Ik draai alles zelf (echt zelf, dus niet van die Synology meuk) en ben er heel tevreden over. Maar je eigen private cloud hosten is zeker niet triviaal. Je geeft aan dat je nog erg weinig (geen zelfs) kennis en ervaring hebt met het hosten van stuff, dan is het ook de vraag hoeveel tijd je wil investeren in het opdoen van deze kennis en ervaring. Afhankelijk van dat antwoord kun je kijken naar verschillende opties. Ik zou dit zeker niet onderschatten als ik jou was, je moet zeker weten dat je alles veilig genoeg kunt maken wil het een nuttig alternatief zijn voor public cloud.
De genoemde opties hieronder zijn slechts voorbeelden. Er zijn nog honderden opties natuurlijk.
Geen serieuze inspanning:
iCloud en andere public cloud services blijven dan eigenlijk je enige optie. Je komt best een eind met zware versleuteling van je data, maar in the end is dit een onwenselijke optie als je volledig in controle wil zijn over je data. Bovendien is er zat data waar versleuteling wat lastiger is, zoals bij bijvoorbeeld contactgegevens.
Minimale inspanning:
Dan kom je uit bij systeempjes voor hobbyïsten. Denk aan Synology/Xpenology (is al een paar keer genoemd in deze thread). Dit soort hardware (vaak een NAS als hoofdfunctie) is niet gemaakt voor optimale dataintegriteit/security of volwaardige hosting van cloudservices, maar vaak is het wel erg gebruiksvriendelijk. Een nadeel is dat de meeste mensen er maar één hebben, en dus is het een single point of failure. Het is een leuke eerste stap richting controle over je eigen data. Voor een paar honderd euro kun je dit soort systeempjes al kopen.
Gemiddelde inspanning:
Hierbij kun je denken aan een single board computer (SBC) met een externe harde schijf, liefst meerdere op verschillende geografisch gescheiden locaties (ook om bandbreedte te delen). Goedkoper en veel flexibeler dan de optie hierboven, maar het biedt qua dataintegriteit/betrouwbaarheid niets extra's (tenzij je bijvoorbeeld voor de veel duurdere HP Microserver gaat). Met beveiligingsmaatregelen kun je i.t.t. bijv. Synology helemaal los gaan. Je kunt dit zelfs prima doen met bijvoorbeeld OpenBSD of HardenedBSD. Je hebt veel meer kennis en vaardigheden nodig vergeleken met de voorgaande opties though.
Veel inspanning:
Dit zou ik niet aanraden als je aangeeft nog geen kennis en ervaring te hebben. Dit komt al wat meer in de buurt van mijn infra. Denk aan verschillende (minstens drie) geografisch gescheiden locaties in eigen beheer, liefst op robuuste hardware waar alles in het teken van data-integriteit en redundancy staat. Als het ware een echte cloud service in het klein. Alles gehardened, precies zoals je wil met een uptime van 100%. Denk verder aan offsite backups en replicatie in eigen beheer (liefst ook in eigen beheer, zonder diensten als Stack. Waarom zou je anders je eigen private cloud bouwen?).
Lang verhaal kort: ik denk dat je het beste in de public cloud kunt blijven, tenzij je er echt tijd aan wil besteden. Dan zou ik je aanraden om te gaan voor een kant-en-klaar ding. Niet omdat die zo goed zijn (in tegendeel in de meeste gevallen), maar omdat ze zo simpel te configureren zijn.