Toon posts:

Ik zoek een kleine, stille, krachtige PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-03 16:48
Ik zoek een (grotendeels) pre-built systeem wat klein, stil en krachtig is. Iets wat niet opvalt, maar wel gewoon comfortabel met goede prestaties kan gamen. Ik sta zeker open voor bare-bones systemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik verwacht vooral mid-range games te spelen op dit systeem. Dingen zoals Farming Simulator 19, Train Simulator World, en CPU intensieve spellen zoals Factorio en Cities skylines. Verder de standaard low-intensity dagelijkse dingen natuurlijk.
Misschien wel belangrijk: ik verwacht dit op een ultrawide monitor te doen, 1080p of 1440p. Hoger dan 60FPS hoeft het niet te gaan, aangezien die monitoren met hoge refresh rates erg duur zijn.

Ik gebruik op dit moment een laptop (i7-3630QM + GT 740M), dus ik ben geen hoge standaarden gewend, ook al kan m'n oude laptopje toch nog aardig mee. Echter wil ik wel in één keer een goede stap zetten, dus niet dat ik straks bij mid-range games op 1080p ultrawide nog steeds terug moet naar medium om 30FPS te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is zo rond de €1000, voor alleen het systeem, exclusief alle randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Samsung 850 EVO 1TB SSD die ik kan gebruiken voor een eventueel bare-bones systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben inmiddels niet meer zo bekend met wat wat is, en weet ook niet heel goed wat ik nodig heb (vandaar dat ik advies zoek :P ), maar als ik moest gokken, zou ik zeggen dat een redelijk high-end i7 en GTX 1060/1070 een mooi systeem zou zijn, wat wat jaren mee kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd een Intel + nVidia persoon geweest. Een specifieke reden kan ik niet geven, ik heb simpelweg nooit anders gehad, en ook nooit klachten gehad. Een kleine afkeer richting AMD heb ik wel, simpelweg omdat ze altijd achterbleven in de tijd dat opgroeide. Ik weet dat ze nu een flinke comeback hebben gemaakt, maar gevoelsmatig zit dat toch niet helemaal lekker.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals de titel al zegt: Klein, stil en krachtig. Meestal niet de makkelijkste combinatie 8)7 .
Definitie klein: Zeg grofweg een kubus van 30cm
Definitie stil: Het liefst zou ik helemaal niets horen, maar in een kleine krachtige PC is dat geen optie. Koelgeluid is acceptabel, maar het moet niet als een straaljager klinken.

Ga je overklokken?
Heel simpel: nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou vooral graag wat advies krijgen over de basis specs, hoofdzakelijk de CPU en GPU. Ik heb altijd een i7 gehad, maar heb ik die nu echt nodig? En qua GPU heb ik al helemaal geen idee wat ik echt nodig heb. Daarnaast ben ik op zoek naar alternatieven voor de ZOTAC machines waar ik hieronder constant naar refereer, aangezien dat eigenlijk het enige is waar ik constant bij uitkom.

Ik heb zelf al enige tijd rondgekeken, en eigenlijk blijf ik constant bij de ZOTAC MAGNUS bare-bones systemen terugkomen. Beschikbaar (tenminste, volgens ZOTAC) in allerlei combinaties van CPU en GPU, m'n EVO SSD kan er in, lijkt me helemaal prima. Het probleem: De keuze. Wat ik kan vinden is óf een bijna €2000 systeem met een i7-7700 en 1080, óf een 1060/1070 met i5 of AMD, waar ik dan weer geen idee heb of dat voor mijn zou werken.

Als ik op de site van ZOTAC zelf kijk, lijkt bijvoorbeeld de EK71060 of EK71070 mij een prima systeem (i7-7700HQ + 1060/1070), ook qua formfactor en ontwerp. Echter lijken die dingen amper te bestaan. Als ik google op de typenamen, krijg ik twee websites van ZOTAC zelf, en daarna enkel nog websites met Chinese (of daarop lijkende) tekens.

Hopelijk kunnen jullie me iets wijzer maken op dit gebied. Het zal misschien aan de leeftijd liggen, maar ik zie bijna door de bomen het bos niet meer.

Alle reacties

• barny88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-03 07:31
Ik heb naar de barebones systemen gekeken op Tweakers en er zit niet zoveel goede keus tussen.
Uw beste optie lijkt mij zelf een pc bouwen of hem te laten bouwen.

