Asus ROG Rapture GT-AC5300), zodat het WiFi-bereik vergroot wordt en het bekabelde signaal ook misschien beter wordt. Van daaruit straks een netwerkkabel naar de nieuwe woonkamer en daar een switch neerzetten of een systeem als bijvoorbeeld Orbi Netgear (met een satelliet die ik dan bijvoorbeeld boven neer kan zetten).

2. Het huidige modem laten zitten en van daaruit een netwerkkabel naar de nieuwe woonkamer om daar een andere router neer te zetten en dan een extra draadloos accespoint boven plaatsen voor de WiFi-uitbreiding.

In ieder geval wil ik in de nieuwe woonkamer bekabeld gaan werken en in de rest van het huis deugdelijk WiFi-bereik hebben. Welke optie levert dan geen conflicten op en/of is dus het beste?

Beste antwoord (via Mightynr1 op 18-11-2018 22:31)

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09:30
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:17:
[...]

Ik denk ook dat jouw setup voor mij goed zou kunnen werken. Misschien zou ik alleen het “WiFi-modem” buiten de meterkast kunnen plaatsen.

Wat is de beste optie voor een accespoint in de woonkamer? In feite is de enige grote internetgebruiker de PlayStation.
Tuurlijk: wifi buiten de meterkast: het modem kan er natuurlijk gewoon in blijven.

accesspoint in de woonkamer heb ik aangesloten via de lan, naar de lan poort in de router

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:41
Ik zou in de meterkast een switch hangen en vanuit daar naar een aantal kamers utp kabels trekken en Ubiquiti accespoints ophangen. Ben je een goede WiFi oplossing en ben je gelijk netjes.

⛔Trackers of betalen...⛔

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
huidige modem/router zou ik ook mooi laten voor wat het is.. en naar diverse ruimtes gewoon kabels gaan trekken.. waar je dan een Ubiquiti kan ophangen..

gezien het buitengebied zal het wel glasvezel internet + IPTV worden... en dan is een bekabelde verbinding voor de TV ontvanger ook wel weer een handig iets :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Mightynr1
Dus een andere router is niet persé nodig. Dat is gunstig. Ik denk dat ik van de glasvezelprovider ook een andere router krijg, dus moet ik ook nog zien hoe dit situatie dan is.

In principe trek ik alleen een kabel naar de nieuwe woonkamer. Daar zou ik dan zo’n ubiquiti accespoint kunnen maken. Heeft zo’n accespoint ook bekabelde poorten, zodat ik daar de Ps4 en mijn laptop op aan zou kunnen sluiten?

Kan ik vanuit mijn modem/router ook verschillende draadloze accespoints maken voor het WiFi-bereik?

• HKLM_
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:38:
Dus een andere router is niet persé nodig. Dat is gunstig. Ik denk dat ik van de glasvezelprovider ook een andere router krijg, dus moet ik ook nog zien hoe dit situatie dan is.

In principe trek ik alleen een kabel naar de nieuwe woonkamer. Daar zou ik dan zo’n ubiquiti accespoint kunnen maken. Heeft zo’n accespoint ook bekabelde poorten, zodat ik daar de Ps4 en mijn laptop op aan zou kunnen sluiten?

Kan ik vanuit mijn modem/router ook verschillende draadloze accespoints maken voor het WiFi-bereik?
Nope een Ubiquiti accespoint hang je aan het plafond (stroom via poe) en zorgt alleen voor de WiFi. De pro versie heeft wel een extra lan poort maar dan heb je een lankabel vanaf je plafond naar beneden lopen maar dat zou ik niet willen in mijn huis.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Mightynr1
Aha. Ubiquiti is dan voor mij niet de juiste oplossing. Ik wil naast de kabel die ik naar de woonkamer trek geen andere kabels trekken. Misschien als we ooit de woonkeuken aan gaan pakken, trek ik daar nog iets naar toe, maar dat zit nu niet in de planning.

Ik zoek dus naar een andere oplossing.

En wat betekent POE? 😃

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:58:
Aha. Ubiquiti is dan voor mij niet de juiste oplossing. Ik wil naast de kabel die ik naar de woonkamer trek geen andere kabels trekken. Misschien als we ooit de woonkeuken aan gaan pakken, trek ik daar nog iets naar toe, maar dat zit nu niet in de planning.

En wat betekent POE? 😃
Power over Ethernet (had het even in Google gegooit dan ;))
Als je maar 1 kabel wil trekken (waarom zou je dat in hemelsnaam willen??) moet je in elke kamer een switch leggen (extra kosten, stroomverbruik en kastje...) en van daaruit kabels leggen naar een Ubiquiti AP voor Wifi en je PS4/TV etc.
Wil je een goed netwerk: kabels leggen, een kabel leggen is de moeite niet, doe het 1 keer gewoon goed, dan hoef je er nooit meer aan te denken.

Fixing things to the breaking point...

• HKLM_

En wat betekent POE? 😃
Poe = power over ethernet als je echt extra lanpoorten wil zonder wat extra kabels te trekken dan kan je beter voor een router gaan die waar je DHCP op uitzet maar dan zit je wel met dubbel nat.

Ik zou persoonlijk die extra kabel trekken en in de woonkamer onder mijn tv kast een extra switchje plaatsen voor netwerk devices daar. Maar als je toch bezig ben trek je gewoon een paar extra kabels en laat je alles centraal binnen komen.

[Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 18-11-2018 21:06]

⛔Trackers of betalen...⛔

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 00:44
Precies! Het geheim van een goed draadloos netwerk is bekabeling!

• Mightynr1
Toen ik het getypt had, had ik het uitgedokterd (poe). Haha

Waarom ik maar 1 kabel wil trekken?
Ik heb maar in 1 ruimte echt bekabeld internet nodig. Verder kan ik volstaan met WiFi. Dat hoeft geen enorme snelheid WiFi te zijn, als het er maar is.

De nieuwe woonkamer wordt ook de kamer waar ik meerdere apparaten met (snel) internet wil gebruiken. Verder is het alleen wat surfen op internet met iPad of telefoon.

• aljooge

En wat betekent POE? 😃
Ik heb dit vorige week net gedaan. Kabeltje aangelegd naar de woonkamer, het breken en het weer vastkitten was het meeste werk. :P

Denk dat je in de buurt gaat komen van mijn opstelling. Van de internetprovider heb ik een modem/router. Die heb ik in bridge mode gezet en de wifi natuurlijk uit. Daarachter heb ik een modem geplaatst, met dd-wrt voorgeinstalleerd (overgekocht van een tweaker). Dit is het apparaat wat mijn wifi door het huis heenstuurt alles apparaten heb ik een eigen statisch ip toegekend via het mac-adres. Mobieltje op 192.168.178.211 tablet op 192.168.178.213 enzovoort ...

Vorige week heb ik een heel simpel modem gekocht: TP-link WR740N en heb hier het routergedeelte van uitgezet en deze alleen ingesteld als accesspoint. Deze loopt via een lange kabel van de woonkamer naar de router en daar heb ik mijn netwerkspeler humax en playstation 2 aangehangen. Werkt perfect, maar of jouw router sterk genoeg is om het wifi signaal helemaal naar boven te krijgen... Anders zal je toch andere oplossingen moeten zoeken.

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-06 21:30
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:30:

Waarom ik maar 1 kabel wil trekken?
Ik heb maar in 1 ruimte echt bekabeld internet nodig. Verder kan ik volstaan met WiFi. Dat hoeft geen enorme snelheid WiFi te zijn, als het er maar is.

niet op een verkeerde manier bedoelt, maar ik vind dit nogal kortzichtig.... een goede voorbereiding op de huidige toekomst is het trekken van meerdere kabels naar 1 ruimte,

Bij je tv hoek ben ik er een groot voorstander van om 4 lijnen te leggen
Verder met een grote woonkamer zou ik overal utp punten willen hebben, ook in de keuken bij het kookeiland

