Mag je een olie radiator kantelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.183 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Stomme vraag eigenlijk, maar ik heb hier in Portugal een oliegevulde radiator staan. Ik wil soms shirts wat sneller kunnen drogen omdat ik denk dat dat ding liggend natuurlijk veel meer oppervlak heeft dan staand.

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/134374/123

Gaat dus om zo'n ding. In Portugal kennen ze geen CV gezien het hier om een land gaat dat 3/4de van het jaar zomer heeft. Nu de laatste dagen is het regenachtig dus is buiten drogen ff niet een optie.

De vraag is; mag ik zo'n ding kantelen? Het is gevuld met olie en een aantal warmteelementen. Denk niet dat er erg verkeerd kan gaan mits je maar voldoende ventilatie behoudt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je geen hangdroogrek voor aan de deur?

Ding meter van de deur, droogrek aan de deur, no time droog.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

Illusion

(the art of)

Als je hem kantelt doet hij het minder goed.
De olie wordt namelijk niet rondgepompt, maar stroomt doordat warme olie (iets) lichter is dan koude. Die hele radiator en de verwarmingselementen zijn berekend op het hoogtverschil tussen de boven- en onderkant van die radiafor.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

nvm

[ Voor 96% gewijzigd door MrMonkE op 18-11-2018 04:07 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
1) Ik zou hem niet kantelen (is hij niet voor ontworpen. Niet spotten met elektrische verwarmingen).
2) NOOIT KLEDING OVER EEN ELEKTRISCHE VERWARMING LEGGEN. Staat verdorie in elke handleiding. Een sok of een onderbroek heb ik het niet over.

Hang de kleding er boven - de hete lucht droogt de kleding net zo snel, en vermoedelijk zonder deze te krimpen (als je hem er op legt kan de temperatuur te hoog worrden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 06:54
majic schreef op zondag 18 november 2018 @ 05:46:
1) Ik zou hem niet kantelen (is hij niet voor ontworpen. Niet spotten met elektrische verwarmingen).
2) NOOIT KLEDING OVER EEN ELEKTRISCHE VERWARMING LEGGEN. Staat verdorie in elke handleiding. Een sok of een onderbroek heb ik het niet over.

Hang de kleding er boven - de hete lucht droogt de kleding net zo snel, en vermoedelijk zonder deze te krimpen (als je hem er op legt kan de temperatuur te hoog worrden).
Dat dus... Amen.
Of je moet natuurlijk willens en wetens een brandhaard willen maken, dan is het natuurlijk wat anders 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Kom op zeg, er zit een thermostaat in dit soort dingen en zo heet wordt die olie helemaal niet. Textiel hierop vliegt echt niet in de fik, het is geen hetelucht of convectorkachel.
Het vermogen gaat inderdaad omlaag wanneer je hem kantelt omdat de circulatie van warme en koude olie langs het verwarmingselement dan niet goed werkt. Het enige resultaat is minder circulatie waardoor de thermostaat sneller afschakelt omdat de olie om het element sneller warm wordt. In totaal gaat het verbruik en de warmteafgifte dus omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Haha ik herken het probleem.

Hier hangt de was al 3 dagen de drogen...
En elke keer voordat het droog is gaat het regenen.

Ik ben inmiddels zover dat ik in de schuur een waslijn ga maken.

Net als bij jou hier in knip geen CV. Alleen maar houtkachels. Niet geschikt om was bij te drogen.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 23-03-2020 15:52 . Reden: op verzoek aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
ASW1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:08:
Kom op zeg, er zit een thermostaat in dit soort dingen en zo heet wordt die olie helemaal niet. Textiel hierop vliegt echt niet in de fik, het is geen hetelucht of convectorkachel.
Het vermogen gaat inderdaad omlaag wanneer je hem kantelt omdat de circulatie van warme en koude olie langs het verwarmingselement dan niet goed werkt. Het enige resultaat is minder circulatie waardoor de thermostaat sneller afschakelt omdat de olie om het element sneller warm wordt. In totaal gaat het verbruik en de warmteafgifte dus omlaag.
De textiel wordt aardig warm en gaat daardoor krimpen. Beter er boven hang (20-30cm er vanaf) dus. Mij vaak genoeg overkomen als dom studentje.

Verder is het blokkeren van de warmteafvoer van een kachel gewoon niet handig. Ja hij zou er tegen moeten kunnen, maar hij is er niet voor ontworpen. En het _Staat in de handleiding dat je het niet moet doen_. Made in china verder, dus nog een reden om er geen dingen mee te doen waar hij niet voor ontworpen is. Zie verder ook het probleem niet, kleding ophangen bóven het kacheltje is gewoon de enige simpele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 20:40
Als je toch in een warm land woont, heb je geen ventilator? Dingen die helpen bij het drogen van de was zijn het verschil in vochtgehalte tussen was en lucht, luchtverplaatsing en warmte. Die eerste kan je zo te horen niks aan doen, die andere twee wel. Kachel + een windje erlangs dan zou het toch een stuk sneller moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Ventilatie werkt beter dan warmte. Hier hangen we het in het trapgat, is zo droog.

Heb je geen airco trouwens daar in Portugal? Als je het wasrek daarvoor zet en de airco erover laat blazen is het ook zo droog, de airco blaast immers droge/ontvochtigde lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 58485 schreef op zondag 18 november 2018 @ 00:33:
omdat ik denk dat dat ding liggend natuurlijk veel meer oppervlak heeft dan staand.
Afgezien van alle andere adviezen in het topic; al zou je dat ding in elkaar trappen (maar met gelijkblijvend inhoud/volume van de reservoirs), dan is de warmteafgifte toch gelijk? En aangezien warme lucht stijgt, maar het toch niet uit of dat ding ligt of staat?

Ik denk dat 'ie zelfs effectiever werkt als je er een normale ventilator tegenaan laat blazen; standje laag. Juist de verplaatsing van lucht zorgt dat de opname van vocht optimaler kan en zullen je shirts eerder droog zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:22:
[...]

Afgezien van alle andere adviezen in het topic; al zou je dat ding in elkaar trappen (maar met gelijkblijvend inhoud/volume van de reservoirs), dan is de warmteafgifte toch gelijk? En aangezien warme lucht stijgt, maar het toch niet uit of dat ding ligt of staat?
De olie aan de binnenkant wordt onderaan verwarmd en stijgt dan naar boven.
Op zijn kant wordt de olie aan de linkerkant verwarmd en dan.... niks. Zo is dus misschien 1/4 van je radiator warm. Niet echt effectief.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 18:52
Daarbij dan nog het feit dat de thermostaat vaak bovenin zit in dit soort radiatoren dus je temperatuurregeling ligt volledig op z'n g*t als je hem op z'n zij legt!! !
Dus zeker wel risico op brand.
Daarbij nooit en te nimmer kleding o.i.d. op zo'n ding leggen, een thermostaat kan ook stuk gaan en dan heb je de poppen ook aan het dansen.
En last but not least; het mag ook niet dus als er wat fout gaat ben je gegarandeerd het haasje v.w.b. verzekering etc.
Persoonlijk vind ik het ook een dom idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:34
Ik vind het oppervlakte verhaal zo'n rare. Wat word daar nou precies mee bedoeld? Of je hem nou op zijn kop, zijkant, of wat dan ook houd, de oppervlakte blijft gewoon hetzelfde hoor.
Ik denk dat je bedoeld dat je er dan makkelijker een shirt oid op kan leggen? Dat shirt vormt zich toch gewoon naar de verwarming? Als je er een shirt overheen hangt, kan je ook gewoon zorgen dat je de hele oppervlakte pakt.
Vind het eigenlijk maar een vreemde vraag.

En inderdaad, waarschijnlijk staat er specifiek op dat je hem niet (gedeeltelijk) mag afdekken. Doe dat dan ook maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Die thermostaat schakelt de kachel uit wanneer de ingestelde temperatuur wordt bereikt, bijvoorbeeld als de olietemperatuur 60 graden is. Al pak je dat ding helemaal in met isolatiemateriaal zodat hij zijn warmte niet meer kwijt kan, dan schakelt hij nog steeds af bij 60 graden. Het ding wordt er geen graad warmer door. Als de thermostaat kapot gaat heb je wel een probleem ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Illusion schreef op zondag 18 november 2018 @ 01:58:
Als je hem kantelt doet hij het minder goed.
De olie wordt namelijk niet rondgepompt, maar stroomt doordat warme olie (iets) lichter is dan koude. Die hele radiator en de verwarmingselementen zijn berekend op het hoogtverschil tussen de boven- en onderkant van die radiafor.
:?

De olie wordt nooit rondgepompt. Het is gewoon convectionele warmte waarbij de olie de warmte van de elementen overdraagt. Hier:

Er zit geen pomp niks in. Een aantal warmte-elementen zoals je die in een waterkoker kunt terugvinden, een berg olie en that's it.
majic schreef op zondag 18 november 2018 @ 05:46:

Duh... Je moet de cover vrijhouden, maar de elementen zelf die mag je bedekken.
Anoniem: 320788 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:19:
Haha ik herken het probleem.

Hier hangt de was al 3 dagen de drogen...
En elke keer voordat het droog is gaat het regenen.

Ik ben inmiddels zover dat ik in de schuur een waslijn ga maken.

Net als bij jou hier in Barxeta geen CV. Alleen maar houtkachels. Niet geschikt om was bij te drogen.
Raar he. Warmste land van de EU en dan nog nergens fatsoenlijke CV of de mogelijkheid om kleding te drogen. Als het warm is buiten dan werkt het super; kleding binnen een uur gortdroog. :9
WEBGAMING schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:19:
Ik vind het oppervlakte verhaal zo'n rare. Wat word daar nou precies mee bedoeld? Of je hem nou op zijn kop, zijkant, of wat dan ook houd, de oppervlakte blijft gewoon hetzelfde hoor.
Ik denk dat je bedoeld dat je er dan makkelijker een shirt oid op kan leggen? Dat shirt vormt zich toch gewoon naar de verwarming? Als je er een shirt overheen hangt, kan je ook gewoon zorgen dat je de hele oppervlakte pakt.
Je hebt 'm staand of liggend. Met liggend heb je veel meer oppervlak om bijv. een t-shirt op te leggen. Dat was mijn vraag eigenlijk. Er werd eerder geroepen dat er een pomp ofzo inzat maar dat zit er niet. Het is gewoon convectionele warmte dankzij het gebruik van olie. Hij zal niet in de fik vliegen omdat een thermostaat de boel toch echt beveiligd.
Vind het eigenlijk maar een vreemde vraag.

En inderdaad, waarschijnlijk staat er specifiek op dat je hem niet (gedeeltelijk) mag afdekken. Doe dat dan ook maar niet.
De zijkanten mag je inderdaad met de kleine roosters niet afdekken. Dat deed ik ook helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 november 2018 @ 02:38:

De olie wordt nooit rondgepompt. Het is gewoon convectionele warmte waarbij de olie de warmte van de elementen overdraagt. Hier:

Er zit geen pomp niks in. Een aantal warmte-elementen zoals je die in een waterkoker kunt terugvinden, een berg olie en that's it.
Het verwarmingselement hoort onderin te zitten, de warmte verdeelt zich door het verschil in dichtheid van warme vs koude olie. Dat effect ben je kwijt wanneer je hem op zijn kant legt. Je zou het uit moeten proberen om te zien hoeveel dat scheelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10
[...]

[YouTube: Whats inside oil heater ( SCRAPPING )]

Dat is dus precies wat o.a. @Illusion je probeert uit te leggen. Als het rondgepompt zou worden, zou er niet zoveel aan de hand zijn, want dan blijft de warmteverdeling gewoon werken, ook als je hem op z'n zij legt.

Maar de olie verplaatst zich door natuurlijke convectie (hey zei je nou "convectionele"?), en die schop je behooorlijk in de war, als boven ineens niet meer boven is.

Maar als je vooral bijdehand wilt doen naar degenen die proberen te voorkomen dat je iets heel doms gaat doen, dan moet je het natuurlijk gewoon proberen. Waarschuw vooraf wel ff je buren en de brandweer.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:34
Ach, gewoon op de zijkant leggen. Hotspots creeren, en er dan nog wat kleding overheen leggen. Gaat helemaal goed komen.

Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je het dan uberhaupt?

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 19-11-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 06:54
Wild Chocolate schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:02:
[...]

Maar als je vooral bijdehand wilt doen naar degenen die proberen te voorkomen dat je iets heel doms gaat doen, dan moet je het natuurlijk gewoon proberen. Waarschuw vooraf wel ff je buren en de brandweer.
Business as usual ;)

[ Voor 35% gewijzigd door MartijnAbel op 19-11-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Anoniem: 58485 nou de meningen zijn verdeeld.
Ik zou het testen

Begin met alleen de kachel op bv 45graden schuin zetten en monitor wat er gebeurd.

Daarna steeds meer/verder, blijf er wel bij voor het geval dat.
Ook al denk ik dat het reuze mee valt.

Suc6 van uit een regenachtig spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Help me even, wat voor verschil aan oppervlak krijg je als je dat shirt over de bovenzijde legt? Tenzij je aan de achterzijde een plaat hebt achter de elementen, natuurlijk. Dat zie ik op de afbeelding niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

[...]

Dat is nu juist het punt. Als er wel een pomp in zat was het minder een probleem geweest.

Nu wordt het "rondgepompt" door het verschil in temperatuur, en dat effect verlies je dus als 'ie op zijn kant licht.

Vergelijk het met het opstijgen van warme lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Anoniem: 320788 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:50:
@Anoniem: 58485
Ik zou het testen
Begin met alleen de kachel op bv 45graden schuin zetten en monitor wat er gebeurd.
Daarna steeds meer/verder, blijf er wel bij voor het geval dat.
Maar wat wil je dan precies gaan "monitoren"? Of ie ontploft of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of dat kreng in de fik vliegt ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt ook je fiets op 45 graden zetten en kijken of ie in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-07 10:44
ASW1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:45:
Je kunt ook je fiets op 45 graden zetten en kijken of ie in de fik vliegt.
Dat werkt alleen bij een electrische fiets :+ :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Ik denk dat dit topic zijn beloop wel heeft gehad. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.