Toon posts:

Laptop SSD hergebruiken in desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wikiwhy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-05 08:22
Zoals de titel aangeeft wil ik graag de SSD van een kapotte laptop hergebruiken in een oude desktop PC die nu nog alleen een HDD heeft. Ik heb zelf al een onderzoekje gedaan maar ik wil zeker weten of dit echt kan. Ik kon er elders op het internet namelijk niet veel over vinden.

Mijn moederbord (ms-7797) heeft twee vrije SATA-poorten.
De laptop SSD die ik wil gebruiken heeft als typenummer THNSNJ128GMCU.

Op Aliexpress heb ik deze mSATA naar 2.5" SATA adapter gevonden.

Ik heb dus de volgende vragen:
  1. Kan dit?
  2. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?
  3. Heb ik hier nog extra onderdelen voor nodig?
  4. Kan ik Windows van desktop (Windows 10 Home) migreren naar de SSD zonder dat ik een nieuwe licentie nodig heb?
Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het graag!

Beste antwoord (via wikiwhy op 17-11-2018 22:45)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:15:
[...]

Het enige waar ik niet zo zeker van ben, is of het geheel wel bootable is via de omvormer?
Ik denk het wel, maar in het geval dat er toch iets van logica tussen moet zitten om het signaal om te zetten (van mSata naar Sata) dan kan het wel problemen even.
Een 'omvormer' is volledig passief. Ik heb zelf sinds geruime tijd 2 Samsung 850 Evo mSATA SSD's in mijn desktop hangen via zo'n soortgelijk printje, en deze bevatten geen enkele controller of logica. Zelfs geen weerstandjes of condensators zoals op de foto getoond wordt. mSATA is 1:1 pin compatibel met gewoon SATA, alleen is de interface wat ge-mininaturiseerd :)

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:21
1 ja
2 nee
3 waarschijnlijk niet
4 ja, je kan je harddisk naar je SSD clonen (mits die SSD groot genoeg is)
4 ja, je kan windows opnieuw installeren op je SSD

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 17:06
Kort gezegd: er is geen verschil tussen SSDs in een laptop of in een desktop. Een "Laptop SSD" bestaat dan ook niet.

while (! ( succeed = try ()));

• wikiwhy
zetje01 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:38:
1 ja
2 nee
3 waarschijnlijk niet
4 ja, je kan je harddisk naar je SSD clonen (mits die SSD groot genoeg is)
4 ja, je kan windows opnieuw installeren op je SSD
Dank!
hans_lenze schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:37:
Kort gezegd: er is geen verschil tussen SSDs in een laptop of in een desktop. Een "Laptop SSD" bestaat dan ook niet.
Maar een SSD van een laptop heeft toch een andere aansluiting? Daar dacht ik die adapter voor nodig te hebben.

[Voor 0% gewijzigd door wikiwhy op 17-11-2018 19:10. Reden: Spelling]

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 09:58
Wat voor aansluiting zat jij aan te denken dan?

Alle moderne HDD/SSD/SSHD's hebben een gewone SATA 6G aansluiting. Zo zijn dus alle schijven (mits juiste formfactor) te gebruiken in de meeste moderne(re) PC's...

Edit:
Hoe heb je de Windows versie geactiveerd van je SSD? kan zijn dat je licentie gekoppeld zit aan je HWID (moederbord)

[Voor 22% gewijzigd door daanwth op 17-11-2018 19:15]

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• wikiwhy
daanwth schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:14:
Wat voor aansluiting zat jij aan te denken dan?

Alle moderne HDD/SSD/SSHD's hebben een gewone SATA 6G aansluiting. Zo zijn dus alle schijven (mits juiste formfactor) te gebruiken in de meeste moderne(re) PC's...

Edit:
Hoe heb je de Windows versie geactiveerd van je SSD? kan zijn dat je licentie gekoppeld zit aan je HWID (moederbord)
Ik dacht aan mSATA, omdat het aansluitpunt minder groot is.

Laptop had een gratis Windows 10 Education licentie van surfspot. Maar ik wilde eigenlijk gewoon Windows 10 Home van de desktop hergebruiken.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 09:58
wikiwhy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:20:
[...]

Ik dacht aan mSATA, omdat het aansluitpunt minder groot is.

Laptop had een gratis Windows 10 Education licentie van surfspot. Maar ik wilde eigenlijk gewoon Windows 10 Home van de desktop hergebruiken.
Als het goed is (als je een reinstall doet) kun je de licentie weer hergebruiken. Natuurlijk is msata iets anders dan gewone sata. Ligt eraan wat voor een SSD dit is.

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33
Als je behuizing geen 2.5" bay heeft, kun je voor de netheid nog kijken voor een 3.5" --> 2.5" bracket.
Maar ik heb ze ook vaak genoeg op zijn kop gemonteerd met dubbelzijdige tape

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 17:06
SSDs heb je vooral in 2,5" SATA en m.2 formaat. Als je goed zoekt kom je misschien nog ergens een mSATA model tegen in een winkel. Deze drie aansluitingen kom je zowel tegen in een desktop als in een laptop. Afhankelijk van je model natuurlijk.
De exoten die je niet in beide tegenkomt:
U.2
PCI-E HHHL
Ruler
SAS
3,5" (geloof het of niet, er zijn ook 3,5" SSDs. Meestal heel duur)

while (! ( succeed = try ()));

• wikiwhy
Ik snap het niet meer :?. Ik denk dat mijn SSD hetzelfde is als deze, want het typenummer komt bijna helemaal overeen. Dit is volgens de specificaties een mSATA SSD en bij connector staat er SATA (insteekmod.). In de handleiding van het moederbord staat alleen maar dat het een SATA poort betreft.

Als ik dan de afbeelding van de gevonden adapter bekijk zie ik verschillende aansluitingen:

Het lijkt me niet dat je met dubbelzijdig tape hetzelfde kan bereiken.

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik heb deze SSD ook niet in een winkel gekocht. Het was een SSD die al in de laptop zat. Vandaar dat ik ook niet naar precies deze SSD kan linken in de pricewatch.

[Voor 13% gewijzigd door wikiwhy op 17-11-2018 21:20]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:21
Okay, jouw SSD is inderdaad geen 'gewone' 2,5" SSD, maar eentje met een mSATA aansluiting, en daarvoor heb je inderdaad zo'n converter nodig.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Er is nu wat verwarring over wat voor ssd het hier om gaat.

De mensen die aangeven dat het simpel is en dat je het met dubbelzijdige tape kan oplossen gaan ervanuit dan je een 2,5" ssd hebt, dat is dezelfde formfactor als een ouderwetse laptop harde schijf. Dit soort ssd zit in de meeste laptops.

Dat heb jij dus NIET.

Jij hebt een ssd die qua vorm meer op een geheugenstikje lijkt dan op een harde schijf. Je hebt daarvoor inderdaad zo'n msata adapter nodig.

Het is overigens maar 128 GB, daar KUN je wel windows opzetten maar je gaat redelijk snel tegen limieten oplopen bij grotere windows updates, als je er meer dan alleen windows op zet (office enz laat staan games en veel foto's/muziek/...).
Je oude hdd clonen zal wel niet makkelijk gaan, gezien het grootte verschil.

[Voor 25% gewijzigd door dragon2 op 17-11-2018 20:13]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:42

Malantur

BBG'er
wikiwhy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:57:
Ik snap het niet meer :?. Ik denk dat mijn SSD hetzelfde is als deze, want het typenummer komt bijna helemaal overeen. Dit is volgens de specificaties een mSATA SSD en bij connector staat er SATA (insteekmod.). In de handleiding van het moederbord staat alleen maar dat het een SATA poort betreft.

Als ik dan de afbeelding van de gevonden adapter bekijk zie ik verschillende aansluitingen:

[Afbeelding]

Het lijkt me niet dat je met dubbelzijdig tape hetzelfde kan bereiken.
Volgens mij zit je volledig juist ;)
Lijkt me inderdaad een mSata ssd te zijn, waarvoor je een adaptor nodig hebt ik een desktop.
Best de volledige hdd clonen naar de ssd, en de kans is groot dat je verder geen last hebt van licentie problemen.

Het enige waar ik niet zo zeker van ben, is of het geheel wel bootable is via de omvormer?
Ik denk het wel, maar in het geval dat er toch iets van logica tussen moet zitten om het signaal om te zetten (van mSata naar Sata) dan kan het wel problemen even.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• wikiwhy
dragon2 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:11:
Er is nu wat verwarring over wat voor ssd het hier om gaat.

De mensen die aangeven dat het simpel is en dat je het met dubbelzijdige tape kan oplossen gaan ervanuit dan je een 2,5" ssd hebt, dat is dezelfde formfactor als een ouderwetse laptop harde schijf. Dit soort ssd zit in de meeste laptops.

Dat heb jij dus NIET.

Jij hebt een ssd die qua vorm meer op een geheugenstikje lijkt dan op een harde schijf. Je hebt daarvoor inderdaad zo'n msata adapter nodig.

Het is overigens maar 128 GB, daar KUN je wel windows opzetten maar je gaat redelijk snel tegen limieten oplopen bij grotere windows updates, als je er meer dan alleen windows op zet (office enz laat staan games en veel foto's/muziek/...).
Je oude hdd clonen zal wel niet makkelijk gaan, gezien het grootte verschil.
Ik wil eigenlijk vooral het besturingssysteem op de SSD zetten zodat Windows sneller opstart en de PC niet traag aanvoelt door allerlei updateprocessen op de achtergrond. Ik heb op mijn laptop altijd genoeg gehad aan 128GB, dus dat moet wel goed komen. Ik gebruik nu 600GB van mijn 2TB HDD op mijn desktop dus die kan ik in ieder geval niet zomaar klonen naar de SSD. Daarom vroeg ik me dus af of ik kan voorkomen dat ik een nieuwe Windows licentie hoef aan te schaffen.
[...]

Volgens mij zit je volledig juist ;)
Lijkt me inderdaad een mSata ssd te zijn, waarvoor je een adaptor nodig hebt ik een desktop.
Best de volledige hdd clonen naar de ssd, en de kans is groot dat je verder geen last hebt van licentie problemen.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Het is dus wel mijn doel om de SSD als opstartschijf te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Een 'omvormer' is volledig passief. Ik heb zelf sinds geruime tijd 2 Samsung 850 Evo mSATA SSD's in mijn desktop hangen via zo'n soortgelijk printje, en deze bevatten geen enkele controller of logica. Zelfs geen weerstandjes of condensators zoals op de foto getoond wordt. mSATA is 1:1 pin compatibel met gewoon SATA, alleen is de interface wat ge-mininaturiseerd :)

• wikiwhy
spone schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:46:
[...]

Dus die weerstandjes zitten er voor de leuk ofzo :). Het grote prijsverschil tussen Nederlandse en Chinese webshops viel me trouwens op. Ik heb er nu een besteld voor 1,63 terwijl ze bij Bol.com 35 euro kosten.

Edit:
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ga het proberen.

[Voor 5% gewijzigd door wikiwhy op 17-11-2018 22:47. Reden: Afsluiting]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee