Toon posts:

OMEN 15 Windows 10 + Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 17:37
Probleem

Ik heb sinds een maand of 3 een OMEN 15 van HP. De laptop functioneerd goed onder windows. Ik gebruikte vaak Ubuntu linux op mijn vorige systemen. Met deze reden besloot ik het op mijn laptop ook maar een te proberen.

Na de installatie kwam ik bij het welkomst scherm, dingen geinstalleerd en er wat mee geklooid. Ik had de laptop op dit moment alleen nog met Ubuntu gebruikt op een extern scherm. Nadat ik de laptop van de lader hield en van het scherm koppelde, kon ik Ubuntu niet meer gebruiken. Toen ik hem opstartte kwam hij tot en met het login scherm. Nadat ik mijn wachtwoord had ingevuld, kreeg ik het geleurde wacht scherm en een cursor te zien. De cursor kon ik niet ewegen en er gebeurde niks.

wat heb ik geprobeerd

Het systeem heb ik in safe-mode succesvol op kunnen starten. Nadat ik het systeem opgestart had ik de Nvidia Drive verwijderd met deze commando's:

dpkg -l | grep -i nvidia
sudo apt-get remove --purge '^nvidia-.*'

nadat ik de laptop opstartte in normale modus, werkte het. Helaas bleef mijn vreugd niet voor lang.
Toen ik de settings app opende, bevroor het gehele systeem. Nadat ik dit gedaan had, heb ik de laptop geforceerd uitgeschakeld. Toen ik hem weer aan deed, wou hij weer niet van het login scherm af.
Toen ben ik weer in safe-mode opgestart en geprobeerd settings te her-installeren. Helaas functioneerde het systeem daarna nog steeds niet.

Daarna geprobeerd het systeem opnieuw te installeren, helaas weer zonder geluk.

Ik hoop dat iemand bestaat met meer kennis dan mij van linux, gelukkig zal dat makkelijk wezen 8)7

Specificaties Laptop
i7-8750H
16GB DDR4
256GB SSD + 1TB HDD
GTX 1050Ti 4GB
Windows 10
(hopelijk) Ubuntu 18.04

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 21:50
Ik weet niet of je in de BIOS kan kiezen welke videokaart je wil gebruiken? Ik heb een lenovo met een intel hd videokaart onboard en een nvidia nvs4200m gpu. In de ideale wereld (windows) wordt de juiste videokaart aangesproken voor de specifieke opdracht. In linux moet je daar enkele workarounds voor doen. Dat is me gelukt in arch maar nog niet in bvb debian, waar ubuntu op is gebaseerd.

Kijk eerst eens in je bios of je dat kan aanpassen of niet. Ik zou dan een nieuwe installatie doen, als je nog niet teveel data erop hebt staan.

Ofwel op de huidige installatie verder patchen.

Ik denk dat hier misschien het probleem kan zitten. Normaal werkt ubuntu redelijk goed out of the box.

*heb recent zelf enorm zitten klooien met een hp elitebook voor kali en ik weet dat het veel zwoegen is :)

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42
Als het zo'n laptop is met hybrid graphics (intel+nvidia) dan maak je borst maar nat :(.

Ik ben er ook maanden mee aan het klooien. Volgens mij is er een oplossing of fix in ubuntu 18.10 gezet, echter gebruik ik 18.04lts. Deze zou gebackport worden maar heb nog niets gezien.

Mocht je hem onder 18.04 aan de praat kunnen krijgen dan kun je momenteel alleen selecteren d.m.v. prime select en een herstart geven en mis je diverse features.

[Voor 22% gewijzigd door powerboat op 18-11-2018 20:42]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Coffee Lake is vrij nieuw (8ste generatie Intel die in jouw laptop zit). Mijn Coffee Lake NUC doet het ook niet echt lekker op Linux.

Je zou nog kunnen proberen Ubuntu 18.10 te gebruiken. En dan ook nog de nieuwste kernel toepassen.

Op mijn NUC (nuc8i5bek) gaf dit alsnog problemen, dus ik gebruik voorlopig *huiver* Windows er op, totdat er betere support komt.

[Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 19-11-2018 15:16]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee