Vastzittende GNU Grub version 2.02

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:39
Damn, ik zit vast, net als mijn GNU GRUB version 2.02........

Ik heb zo een 2GB/32eMMC 11,6 inch netbookje. Deze was voorzien van Windows 8.1 > 10. Maar omdat updates dramatisch waren vanwege de beperkte opslagcapaciteit had ik er een Linux distro, Xubuntu 18.04 LTS, op gezet. Echter, omdat hier geen native MS Office op draait, heb ikeen nieuwe laptop aangeschaft voor gebruik met MS Office door mijn schoolgaande kinderen. Omdat ik het netbookje te koop wil zetten, heb ik via een Bootable USB stick W10 er weer terug op gezet. Echter, en hier zit de crux, ik had geen rekening gehouden met een GRUB, de GNU GRUB version 2.02 om precies te zijn.... 8)7

En deze GRUB zit vast. Ik kom er niet meer uit/in. Gisteren avond typte ik 3x Exit, waarna Windows 10 opstartte, maar nu kan ik niets meer in de GRUB. De cursor is dood. Herstarten biedt geen soelaas. Ik kom nergens meer in of uit.

Wie heeft tips?

Beste antwoord (via RicoK op 19-11-2018 19:58)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@RicoK Zet je hem misschien niet uit maar stand-by? Probeer eens de aan-knop meer dan 15 seconden ingedrukt te houden.

Daarna kun je ook proberen in de Windows Setup (te booten vanaf USB of CD of misschien via F8 -> Computer repareren) de optie 'Opstartproblemen repareren' o.i.d. Anders in een command line vanuit dezelfde omgevingen de bekenden fixboot-procedure doorlopen: https://www.groovypost.co...t-startup-repair-bootrec/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In Win10 setup naar de advanced setup gaan en alle partities van de schijf verwijderen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Idd weer de w10 setup in. In het ergste geval moet je daar naar de commandprompt en via diskpart het clean commando over de schijf gooien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Echter, helaas kan ik deze niet uitvoeren. Uiteraard wil ik ook naar de W10 setup, omdat ik vermoed dat ik hier een vergissing heb gemaakt, maar ik kom daar niet meer. De Grub zit vast. De cursor knippert niet. En na het opstarten van de laptop verschijnt daar binnen een seconde zeg maar direct de Grub. Ik kan de Grub niet verlaten, zoals ik dat wel kon door 3x Exit te typen, waarna de laptop doorstartte, maar dat gaat nu niet meer.

De Grub en daardoor ik ook zit vast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@RicoK Zet je hem misschien niet uit maar stand-by? Probeer eens de aan-knop meer dan 15 seconden ingedrukt te houden.

Daarna kun je ook proberen in de Windows Setup (te booten vanaf USB of CD of misschien via F8 -> Computer repareren) de optie 'Opstartproblemen repareren' o.i.d. Anders in een command line vanuit dezelfde omgevingen de bekenden fixboot-procedure doorlopen: https://www.groovypost.co...t-startup-repair-bootrec/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Room42 Bedankt voor je reactie. Volgens mij zet ik hem echt uit. Ik houd de powerbutton erg lang ingedrukt. Ik zal het vanavond nog eens proberen en dan zal ik mee tellen.

Als ik eenmaal in de Windows setup ben, ben ik wel al geholpen, maar dat zit hem nu juist crux, ik kom niet uit die Grub en dus niet in de Windows setup. Ook niet met de bootable W10 USB Stick in de laptop gestoken.

Maar zoals gezegd, vanavond ga ik het nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@Room42 Bedankt! Hoe eenvoudig kan het zijn... :? 8)7 . Inderdaad een kwestie van lang, 15 seconden, de power button vast houden. Hierna startte de laptop weer op van de USB drive. Nu heb ik alle aanwezige partities verwijderd en ben ik W10 April update weer aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47

BoAC

Memento mori

Nu hopen dat hij daarna wel boot na deze installatie. Je zegt alleen de partities verwijderd te hebben. Als hij dan nog steeds met een grub prompt komt, voer dan met de setup van Windows 10 een fixmbr uit: fix master bootrecord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@BoAC Ik heb zojuist de laptop, nadat W10 was geïnstalleerd, uit- en weer aangezet, dus geen herstart en deze ging (gelukkig) probleemloos en vlot naar de W10. Het heeft er alle schijn van dat mijn euvel naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.
Pagina: 1