Om onder de 1000 euro te blijven kijkt u al snel naar een I5 of R5(Ryzen) met een 1060 6gb.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,35€ 212,35
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 108,99€ 108,99
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 263,99€ 263,99
1Fractal Design Node 202€ 69,95€ 69,95
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 77,-€ 77,-
1Enermax Revolution SFX 550W€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,49

Ik heb deze selectie samengesteld, Ik hoop dat dit u help.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:51
Opzich eens met bovenstaande, echter wel 16gb ram ipv 8 ivm cities skylines

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03 14:56
Bovenstaande lijstje is een leuk begin, maar kan nog beter.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,35€ 212,35
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 263,99€ 263,99
1Fractal Design Node 202€ 69,95€ 69,95
1Noctua NH-L9a-AM4€ 36,-€ 36,-
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 123,90€ 123,90
1Corsair SF450€ 77,44€ 77,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,58

Een B450 moederbord ipv een B350 moederbord en de AM4 variant van de cooler.
8GB ram is vandaag de dag echt niet meer voldoende dus dan maar 16GB.
Ik heb geen idee of die Enermax voeding een beetje goed is maar deze van Corsair is gewoon top.

TS, wat je nu kan doen als je het zelf niet in elkaar wilt steken is dat je het allemaal bij een winkel zoals Azerty besteld want zij kunnen dan de pc voor je bouwen voor een paar tientjes extra. Het enige wat je zelf dan nog moet doen is je ssd monteren :)

Twitch | Steam | Origin: TsundereWaffle | Uplay: TsundereWaffle | Battle.net: Waffle#22235

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@timmiej93 als je een monitor gaat gebruiken met FreeSync optie,zou ik uit de build van Miyazono de 1060 omruilen voor pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• barny88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-03 07:31
@Miyazono Bedankt dat je mijn fouten hebt verbeterd. Anders had TS misschien de verkeerde componenten gekocht.

Ik zou de pc samen met u in elkaar kunnen zetten, zolang u mijn vervoer kosten betaald.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-03 22:44
Miyazono schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:38:
Bovenstaande lijstje is een leuk begin, maar kan nog beter.

Een B450 moederbord ipv een B350 moederbord en de AM4 variant van de cooler.
8GB ram is vandaag de dag echt niet meer voldoende dus dan maar 16GB.
Ik heb geen idee of die Enermax voeding een beetje goed is maar deze van Corsair is gewoon top.

TS, wat je nu kan doen als je het zelf niet in elkaar wilt steken is dat je het allemaal bij een winkel zoals Azerty besteld want zij kunnen dan de pc voor je bouwen voor een paar tientjes extra. Het enige wat je zelf dan nog moet doen is je ssd monteren :)
Je realiseert je wel dat je een ATX voeding aanraad aan iemand die een kast koopt waar alleen een SFX voeding in past hé ;)

Verder maakt Enermax van oudsher prima voedingen. Niet de beste op de markt maar het zijn geen MS-Tech'jes. Ik zou me daar niet zo'n zorgen om maken. Sws zijn SFX voedingen niet zo goed als ATX voedingen voor een redelijke prijs.

TIME TO UPGRADE !!!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03 14:56
rickboy333 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:11:
[...]

Je realiseert je wel dat je een ATX voeding aanraad aan iemand die een kast koopt waar alleen een SFX voeding in past hé ;)

Verder maakt Enermax van oudsher prima voedingen. Niet de beste op de markt maar het zijn geen MS-Tech'jes. Ik zou me daar niet zo'n zorgen om maken. Sws zijn SFX voedingen niet zo goed als ATX voedingen voor een redelijke prijs.
De SF450 is een SFX voeding :)

Twitch | Steam | Origin: TsundereWaffle | Uplay: TsundereWaffle | Battle.net: Waffle#22235

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-03 22:44
Miyazono schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:14:
[...]

De SF450 is een SFX voeding :)
Uhh net kwam ik op een andere pagina uit....

Ah nvn in elk geval ;)

TIME TO UPGRADE !!!

• timmiej93
Hartelijk dank voor alle antwoorden. Om even te verduidelijken: Ik was niet op zoek naar een pre-built / bare-bones systeem omdat ik niet zelf een systeem kan bouwen, maar omdat ik het op dit moment liever laat doen.

Over de suggesties heb ik nog wat vragen:
Wat voor een prestaties zou ik kunnen verwachten met een dergelijk systeem? Is er een website o.i.d. waar je een 'build' samen kan stellen, en dan ruwe prestaties kan inzien, of moet je dan echt op zoek naar een vergelijkbaar systeem?
Zijn jullie op een 1060 en Ryzen 5 uitgekomen omdat ik dat nodig heb, of omdat dat in m'n prijsklasse past?

Wat ik misschien niet helemaal duidelijk had gemaakt: €1000 is slechts de richtprijs, niet een harde limiet. Iets er overheen indien nodig is geen enkel probleem.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@timmiej93 Je kunt met het lijstje van Miyazono naar oa Azerty en daar laten assembleren. evt met mijn aanpassing als je een FreeSync optie op je monitor hebt.
pricewatch: MSI B450I Gaming Plus AC
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16

Dit is ook een goede combi, met bewezen 3200MT/s RAM

[Voor 50% gewijzigd door Hackus op 18-11-2018 17:26]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• timmiej93
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik g-sync of freesync niet eens overwogen heb, omdat ik zelden tearing tegenkom in de spellen die ik speel. Nu weet ik niet of tearing een groter probleem wordt bij hogere framerates, maar mijn intuïtie zegt me dat het tegenovergestelde waar zou moeten zijn. Ik betwijfel daarom of ik g-sync of freesync nodig zou hebben.

Ik was inderdaad van plan om - als het geen barebones systeem wordt - de pc te laten assembleren, als ze niet teveel geld vragen. Zijn er buiten Azerty nog

Om nog even terug te komen op de prestaties, ik heb deze website gevonden: https://www.game-debate.com/can-I-run/?EA
Hier kan je PC specs invoeren, een spel selecteren, en dan de te verwachten prestaties bekijken. Zou iemand kunnen controleren of die data een beetje klopt, door hun eigen configuratie met een bekend spel in te voeren? Ik weet op het moment niet in hoeverre die data klopt, dus ik kan er nog niet echt een waarde aan hangen. Voor de spellen die ik eerder genoemd heb, wordt aangegeven dat ik ze allemaal op 4K ultra zou kunnen spelen, zonder onder de 30FPS te komen. Nu heb ik redelijk wat vertrouwen in jullie suggestie, maar 4K ultra zonder onder de 30FPS te komen?

En als laatste nog: 16GB is eigenlijk de minimale hoeveelheid RAM die ik overweeg. Zijn er nog voordelen om nu al meteen naar 32GB te gaan, of is dat niet te rechtvaardigen voor de meerprijs?
Ik geloof me te herinneren dat het beter is om twee RAM modules te hebben, dan een enkele module, dus 2x 8GB ipv 1x 16GB. Klopt dat, of maakt dat weinig verschil? De reden voor de vraag is natuurlijk voor de mogelijkheid om later alsnog naar 32GB te upgraden.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 15:37
En als laatste nog: 16GB is eigenlijk de minimale hoeveelheid RAM die ik overweeg. Zijn er nog voordelen om nu al meteen naar 32GB te gaan, of is dat niet te rechtvaardigen voor de meerprijs?
Je hebt niet veel aan 32 GB RAM voor puur gamen voor zover ik weet. Dat geld wat je bespaart kan je beter stoppen in een videokaart of beter zelfs een goede beeldscherm (gaat immers langer mee dan de rest).
Ik geloof me te herinneren dat het beter is om twee RAM modules te hebben, dan een enkele module, dus 2x 8GB ipv 1x 16GB. Klopt dat, of maakt dat weinig verschil? De reden voor de vraag is natuurlijk voor de mogelijkheid om later alsnog naar 32GB te upgraden.
Ryzen is wel een beetje kieskeurig wat dat betreft. 2 dimms (sticks) ram is inderdaad beter dan 1 of 4. Waarvoor heb jij 32GB aan ram nodig dan? Uit je topic kan ik niet uithalen waar jij 32GB ram voor nodig hebt namelijk. Ik zou gewoon bij 16 blijven en de rest van het geld dat je bespaart in iets anders stoppen.

• timmiej93
@rain2reign Op het moment - voor zover ik weet - nog nergens voor, voor zover ik weet. Ik ben ook enkel de opties aan het verkennen die ik heb. Ik ben tegenwoordig behoorlijk out of the loop qua PCs, dus ik vraag eigenlijk alles wat in me opkomt.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 15:37
timmiej93 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:02:
@rain2reign Op het moment - voor zover ik weet - nog nergens voor, voor zover ik weet. Ik ben ook enkel de opties aan het verkennen die ik heb. Ik ben tegenwoordig behoorlijk out of the loop qua PCs, dus ik vraag eigenlijk alles wat in me opkomt.
Vragen kan altijd natuurlijk. :+

• timmiej93
Nu was ik net bij alternate (altijd meerdere partijen proberen natuurlijk ;) ) de bovenstaande selectie aan het samenstellen, en krijg ik de melding dat een casefan toevoegen misschien wel verstandig was. Persoonlijk was ik dit compleet vergeten, maar het klinkt inderdaad niet onverstandig. Wat denken jullie hiervan? Er is ruimte voor 2x 120mm.

Ook heb ik natuurlijk nog een OS nodig. Zijn er nog mogelijkheden om windows 10 voor een beetje een redelijke prijs te krijgen, op een legale manier? Ik las een tijd terug dingen over OEM versies, die bij het (laten) bouwen van een systeem voor een paar tientjes meegeleverd werden, maar deze kan ik niet meer vinden. Bestaat er nog zoiets?

[Voor 33% gewijzigd door timmiej93 op 19-11-2018 17:28]

• chriscjw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-11-2019
Al gekeken naar de BBG van september? Windows 10 oem heb je al voor een paar tientjes is zo gevonden via Google. De SF450 voeding zorgt voor veel warmte in de kast. In de kast van de BBG past een reguliere voeding

• timmiej93
Daar had ik niet naar gekeken, nee. Meestal kijk ik de BBGs wel even door, maar deze is me blijkbaar ontglipt. Wel een interessant systeem, met veel van dezelfde componenten.
Ik moet zeggen dat ik jouw opmerking over veel warmte van de SF450 verder nergens terug kan vinden. Spreek je hier uit eigen ervaring?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
chriscjw schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:11:
De SF450 voeding zorgt voor veel warmte in de kast.
Kan je dit onderbouwen?

• timmiej93
Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag over casefans: Welke casefan kan ik het beste toepassen in deze build? Vroeger selecteerde ik ze altijd enkel op basis van geluidsniveau, luchtverplaatsing en kosten, maar volgens mij is er ook een belangrijk verschil tussen statische druk en airflow fans in zo'n beperkte case.
Nu heb ik me beperkt tot Noctua fans, maar zelfs daar is het lastig om de goede fan te vinden. NF-F12? A12x25? P12? Als ik ze naast elkaar gooi in de vergelijker zie ik voornamelijk verschil in de geluidssterkte en de rotatiesnelheid, maar hoe verhoudt zich dat in de realiteit? Heb ik uberhaupt een static pressure geoptimaliseerde fan nodig? Wie had gedacht dat zoiets simpels als een casefan toch nog zo ingewikkeld kan zijn..

• chriscjw
De voeding gaat pas koelen wanneer dit nodig is tbv de componenten die erin zitten. Dwz het “kacheltje” is bv 50 graden maar dat is niet erg voor de componenten. Pas bij 70 springt de ventilator aan. Bij een ander type voeding , waar de prio niet bij stilte ligt, staat de koeling voortdurend aan en wordt die temp niet bereikt. (Waardes zijn relatief en niet absoluut). Wil je een stille PC? Dan deze voeding nemen. Game je veel? Dan niet deze voeding nemen.

• chriscjw
timmiej93 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:21:
Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag over casefans: Welke casefan kan ik het beste toepassen in deze build? Vroeger selecteerde ik ze altijd enkel op basis van geluidsniveau, luchtverplaatsing en kosten, maar volgens mij is er ook een belangrijk verschil tussen statische druk en airflow fans in zo'n beperkte case.
Nu heb ik me beperkt tot Noctua fans, maar zelfs daar is het lastig om de goede fan te vinden. NF-F12? A12x25? P12? Als ik ze naast elkaar gooi in de vergelijker zie ik voornamelijk verschil in de geluidssterkte en de rotatiesnelheid, maar hoe verhoudt zich dat in de realiteit? Heb ik uberhaupt een static pressure geoptimaliseerde fan nodig? Wie had gedacht dat zoiets simpels als een casefan toch nog zo ingewikkeld kan zijn..
Voor mij ook nieuw dit. Wat ik denk waar het verschil in zit is dat door de vorm van de ventilatorbladen de lucht onder een grote of kleine hoek wordt weggeblazen tov het vlak van de fan. Theoretisch leuk bedacht als het gaat om het idee. In de praktijk maakt het geen drol uit want dan zou je echt een ontwerp moeten maken. Maw fan in/op je kast moet wijd de lucht verspreiden. En wil je iets specifieks koelen dan moet de lucht niet wijd verspreid worden (maw alles op een punt gericht). De volgende verkooppraat zullen fans worden waarmee je dmv een fancy draaiknopje je de blades van je fan kan draaien om hem static of niet static te maken 😉 Het doet allemaal wel iets maar is verwaarloosbaar... veel leuker is het om te berekenen hoeveel cm2 gaten je in je kast hebt en hoeveel cm3/ uur je fan lucht door je kast perst. Kun je “static” fans nemen om iets specifieks te koelen maar goed... Dit is mijn zienswijze aangaande jouw vraag. Met boerenverstand. Anders Google even.

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Static pressure is voor de mensen die zeg maar een radiator/cpu koeler moeten koelen. De airflow fans zijn de normale fans. Dat is VZVIW de verschillen. Dus voor jou zijn normale casefans voldoende.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom heb ik deze link hier nog niet voorbij zien komen?
reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018 - Compact mainstreamgamesysteem

Is nog precies binnen het budget dat de TS gesteld heeft ook.

🖥️ | 🚗

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

timmiej93 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:21:
Waar wil je die casefans gaan plaatsen ?
LA- voeding
LV- MB met koeler
Rechts: GPU (als je een itx,compact koopt dan kan daar boven/achter nog een fan oa pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm of het nut heeft...
(als je net nog over de Node-202 gaat)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
chriscjw schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:12:
[...]

De voeding gaat pas koelen wanneer dit nodig is tbv de componenten die erin zitten. Dwz het “kacheltje” is bv 50 graden maar dat is niet erg voor de componenten. Pas bij 70 springt de ventilator aan. Bij een ander type voeding , waar de prio niet bij stilte ligt, staat de koeling voortdurend aan en wordt die temp niet bereikt. (Waardes zijn relatief en niet absoluut). Wil je een stille PC? Dan deze voeding nemen. Game je veel? Dan niet deze voeding nemen.
Irrelevant in de Node 202 en een voeding met de fan naar beneden.

• chriscjw
Uszka schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:01:
[...]

Irrelevant in de Node 202 en een voeding met de fan naar beneden.
Toelichting? Fan naar beneden met die voeding houdt in dat de voeding nog warmer wordt. Node 202? Je bedoelt die case? Zoals ik het zie zit de voeding apart. Je krijgt behoorlijk wat warmte en dat straalt uit. Die voeding is van hoge kwaliteit maar echt een kachel. En ik spreek uit praktijkervaring want ik heb hem (helaas) gekocht nav de BBG. Voor een gameback gewoon niet die voeding nemen is mijn advies.

• timmiej93
MadMarky schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:43:
Waarom heb ik deze link hier nog niet voorbij zien komen?
reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018 - Compact mainstreamgamesysteem

Is nog precies binnen het budget dat de TS gesteld heeft ook.
Iemand heeft wel al eerder de BBG gemeld, alleen zonder link toentertijd. Ik heb er ook even naar gekeken geloof ik. Waarom die configuratie het uiteindelijk niet geworden is durf ik op dit moment niet meer te zeggen. Wel een mooie suggestie nog steeds.
Hackus schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:01:
Waar wil je die casefans gaan plaatsen ?
LA- voeding
LV- MB met koeler
Rechts: GPU (als je een itx,compact koopt dan kan daar boven/achter nog een fan oa pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm of het nut heeft...
(als je net nog over de Node-202 gaat)
Uh... Ik dacht dat er maar plek was voor 2 fans eigenlijk.. De voeding locatie wordt natuurlijk opgenomen door de voeding, idem voor waar de CPU koeler zit, dus dan blijft eigenlijk alleen de 2x 120mm onder de GPU over, toch? Als ik kijk naar andere builds in de Node 202 dan zie ik dat ook overal terug.

Inmiddels is de PC besteld en in assemblage, ik zal binnenkort nog even rapporteren over hoe hij bevalt, wat het uiteindelijk geworden is, en wat het gekost heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• timmiej93
Oke, zoals beloofd, het eindoverzicht.

Specs
Item [-]Aantal [-]Prijs /st.[€]PriceWatch
Fractal Design Node 202178,03Link
MSI B450I GAMING PLUS AC1122,82Link
AMD Ryzen 5 2600X1217,95Link
Noctua NH-L9a-AM4139,95Link
Gigabyte GeForce GTX1060 WINDFORCE OC 6G1273,95Link
Corsair SF Series SF450 (2015)182,45Link
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C161158,21Link
Noctua NF-P12 PWM1224,90Link
Azerty Assemblage - 1 jaar garantie169,00Link2
Totaal1.092,16

Voetnoten
1: Deze fans zijn niet de fans die ik oorspronkelijk heb laten installeren. In eerste instantie had ik gekozen voor de be quiet! Silent Wings 3 High Speed. Sommigen zal het meteen opvallen, maar ik heb er dom genoeg overheen gekeken: Deze fans zijn niet met PWM aan te sturen, en hadden daarom dus een minimum RPM van rond de 700 / 800. Op zich niet zo'n probleem, maar erg stil zijn ze niet. Daarbij werd mijn GPU bij mijn eerste paar sessies gamen helemaal niet zo warm, en de fans bleven langzaam draaien, dus heb ik besloten om de fans zelf te vervangen door de Noctua's. In mijn ogen een gigantische verbetering. Zie hieronder de kosten van de oude fans, plus splitter kabel (deze wordt bij de Noctua fans meegeleverd).
2: Voor de Azerty assemblage is natuurlijk geen PW link, dus een directe link naar hun website.

Item [-]Aantal [-]Prijs /st.[€]PriceWatch
be quiet! Silent Wings 3 High Speed225,30Link
Akasa PWM Fan Splitter19,27Link

Ervaringen
Ik ben onder de indruk. De PC staat achter mijn nieuwe scherm (Link), en valt daarom amper op. Met de Noctua fans ook vrijwel onhoorbaar op idle, de verwarmingspomp maakt door de leidingen heen nog meer geluid dan de PC. GPU temperaturen ben ik ook zeer van onder de indruk: ruim onder de 80C op 100% load, en nog steeds niet te horen.
Waar ik minder van onder de indruk ben zijn de CPU temperaturen. Tijdens het spelen van Farming Simulator 19, wat voor zover ik weet niet bepaald CPU intensief is, kwamen de temperaturen regelmatig boven de 80C uit. De gerapporteerde temperatuur van de CPU lijkt ook redelijk onstabiel te zijn, er zitten soms sprongen in van 10 graden. Om een voorbeeld te geven, terwijl ik dit typ wisselt de CPU temperatuur tussen de 57C en 69C, terwijl ik alleen de browser, Spotify en NZXT CAM open heb staan. Ik ga hiervoor nog onderzoeken of dit ligt aan de koeler - case combinatie, of de koelpasta.
De voeding, waar eerder voor gewaarschuwd werd, lijkt ook amper tot geen warmte af te geven. Hij heeft dan ook z'n eigen intake, en de uitlaat blaast alle warme lucht direct boven uit de case (die verticaal staat), dus ik verwacht daar ook geen problemen mee.

Al met al ben ik tevreden met mijn PC. Hij is krachtig genoeg voor mij, mooi klein, en stil. Iedereen nogmaals hartelijk bedankt voor alle adviezen!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:43

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

Die AMD springt erg met temperaturen. Wat betreft Max temp. lijkt me 80 wat hoog. Zit zelf met games rond de 68 graden.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• timmiej93
MrMarcie schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:24:
Die AMD springt erg met temperaturen. Wat betreft Max temp. lijkt me 80 wat hoog. Zit zelf met games rond de 68 graden.
Ik vind 80 hoog, maar als de CPU dan op 100% draaide zou het nog te begrijpen zijn. Terwijl ik dit type zit ie op 54C. Voornamelijk idle geweest het afgelopen uur. Nu zag ik net toevallig dat de koelpasta niet meer in de verpakking zit. Zouden ze bij Azerty teveel pasta er op gesmeerd hebben? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen die dagelijks PCs bouwen dat zouden doen.
Nu heb ik natuurlijk wel een relatief kleine koeler er op staan, met een TDP gelijk aan dat van de CPU, maar veel keuze is er ook niet voor een AM4 socket met een maximale hoogte van 56mm. Ik denk dat ik over een tijdje onderzoek ga doen naar thermal pads, en eventueel een dikkere fan op de koeler.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee