Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe PC voor gaming/studie (ongeveer € 1000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Postmen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-06 21:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is een echte allround PC samen te stellen. Deze PC wordt gebruikt voor studie, gaming, af en toe wat foto's of video's bewerken en het normale office en internet browsing gebruik.
Wat betreft studie:
Hier gaat het vooral om het draaien van virtualisatie software zoals VMWare Workstation, HyperV. 16 Gb geheugen is in principe voldoende.

Wat betreft gaming:
Dit beperkt zich tot de wat oudere games, World of Warplanes, Call of Duty (niet de laatste releases), Cities Skylines enz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1000 euro is prima

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige videokaart gaat in eerste instantie mee, dit is een ASUS GTX 1070 die nog wel een jaartje mee kan. Daarnaast een SATA SSD (Crucial MX500 (512 GB), monitor (Dell U2713HM), toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie samengestelde lijst

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor Intel / AMD. In de huidige PC is een Intel CPU gebruikt (Core i5 3570K) maar wanneer AMD de betere papieren heeft is dat geen enkel probleem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat de PC veel gebruikt wordt voor studie (verslagen, lezen) is het een vereiste dat deze redelijk stil is.

Ga je overklokken?
Een klein beetje overklokken is wel leuk, daarom de vloeistofkoeling toegevoegd.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en wat je anders zou doen. Vooral wat betreft de keuze van CPU, moederbord en geheugen. Is dit de juiste combinatie van geheugen met de Ryzen CPU? De keuze van het moederbord is gebaseerd op een review van de buren waarin deze een excellent award heeft gekregen vanwege hoge kwaliteitscomponenten.

Of zou je het helemaal anders doen en toch voor een Intel build gaan? Indien ja, ik hoor graag argumenten waarom!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,35€ 212,35
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 137,99€ 137,99
1Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 116,-€ 116,-
1Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler€ 132,90€ 132,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 970 Evo 500GB€ 119,50€ 119,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 937,64

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Postmen aub geen Gigabyte op AM$ en geen Focus 550 PSU. waterkoeling is echt niet nodig. met de tools van je moederbord kun je genoeg halen uit de 2600X. Samsung NVMe SSD is snel, maar in normaal en game gebruik merk je geen verschil met Crucial MX500 m.s Sata SSD. wil je echt de 2600X op 4.2GHz laten draaien op alle cores, zou ik een beter moederbord kiezen in de X470 serie. maar geen Gygabite. beiden geven te veel problemen. Seasonic adviseert niet meer dan 225w te trekken uit 1 Peg kabel, dus moet je er nog 1 bij vragen bij de shop of via Seasonic. Kan je GPU die niet kwijt, maar loop je tegen de 225W aan, zou ik het niet riskeren. sommige 1070 hebben 175W TDP en anderen 225W. maar dat is allemaal krap aan, als je wat overclockt dit als modualire is een beter keuze pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M. en X470 is niet altijd nodig, evt aansluitingen/opties kunnen ook op B450 Strix zitten. of X470 Prime pro als midrange X470

[Voor 15% gewijzigd door Hackus op 16-11-2018 19:22]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Hackus hij wil ook virtualiseren en afhankelijk van de huidige I/O van de VM's (niet genoemd in de topicstart), zou een EVO970 best iets kunnen bijdragen. Alternatief zou een Intel 660p kunnen zijn; wel NVME maar "slechts" 2x zo snel als SATA; ik durf wel een gokje te leggen dat een hypervisor-host met maar 16GB RAM amper/nooit de I/O van een EVO970 zal gebruiken.
virtualisatie software zoals VMWare Workstation, HyperV
Workstation & Hyper-V kan je niet op 1 host draaien; vrij onmogelijk om een type1 en type2 hypervisor tegelijk aanspraak te laten doen naar dezelfde CPU-instructies.

@Postmen had je hier nog ideeen over?

[Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2018 19:23]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Postmen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-06 21:25
Workstation & Hyper-V kan je niet op 1 host draaien; vrij onmogelijk om een type1 en type2 hypervisor tegelijk aanspraak te laten doen naar dezelfde CPU-instructies.

@Postmen had je hier nog ideeen over?
Klopt helemaal, is ook zeker niet de bedoeling om dit tegelijkertijd te draaien. Het zal de ene keer HyperV zijn en de andere keer VMWare. Overigens zijn beide genoemde hypervisors type 2 omdat ik HyperV onder Windows 10 zal draaien.
Maximaal 2-3 VM's zullen er tegelijkertijd draaien. Dit zal dus ook echt niet de volle IOPS nodig hebben van de toegevoegde SSD, maar als ik er toch nog 1 aan toevoeg dan maar direct een NVME met PCI-e interface. Kost dan misschien 3 tientjes meer, maar zeker met virtualisatie ga ik daar wel plezier van hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Postmen op 16-11-2018 19:35]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Postmen schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:32:
[...]

Klopt helemaal, is ook zeker niet de bedoeling om dit tegelijkertijd te draaien. Het zal de ene keer HyperV zijn en de andere keer VMWare.
Euh nee, want als je VMWare Workstation wil installeren, kost je dat ontzettend veel moeite of je moet de Hyper-V rol deinstalleren. Andersom; Hyper-V rol wil soms/vaak niet activeren als er gedeelten van VMware gedetecteerd worden.
Maximaal 2-3 VM's zullen er tegelijkertijd draaien. Dit zal dus ook echt niet de volle IOPS nodig hebben van de toegevoegde SSD, maar als ik er toch nog 1 aan toevoeg dan maar direct een NVME met PCI-e interface. Kost dan misschien 3 tientjes meer, maar zeker met virtualisatie ga ik daar wel plezier van hebben.
Ook hier zeg ik subtiel nee over; blijkbaar lees je dat "NVME met PCI-E" garant staat voor hoge(re) performance. En dat is (helaas) niet zo; bijna alle reviews van dit soort storage laten zien dat je er amper/niks van merkt bij gewoon games & productivity.

Daarnaast, maar dat is puur een constatering; ik beheer meer dan 1000 Hyper-V VM's maar hoger dan "enkele honderden MB/s I/O" kom ik niet aan per VM. Dus al zou dat 300MB/s zijn en jij gebruikt misschien 2 of 3 VM's tegelijk, kom je aan max 1GB/s doorvoer? Dan is een SSD met 3.5GB/s doorvoer dus ietwat overkill?

/edit: als je je huidige I/O van je VM's weet, het fileformat en blocksize van de virtual disks alsmede de queueing op je disk, kan ik beter inschatten of & welke SSD beter bij je build past.

[Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2018 19:38]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Postmen Het is in elk geval niet de 970 Pro ;)
deze bedoel ik pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Hier meer dan waardige vervanging voor de x470 gigabyte in B450 https://tweakers.net/pric...;1225963;1268681;1227587/ of X470 pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

[Voor 98% gewijzigd door Hackus op 16-11-2018 19:42]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True