Anno december 2024 kon ik enkel nog betalen via creditcard, bankoverschrijving, of SEPA, tenminste in de verlengingsprocedure. IDEAL werd nergens meer genoemd, ook niet in de emails.
Ik vond de betaling toch wel lastig. Het lukte op PC niet in Brave, wel in Chrome. Ik heb geen creditcard en probeerde het per bankoverschrijving. Ik vond de procedure nogal ondoorzichtig, en aan het einde stond er bij de gegevens van de ontvanger gek genoeg geen naam daarvan, enkel een nummer. Aan wie betaal je dan? En zou dat wel lukken?
SEPA lukte wel door gewoon door te klikken. Ik vond de procedure wel onduidelijk. En je zit meteen vast aan een automatische incasso bij de automatische verlenging, tenzij je opzegt. Maar de verlenging stond meteen in My Kaspersky, ook al was er nog niets afgeschreven.
Ik wil hier niet veel over politiek praten, maar toch.. In de huidige polarisatie zit Europa klem tussen de Amerikanen en de Russen. Kaspersky kan door Putin bewerkt zijn, maar de Amerikanen zijn mogelijk nog veel erger. Daar is het niet een president, maar het enorme fanatisme achter Amerikaanse hegemonie bij de Intelligence, de Corporates, de geldwereld en de military. Dat zijn vooral vrienden van zichzelf, niet van Europa. Daar hebben ze niet veel scrupules, er worden steeds agressiever.
Noem het volstrekt logisch, dat overheden Kaspersky geband hebben, maar politici bedrijven en particulieren hebben vermoedelijk veel meer te vrezen van Amerikaanse controle en spionage, en met medewerking of gedoogsteun van Europese overheden. Ik volg graag de visies van de Amerikaanse professoren John Mearsheimer of Jeffrey Sachs, of voorheen Noam Chomsky, die met een ijzersterke logica en een enorme feitenkennis het politieke gekrakeel ver overstijgen. Dat is Tweakers-niveau.