Eigen cloud?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1139955

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand tips geven om een eigen cloud op te zetten? Ik heb geen enkele kennis.
Ik heb tot nu toe al mijn computer-bestanden, alle foto's, muziek en dergelijke op iCloud. Mijn iMac, Macbook en twee iPhones zijn gekoppeld. Een fotobibliotheek van 30,000 foto's.

Nu heb i sinds vorige week een OnePlus, die mijn iPhone vervangt. Ik denk dat dit het goede moment is voor een "switch" zodat ik mijn eigen cloud kan beheren.

Welke hardware? Welke software? Welke acties moet ik ondernemen?

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alles in 1: Koop een Synology
Alles zelf bouwen: Bouw een servertje en draai Nextcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1139955 wat @Vorkie zegt. Hoeveel opslag heb je nu en in de toekomst nodig?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

En hoe ga je de backups regelen. Als je eigen “cloud” defect raakt of door een virus verloren gaan wil je de bestanden ook op een andere locatie hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Unidentified ik heb momenteel 2TB beschikbaar en gebruik hier eigenlijk maar 0,7TB van. Rest staat in het archief, maar het archief kan eventueel ook wel mee genomen worden. 2 TB lijkt me wel genoeg maar best uitbreidbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@WouterG Goede opmerking.. Hoe doe jij dat..? Ik trek me daar momenteel niet veel van aan, alle back-ups staan (enkel) in iCloud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe had je deze eigen cloud in gedachten? Wil je dit thuis zelf hosten, of vind je het niet erg om het bij een externe partij te hebben staan? In het laatste geval is het wel even belangrijk om de voorwaarden door te nemen wat privacy en dergelijken betreft.

Vind je het niet erg om het bij een bedrijf neer te zetten, dan kun je kijken naar Stack, dat is geloof ik 1TB en gratis. :)

Wil je het zelf hosten / draaien kun je kijken naar OwnCloud. :) Dan heb je alles in eigen beheer, dus geen derde partijen die er iets mee kunnen. Wel moet je dan zelf zorgen voor de bereikbaarheid ervan en de opslagruimte die je tot je beschikking hebt.

EDIT:
Een derde optie is om bij iCloud te blijven. Met deze how to kom je vast een heel eind!

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 17-11-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CH4OS Het zelf hosten maakt me een beetje bang. Het moet feilloos zijn, zonder server of dgl. en vanaf nu dus compatibel met iOS, OS en Android...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

Anoniem: 1139955 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:06:
@WouterG Goede opmerking.. Hoe doe jij dat..? Ik trek me daar momenteel niet veel van aan, alle back-ups staan (enkel) in iCloud..
Ik heb thuis een fileserver draaien die elke nacht d.m.v. Duplicati een backup op OneDrive en Stack plaatst.
Daarnaast nog zo af en toe een backup op een fysieke USB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@WouterG En heb je hiermee ook toegang tot je bestanden vanop je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:12
CH4OS schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:06:

Vind je het niet erg om het bij een bedrijf neer te zetten, dan kun je kijken naar Stack, dat is geloof ik 1TB en gratis. :)
Stack heeft sinds enkele maanden geen gratis invites meer ;-)
Nu heb i sinds vorige week een OnePlus, die mijn iPhone vervangt. Ik denk dat dit het goede moment is voor een "switch" zodat ik mijn eigen cloud kan beheren.
"De cloud" is niks anders dan je spulletjes bewaren op een server. De dienst 'Stack' is een mooi beginpunt voor je. Via https://www.transip.nl/stack/ kan je het opzetten; dit kost je wel €10,- per maand.
Je krijgt er wel een Android en iOS cliënt voor terug, 2TB aan opslag én een cliënt die je op je computer kan gebruiken.

Ik vraag mij alleen af wat je wilt bereiken met deze stap? De cloud is namelijk geen back-up dienst, maar een synchronisatie. Wil je de volledige 700GB altijd beschikbaar hebben? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 17-11-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CuBras Ok ik zal eens informeren ivm Stack. Bedankt.
Momenteel maakt mijn (i)Cloud naast de synchronisatie ook dagelijkse backups van mijn verschillende toestellen.. Twee in een denk ik dan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CuBras schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:21:
Stack heeft sinds enkele maanden geen gratis invites meer ;-)
Ah, dat is mij even ontgaan. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Anoniem: 1139955 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:24:
@CuBras Ok ik zal eens informeren ivm Stack. Bedankt.
Momenteel maakt mijn (i)Cloud naast de synchronisatie ook dagelijkse backups van mijn verschillende toestellen.. Twee in een denk ik dan..?
Een misvatting die (helaas) veel gemakt wordt is dat mensen de cloud zien als een backup (in het geval van Stack/OneDrive/Dropbox etc).
Het gebruik maken van een clouddienst is niks meer dan een exacte kopie van bestand x op locatie b neer te zetten.
Op het moment dat bestand x van jouw telefoon verwijderd wordt, dan zal deze ook verwijderd worden van locatie b.
Houd daar rekening mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CuBras Ok, reden te meer om te veranderen dus ;) Zal ik eens contact opnemen met Synology? Of is dat een fout begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
Anoniem: 1139955 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:34:
@CuBras Ok, reden te meer om te veranderen dus ;) Zal ik eens contact opnemen met Synology? Of is dat een fout begin?
Synology is geen cloud aanbieder, maar een fabrikant die NAS (=Network Attached Storage) apparaten maakt.
Via deze link: YouTube: Synology DS218J Network Attached Storage / NAS Review - Entry Level ... zou je eens een kijkje kunnen nemen of je er iets mee kan (wellicht dat er duidelijkere filmpjes zijn).

Voor het kopen van een NAS + 2 hardeschijven kan je ongeveer denken aan €200 -€250,- aan kosten. Dit lijkt veel maar als je één jaar Stack draait ben je ook al €120,- kwijt ;)

De nadelen van een eigen NAS draaien is dat je (lichte) technische kennis moet hebben en mocht je huis ooit afbranden, dan kan je data verloren zijn.
Daarom gebruiken veel Tweakers een NAS i.c.m. een Stack abbonement om hun data offsite op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@CuBras Bedankt voor je tips. Ik bekijk het morgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou gaan voor een synology bijvoorbeeld de pricewatch: Synology DiskStation DS218j (zonder harde schijven) configureer deze als filestation en je hebt een prima storage oplossing. Verdiep je alleen wel wat in de security, (firewall,SSL etc) als je hem naar buiten openzet.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 12:49
Anoniem: 1139955 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:34:
Ik draai alles zelf (echt zelf, dus niet van die Synology meuk) en ben er heel tevreden over. Maar je eigen private cloud hosten is zeker niet triviaal. Je geeft aan dat je nog erg weinig (geen zelfs) kennis en ervaring hebt met het hosten van stuff, dan is het ook de vraag hoeveel tijd je wil investeren in het opdoen van deze kennis en ervaring. Afhankelijk van dat antwoord kun je kijken naar verschillende opties. Ik zou dit zeker niet onderschatten als ik jou was, je moet zeker weten dat je alles veilig genoeg kunt maken wil het een nuttig alternatief zijn voor public cloud.

De genoemde opties hieronder zijn slechts voorbeelden. Er zijn nog honderden opties natuurlijk.

Geen serieuze inspanning:
iCloud en andere public cloud services blijven dan eigenlijk je enige optie. Je komt best een eind met zware versleuteling van je data, maar in the end is dit een onwenselijke optie als je volledig in controle wil zijn over je data. Bovendien is er zat data waar versleuteling wat lastiger is, zoals bij bijvoorbeeld contactgegevens.

Minimale inspanning:
Dan kom je uit bij systeempjes voor hobbyïsten. Denk aan Synology/Xpenology (is al een paar keer genoemd in deze thread). Dit soort hardware (vaak een NAS als hoofdfunctie) is niet gemaakt voor optimale dataintegriteit/security of volwaardige hosting van cloudservices, maar vaak is het wel erg gebruiksvriendelijk. Een nadeel is dat de meeste mensen er maar één hebben, en dus is het een single point of failure. Het is een leuke eerste stap richting controle over je eigen data. Voor een paar honderd euro kun je dit soort systeempjes al kopen.

Gemiddelde inspanning:
Hierbij kun je denken aan een single board computer (SBC) met een externe harde schijf, liefst meerdere op verschillende geografisch gescheiden locaties (ook om bandbreedte te delen). Goedkoper en veel flexibeler dan de optie hierboven, maar het biedt qua dataintegriteit/betrouwbaarheid niets extra's (tenzij je bijvoorbeeld voor de veel duurdere HP Microserver gaat). Met beveiligingsmaatregelen kun je i.t.t. bijv. Synology helemaal los gaan. Je kunt dit zelfs prima doen met bijvoorbeeld OpenBSD of HardenedBSD. Je hebt veel meer kennis en vaardigheden nodig vergeleken met de voorgaande opties though.

Veel inspanning:
Dit zou ik niet aanraden als je aangeeft nog geen kennis en ervaring te hebben. Dit komt al wat meer in de buurt van mijn infra. Denk aan verschillende (minstens drie) geografisch gescheiden locaties in eigen beheer, liefst op robuuste hardware waar alles in het teken van data-integriteit en redundancy staat. Als het ware een echte cloud service in het klein. Alles gehardened, precies zoals je wil met een uptime van 100%. Denk verder aan offsite backups en replicatie in eigen beheer (liefst ook in eigen beheer, zonder diensten als Stack. Waarom zou je anders je eigen private cloud bouwen?).

Lang verhaal kort: ik denk dat je het beste in de public cloud kunt blijven, tenzij je er echt tijd aan wil besteden. Dan zou ik je aanraden om te gaan voor een kant-en-klaar ding. Niet omdat die zo goed zijn (in tegendeel in de meeste gevallen), maar omdat ze zo simpel te configureren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Ik vind je topic start eigenlijk nogal magertjes en je reacties ook. Het eerste waar je over na moet denken met deze vraag is wat je exact wil bereiken. Gaat het puur om een cross-platform cloud, of wil je een "eigen" cloud, zoals je in de topicstart zegt? Het eerste is gewoon zorgvuldig een provider uitzoeken (en dan denk ik aan MS OneDrive, Stack of Google Drive die alle drie volgens mij crossplatform zijn), het tweede impliceert het zelf hosten van iets, dat kan dat bij jezelf thuis (met bijv synology of iets zelfgebouwds) of in datacenter (vps of dedicated servers). Je hebt daar wel software voor die alles een hoop makkelijker maakt maar het impliceert wel nadenken over configuratie en backups bijvoorbeeld. Dus, wat wordt het?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
(jarig!)
Hey hey,

Nu heb ik net NextCloud gedownload.
Maar ik zie nergens het installatie bestand.

Zie ik iets over het hoofd, of moet ik eerst iets anders doen voor ik het kan installeren?

Edit:

Ik wil het installeren op Windows Server 2019
Maar ook op Windows 10 kan ik het niet installeren

[ Voor 22% gewijzigd door -Randy- op 28-11-2018 15:41 ]

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
-Randy- schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:34:
Hey hey,

Zie ik iets over het hoofd, of moet ik eerst iets anders doen voor ik het kan installeren?
Op welk os wil je het installeren? (volgens mij moet je alles in je map van je webserver gooien) De documentatie op de nexcloud website kan je vast helpen: https://nextcloud.com/support/

[ Voor 18% gewijzigd door HKLM_ op 28-11-2018 15:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Hey hey,

Dit gaat lullig ovekomen, maar mogelijk handig om eigen topic te maken inplaats een vraag in die van anders plaatsen ( Waar al goede aantal dagen niks mee gebeurt is )

Wat heb je zelf tot nu toe gedaan? Youtube of een andere tutorial doorgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
(jarig!)
Dat ik de vraag in dit topic stel is omdat dit het topic is over een eigen Cloud draaien.

Ik heb het gedownload en zocht naar het .exe bestandje.
Omdat mijn engels niet het beste is stel ik hier de vraag.

Ik ga zoeken in de support van de Cloud dienst.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 10-07 22:15
Hey hey,

Edit:

Ik wil het installeren op Windows Server 2019
Maar ook op Windows 10 kan ik het niet installeren
Het korte antwoord is dat je de NextCloud server niet kan installeren op Windows.
Ziev https://docs.nextcloud.co..._requirements.html#server

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
(jarig!)
Thanx, dan ga ik verder zoeken.

Pagina: 1