Toon posts:

Laptop powerbank! en mogelijk 12V (auto) voeding / PSU

Pagina: 1
Acties:

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hier gaat het om:

Ik wil enkele laptops liefst van een externe powerbank en mogelijk als extra een auto voeding (~12V = 11 - 14.5) voorzien.
Zou mooi zijn als de powerbank ook meteen via deze 12V geladen kan worden.
Ik denk aan 4S(erie) BMS voor 18650 cellen. Of 5S???
4S geeft een input range van 4x 2,7 / 4,2 = 10,8 / 16.8 Volt. Liefst tussen de 12 en 16 te houden ivm levensduur.
Met 5S kom ik op 13,5 / 21 Volt. (Maar die heeft nkon niet.)
Hoe werkt dat voor 19V laptops?

Heeft iemand enig idee wat de input spannings-range van laptops is?

Bij een Vin van 19V en een 6cells accu is er minder kans dat hij het ook op 12V doet.
Bij een Vin van 19V en een 3cells accu is er kans dat hij het ook op 12V doet.
Bij een Vin van 15V en een 6cells accu is er kans dat hij het ook op 12V doet.
Bij een Vin van 15V en een 3cells accu is er meer kans dat hij het ook op 12V doet.

Maar loop ik risico op schade door het buiten de ontwerp-range gebruik?
En (hoe goed) werkt het?
Met welk Vin bereik?

Ik heb wel deze Hape dingen gevonden, maar die laden mijn powerbank denk ik niet.

Na veel zoeken een 12jaar oud topic van Thinkpad gevonden... en zoeken met google bracht ook geen zinnige antwoorden.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• fly_boy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

fly_boy

idiot outside

waarom niet met een omvormer werken die van je 12v 220v maakt??
Of lees ik de vraag verkeerd met mijn slaap hoofd

[Voor 28% gewijzigd door fly_boy op 17-11-2018 03:14. Reden: slaapkop]

asus p5q pro, asus5770, Q6600@3600MHz, 2x2GB geil cl4.0, coolermaster stacker830, syncmaster2433

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03
Een laptop heeft een interne spanningsvoorziening welke ervoor zorgt dat de spanning goed geregeld wordt. Deze voorziening verwacht extern 19V om goed te kunnen werken (laden, tegelijk vol vermogen leveren, enz.)

Ik gok dat er in een laptop met weinig cellen een step-up converter of iets dergelijks zit. Ik verwacht overigens niet dat je deze eenvoudig na kan maken omdat het nogal een zware jongen zal moeten zijn.

Hoe een laptop reageert op een (veel) te lage spanning is onvoorspelbaar. Dit zul je zelf uit moeten zoeken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het gaat er primair om om een langere autonomie te bereiken.

Dat kan vaak ondersteund worden door een auto-lader. Maar dat is wel secundair.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
jbhc schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:24:
Een laptop heeft een interne spanningsvoorziening welke ervoor zorgt dat de spanning goed geregeld wordt. Deze voorziening verwacht extern 19V om goed te kunnen werken (laden, tegelijk vol vermogen leveren, enz.)

Ik gok dat er in een laptop met weinig cellen een step-up converter of iets dergelijks zit. Ik verwacht overigens niet dat je deze eenvoudig na kan maken omdat het nogal een zware jongen zal moeten zijn.

Hoe een laptop reageert op een (veel) te lage spanning is onvoorspelbaar. Dit zul je zelf uit moeten zoeken.
http://nl.aliexpress.com/...table-5A/32824253827.html Zoiets moet wel kunnen denk ik. Al geloof ik de ratings van die chinezen nooit echt.

edit: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2587.pdf de LM2587 is iig rated voor 5a

[Voor 4% gewijzigd door Razwer op 17-11-2018 14:36]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee