Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Effect (beetje) stof in radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:43

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Mijn radiatoren zijn een klein beetje stoffig, als in dat ik hier en daar wat vlokjes stof zie zitten. Nu hoorde ik dat dat de efficiëntie van de radiatoren kan beïnvloeden. Ik snap dat als ze helemaal dicht zitten met stof dat er geen convectie meer kan plaatsvinden, maar ik kan niet vinden of een beetje stof nu erg de efficiëntie beïnvloedt.

Heeft het zin om ze compleet stofvrij te maken (en te houden) of zal het zolang het bij wat plukjes blijft niet noemenswaardig uitmaken?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Boven een bepaalde temperatuur word stof omgezet in ozonvieze geur. Dat ruik je wanneer de verwarming voor het eerst aan gaat in het najaar.

Een schone radiator / convector is beter maar het verschil lijkt me niet significant. Heb je de cv al waterzijdig ingeregeld?

edit:
Geen ozon maar vieze geur

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 19-11-2018 12:32]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:57
busscherski schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:32:
Boven een bepaalde temperatuur word stof omgezet in ozon.
Hoe werkt dat dan? Katoenpluis en huidschilfers met temperatuur omzetten in O3?

Je kunt de radiatoren reinigen met een smalle plumeau of perslucht, eventueel uit een spuitbus.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plumeau van boven naar beneden, aan de onderkant de stofzuiger aan dat je stof direkt wegzuigt.
Of stof een negatief effect op de verwarming heeft weet ik niet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Nou, ik weet wel hoe ik het weg kan krijgen, zover ben ik wel :P Maar ik ben juist geïnteresseerd in het effect ervan. Kijk, als je radiatoren er zó uit zien:

..dan begrijp ik dat het nogal een effect heeft. :P Dan vindt er nauwelijks convectie meer plaats en hou je alleen nog stralingswarmte over. Maar hoeveel effect heeft een beetje stof, een plukje hier en daar? Is een klein laagje stof al problematisch of is het pas te merken/meten als hij behoorlijk dichtgeslibd zit? Heeft het zin om elk jaar al m'n radiatoren met zo'n ragger bij langs te gaan of maakt dat geen verschil in mijn warmtebeleving/energierekening? Dat is meer mijn vraag :)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Je merkt er waarschijnlijk weinig van wanneer je ze ieder jaar even schoonmaakt, tenzij je écht gaat meten.

Waar het om gaat is dat je de luchtstroom vrij houdt. Als er geen lucht meer kan stromen ga je dat écht wel merken.

Mijn vraag is vooral: hoeveel moeite is het in verhouding tot het plezier van wat je er voor terug krijgt?

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
sypie schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:12:
Mijn vraag is vooral: hoeveel moeite is het in verhouding tot het plezier van wat je er voor terug krijgt?
Dat is ook zo'n beetje mijn vraag, we zitten op één lijn! :P Scheelt het 0,01%, 0,1% of 1% of 4%, is er iemand die daar meer van weet danwel is er onderzoek naar gedaan? Ik heb ondertussen toch al de helft van m'n radiatoren gedaan gisteren, kostte me een uur, maar valt dat nu onder dagbesteding of onder efficiency? :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Nou je leeft in ieder geval een paar jaar korter met zoveel stof in huis. :+
Dus dan is het wel zuiniger (die paar jaar hoef je niet meer te stoken)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True