Vraag

• rooimanskim
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over het gebruik van de functionaliteiten secure folders en/of knox workspace op de samsung galaxy s9 dual sim. Ik overweeg namelijk deze telefoon te kopen als oplossing voor het onderstaande probleem.

Probleem & situatieschets:

Ik beschik over twee telefoonabonnementen, eentje voor privé en eentje voor werk. Op dit moment gebruik ik alleen de iphone 6s die ik van werk heb gekregen met daarin mijn werktelefoon. Ik zou graag mijn privé abonnement weer gaan gebruiken en werk en privé communicatie scheiden. Omdat ik het liefst maar één toestel in de gaten houd wil ik een dual sim telefoon aanschaffen, en mijn oog is gevallen op de samsung galaxy s9(+).

Ik heb echter een zorg over het gebruik van hetzelfde toestel voor werk en privé. Vanuit mijn werk wordt gewerkt met office 365. Wanneer ik mijn office 365 zakelijk (mail, onenote, dynamics, etc) syncroniseer met mijn huidige iphone 6s krijg ik meldingen dat de IT afdeling van mijn werk rechten krijgt op mijn toestel. Als ik daar meer over opzoek word ik er niet heel gelukkig van dat zij bijvoorbeeld de telefoon op afstand terug zouden kunnen zetten naar fabrieksinstellingen.

https://docs.microsoft.com/en-us/intune-user-help/what-info-can-your-company-see-when-you-enroll-your-device-in-intune
https://docs.microsoft.com/en-us/intune-user-help/what-happens-if-you-install-the-company-portal-app-and-enroll-your-device-in-intune-ios
https://docs.microsoft.com/en-us/intune-user-help/what-happens-if-you-install-the-company-portal-app-and-enroll-your-device-in-intune-android

Toen ik naar oplossingen zocht op internet zag ik dat een mogelijke oplossing ligt in het 'sandboxen' van mijn werkaccounts. Er worden dan verschillende gebruikersomgevingen in de telefoon ingericht voor werk en privé, die van elkaar gescheiden zijn.

https://smartphones.gadgethacks.com/how-to/4-best-phones-for-privacy-security-0176106/

Als ik op internet doorzoek lijkt het erop dat Samsung hier verschillende oplossingen voor heeft:Mijn vragen

Betreffende Knox workspace

Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op de vraag: Kan ik zelf knox workspace installeren en instellen voor mijn werk accounts of is dat iets wat vanuit de IT afdeling van mijn werk moet worden ingeregeld? Alle info die ik kan vinden lijkt erop de wijzen dat dit functionaliteit is die door mijn werk ingekocht en geconfigureerd moet worden.
  • Heeft iemand hier ervaring mee en kun je dit beeld bevestigen (of ontkrachten)?
Betreffende gebruik van Samsung Secure folder

Na het bekijken van filmpjes op YouTube (YouTube: Samsung Secure Folder - In Depth Tutorial (Features, How To Use It)) kan ik mij twee manieren voorstellen dat secure folder gebruikt kan worden:
(1) Bestanden en applicaties die relevant zijn voor werk afscheiden in de secure folder óf
(2) Juist mijn privé bestanden en applicaties afschermen in de secure folder

Heel eerlijk gezegd maak ik mij meer zorgen om mijn privé informatie, wat een reden zou zijn om juist mijn privé gegevens en apps in de secure folder te plaatsen (internet bankieren, lastpass, ect).

Echter, als het afscheiden van mijn office 365 account naar de secure folder als gevolg heeft dat de IT afdeling van mijn werk alleen controle krijgt over de inhoud van de afgescheiden secure folder, is het waarschijnlijk verstandiger om juist mijn werk accounts af te scheiden in de secure folder.
  • Heeft iemand ervaring met het gebruik van de secure folder in één van de configuraties hierboven?
  • Wat was(waren) voor jou de reden(en) om voor die configuratie te kiezen?
  • Hoe bevalt deze configuratie tot nu toe?
  • Weet iemand of ik de toegang van de IT afdeling van mijn werk tot mijn toestel kan beperken middels gebruik van de secure folder.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem en ben heel benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Alvast dank voor je reactie!

Alle reacties

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 11:19
Ben ik ook benieuwd naar. Wat ik weet is dat een remote wipe, dus reset naar fabrieksinstellingen ook de secure folder wist. Je kunt de secure folder wel automatisch backups laten uitvoeren.

De vraag is of IT in mijn secure folder kan komen. Ik denk van niet maar zeker weet ik het niet. Heb de permissies nog niet goed doorgenomen maar het was een hele waslijst en toen ik 'op afstand besturen' zag heb ik gelijk geannuleerd.

Ik denk dat twee toestellen het meest veilig is.

• rooimanskim
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05-2021
Bedankt Garret! Ja, mijn backup scenario is inderdaad twee toestellen gebruiken... Hoe onhandig dat ook is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee