4K Edit-pc: budget 2500-3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donluigi87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Hoi allemaal,

De afgelopen tijd heb ik veel tijd besteed aan voorpret: ik mag een nieuwe editbak bouwen van mijzelf. Ik denk al een heel eind te zijn, maar heb nog een paar openstaande vragen, ik hoop dat jullie de tijd hebben om er even naar te kijken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik maak films voor mijn beroep, dus deze pc dient om op te monteren. Ik monteer in Premiere Pro en in mijn projecten zit ook altijd wel wat motion graphics werk met After Effects. Deze programma's draaien dan tegelijk met dynamic link.

Momenteel werk ik vooral met H.264 100mbps 4K footage uit de Sony a7s II, aangevuld met H.265 4K 100mbps dronefootage uit de Mavic 2 pro. Maar voor sommige projecten moet ik werken met zwaardere footage en codecs. Ik verwacht over een jaar wel over te stappen naar een H.265 camera met 10bit kleuren.

Ik colorgrade altijd alles en gebruik ook vaak flink wat effecten die de GPU aanspreken. Voor mij is het vooral belangrijk dat playback en het werken in de timeline supersoepel gaat. Dat ik niet continu dropped frames heb, of dat After Effects loopt te stotteren. Als renderen wat langer duurt, dat maakt mij minder uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500-3000 piek.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord heb ik, ik neem een LG 38UC99 mee, dus alles draait op 3840x1600.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor video-editing wil ik natuurlijk een dikke processor hebben als uitgangspunt. Ik vond zelf de review van Puget Systems wel overtuigend, dus ben uitgekomen op een i9 9900k.

32GB aan RAM is geen overbodige luxe, hoor ik vaak, als je PP en AE tegelijk draait. Daarnaast ben ik zo'n type dat 20 tabs in Chrome open heeft staan.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik met mijn videokaart wil. Ik hoor natuurlijk vaak dat PP niet super veel aanspraak doet op je GPU. Maar tegelijkertijd speelt hij wel een redelijk grote rol bij AE en 4k playback, toch? Een week geleden dacht ik nog weg te kunnen komen met een 1070, nu neig ik er toch meer naar om er gewoon een 1080ti in te stoppen of iets vergelijkbaars. Ik zou het zonde vinden als de GPU uiteindelijk een bottleneck blijkt te zijn als ik een zwaar project heb. Wat zou jullie advies zijn hierbij?

Ik heb een redelijk duur moederbord uitgekozen, die zit er nu in omdat het mij wel vet lijkt om met 10GBPS dingen te kunnen pompen naar mijn NAS. Maar misschien is dit bord toch een beetje overdreven voor mijn gebruik. Zijn er verder nog goeie argumenten voor dit Taichi bord of moet ik gaan kijken naar een goedkoper alternatief? Welke zouden jullie dan aanraden?

Ik wordt wel vrolijk van de gedachte dat alles straks supersnel opstart. Als je zoveel geld er tegen aan gooit moet het ook goed voelen. Dus daarom heb ik gekozen voor 3 m.2 drives, (500GB voor windows en apps, 1TB voor footage en projectfiles en de 250GB als scratch disk).

Ik ben van plan om aanstaand weekend alles te bestellen, eea hangt ook af van Black Friday deals die ik weet te vinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Iedereen roept dat Intel en Nvidia king zijn mbt deze applicaties, dus die graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil gewoon een standaard ATX case. Waterkoeling en stilte vind ik niet heel belangrijk. RGB lighting ook niet, dan word ik alleen maar uitgelachen op kantoor.

Ga je overklokken?
Ik mag hopen dat deze 9900k uit de doos voldoende vermogen biedt voor de komende tijd. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om hem in een later stadium over te klokken. Mijn huidige edit-pc zal zijn pensioen bij mij thuis uitzitten als gamepc, en ik ben van plan om de 5820k daarin omhoog te schroeven voor games. Dat wil ik met deze pc ook kunnen doen over een paar jaar. Dus ik heb een k variant gekozen om de levensduur te kunnen verlengen. Is dat slim? Of moet je een 3 jaar oude processor niet willen overklokken? Ik heb dit nooit gedaan namelijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Al mijn vragen staan hier boven in verwerkt, maar hier nog een keer de TLDR op een rijtje:

Ik wil een supersnelle soepele edit-pc. Ik wordt er heel vrolijk van als alles als een tiet draait dus het mag wat kosten.

Specifieke vragen:
- is de GPU overkill of zal hij daadwerkelijk nog wat kunnen toevoegen aan snelheid voor playback en het beperken van dropped frames?
- is het zonde om zo'n duur moederbord te kopen, alleen voor de 10GBPS functionaliteit, of is het beter om in een later stadium een netwerkkaart bij te prikken als dat echt nodig is? Wat zou een goed alternatief zijn voor dit moederbord?
- is mijn gedachtegang dat ik de processor aan zijn einde van zijn loopbaan nog kan overklokken om de levensduur te verlengen een juiste?

En in general, zijn er nog dingen in deze build die niet passen of te krap / te ruim zijn? Superthanks in ieder geval voor de moeite!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 603,79€ 603,79
1ASRock Z390 Taichi Ultimate€ 302,95€ 302,95
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 899,90€ 899,90
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,50€ 73,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 273,50€ 273,50
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Samsung 970 Evo 1TB€ 235,50€ 235,50
1Samsung 970 Evo 250GB€ 71,50€ 71,50
1Samsung 970 Pro 512GB€ 170,90€ 170,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.805,95

Beste antwoord (via donluigi87 op 21-11-2018 07:40)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@donluigi87 gpu wordt juist veel in premiere en in mindere mate in after effects gebruikt. Je ziet dat vanaf een 1070 / 2070 in premiere en AE meer GPU over het algemeen niet heel veel meer oplevert.

3 ssd's lijkt me idd onzin, in princiepe kun je af met 1 grote ssd als die maar rap genoeg is, of als je os en data wilt splitsen 2 stuks. Hoe groter de ssd's hoe sneller ze zijn over het algemeen. 512gb 970 evo voor os en apps en een 1 tb 970 pro voor je footage, bijv.

Waarom clock je de cpu niet meteen een beetje over? Ik zou niet wachten :)

https://www.pugetsystems....rce-RTX-Performance-1270/
https://www.pugetsystems....9-9900K-Performance-1251/
https://www.pugetsystems....9-9900K-Performance-1254/
https://www.pugetsystems....Refresh-Performance-1286/
https://www.pugetsystems....TX-2070-Performance-1265/

@MAX3400 10 bits footage kun je gewoon editen zonder quadro. Bekijken (in volle glorie) alleen niet.
Meestal als mensen serieus footage willen graden op een 10 bit ref. monitor dan stop je een decklink kaartje oid er in met een aparte monitor er aan.
Een quadro die qua compute tegen een 2070 + op kan is vaak veels te duur.

specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tip, maar ongetwijfeld al gezien: als je allemaal M.2 PCI-E SSD's op je moederbord prikt, heb je kans dat andere functies uitvallen of verminderd werken. Zo is algemeen bekend dat er x aantal SATA-poorten niet meer gebruikt kunnen worden maar ook dat sommige M.2 slots bandbreedte delen met de gewone PCI-E slots waar je je GPU in prikt.

Het kan dus ook zo zijn dat door jouw keuze van SSD's, de totale bandbreedte naar de SSD's omlaag gaat en ze dus mogelijk niet aan de maximale doorvoer komen.

/edit: de GPU is overkill. Sowieso wordt voor 10-bit editing (!!!) door Adobe een Quadro aangeraden. Voor puur afspelen, zoals in VLC, kan je al uit de voeten met een GTX1060 met minstens 3GB RAM voor H265 decoding.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 17-11-2018 10:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@donluigi87 gpu wordt juist veel in premiere en in mindere mate in after effects gebruikt. Je ziet dat vanaf een 1070 / 2070 in premiere en AE meer GPU over het algemeen niet heel veel meer oplevert.

3 ssd's lijkt me idd onzin, in princiepe kun je af met 1 grote ssd als die maar rap genoeg is, of als je os en data wilt splitsen 2 stuks. Hoe groter de ssd's hoe sneller ze zijn over het algemeen. 512gb 970 evo voor os en apps en een 1 tb 970 pro voor je footage, bijv.

Waarom clock je de cpu niet meteen een beetje over? Ik zou niet wachten :)

https://www.pugetsystems....rce-RTX-Performance-1270/
https://www.pugetsystems....9-9900K-Performance-1251/
https://www.pugetsystems....9-9900K-Performance-1254/
https://www.pugetsystems....Refresh-Performance-1286/
https://www.pugetsystems....TX-2070-Performance-1265/

@MAX3400 10 bits footage kun je gewoon editen zonder quadro. Bekijken (in volle glorie) alleen niet.
Meestal als mensen serieus footage willen graden op een 10 bit ref. monitor dan stop je een decklink kaartje oid er in met een aparte monitor er aan.
Een quadro die qua compute tegen een 2070 + op kan is vaak veels te duur.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donluigi87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Thanks @MAX3400 en @maratropa voor jullie antwoorden!

In een review van het moederbord lees ik dit:
"*M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
If M2_2 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_3 will be disabled.
M2_3, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled."

Klinkt dus alsof er 4 van de 8 slots uitvallen in het slechtste geval, dan houd ik nog 4 poorten over. En er lijkt dus niks aan de GPU te veranderen. Dat klinkt prima.

Ik zie nu ook dat de GPU overkill is. Switch ik hem naar een MSI 1070 Gaming!

En @maratropa, je hebt gelijk, ik lees nu ook dat een derde separate scratch disk niet zoveel toevoegt. Wel vind ik het chill om OS en projectfiles/footage gescheiden te houden, dus dat houd ik.

Gelijk overklokken is een optie :) maar het lijkt erop dat ik met mijn footage nauwelijks snelheidswinst ga behalen behalve een beetje sneller renderen, dus dan laat ik hem liever nog even zo.

Nogmaals thanks voor de hulp, lijkt erop alsof de rest van het systeem prima op elkaar aansluit zo?

[ Voor 4% gewijzigd door donluigi87 op 17-11-2018 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44

Major_ton

Shoot!

Een GTX 1080ti voor € 899,- is gewoon geld verbranden. Koop een RTX 2070 voor € 529,- (bijna net zo snel) of een RTX 2080 voor € 850,- (sneller). 3x Pci-e SSD op dat moederbord gaat em ook niet worden en is tevens ook zonde van je geld zoals al aangegeven.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2