De nieuwe woonkamer wordt ook de kamer waar ik meerdere apparaten met (snel) internet wil gebruiken. Verder is het alleen wat surfen op internet met iPad of telefoon. dat is nu ja, zodra glasvezel komt, of een andere snellere manier van internet gaan je wensen ook omhoog.... wees daar op voorbereid
Even over mijn rijtjeshuis uit de jaren 60/70.. ik heb hier 32 poorten door mijn huis heen lopen en heb bijna alles vol, waarom? Ik wil niet van wifi afhankelijk zijn... vaste apparaten verdienen een vaste verbinding

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Mightynr1
aljooge schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:43:
[...]

Ik heb dit vorige week net gedaan. Kabeltje aangelegd naar de woonkamer, het breken en het weer vastkitten was het meeste werk. :P

Denk dat je in de buurt gaat komen van mijn opstelling. Van de internetprovider heb ik een modem/router. Die heb ik in bridge mode gezet en de wifi natuurlijk uit. Daarachter heb ik een modem geplaatst, met dd-wrt voorgeinstalleerd (overgekocht van een tweaker). Dit is het apparaat wat mijn wifi door het huis heenstuurt alles apparaten heb ik een eigen statisch ip toegekend via het mac-adres. Mobieltje op 192.168.178.211 tablet op 192.168.178.213 enzovoort ...

Vorige week heb ik een heel simpel modem gekocht: TP-link WR740N en heb hier het routergedeelte van uitgezet en deze alleen ingesteld als accesspoint. Deze loopt via een lange kabel van de woonkamer naar de router en daar heb ik mijn netwerkspeler humax en playstation 2 aangehangen. Werkt perfect, maar of jouw router sterk genoeg is om het wifi signaal helemaal naar boven te krijgen... Anders zal je toch andere oplossingen moeten zoeken.
Dus in feite heb je een dubbele modem/router in je meterkast, waarbij de ene dedicated is voor je bekabelde accespoint en de andere dedicated WiFi-accespoint is? Dat doet normaal 1 router (toch), dus is het beter om dat te splitsen, zoals jij hebt gedaan, zodat je dan een groter WiFi-bereik hebt?

Ik moet overigens toevoegen dat er naar de zolder al een kabel getrokken is. Er zijn dus straks 2 (!!!) ethernetkabels getrokken vanuit de meterkast. 😜

• Mightynr1
shure-fan schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:53:
[...]

Even over mijn rijtjeshuis uit de jaren 60/70.. ik heb hier 32 poorten door mijn huis heen lopen en heb bijna alles vol, waarom? Ik wil niet van wifi afhankelijk zijn... vaste apparaten verdienen een vaste verbinding
Vandaar ook mijn ene kabel naar mijn ene ruimte waar ik apparaten heb staan die op het internet zijn aangesloten in mijn huis uit 1850. Verder heb ik alleen WiFi-bereik nodig voor mijn telefoons en iPad.

• aljooge
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:56:
[...]

Dus in feite heb je een dubbele modem/router in je meterkast, waarbij de ene dedicated is voor je bekabelde accespoint en de andere dedicated WiFi-accespoint is? Dat doet normaal 1 router (toch), dus is het beter om dat te splitsen, zoals jij hebt gedaan, zodat je dan een groter WiFi-bereik hebt?

Ik moet overigens toevoegen dat er naar de zolder al een kabel getrokken is. Er zijn dus straks 2 (!!!) ethernetkabels getrokken vanuit de meterkast. 😜
Bij mij staan ze niet in de meterkast, maar heb ze gewoon netjes aan de muur bevestigd. In ieder geval wil je je router toch niet in de meterkast hebben, heb je een extra muur of deur waar het signaal doorheen moet en dat wil je niet.

Ik had het gesplitst omdat ik problemen had met een wifi repeater: tablet maakte contact met de wifi repeater en de pc verbinding lag eruit. Gebruik nu helemaal geen wifi repeater, want halveert de snelheid, dus eigenlijk is mijn extra modem denk ik zelfs overbodig. Maar op dd wrt kan ik ook nog de tx-power instellen (signaalsterkte) en daarom houd ik modem en router nog gewoon gesplitst.

In jouw geval denk ik dat mijn opstelling: modem in bridgemode en extra router ideaal is. Volgend jaar heb je glasvezel: je oude modem was in bridgemode ingesteld, je nieuwe op glasvezel ga je ook in bridgemode instellen en aan de rest hoef je niet veel meer te sleutelen.

• Mightynr1
aljooge schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:10:
[...]

Bij mij staan ze niet in de meterkast, maar heb ze gewoon netjes aan de muur bevestigd. In ieder geval wil je je router toch niet in de meterkast hebben, heb je een extra muur of deur waar het signaal doorheen moet en dat wil je niet.

Ik had het gesplitst omdat ik problemen had met een wifi repeater: tablet maakte contact met de wifi repeater en de pc verbinding lag eruit. Gebruik nu helemaal geen wifi repeater, want halveert de snelheid, dus eigenlijk is mijn extra modem denk ik zelfs overbodig. Maar op dd wrt kan ik ook nog de tx-power instellen (signaalsterkte) en daarom houd ik modem en router nog gewoon gesplitst.

In jouw geval denk ik dat mijn opstelling: modem in bridgemode en extra router ideaal is. Volgend jaar heb je glasvezel: je oude modem was in bridgemode ingesteld, je nieuwe op glasvezel ga je ook in bridgemode instellen en aan de rest hoef je niet veel meer te sleutelen.
Ik denk ook dat jouw setup voor mij goed zou kunnen werken. Misschien zou ik alleen het “WiFi-modem” buiten de meterkast kunnen plaatsen.

Wat is de beste optie voor een accespoint in de woonkamer? In feite is de enige grote internetgebruiker de PlayStation.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• aljooge
Mightynr1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:17:
[...]

Tuurlijk: wifi buiten de meterkast: het modem kan er natuurlijk gewoon in blijven.

accesspoint in de woonkamer heb ik aangesloten via de lan, naar de lan poort in de router

• Mightynr1
aljooge schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:29:
[...]

Thanx! Hier kan ik iets mee. Nu nog een jaar wachten op knap internet. Haha.

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

Enige juiste methode om goede wifidekking te krijgen, is meerdere access points gebruiken.
Je kunt een monster van een AP (hoog vermogen) in je meterkast hangen maar je clients gaan daar niet harder door terugschreeuwen. Je blijft dus afhankelijk van het vermogen van je clients.

De meeste mesh-oplossingen beïnvloeden de snelheid negatief dus ik zou ook echt aanraden meerdere kabels te trekken. Je gaat toch verbouwen dus een kabeltje meer maakt dan ook niet uit lijkt me

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• aljooge
tozzke schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:38:
Enige juiste methode om goede wifidekking te krijgen, is meerdere access points gebruiken.
Je kunt een monster van een AP (hoog vermogen) in je meterkast hangen maar je clients gaan daar niet harder door terugschreeuwen. Je blijft dus afhankelijk van het vermogen van je clients.

De meeste mesh-oplossingen beïnvloeden de snelheid negatief dus ik zou ook echt aanraden meerdere kabels te trekken. Je gaat toch verbouwen dus een kabeltje meer maakt dan ook niet uit lijkt me
Een kabeltje omhoog naar nog een accesspoint is natuurlijk altijd beter. Ik zou ook gewoon tijdens een verbouwing meteen die kabel erin willen hebben naar nog een tweede of misschien wel derde accesspoint.

• Mightynr1
tozzke schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:38:

Het enige dat ik ga verbouwen is de garage. De rest van het huis blijft onaangetast. Misschien dat ik nog op een niet al te omslachtige manier een kabel zou kunnen krijgen op de eerste verdieping. In de huidige woonkamer zou ik moeten gaan slopen om er een kabel te krijgen, dus dat gaat sowieso niet gebeuren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True