Is G-Sync het waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.444 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Goedenavond,

Als eerst wil ik even aan geven dat als iemand reageerd met een groot verhaal, of dat verhaal in stukken kan in een bericht i.p.v. aan elkaar geplakt. Anders leest het voor mij niet goed, teveel tekst.

Oops, ben dit topic vergeten als vraag te plaatsen. Hij staat nu volgens mij onder een Discussie, maar het is al Vraag op dit forum bedoeld!

Is G-gync het waard? Internet was voor mij niet duidelijk genoeg.
Mij gaat het niet om welke product, want wegens mij budget kan ik sowieso niet anders.
Het gaat mij echt puur om de G-Sync technologie zelf i.c.m. gaming, niet om welke monitor.

Op dit moment heb ik deze 4K monitor: LG 24UD58-B. Een 24 inch 4K monitor met FreeSync. 4K is eigenlijk alleen voor mijn PS4. Toen ik deze monitor kocht had ik 2 dingen in gedachte: PlayStation 4 en een toekomstige game-pc met een AMD videkaart. Uit eindelijk had ik dus een game pc met een RX 580, maar was al snel defect. De tweede RX 580 mogelijk ook. Daarom ben ik maar voor de goedkoopste GTX 1070 gegaan en bevalt mij qua prestaties veel beter dan de RX 580. Als ik voor een andere monitor ga verkoop ik de 4K monitor en mijn budget zal sowieso niet hoog zijn, die van hieronder zou precies goed zijn. Kan namelijk niet heel veel bij leggen.

Maar goed, geen AMD videokaart meer en op game pc game ik toch altijd in 1080p en 4K boeit me niet zo heel erg meer. Op bol.com heb ik deze G-Sync monitor gezien: Lenovo Y27g, 27inch curved. Ik speel veel verschillende games, zoals Battlefield, CoD, Star Wars Battlefront 2, Cities Skylines, en meer in o.a. die genres.

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb.

[ Voor 4% gewijzigd door johan501 op 18-11-2018 19:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:08

br00ky

Moderator Harde Waren
johan501 schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:14:
Oops, ben dit topic vergeten als vraag te plaatsen. Hij staat nu volgens mij onder een Discussie, maar het is al Vraag op dit forum bedoeld!
Nu niet meer :).
Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb.
Ik mis vooral waarom jíj G-sync zou overwegen. Leuk dat anderen het willen, maar denk jij erop vooruit te gaan?
Als eerst wil ik even aan geven dat als iemand reageerd met een groot verhaal, of dat verhaal in stukken kan in een bericht i.p.v. aan elkaar geplakt. Anders leest het voor mij niet goed, teveel tekst.
"Veel tekst" in één post gaan we niet verbieden. Een aantal keer achter elkaar posten is wél verboden ;). Als je bedoelt dat iemand fatsoenlijke paragrafen schrijft, ben ik het helemaal met je eens. Zonder her en der een witregel is het voor niemand te lezen :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 18-11-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Nu niet meer :)
Haha thanks!
Ik mis vooral waarom jíj G-sync zou overwegen. Leuk dat anderen het willen, maar denk jij erop vooruit te gaan?
Ah ja dat is een goeie! Dat is het punt juist, ik weet het niet. Ik denk dat ik een beetje onduidelijk was haha 8)7
Het was eigelijk meer bedoeld van, kan ik daar van profiterten met gamen en is g-gync het daarom wel of niet waard. Ik weet wel wat het doet, maar ik weet niet zo goed of ik het moet doen. Met de huidige setup heb ik geen problemen, maar heb zero percent ervaring met g-sync, vandaar :).
"Veel tekst" in één post gaan we niet verbieden. Een aantal keer achter elkaar posten is wél verboden ;). Als je bedoelt dat iemand fatsoenlijke paragrafen schrijft, ben ik het helemaal met je eens. Zonder her en der een witregel is het voor niemand te lezen :+ .
Oh ja ik bedoelde in fatsoenlijke paragrafen inderdaad, kon het niet helemaal goed verwoorden :). Ja dat is waar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:31
Ik denk van niet, Gsync is meestal (of alleen) van waarde als je geen stabiele fps hebt, bevoorbeeld als je een 120Hz monitor hebt, en je haalt gemiddeld ~100fps, dan zorgt Gsyncs ervoor dat het er allemaal beter en smoother uitziet

(Correct me if i'm wrong, komt gewoon uit me geheugen dit, niet gegoogeld ofzo)

Je kan denk ik beter voor een betere kaart gaan, dan voor een (dure) gsync monitor

[ Voor 11% gewijzigd door iCore op 18-11-2018 21:24 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
iCore schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:22:
Ik denk van niet, Gsync is meestal (of alleen) van waarde als je geen stabiele fps hebt, bevoorbeeld als je een 120Hz monitor hebt, en je haalt gemiddeld ~100fps, dan zorgt Gsyncs ervoor dat het er allemaal beter en smoother uitziet

(Correct me if i'm wrong, komt gewoon uit me geheugen dit, niet gegoogeld ofzo)
Okay, ik snap het. Ik speel de laatste tijd Battlefield 5 meer, en met de juiste instellingen haal ik gewoon 60fps. Dus als ik het goed begrijp is het niet voor iedereen bedoeld, zoals mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:31
johan501 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:25:
[...]

Okay, ik snap het. Ik speel de laatste tijd Battlefield 5 meer, en met de juiste instellingen haal ik gewoon 60fps. Dus als ik het goed begrijp is het niet voor iedereen bedoeld, zoals mij?
Als je niet op 144Hz wilt spelen met deze 1070, denk ik van niet

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

johan501 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:25:
[...]

Juist wel, freesync en g-sync zorgen er voor dat de monitor zich qua refreshrate aanpast aan de framerate van je videokaart. Dat is dus typisch iets wat je wilt wanneer je framerate lager is dan de maximale refreshrate van je monitor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
iCore schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:26:
[...]

Als je niet op 144Hz wilt spelen met deze 1070, denk ik van niet
Ik snap het niet, ik heb toch niet gezegd dat ik wel of niet op 144Hz wilt spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:33:
[...]

Juist wel, freesync en g-sync zorgen er voor dat de monitor zich qua refreshrate aanpast aan de framerate van je videokaart. Dat is dus typisch iets wat je wilt wanneer je framerate lager is dan de maximale refreshrate van je monitor.
Okay, beetje wel verwarrend als de ene Nee zegt en de andere Ja haha. Ja dat stukje begreep ik gelukkig wel, dat schild :p.

Mijn huidige 4K monitor heeft max 60Hz. Omdat ik nog niet zoveel af weet van Freesync en G-Sync, meer wua ervaring of het voor mij wat kan zijn, heb ik nog een vraag:

Stel, ik koop die monitor met G-Sync en heeft 144Hz refreshrate. Heb ik er baat mee met bijvoorbeeld games zoals Battlefield 5? Met de juiste grafische settings haal ik 60fps op wat frame drops na (ook bij andere games soms).

