3TB HDD herkent als 2tb en 1tb.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 18:31
Hallo,

Een vreemd probleem. Ik heb 2x een 3TB harddisk liggen, afkomstig uit een server.

Betreft: Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB

Deze wordt via usb echter herkend als een schijf van 2048gb en 1 van 746gb

Nu dacht ik, prima dat probleem herken ik, veel te vinden op google. Omzetten van MBR naar GPT, en opgelost.

Echter, deze schijf wordt door schijfbeheer gezien als 2 losse schijven. Ook partitietools zien hem als 2 losse schijven, in plaats van 1 schijf met 2 partities. Ik kan ze beide formateren en gebruiken.

Hoe de schijf zich bij mij laat herkennen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AjHfWrRfMkq6JT9PQKVqiKS6/thumb.png

Wat ik op google vind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kca24xUdWT5cCWuBaOoa0Pwv/thumb.png

De vraag is, hoe maak ik er weer 1 grote 3tb partitie van? Ik kan dit niet vinden op google, ik vind enkel het voorgenoemde met mbr en gpt.

[ Voor 11% gewijzigd door mike1992 op 17-11-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:51
Welke hardware gebruik je? Sommige oudere hardware ondersteunt geen schijven van 2TB+ en dan had je soms ook dit soort geintjes.

Ook kan het zijn dat de schijf opnieuw geïnitialiseerd moet worden ondat hij deel uit maakte van een raid set met een controller die waarschijnlijk geen 2TB+ ondersteund

Of zoals hieronder staat probeer eens om de schijf direct aan te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door .Maarten op 17-11-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat is waarschijnlijk een functie van de USB controller. Je lost het dan op door de schijf via SATA aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk inderdaad ook dat de USB behuizing de schijf voor je 'ophakt'. Je zou hem via SATA aan kunnen sluiten. Als het dan wel de volledige 3TB is dan weet je dat het aan de USB behuizing ligt.

Mogelijk is er op dat ding een schakelaar om dit gedrag te beïnvloeden?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 18:31
Goeie, ik heb 2 usb naar sata controllers liggen. 1 blijkbaar al erg oud. Met de andere gaat het perfect, thanks voor de tip, hier heb ik nooit bij stil gestaan!