Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

portforwarding na tweede router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

situatie
Ziggo modem > UBNT edgemax router > 2 x Asus AC87U

range 192.168.1.x zit op eth 0 en gaat naar de ene Asus router
range 192.168.2.x zit op eth 1 en gaat naar de andere Asus.

Het gaat nu om de Asus op eth1
De router heeft op de edgemax ip 192.168.2.38
De Asus heeft echter DHCP ingeschakeld omdat enkele apparaten een vast IP adres vereisten.
Binnen het netwerk achter de Asus is het dus weer gewoon 192.168.1.1 (met als gateway 192.168.2.1)

Hoe richt ik het nu zo in dat ik enkele IP adressen met poorten achter de Asus op kan voeren in de forwarding lijst van de edgemax? Daar heb ik zowel eth0 als eth1 geactiveerd, maar je kan in de rule zelf daar geen onderscheid in maken.

Ik neem aan dat ik dus moet forwarden naar 192.168.2.38 (de router achter eth1) met poort x
poort x zal dus moeten gerout worden naar het ip:xx waar ik heen wil?

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

Alle reacties

• C0okiejar
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 17:15

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Als je device achter de ASUS2 zit forward je de poort op je asus router zoals je dat normaal ook zou doen. Vervolgens forward je de poort op je Edgemax maar gebruik je het WAN IP van je Asus(192.168.2.38). Als je modem niet in bridge staat en dus ook als router fungeert forward je daar ook de poort maar dan met het WAN ip van de Edgemax.

Stel het gaat om een webserver en je wilt die bereiken vanaf Edgemax ETH0. Dan ga je vanaf je PC op dat netwerk naar het WAN IP van je asus. Dus 192.168.2.38.

Hoe het exact op Edgemax werkt weet ik niet maar het maakt opzich niet uit welke poort je hem specifiek op zet als je maar de juiste ip gegevens toevoegt aan de regels die je aanmaakt.
Ok dus in wezen wordt het bijvoorbeeld zoiets?
(Vnc)

Edge:
Port 5900 192.168.2.38 port 5900

Asus:
Port 5900 192.168.1.100 port 5900

edit:
ja dat is het dus.
Eigenlijk niet zo moeilijk dus :+ Werd een beetje in de war gestuurd door "Source target", maar dat heb ik gewoon leeg gelaten.

[Voor 36% gewijzigd door paQ op 17-11-2018 21:32]

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 13:52
paQ schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:25:
situatie
Ziggo modem > UBNT edgemax router > 2 x Asus AC87U

range 192.168.1.x zit op eth 0 en gaat naar de ene Asus router
range 192.168.2.x zit op eth 1 en gaat naar de andere Asus.

Het gaat nu om de Asus op eth1 De router heeft op de edgemax ip 192.168.2.38
Binnen het netwerk achter de Asus is het dus weer gewoon 192.168.1.1 (met als gateway 192.168.2.1)
Bijzondere setup in mijn ogen.
Waarom kan de edgemax niet gewoon al je routering/DHCP/NAT doen? Je hebt nu 3 routers staan, en als je Ziggo modem niet gebridged is, maar liefst 4. In dat laatste geval doe je NAT achter NAT achter NAT. Dan heb je veel extra werk van je portforwarding. Zelfs bij een modem in bridge heb je nu nog 2x NAT, en moet je 2x port forwarden. Als je bewust 2 gescheiden netwerken wilt, kun je dat toch op de edgemax scheiden? Kun je de asus dingen als access point gebruiken ipv routers.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor dát wat de TS wil zijn er sub-nets én routes + VLan's uitgevonden :P

Ik vraag me overigens wél af waarom je 't jezelf zo moeilijk aan 't maken bent..... Maar da's niet de eigenlijke vraag hier.

[Voor 63% gewijzigd door Will_M op 18-11-2018 23:51]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Modem is bridge, en de edgerouter maakt twee gescheiden netwerken; ik deel de verbinding met iemand anders. (Beide een asus)

[Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-11-2018 07:12]

• valkenier
Als de EdgeMax al 2 gescheiden netwerken maakt, kun je daarna verder met switches en een accespoint.
Door daar nog een keer extra routers achter plaatsen krijg je toch weer dubbel NAT. Maar goed als je het zo wil, your choice.
valkenier schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:12:
Als de EdgeMax al 2 gescheiden netwerken maakt, kun je daarna verder met switches en een accespoint.
Door daar nog een keer extra routers achter plaatsen krijg je toch weer dubbel NAT. Maar goed als je het zo wil, your choice.
De Asus router stond altijd als AP, alleen ik kreeg IP problemen met enkele apparaten die besloten om om de zoveel tijd een nieuw IP te vragen, met als gevolg dat een gekoppelde API struikelde.
Ik heb daarom de Asus toen weer op router modus gezet, DHCP aan, en IP adressen toegewezen.

• valkenier
De edgemax kan toch ook gewoon DHCP reservation doen?
valkenier schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:09:
De edgemax kan toch ook gewoon DHCP reservation doen?
ongetwijfeld.

Kwam er alleen toen even niet bij... Geen idee meer... had er destijds vast een goeie reden voor :+

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-06 15:18

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

paQ schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:12:
Modem is bridge, en de edgerouter maakt twee gescheiden netwerken; ik deel de verbinding met iemand anders. (Beide een asus)
Niet om de moraalridder uit te hangen, maar even ter overbodige bevestiging: Die iemand anders woont wel op hetzelfde adres (niet de buren oid.)? Dat zou namelijk een overtreding van de gebruiksovereenkomst zijn.

Ik zou het probleem zelf met een switch en VLANs oplossen, want dit is wel een erg lelijke oplossing en lastig te beheren.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Klik op 'Create New Mapping', voer MAC en IP in en klaar ;)
Alles beter dan deze setup :/
Anyway, als je dit echt zo wilt doen kan je iig beginnen met aparte ranges te gebruiken. Je hebt binnen 192.168/16 alleen al zat ruimte om niet dezelfde range te hoeven gebruiken...
Verder kan je juist met de Edgerouter dit perfect oplossen met aparte netwerken.
VLANs zou helemaal mooi zijn maar geen idee of de Asus routers tagged poorten ondersteunen aangezien de Edgerouter helaas nog niet untagged VLANs kan doen op zijn poorten...

Fixing things to the breaking point...

Het is heus hetzelfde adres ;)
We willen alleen uit elkaars netwerken blijven, that's all.

Zodoende dat we op de edgerouter de verbinding hebben opgedeeld in twee IP ranges.
192.168.1.x over eth1
192.168.2.x over eth2

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-06 11:42
paQ schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:17:
Het is heus hetzelfde adres ;)
We willen alleen uit elkaars netwerken blijven, that's all.

Zodoende dat we op de edgerouter de verbinding hebben opgedeeld in twee IP ranges.
192.168.1.x over eth1
192.168.2.x over eth2
Dan ben je er toch? Edgerouter de dhcp leases laten doen en de 2 asus routers erachter instellen als AP. Dan kan je alle NAT en firewall gerelateerde instellingen doen op de edgerouter.

Dan hoef je niet meer los te forwarden naar de asus routers maar kan je rechtstreeks forwarden naar de apparaten die erachter hangen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True