Als ik die zou kopen, krijg ik niet zoveel spijt denk. Voor pc gaming gebruik ik toch geen 2160p maar 1080p. En die monitor is curved, vind ik wel wat hebben haha. Maar ik dwaal een beetke af geloof ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:29

Trygve

Redacteur
Wat was je ervaring met de RX 580 op de 4k-monitor met FreeSync aan en uit? Nagenoeg dezelfde ervaring zul je hebben met Gsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
r100 schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:33:
Wat was je ervaring met de RX 580 op de 4k-monitor met FreeSync aan en uit? Nagenoeg dezelfde ervaring zul je hebben met Gsync.
Dat weet ik niet meer, heb het te kort kunne proberen, de videokaart ging al erg snel kapot. Dus geen ervaning mee, althans niet genoeg voldoende ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je max snelheid van je monitor haalt heeft het geen zin, en bij hogere refreshrates wordt het nut ervan minder.

Overall heb je als opties:
1. Stutters door V-sync vallen je niet (erg) op: V-sync aan zetten en er is geen probleem
2. Tearing valt je niet (erg) op: V-sync uit zetten en er is geen probleem
3. Zowel V-sync stutters als tearing heb je last van: Dan zal G-sync/Freesync een erg zinvolle toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:55:
Als je max snelheid van je monitor haalt heeft het geen zin, en bij hogere refreshrates wordt het nut ervan minder.

Overall heb je als opties:
1. Stutters door V-sync vallen je niet (erg) op: V-sync aan zetten en er is geen probleem
2. Tearing valt je niet (erg) op: V-sync uit zetten en er is geen probleem
3. Zowel V-sync stutters als tearing heb je last van: Dan zal G-sync/Freesync een erg zinvolle toevoeging zijn.
Ik begrijp het grotendeels. Alleen het stukje van de snelheid niet. Je bedoeld dat als hij 60fps haalt het goed is? Bedankt voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als jij 60 FPS haalt op een 60Hz monitor dan voegt het weinig toe (je kan dan al je tearing problemen oplossen met juiste software instellingen zover mij bekend). Als jij 60 FPS haalt op een 144Hz monitor dan heb je weer een probleem (als je iig last hebt van die problemen). Dat kan je wel weer oplossen door je 144Hz monitor in 60Hz modus te draaien, maar dat haalt een beetje het nut van je 144Hz monitor weg :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:06:
Als jij 60 FPS haalt op een 60Hz monitor dan voegt het weinig toe (je kan dan al je tearing problemen oplossen met juiste software instellingen zover mij bekend). Als jij 60 FPS haalt op een 144Hz monitor dan heb je weer een probleem (als je iig last hebt van die problemen). Dat kan je wel weer oplossen door je 144Hz monitor in 60Hz modus te draaien, maar dat haalt een beetje het nut van je 144Hz monitor weg :P.
Ah! Ja ik begrijp hem nu, thanks voor de uitleg :). Met een sterkere videokaart zou het wel weer meer nut hebben? Is als voorbeeld, heb toch geen voor een 1080(ti) of RTX kaart haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Persoonlijk heb ik nu enige tijd een GTX1080 en Gsync monitor. Persoonlijk vind ik het een behoorlijk hoop gedoe en levert het me continu veel gezeik op.

Momenteel heb ik 3 monitoren, als ik ook maar 1 venster aan heb naast mijn games, dan loopt alles al ruk. Telkens wordt dit met patches weer opgevangen, maar dan kan je weer wachten tot de volgende grote Windows update, waarbij het allemaal weer opnieuw begint.

Persoonlijk was het mij allemaal niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 05:14
Kan het aanbevelen! Heb 144hz quad-hd freesync icm een 580 (vanaf mirgen een Vega 56) en bij framedrops blijft het soepeler dan mijn vorige non freesync scherm. Gsync is hetzelfde maar dan van Nvidia en kost je pak m beet €100 extra. Voor mij de reden geweest om naar amd te gaan, al met al betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
no_way_today schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:39:
Kan het aanbevelen! Heb 144hz quad-hd freesync icm een 580 (vanaf mirgen een Vega 56) en bij framedrops blijft het soepeler dan mijn vorige non freesync scherm. Gsync is hetzelfde maar dan van Nvidia en kost je pak m beet €100 extra. Voor mij de reden geweest om naar amd te gaan, al met al betaalbaarder.
Nou word het een beetje erg verwarrend, de ene zeggen van nee, aan de hand van mijn uitleg en jij weer na xD.

Dus als ik een 144Hz G-Sync monitor heb i.c.m. gtx 1070, dan zou ik bij framedrops soepeler beels moeten hebben? Naja volgens mij is FreeSync, wat ik heb maar niet kan gebruiken, ietsjes anders dan G-Sync?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00
johan501 schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:15:
[...]

Ah! Ja ik begrijp hem nu, thanks voor de uitleg :). Met een sterkere videokaart zou het wel weer meer nut hebben? Is als voorbeeld, heb toch geen voor een 1080(ti) of RTX kaart haha
Je hebt nu een 60Hz scherm en met je huidige GPU al bijna altijd 60 FPS, dan heb je nu dus vrijwel niks aan Gsync. Als je een nog sterkere videokaart neemt heb je (in combinatie met je huidige scherm) nog minder aan Gsync. De enige toevoeging die Gsync nu voor jou zou hebben is om die paar dips onder de 60 FPS op te vangen zodat de ervaring ook dan soepel blijft, of ervoor te zorgen dat je de grafische instellingen net iets hoger kan zetten zodat je ook met een gemiddelde van bv 50-55 FPS nog een soepele ervaring zou hebben.
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:01:
[...]

Nou word het een beetje erg verwarrend, de ene zeggen van nee, aan de hand van mijn uitleg en jij weer na xD.

Dus als ik een 144Hz G-Sync monitor heb i.c.m. gtx 1070, dan zou ik bij framedrops soepeler beels moeten hebben? Naja volgens mij is FreeSync, wat ik heb maar niet kan gebruiken, ietsjes anders dan G-Sync?
De reden waarom @no_way_today veel profijt heeft van Freesync is omdat zijn huidige GPU niet krachtig genoeg is om constant 144 FPS te leveren, en hij wel een 1440P 144Hz scherm heeft. Dus Freesync zorgt er bij hem voor dat zijn ervaring soepel blijft, ook al ligt het aantal FPS significant onder de refresh rate van zijn scherm.

Samengevat: als je GPU krachtig genoeg is om continu minstens zo veel FPS te leveren als de refresh rate van je scherm heb je eigenlijk niks aan een toevoeging als Gsync of Freesync.

[ Voor 36% gewijzigd door Wekko306 op 19-11-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Wekko306 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:01:
[...]

Je hebt nu een 60Hz scherm en met je huidige GPU al bijna altijd 60 FPS, dan heb je nu dus vrijwel niks aan Gsync. Als je een nog sterkere videokaart neemt heb je (in combinatie met je huidige scherm) nog minder aan Gsync. De enige toevoeging die Gsync nu voor jou zou hebben is om die paar dips onder de 60 FPS op te vangen zodat de ervaring ook dan soepel blijft, of ervoor te zorgen dat je de grafische instellingen net iets hoger kan zetten zodat je ook met een gemiddelde van bv 50-55 FPS nog een soepele ervaring zou hebben.
Nou word het weer verwarrend, net zij iemand nog dat het wel aan te raden is. Niet dat het een ramp is 8)7 . Maar klopt wat je zegt, vrijwel altijd 60fps. Al heeft Battlefield 5 wat framedrops van altijd 60fos naar soms kort 47fps of ergens in de 50fps, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle games problemen als ze net uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:06:
[...]

Nou word het weer verwarrend, net zij iemand nog dat het wel aan te raden is. Niet dat het een ramp is 8)7 . Maar klopt wat je zegt, vrijwel altijd 60fps. Al heeft Battlefield 5 wat framedrops van altijd 60fos naar soms kort 47fps of ergens in de 50fps, maar tegenwoordig hebben vrijwel alle games problemen als ze net uitkomen
Ah, daar heb je dan dus juist je meerwaarde. Je hebt soms dips, ruim onder de 60 FPS. Ik neem aan dat je op die momenten merkt dat je spelervaring dus even minder soepel is? Als je op die momenten dus Gsync had gehad zou je nog steeds diezelfde dips hebben in FPS, maar zou het beeld soepel blijven lopen.
Maar als je nu geen last hebt van de doos die je hebt, heeft Gsync voor jou niet veel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Is adaptive syncing de moeite waard? Ja.
Is G-Sync de moeite waard? Alleen als je per se nu een kaart wil waarmee je op de hoogste resoluties de hoogst mogelijke FPS wil halen. Je betaalt zo'n €200 extra voor een G-Sync monitor in vergelijking met een FreeSync monitor in de meeste gevallen. Voor 1440p ultrawide is het nog moeilijk om een FreeSync monitor te kopen met een IPS scherm dus voor die resolutie zit je nog even vast aan Nvidia, voor 1440p zou ik een Vega56-kaart kopen (buiten Nederland, in Duitsland en Engeland zijn de prijzen lager), dat kost minder gezien het prijsverschil tussen FreeSync en G-Sync en de Vega56 haalt ongeveer de performance van de 1070 tot 1070 Ti, met wat tweaken (een beetje de instellingen wijzigen) nog wat beter. Met zeer hoge instellingen zit je ruim boven de 100 FPS voor bijna alle spellen.
Assassin's Creed O is zo'n uitzondering maar dat is omdat het spel een slecht geoptimaliseerde engine gebruikt, ook bijna alle Nvidia kaarten halen daarbij geen hoge FPS
Wat is meer waard? Een Vega56 met FreeSync of een 1080 (Ti) en geen G-Sync? Het eerste. Die adaptive syncing levert meer op dan de hogere FPS.

Ook met een 60 Hz. scherm is adaptive syncing erg fijn aangezien je moet kiezen tussen tears en VSync maar veel gamers hebben liever meer dan 60 Hz. Het hangt ervan af of dat je een snel of traag reactievermogen hebt.
Dat die kaart bij jou kapot ging hoeft niet aan de kaart te hebben gelegen. Als jij een OEM-bakje (HP, Acer...) hebt gekocht dan is het zeer goed mogelijk dat bijvoorbeeld de voeding die daarin zat het probleem was en niet de kaart. Er waren slechte generaties maar bij Polaris komt het weinig voor dat de kaart voortijdig slijt en las het wel gebeurt dan gebruik je de garantie.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 19-11-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Wekko306 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:16:
[...]

Ah, daar heb je dan dus juist je meerwaarde. Je hebt soms dips, ruim onder de 60 FPS. Ik neem aan dat je op die momenten merkt dat je spelervaring dus even minder soepel is? Als je op die momenten dus Gsync had gehad zou je nog steeds diezelfde dips hebben in FPS, maar zou het beeld soepel blijven lopen.
Maar als je nu geen last hebt van de doos die je hebt, heeft Gsync voor jou niet veel toegevoegde waarde.
Ah okay, ja klopt inderdaad, dat soort momenten zijn niet echt soepel, stuttering heet dat toch ofzo? Wat bedoel je precies met dat als ik nu geen last van de doos heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:13:
[...]

Ah okay, ja klopt inderdaad, dat soort momenten zijn niet echt soepel, stuttering heet dat toch ofzo? Wat bedoel je precies met dat als ik nu geen last van de doos heb?
Doos = dips, autocorrect op de telefoon hier ;)
Op die momenten dat je een dip hebt in je FPS tot ruim onder de refresh rate van je scherm ervaar je inderdaad stotteringen (hoe je het ook noemt, het komt er op neer dat je ervaring niet soepel is). Dat zijn dus de momenten waarop het fijn zou zijn als je huidige scherm Gsync had, of dat je een AMD GPU had zodat je de Freesync functie van je scherm kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:45:
Is adaptive syncing de moeite waard? Ja.
Is G-Sync de moeite waard? Alleen als je per se nu een kaart wil waarmee je op de hoogste resoluties de hoogste mogelijke FPS wil halen. Je betaalt zo'n €200 extra voor een G-Sync monitor in vergelijking met een FreeSync monitor in de meeste gevallen. Voor 1440p ultrawide is het nog moeilijk om een FreeSync monitor te kopen met een IPS scherm dus voor die resolutie zit je nog even vast aan Nvidia, voor 1440p zou ik een Vega56-kaart kopen (buiten Nederland, in Duitsland en Engeland zijn de prijzen lager), dat kost minder gezien het prijsverschil tussen FreeSync en G-Sync en de Vega56 haalt ongeveer de performance van de 1070 tot 1070 Ti, met wat tweaken (een beetje de instellingen wijzigen) nog wat beter. Met zeer hoge instellingen zit je ruim boven de 100 FPS voor bijna alle spellen.
Assassin's Creed O is zo'n uitzondering maar dat is omdat het spel een slecht geoptimaliseerde engine gebruikt, ook bijna alle Nvidia kaarten halen daarbij geen hoge FPS
Wat is meer waard? Een Vega56 met FreeSync of een 1080 (Ti) en geen G-Sync? Het eerste. Die adaptive syncing levert meer op dan de hogere FPS.

Ook met een 60 Hz. scherm is adaptive syncing erg fijn aangezien je moet kiezen tussen tears en VSync maar veel gamers hebben liever meer dan 60 Hz. Het hangt ervan af of dat je een snel of traag reactievermogen hebt.
Dat die kaart bij jou kapot ging hoeft niet aan de kaart te hebben gelegen. Als jij een OEM-bakje (HP, Acer...) hebt gekocht dan is het zeer goed mogelijk dat bijvoorbeeld de voeding die daarin zat het probleem was en niet de kaart. Er waren slechte generaties maar bij Polaris komt het weinig voor dat de kaart voortijdig slijt en las het wel gebeurt dan gebruik je de garantie.
Een beetje teveel tekst waardoor ik het niet goed heb kunnen lezen, teveel tekst aan elkaar (i.p.v. fatsoenlijke paragrafen) wilde ik juist niet, maar goed het is even niet anders. Dus mijn excuses als ik maart kort en niet uitgebreid antwoord.

De hoogste resolutie als welke? Zoals 2160p bedoel je? Die monitor die ik zag kost nu €299 bij bol.com, mijn huidige 4K monitor koste eerdsr dit jaar rond de €270 toen ik hem kocht. Opzich niet veel verschil.

Ik begrijp even iets niet, waarom heb je het over 1440p ips? En ultrawide met FreeSync en dat daar moeilijk aan te komen is? Ik heb een 24 inch 4k ips monitor met FreeSync nu, ultrawide hoeft van mij niet.

Je zegt dat ik vast zit aan Nvidia, maar wie zegt dat ik wel wil? De performance van deze kaart is juist beter dan de RX580 die ik had. Een andere videokaart? Nee, wil ik niet en heb nooit aangeven dat ik een nieuwe videokaart wil.

Meer waard? Ik vroeg niet wat meer waard is, maar of G-SYNC het waard is voor mij. De GPU heb ik al: GTX 1070 en ga niet veranderen.

De eerste RX580 videokaart die kapot ging, kwam mogelijk door de defecte voeding. Had bij Alternate alle hardware gekocht, allen CPU ergens anders. Pc in elkaar gezet en voeding was in de 1e week al defect. 2e week ook ineens de Videokaart. Kreeg een nieuw RX580, weer problemen. En daarnaast was die uit de verpakking geweest en zaten en duidelijk gebruikssporen op de kaart. Ik wilde het risico voor een 3e amd kaart maar niet nemen, dus ging maar voor een Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Wekko306 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:20:
[...]

Doos = dips, autocorrect op de telefoon hier ;)
Op die momenten dat je een dip hebt in je FPS tot ruim onder de refresh rate van je scherm ervaar je inderdaad stotteringen (hoe je het ook noemt, het komt er op neer dat je ervaring niet soepel is). Dat zijn dus de momenten waarop het fijn zou zijn als je huidige scherm Gsync had, of dat je een AMD GPU had zodat je de Freesync functie van je scherm kon gebruiken.
Oh hahaha, kan gebeuren :P.
Ah ja ik begrijp het al beter, op dit gebied ben ik nog best nieuw. Had hiervoor een gaming laptop met een GTX 1060 en het scherm had volgens mij g-sync. Maar ik als ik die stutteringen heb, vind ik dat niet bepaald soepel.

Misschien ben ik een beetje moeilijk met mijn vragen, maar wil het gewoon goed snappen.
Dus als ik het goed begrijp: als ik die framedrops/stotteringen niet soepel vind, dan zou ik beter af zijn met een g-sync monitor? Heb het namelijk met meerdere games, weet even niet welke, maar dan blijft die veel op 60fps met soms tot vaak framedrops die ongeveer het zelfde zijn als bij Battlefield 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bekijk anders eens dit filmpje:

Eerste hit in google, wellicht zijn er betere :P.

Is G-Sync het waard... het idee erachter wel, de meerprijs (100-200+) die Nvidia voor zijn module vraagd niet imho. Freesync heeft als voordeel dat het door de fabrikant wordt geimplementeerd en daardoor geen rare module nodig heeft, dit maakt het afhankelijk van het model een stuk goedkopepr.

Overigens zou je Fast Sync of Enhanced Sync kunnen gebruiken,
https://www.displayninja....nc-and-amd-enhanced-sync/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het staat er duidelijk, meer moeite ga ik er niet in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:19:
Het staat er duidelijk, meer moeite ga ik er niet in stoppen.
Okay duidelijk. Dan zeg ik heel eerlijk, aan jouw bericht heb ik niks. Je zegt dingen die niet duidelijk zijn en ook dingen die niet kloppen met mijn topic? Als jij dan verder geen moeite wilt doen prima, maar verwacht het dan ook niet van mij naar jou.

Dit is een forum, jij reageert met een heel verhaal, ik snap het niet en daar moet ik het maar mee doen? Doe mij alsjeblieft een lol en reageer niet meer als je toch verder niks nuttigs kan zeggen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59

MsG

Forumzwerver

Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:06:
Maar met vsync heb je toch nog steeds wat vertraging ook al haal je 60+ FPS stabiel? Ik merkte dat in ieder geval wel altijd en lees dat ook elders. Dus zodoende heb ik vsync uit en daardoor wel tearing af en toe. In die zin zou g-sync of freesync wel een meerwaarde hebben tegenover vsync lijkt me? Omdat daar de vertraging niet bij komt kijken? En uiteraard voor de dips in framerate, waardoor je normaliter vsync op maar 30hertz zou hebben, of met adaptive vsync op dat soort momenten de vsync weer uit, waardoor je juist weer tearing krijgt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:06:
Bekijk anders eens dit filmpje:
[YouTube: [Slow motion] G-SYNC & FreeSync. What they actually do]

Eerste hit in google, wellicht zijn er betere :P.

Is G-Sync het waard... het idee erachter wel, de meerprijs (100-200+) die Nvidia voor zijn module vraagd niet imho. Freesync heeft als voordeel dat het door de fabrikant wordt geimplementeerd en daardoor geen rare module nodig heeft, dit maakt het afhankelijk van het model een stuk goedkopepr.

Overigens zou je Fast Sync of Enhanced Sync kunnen gebruiken,
https://www.displayninja....nc-and-amd-enhanced-sync/
Thanks, maar dat wist ik al :P. Het gaat mij er meer om of het G-sync het voor mij waard kan zijn aan de hand van de info die ik geef. Als voorbeeld, die monitor met g-sync is op bol.com €300, als ik huide verkoop hier ik niet de volle €300 te betalen, dus dat schilt dan wel.

Ja dat is waar, maar FreeSync werkt helaas niet met Nvidia en ga geen AMD kaart nemen :P.

Thanks voor de link, heb hem gelijk opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MsG schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:41:
[...]

Maar met vsync heb je toch nog steeds wat vertraging ook al haal je 60+ FPS stabiel? Ik merkte dat in ieder geval wel altijd en lees dat ook elders. Dus zodoende heb ik vsync uit en daardoor wel tearing af en toe. In die zin zou g-sync of freesync wel een meerwaarde hebben tegenover vsync lijkt me? Omdat daar de vertraging niet bij komt kijken? En uiteraard voor de dips in framerate, waardoor je normaliter vsync op maar 30hertz zou hebben, of met adaptive vsync op dat soort momenten de vsync weer uit, waardoor je juist weer tearing krijgt.
Ook al reageer je op @Sissors, ik reageer ook even, omdat het kan haha.
Ik wil alleen even aangeven, zodat iedereen dit bericht kan lezen, dat ik wel weet dat v-sync uit voor betere presataties zorgt, alleen screen tearing, vreselijk! Sommige mensen kunnen daar mee spelen, maar ik kan er gewoon echt niet tegen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat maakt het makkelijker. Tearing heb jij last van, dus Vsync uit is geen optie. Stutters heb je ook last van, dus dan is GSync een toevoeging. Is het het extra geld waard wat je voor zo'n monitor betaalt? Tja, dat hangt af van hoe diep je buidel is en hoeveel je aan je hobby wil uitgeven, dat kan uiteindelijk niemand anders voor je bepalen.

Overigens voor de duidelijkheid: Ook met GSync is een dip in FPS vervelend. Het is alleen minder vervelend van zonder GSync en Vsync ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het is eigenlijk heel simpel. Stoor je je aan tearing, én stoor je je aan Vsync (ofwel vanwege stuttering, ofwel vanwege halvering van framerates, ofwel vanwege inputlag)? Dan wil je Gsync. Stoor je je niet aan (één van) beide genoemde dingen, dan is Gsync niet nodig.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:04:
Het is eigenlijk heel simpel. Stoor je je aan tearing, én stoor je je aan Vsync (ofwel vanwege stuttering, ofwel vanwege halvering van framerates, ofwel vanwege inputlag)? Dan wil je Gsync. Stoor je je niet aan één van beide genoemde dingen, dan is Gsync niet nodig.
Gefixed ;). Maar verder dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:04:
Het is eigenlijk heel simpel. Stoor je je aan tearing, én stoor je je aan Vsync (ofwel vanwege stuttering, ofwel vanwege halvering van framerates, ofwel vanwege inputlag)? Dan wil je Gsync. Stoor je je niet aan beide genoemde dingen, dan is Gsync niet nodig.
Dus als ik het goed begrijp?:

Ik stoor me heel erg aan tearing, maar stuttering is ook erg vervelend, en daarom zou g-sync (opizch) aan te raden zijn als oplossing om er van af te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:06:
[...]

Dus als ik het goed begrijp?:

Ik stoor me heel erg aan tearing, maar stuttering is ook erg vervelend, en daarom zou g-sync (opizch) aan te raden zijn als oplossing om er van af te komen?
Inderdaad :). Ik stoor me ook enorm aan tearing, en ik stoorde me enorm aan de Vsync waarbij je framerate naar 30 zakt als je 58fps kunt halen met je videokaart. De andere vorm van Vsync, waarbij je wel 58fps behoudt, zorgt voor stuttering door herhaling van frames. Vet irritant. Ik ben echt heel blij met mijn Gsync-scherm. Maar ik snap heel goed dat het geldverspilling is voor mensen die met Vsync of tearing kunnen leven.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:11:
[...]

Inderdaad :). Ik stoor me ook enorm aan tearing, en ik stoorde me enorm aan de Vsync waarbij je framerate naar 30 zakt als je 58fps kunt halen met je videokaart. De andere vorm van Vsync, waarbij je wel 58fps behoudt, zorgt voor stuttering door herhaling van frames. Vet irritant. Ik ben echt heel blij met mijn Gsync-scherm. Maar ik snap heel goed dat het geldverspilling is voor mensen die met Vsync of tearing kunnen leven.
Okay nice, dan weet ik dat. Ja dat begrijp ik, tearing is verschrikkelijk. Had dat erg met Ghost Recon Wildlands op de normale PS4. Op mijn huide PS4 Pro volgens mij niet meer.

Ja, als voorbeeld gebruik ik even Battlefield 5 omdat ik die nu veel speel. Maar heb het ook bij andere games die al langer uit zijn:
Met de juiste intellingen op 1080p resolutie vrijwel altijd 60fps (59,60, 61fps zo ongeveer). Soms, maar wel vaak genoeg om er geirriteerd door te raken (dus eigenlijk wat vaker dan soms) gaat het naar 55, 54, 52 47 45 FPS (niet in die volgorde) en dan speelt het totaal niet lekker, erg irritand 8)7

Volgens mij ben ik een beetjer onduidelijk hierboven, sorry daarvoor! Ik hoor het wel als ik het te lastig maak, ben ik af en toe nog wel eens goed in haha >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:16:
[...]

Okay nice, dan weet ik dat. Ja dat begrijp ik, tearing is verschrikkelijk. Had dat erg met Ghost Recon Wildlands op de normale PS4. Op mijn huide PS4 Pro volgens mij niet meer.

Ja, als voorbeeld gebruik ik even Battlefield 5 omdat ik die nu veel speel. Maar heb het ook bij andere games die al langer uit zijn:
Met de juiste intellingen op 1080p resolutie vrijwel altijd 60fps (59,60, 61fps zo ongeveer). Soms, maar wel vaak genoeg om er geirriteerd door te raken (dus eigenlijk wat vaker dan soms) gaat het naar 55, 54, 52 47 45 FPS (niet in die volgorde) en dan speelt het totaal niet lekker, erg irritand 8)7

Volgens mij ben ik een beetjer onduidelijk hierboven, sorry daarvoor! Ik hoor het wel als ik het te lastig maak, ben ik af en toe nog wel eens goed in haha >:)
Gsync verhelpt niet alle dips he. Als je framerate inzakt doordat je videokaart het niet meer trekt, dan heb je met Vsync stuttering omdat er frames herhaald worden om weer op die 60Hz te komen. Dát wordt verholpen met Gsync. Maar de dips zelf blijf je natuurlijk gewoon houden. Daarin is Gsync vergelijkbaar met geen sync. Je hebt alleen die tearing dan niet meer. Als je systeem niet helemaal lekker loopt en je hebt daardoor soms van die kortstondige dips naar een diashow, dan gaat Gsync daar niets aan oplossen. Dus bedenk voor jezelf goed waar je nu precies last van hebt, en wat je wil oplossen. Het is geen heilige graal of zo.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:22:
[...]
Gsync verhelpt niet alle dips he. Als je framerate inzakt doordat je videokaart het niet meer trekt, dan heb je met Vsync stuttering omdat er frames herhaald worden om weer op die 60Hz te komen. Dát wordt verholpen met Gsync. Maar de dips zelf blijf je natuurlijk gewoon houden. Daarin is Gsync vergelijkbaar met geen sync. Je hebt alleen die tearing dan niet meer. Als je systeem niet helemaal lekker loopt en je hebt daardoor soms van die kortstondige dips naar een diashow, dan gaat Gsync daar niets aan oplossen. Dus bedenk voor jezelf goed waar je nu precies last van hebt, en wat je wil oplossen. Het is geen heilige graal of zo.
Ah ik begriijp het nu nog beter, thanks!
Voorlopig houd ik het gewoon bij mijn huidig met FreeSync waar ik niks aan heb 8)7

Later kan ik altijd nog voor een g-sync monitor gaan mocht het nodig zijn en ik natuurlijk het geld heb.
Misschien is het wel een hele mooie mooie monitor met rondingen, ehhh Curved display die ik helemaal geweldig vind en heel toevallig g-sync heeft xD.

Die Lenovo die ik eerder vermelde is wel een mooie en Curved, maar dan kan eventueel later nog mocht het echt nodig zijn. Bedankt voor je hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@johan501, aub vanaf hier meerdere quotes in 1 reactie. Je quote nu af en toe verschillende replies in losse reacties. Zoals eerder aangegeven, meerdere reacties achter elkaar wordt als erg vervelend ervaren. Zodra je iemand quote staan eronder alle andere reacties weergegeven met een quoteknop, dus multiquoten is erg makkelijk. Let hier dus op.

Verschuil je ook niet te snel achter
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:29:
[...]

Een beetje teveel tekst waardoor ik het niet goed heb kunnen lezen, teveel tekst aan elkaar (i.p.v. fatsoenlijke paragrafen) wilde ik juist niet, maar goed het is even niet anders. Dus mijn excuses als ik maart kort en niet uitgebreid antwoord.
Het staat je vrij een "lange" tekst even te kopiëren naar Word en zelf her en der een enter te zetten als dat voor jouw makkelijker leest. Jij bent de vraagsteller, jij wilt iets van een ander. Tenzij iemand hier allerlei forumregels gaat overtreden kan je geen zaken eisen, maar slechts vragen :).

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 19-11-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
br00ky schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:03:
@johan501, aub vanaf hier meerdere quotes in 1 reactie. Je quote nu af en toe verschillende replies in losse reacties. Zoals eerder aangegeven, meerdere reacties achter elkaar wordt als erg vervelend ervaren. Zodra je iemand quote staan eronder alle andere reacties weergegeven met een quoteknop, dus multiquoten is erg makkelijk. Let hier dus op.

Verschuil je ook niet te snel achter
[...]

Het staat je vrij een "lange" tekst even te kopiëren naar Word en zelf her en der een enter te zetten als dat voor jouw makkelijker leest. Jij bent de vraagsteller, jij wilt iets van een ander. Tenzij iemand hier allerlei forumregels gaat overtreden kan je geen zaken eisen, maar slechts vragen :).
Okay, dat heb ik niet goed begrepen, ik zal daar op gaan letten.

*knip* gezien hoe je vorige topics werden gesloten lijkt me dit hier niet relevant. Als je er behoefte aan hebt kan je me een DM sturen.

Nogmaals, je kunt geen eisen stellen, hoogstens vragen of iemand zich wil conformeren naar jouw wens. Als iemand dat niet wilt, is dat zijn/haar goed recht, mits binnen de forumregels.

[ Voor 46% gewijzigd door br00ky op 19-11-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:16:
[...]
...
...
Ben geen expert maar ik meen dat, mits v-sync aanstaat, je nooit 55, 54, 53 etc. FPS kunt hebben. Het is dan (op een 60Hz scherm) OF 60FPS OF het is 30FPS (daar springt die dan tussen heen en weer waardoor je gemiddelde wel op 55, 54, 53, etc uit kan komen). Misschien dat iemand die regelmatig met VSYNC speelt dit kan bevestigen?

Mits dat klopt: weet je zeker dat je met VSYNC aan speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Sharkware schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:50:
[...]

Ben geen expert maar ik meen dat, mits v-sync aanstaat, je nooit 55, 54, 53 etc. FPS kunt hebben. Het is dan (op een 60Hz scherm) OF 60FPS OF het is 30FPS (daar springt die dan tussen heen en weer waardoor je gemiddelde wel op 55, 54, 53, etc uit kan komen). Misschien dat iemand die regelmatig met VSYNC speelt dit kan bevestigen?

Ehh, ik heb dat bij Battlefield 5, maar ook andere. Weet even niet welke andere precies. Monitor is 60Hz en grotendeels van de gameplay is het rond de 60fps. Maar een aantal keer (vaak genoeg om het irritant te vinden) gaat het ineens naar de 53-55 fps voor eventjes, gelukkig maar voor kort en dan weer terug naar 60. En dan nog een paar keer, zelf moment dat die zakt naar 47 fps. Maar wat jij zegt, ik zou het echt niet weten.

Ik ben hier niet zo erg bekend mee, weet wel wat, maar niet genoeg.
Of begrijp ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59

MsG

Forumzwerver

Hoe met je die FPS? Want met vsync daalt je FPS altijd naar een deelbare verhouding met je scherm.

Dus stel je hebt een 60 hertz scherm, dan draait met vsync het spel ook op 60 hertz en zijn scherm en videokaart in sync, zodat je geen tearing krijgt.

Maar stel je haalt eventjes 53 omdat je een visueel zwaarder stukje tegenkomt, wat je PC net niet lekker aan kan, dan kan de framerate van de game niet meer goed in sync staan met de 60 hertz van je scherm. Daardoor schiet de game meteen naar 30 frames, wat de helft is van 60. Dus dan kan hij weer in sync zijn. Het scherm zal dan elk frame 2 keer zo lang laten zien, waardoor het weer op 60 uitkomt. Dit is onder andere waar de vertragende ervaring van vsync in kan zitten.

Of draai je op Adaptive Vsync? In dat geval schiet vsync meteen uit als je framerate onder het aantal hertz duikt van je scherm, daarmee zou je wel framerates als 53 etc kunnen halen, maar doordat vsync dan even uitstaat kanje wel weer tearing hebben op dat moment.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MsG schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:12:
Hoe met je die FPS? Want met vsync daalt je FPS altijd naar een deelbare verhouding met je scherm.

Dus stel je hebt een 60 hertz scherm, dan draait met vsync het spel ook op 60 hertz en zijn scherm en videokaart in sync, zodat je geen tearing krijgt.

Maar stel je haalt eventjes 53 omdat je een visueel zwaarder stukje tegenkomt, wat je PC net niet lekker aan kan, dan kan de framerate van de game niet meer goed in sync staan met de 60 hertz van je scherm. Daardoor schiet de game meteen naar 30 frames, wat de helft is van 60. Dus dan kan hij weer in sync zijn. Het scherm zal dan elk frame 2 keer zo lang laten zien, waardoor het weer op 60 uitkomt. Dit is onder andere waar de vertragende ervaring van vsync in kan zitten.

Of draai je op Adaptive Vsync? In dat geval schiet vsync meteen uit als je framerate onder het aantal hertz duikt van je scherm, daarmee zou je wel framerates als 53 etc kunnen halen, maar doordat vsync dan even uitstaat kanje wel weer tearing hebben op dat moment.
Met in-game FPS meter van Nvidia Geforce Experience. Ja dat begreep ik al :)

Dat ik eventjes 53 haal snap ik (wat je bedoeld) en is meestal meer dan 1 keer. (53 of zelfs 47). Wat bedoel je precies met 30fps? Dat stukje snap ik gelukkig, maar mijn monitor gaat nooit van 60 naar 30 fps? Of begrijp ik het even verkeerd?

In Nvidia control panel staat de Verticale Synchronisatie aan, althans hij stond op Snel. Maar heb het ook gehad als ie alleen op Aan stond. V-sync in games staat ook altijd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
Ik geloof dat niemand hier echt begrijpt hoe je prettig een shooter kunt spelen...

Eerste fabel ontkrachten; op een 60 Hz monitor heeft meer dan 60 fps geen nut. Dit is pertinent on waar. Die 60 Hz is de frequentie waarna de monitor opnieuw van boven naar beneden een nieuw beeld opbouwt. Dat is dus elke 1/60=16.67ms. Heb jij geen v-sync aan staan dan kan je monitor prima halverwege die refresh een nieuwe frame verwerken. Op dat moment beschik jij vanaf dat punt over de nieuwste informatie. Het gevolg is dat je daar in een shooter voordeel van ondervind omdat de tijd tussen jouw acties en wat er op het scherm gebeurd kleiner worden; je voelt minder input lag.

Nadeel van dit doen is dat je 'tearing' krijgt. Immers bovenste deel van je beeld had nog oude informatie en je krijgt een zichtbare verschuiving van de game wereld.

Om die tearing op te lossen kun je v-sync inschakelen. Dan wacht je game tot het refresh moment met het sturen van een nieuw beeld. De frame wordt vastgehouden, er is een vertraging. Die vertraging geeft je tegenstander het voordeel. Als je een beetje fanatiek shooters speelt dan zit je daar niet op te wachten.

G-sync en freesync pakken dit anders aan; die passen het moment dat de monitor ververst aan waardoor elke frame in theorie wordt weergeven op je scherm. Daarmee krijg je dus zowel geen tearing als geen wachttijden.

Dus wanneer heb je g-sync nodig; wanneer jij graag zonder v-sync speelt en daarnaast je stoort aan de tearing. Overigens is een tear op een 144 Hz monitor dus per definitie kleiner dan op een 60 Hz monitor.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 19-11-2018 18:00 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sharkware schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:50:
[...]

Het klopt niet wat je zegt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:31:
Ik geloof dat niemand hier echt begrijpt hoe je prettig een shooter kunt spelen...

Eerste fabel ontkrachten; op een 60 Hz monitor heeft meer dan 60 fps geen nut. Dit is pertinent on waar. Die 60 Hz is de frequentie waarna de monitor opnieuw van boven naar beneden een nieuw beeld opbouwt. Dat is dus elke 1/60=16.67ms. Heb jij geen v-sync aan staan dan kan je monitor prima halverwege die refresh een nieuwe frame verwerken. Op dat moment beschik jij vanaf dat punt over de nieuwste informatie. Het gevolg is dat je daar in een shooter voordeel van ondervind omdat de tijd tussen jouw acties en wat er op het scherm gebeurd kleiner worden; je voelt minder input lag.

Nadeel van dit doen is dat je 'tearing' krijgt. Immers bovenste deel van je beeld had nog oude informatie en je krijgt een zichtbare verschuiving van de game wereld.

Om die tearing op te lossen kun je v-sync inschakelen. Dan wacht je game tot het refresh moment met het sturen van een nieuw beeld. Als je een beetje fanatiek shooters speelt dan zit je daar niet op te wachten.

G-sync en freesync pakken dit anders aan; die passen het moment dat de monitor ververst aan waardoor elke frame in theorie wordt weergeven op je scherm. Daarmee krijg je dus zowel geen tearing als geen wachttijden. Er is dan een vertraging, die vertraging geeft je tegenstander het voordeel.

Dus wanneer heb je g-sync nodig; wanneer jij graag zonder v-sync speelt en daarnaast je stoort aan de tearing. Overigens is een tear op een 144 Hz monitor dus per definitie kleiner dan op een 60 Hz monitor.
Okay, thanks voor de info.

Ik vat het even samen in mijn woorden, kijken of ik het goed heb en begrijp:
Dat eerste stukje snap ik: geen v-sync = minder input lag maar wel tearing.

V-sync aan = geen tearing, maar wel meer inputlag?

G-sync (of FreeSync) = geen tearing, alles is (veel?) soepeler, alleen brengt wel meer inputlag met zich mee en is in het voordeel van de tegenstander.

Tearing vind ik sowieso altijd afschuwelijk, kan er gek van worden 8)7
Dus een g-sync monitor zou wat voor mij zijn?
Een 144hz met g-sync, v-sync uit, wel tearing maar minder dan op 60Hz
Hoe zit het dan met inputlag en tegenstanders?
Maar g-sync is een soort v-sync, toch? Zoja, als g-sync aanstaat, hoe kunnen er dan uberhaupt nog tears zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jawel.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:04:
[...]

Okay, thanks voor de info.

G-sync (of FreeSync) = geen tearing, alles is (veel?) soepeler, alleen brengt wel meer inputlag met zich mee en is in het voordeel van de tegenstander.

Een 144hz met g-sync, v-sync uit, wel tearing maar minder dan op 60Hz
Hoe zit het dan met inputlag en tegenstanders?
Maar g-sync is een soort v-sync, toch? Zoja, als g-sync aanstaat, hoe kunnen er dan uberhaupt nog tears zijn?
Er stond een zin op de verkeerde plek na een herschikking van de tekst. Even de pagina vernieuwen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:18:
[...]

Er stond een zin op de verkeerde plek na een herschikking van de tekst. Even de pagina vernieuwen.

Om die tearing op te lossen kun je v-sync inschakelen. Dan wacht je game tot het refresh moment met het sturen van een nieuw beeld. De frame wordt vastgehouden, er is een vertraging. Die vertraging geeft je tegenstander het voordeel. Als je een beetje fanatiek shooters speelt dan zit je daar niet op te wachten.

G-sync en freesync pakken dit anders aan; die passen het moment dat de monitor ververst aan waardoor elke frame in theorie wordt weergeven op je scherm. Daarmee krijg je dus zowel geen tearing als geen wachttijden.

Deze vragen waren bedoeld om te kijken of ik het snap en of het klopt wat ik zeg. Ik heb weer gelezen naar pagina refresh en nog steeds hezelfde maar even aangepast:

Bij een 144Hz g-sync monitor hoeft geen v-syncs aan, want G-sync. Geen tearing en een goed inputlag wat dan weer het nadeel van de tegenstander is. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Gsync heeft nagenoeg geen inputlag. Die is vergelijkbaar met no sync.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:38:
Gsync heeft nagenoeg geen inputlag. Die is vergelijkbaar met no sync.
Okay, dus al zou ik een monitor met g-sync kopen dan heb ik er baat mee? Dan heb ik er voordelen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:40:
[...]

Okay, dus al zou ik een monitor met g-sync kopen dan heb ik er baat mee? Dan heb ik er voordelen mee?
Ligt eraan of je nu vsync gebruikt. Als je dat nu niet gebruikt, dan is gsync niet sneller.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:41:
[...]

Ligt eraan of je nu vsync gebruikt. Als je dat nu niet gebruikt, dan is gsync niet sneller.
Okay, ik heb v-sync in games altijd aan (ook in Nvidia control panel), want tegen tearing kan ik echt niet. Dus aangezien ik het gebruik heb ik er baat bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:44:
[...]

Okay, ik heb v-sync in games altijd aan (ook in Nvidia control panel), want tegen tearing kan ik echt niet. Dus aangezien ik het gebruik heb ik er baat bij?
Zeker.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Okay thanks.

Even gewoon zomaar, heb ik iets verkeerd gezegd omdat je zo kort reageerd?
Naja dat je kort reageerd is niet erg, maar ik vraag me alleen af of dat door mij komt of dat het gewoon zomaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:48:
[...]

Okay thanks.

Even gewoon zomaar, heb ik iets verkeerd gezegd omdat je zo kort reageerd?
Naja dat je kort reageerd is niet erg, maar ik vraag me alleen af of dat door mij komt of dat het gewoon zomaar is.
Nou ja, ik had het al uitgelegd, dan vraag je een bevestiging, dan ga ik niet uitgebreid nog een keer hetzelfde zeggen. Dan bevestig ik het alleen nog een keer.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:52:
[...]

Nou ja, ik had het al uitgelegd, dan vraag je een bevestiging, dan ga ik niet uitgebreid nog een keer hetzelfde zeggen. Dan bevestig ik het alleen nog een keer.
Okay ik snap het, want ik vroeg de bevestiging met een reden. Ja iedereen legt hiet wat uit, de ene zegt dit en de andere zegt dat. Of het zelfde op een andere manier. Het word daarom steeds moeilijker voor mij om het goed te begrijpen, daarom dat ik graag een extra bevestiging wilde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

johan501 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:54:
[...]

Okay ik snap het, want ik vroeg de bevestiging met een reden. Ja iedereen legt hiet wat uit, de ene zegt dit en de andere zegt dat. Of het zelfde op een andere manier. Het word daarom steeds moeilijker voor mij om het goed te begrijpen, daarom dat ik graag een extra bevestiging wilde 8)7
Het is ook altijd lastig op een forum. Hoop mensen weten dingen, maar ook een hoop mensen denken dingen te weten, maar zijn klok/klepel, en weer andere mensen denken dingen te weten maar weten helemaal niets. Aan jou de schone taak om de waarheid eruit te filteren :7.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:56:
[...]

Het is ook altijd lastig op een forum. Hoop mensen weten dingen, maar ook een hoop mensen denken dingen te weten, maar zijn klok/klepel, en weer andere mensen denken dingen te weten maar weten helemaal niets. Aan jou de schone taak om de waarheid eruit te filteren :7.
Haha ja daar heb je helemaal gelijk in. Qua v-sync, g-sync, etc heb ik nog niet voldoende kennis, dat komt wel. Dus dan word het al lastiger als meerdere mensen verschillende dingen zeggen, maar iemand zonder enige kennis zal er helemaal niks meer van snappen denk ik. Ik probeer het er een beetje uit te filteren, soms lukt en soms niet. Daarom vraag ik vaak om bevesting in de vorm van een klein stukje tekst met hoe ik het begreep en met de vraag of het klopt. Dan vraag ik niet elke keer het letterlijk antwoord. Als ik A goed denk te begrijpen en wil dat dan weten dan zeg ik hoe ik het begrepen heb in mijn woorden en dan kan de ander ja of nee zeggen. Naar mijn idee leer ik daar meer van dan echt alleen maar alles te vragen. Maar soms moet ik het wel als ik het niet begrijpt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:04
iCore schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:22:
Je kan denk ik beter voor een betere kaart gaan, dan voor een (dure) gsync monitor
Oneens, want het probleem is dat de optimalisatie van spellen lang niet altijd gegarandeerd is, er zijn ook andere bottleneck punten dan enkel de GPU waardoor je FPS inzakt.

G-sync zal een heleboel gebruikersvriendelijk terug geven want in de Hz range van vaak tussen de 30-144Hz hoef je jezelf dus niet druk te maken over fluctuaties en je hebt nooit screen tearing.

Bijkomend klein voordeel is dat het in de lagere framerates ook nog wat vloeiender oogt maar onder de 35-40fps wordt het wel redelijk 'slecht' en weinig vloeiender, tevens heb je dus kans dat de backlight van de monitor onrustig begint te knipperen omdat de GPU bepaald hoe snel de monitor zich ververst.

Je zal dus ook niet hoeven klooien met adaptive v-sync zodat je bij inzakken van framerate dus niet problemen krijgt met screen tearing, met normale v-sync zal je fps gewoon halveren als je het niet haalt.
Dat soort dingen geven mijn inziens een veel slechtere en storende game ervaring.

En ja, zelfs al heb je de verversingssnelheid hoog ingesteld en je speelt zonder G-sync dan zul je een minder vloeiende ervaring krijgen zelfs bij 100+ framerates omdat de tearing het zo schokkerig en inconsistent doet overkomen.

Wat mij betreft is Freesync/G-sync een beetje de 'SSD innovatie' bij de videokaarten de afgelopen jaren.

Wat zijn de nadelen dan?
Nou ja, punt 1 is de meerprijs en punt 2 is dat er enigszins iets meer input delay is maar dat is op erg hogere framerates wel te verwaarlozen voor de meeste mensen.

Ik zelf voel het overigens wel als de limiet van 165Hz gehaald wordt omdat V-sync ook geactiveerd is, mensen raden dan aan een framerate cap in te stellen net onder het limiet om de delay te minimaliseren maar voor mij is dat net zo limiterend.
Maar goed, in heel veel spellen maakt dat niet zoveel uit en is het ruimschoots responsief genoeg.

Dat merk je overigens ook sneller als je competitieve shooters op lagere instellingen speelt om de frametimes zo laag mogelijk te houden, in Battlefield kan ik vergelijkbare framerates halen op Low en Ultra maar Low is toch stukken meer responsief op de input. (maar iedereen voelt het anders aan)

Aanvulling:
Gezien het meeste schaap game gepeupel over is gegaan naar Windows 10 zitten deze heren overigens onverminderd vast aan de niet-uit-te-schakelen DWM en dus V-sync op de desktop.

Zit je in windowed een spel te spelen met een V-sync scherm zul je gewoon merken dat er veel meer gestutter aanwezig is.
Probeer hetzelfde op een OS als Windows XP waar het niet aanwezig is of bij Windows 7 waar het nog uit te schakelen viel en je merkt een gigantisch verschil.

G-sync kan werken in windowed mode en zorgt er dus voor dat je in windowed mode niet langer die problemen ervaart.

[ Voor 11% gewijzigd door CriticalHit_NL op 19-11-2018 19:38 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bart ® schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:11:
[...]

Hetzelfde foor mij. Ik heb bij meerdere spellen per ongeluk eerst met VSync aan gespeeld, het voelde slecht en ik ergerde me eraan. Direct afgezet! Ik erger me ook aan tears en bij 1 spel stopte ik zelfs met spelen omwille van tears. Voor mij ook FreeSync zo gauw er een goede 1440p ultrawide IPS met een hoge RR is, het liefst voor een redelijke prijs (ik zou graag zo'n €600 zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:15:
[...]

Hetzelfde foor mij. Ik heb bij meerdere spellen per ongeluk eerst met VSync aan gespeeld, het voelde slecht en ik ergerde me eraan. Direct afgezet! Ik erger me ook aan tears en bij 1 spel stopte ik zelfs met spelen omwille van tears. Voor mij ook FreeSync zo gauw er een goede 1440p ultrawide IPS met een hoge RR is, het liefst voor een redelijke prijs (ik zou graag zo'n €600 zien).
*knip* ontopic aub

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 19-11-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dicht tot je bent afgekoeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.