Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:51
Hoi GoTers,

Ik zit even met het volgende.

Ik heb een jaarabonnement (die stilzwijgend jaarlijks verlend wordt) bij Cheapnews afgenomen van 31/07/2017 tot 31/07/2018.

Deze heb ik 24/07/2018 (1 week voor de beeindiging) via hun website beeindigd. Dit leek allemaal prima.

Vervolgens heb ik 25/07/2018 (1 dag na mijn beeindiging) een afschrijving gehad van 49 euro.

Mijn account was nog steeds opgeheven, zoals ik dit een dag eerder had gedaan. Mijn account was ook in augustus 2018 niet 'actief'. M.a.w. ik heb mijn account opgezegd en wel betaald voor een volledig jaar. Ik dacht dat dit een fout was en heb dit via mijn bank maar op 6 augustus teruggestorneerd (Ik had gewoon contact moeten opnemen met Cheapnews...)

Nu heeft Cheapnews een Incassotraject gestart en heb ik verolgens contact opgenomen met hen.

Ze geven aan:
Uw account loopt van 31/07/2017 naar 31/07/2018, de bank incasseert een
week vooraf zoals omschreven allemaal in de voorwaarden.

Uw opzegging is goed binnengekomen, echter is deze heeft u gedaan op:
2407/2018, een opzegging dient een maand van te voren gedaan te worden
alvorens deze met een termijn verlengd wordt.
Nu zit ik met het volgende:

Ik herinner mij niet dat ik ook toestemming heb gegeven voor automatische incasso (even los van of ik dit wel of niet beter had moeten weten)
Ik heb mijn account stop gezet, en mijn account deed het niet meer, terwijl ik er blijkbaar wel voor betaald had zonder mijn weten (automatisch incasso)
Abbonementen hebben bepaalde wettelijke regelgeving, en als ik bijvoorbeeld op ConsuWijzer kijk: https://www.consuwijzer.n...-stilzwijgende-verlenging zie ik bijna overal dat je na één jaar niet zomaar met een volledig jaar mag verlengen. Hoe zit het dan specifiek met dit soort type abonnementen?

Nu had ik natuurlijk niet naar de algemene voorwaarden van CheapNews gekeken (https://www.cheapnews.eu/nl/voorwaarden/), maar hierin staat wel het volgende:
3.3 De overeenkomst tussen Cheapnews en de abonnee wordt aangegaan voor een periode van 30 dagen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. Tien dagen voor afloop van deze periode verstuurt Cheapnews een email aan de abonnee waarin de verlenging van het abonnement wordt aangekondigd. Indien de abonnee het abonnement niet binnen 5 dagen voor afloop van de periode schriftelijk (met inbegrip van email) opzegt, wordt de overeenkomst automatisch verlengd met een periode die gelijk is aan de oude abonnementsperiode. De abonnee draagt te allen tijde de verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn abonnementsperiode, zelfs indien de email met aankondiging contractsverlenging om welke reden dan ook niet ontvangen wordt.
M.a.w. ik zou tot 5 dagen voor de afloop van de abonnement mijn abonnement kunnen opzeggen en in mijn geval was dit 7 dagen, overigens heb ik nooit aan email gehad met de aankondiging dat mijn account verloopt

Ik voel mij als consument misleid door CheapNews.

Heb ik enige kans bij de rechter of zal ik gewoon mijn verlies moeten accepteren en dit als een les zien voor de volgende keer?

Update:

Heb CN gemaild met de verwijzing naar de AV en heb dit als antwoord gekregen:
Graag gedaan! Dank voor je email.
Ik zie het staan, maar dat klopt eigenlij helemaal niet... zal dit even
overleggen met mijn collegas om dit weer terug te zetten naar 30 dagen. Op
de engelstalige versie staat het wel goed, en ik zie dat de website taal
op engels ingesteld staat en u de engelse voorwaarden geaccordeerd heeft
tijdens uw bestelling.

Hopende je voldoende te hebben geinformeerd.
Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Omniferious op 16-11-2018 17:10 . Reden: Update case ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:23
Nou het lijkt me als in hun voorwaarden staat 5 dagen voor afloop van periode, zou je het toch op tijd moeten hebben gedaan? En als je account niet had gewerkt betekend het dus dat je geen abonnement zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik zou hun gewoon een bericht sturen met het stukje tekst uit hun voorwaarde waar staat dat het binnen 5 dagen opgezegd dient te worden en dat jij daar aan hebt voldaan (wat hun zelf ook hebben gezien).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

Rannasha

Does not compute.

Zie ook: https://www.iusmentis.com...jgend-opzeggen-verlengen/

Het abonnement wordt stilzwijgend verlengd (dat is evident vanwege het word "automatisch" in de AV), dus de Wet van Dam is van toepassing. En die zegt dat je met maximaal 1 maand opzegtermijn mag opzeggen. De AV biedt je echter een opzegtermijn van 5 dagen voor de afloop van de initiele overeenkomst, dus dat is nog wat gunstiger. Die opzegtermijn heb je gewoon gehaald, zoals bevestigd door het bedrijf. Ze hebben dus geen grond om nog een jaar extra in rekening te brengen.

Ik zou ze een vriendelijke mail sturen dat je volgens de AV gehandeld hebt door 5 dagen voor afloop op te zeggen. Deze opzegging is, achteraf, door hun zelf bevestigd. En er verder niet meer op in gaan.

Als het incassobureau contact opneemt, vertel je hen dat je de vordering betwist, waarbij je kunt verwijzen naar de AV van CheapNews. Een incassobureau heeft, hoe dreigend ze ook over proberen te komen, geen bijzondere rechten of mogelijkheden. Pas als er een uitspraak van de rechter ligt, kan er echt wat gebeuren. Maar geen enkel incassobureau zal naar de rechter stappen in zo'n situatie. Die zullen de opdracht teruggeven aan CheapNews met de mededeling dat ze hun zaakjes beter op orde moeten krijgen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31
Inderdaad primair op de eigen voorwaarden wijzen dat er tijdig is opgezegd.

Verder:
Bedoel je met niet actief in augustus dat de dienstverlener gebruik van de dienst onmogelijk had gemaakt per 1 augustus?
In dat geval heeft de dienstverlener dus een gedraging gedaan die praktisch neerkomt op het accepteren van de opzegging (er was op dat moment geen andere grond aangezien er al betaald was).

Tenslotte, abonnementen zijn per wet na het eerste jaar maandelijks opzegbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Omniferious Volgens mij moet je de maand augustus betalen, en dan is je termijn om. je hebt eind juli opgezegd en dat is ontvangen. dus zou je 1mnd van de opzegtermijn moeten betalen, verder niets.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:51
Heb dit nu als reactie gekregen van CheapNews:
Graag gedaan! Dank voor je email.
overleggen met mijn collegas om dit weer terug te zetten naar 30 dagen. Op
tijdens uw bestelling.

Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.
Zal mijn starttopic wel weer even aanpassen, overigens zie ik niks op de engelstalige voorwaarden:

https://www.cheapnews.eu/en/terms-conditions/

Nu weet ik even niet wat ik moet doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Omniferious schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:05:
Heb dit nu als reactie gekregen van CheapNews:

[...]

Zal mijn starttopic wel weer even aanpassen, overigens zie ik niks op de engelstalige voorwaarden:

https://www.cheapnews.eu/en/terms-conditions/

Nu weet ik even niet wat ik moet doen...
Zo snel mogelijk een screenshot maken van de Algemene Voorwaarden in het NEDERLANDS. Je bent tenslotte Nederlands toch? Lekker boeien in welke taal je akkoord bent gegaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:01
Hoezo les? Hooguit was het storneren niet zo handig.

Allereerst; geen herinnering gehad. En toch binnen het door hun gestelde termijn (in de Nederlandse voorwaarden) opgezegd (ook al krabbelen ze terug) - lijkt me lastig voor hun om dat te weerspreken.

Daarnaast; stilzwijgend verlengen kan volgens mij helemaal niet met een jaar en zeker niet zonder tussentijdse opzegtermijn :s. Het lijkt mij een digitale dienst? Dan lijkt me contract voor onbepaalde tijd met 1 maand opzegtermijn (eventueel) de enige optie na het originele contract.

Worst-case; 1 maand te betalen lijkt me. Maar door hun informatievoorziening lijkt me zelfs dit discutabel.

Maarja, IANAL :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Vandaag ook van het incassobureau 'NIB' hetzelfde mogen ontvangen. Situatie hetzelfde voor mij. Ook geen aanmaning gehad en verwezen naar de Nederlandse AV. Reactie:

Hartelijk dank voor uw emailbericht.
Ik zie dat u een abonnement heeft, en deze is op 6-8-2018 opgezegd. Echter
geldt er een opzegtermijn van 30 dagen. Uw account is op 12-08-2018
afgesloten en wordt met een jaar verlengdt

U heeft van ons op 8 augustus om 04.12 een email van ons ontvangen met een
betaallink.
Hopende u voldoende te hebben geinformeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1984
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-04 14:17
Wat een spelfouten zeg... niet echt professioneel bij een nieuwssite. Misschien kan je proberen te schikken, ik vind het ook weer zo overdreven dat er voor dit bedrag meteen een incassobureau ingeschakeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Voelt cheap. Vreselijke mails. Je kan kiezen, betwist je het volledig of deels een schikking voorstelt met een maand bedrag: 49/12. Lijkt mij dat je in je recht staat

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Charles Nasi schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:34:
Vandaag ook van het incassobureau 'NIB' hetzelfde mogen ontvangen. Situatie hetzelfde voor mij. Ook geen aanmaning gehad en verwezen naar de Nederlandse AV. Reactie:

Hartelijk dank voor uw emailbericht.
Ik zie dat u een abonnement heeft, en deze is op 6-8-2018 opgezegd. Echter
geldt er een opzegtermijn van 30 dagen. Uw account is op 12-08-2018
afgesloten en wordt met een jaar verlengdt

U heeft van ons op 8 augustus om 04.12 een email van ons ontvangen met een
betaallink.
Hopende u voldoende te hebben geinformeerd.
Verlengdt? Really?

Verder zou ik ze wijzen op de Wet van Dam:

https://www.iusmentis.com...jgend-opzeggen-verlengen/

die stelt dat "een consument een stilzwijgend verlengd contract op elke maand opzeggen, ongeacht de algemene voorwaarden."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:19:
Hoezo les? Hooguit was het storneren niet zo handig.
Als je het niet gestorneerd had, was je het zeker kwijt geweest, dus wat mij betreft juist gehandeld. Opletten dat ze het niet nogmaals proberen wel.

Maak een screenshot en afdruk van de Nederlandse voorwaarden en mail of stuur dat samen met het antwoord dat het inderdaad zo op de website stond naar om het even welk incassobureau met de melding dat je de vordering betwist. Ze gaan het echt niet tot bij de rechter laten komen, maar als ze dat zouden doen, is het daar alsnog snel afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 07:15
indigo79 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:39:
[...]

Als je het niet gestorneerd had, was je het zeker kwijt geweest, dus wat mij betreft juist gehandeld. Opletten dat ze het niet nogmaals proberen wel.
Je kunt een incassant gewoon blokkeren met internetbankieren.
Maak een screenshot en afdruk van de Nederlandse voorwaarden en mail of stuur dat samen met het antwoord dat het inderdaad zo op de website stond naar om het even welk incassobureau met de melding dat je de vordering betwist. Ze gaan het echt niet tot bij de rechter laten komen, maar als ze dat zouden doen, is het daar alsnog snel afgehandeld.
Eén keer je punt maken. En bij elk volgend incassobureau aangegeven dat je vordering betwist en hen verzoeken zich te wenden tot hun opdrachtgever. Ik zeg bewust "elk volgend incassobureau" omdat oninbare vorderingen in bulk worden doorverkocht. Je kunt dan dus verschillende jokers hebben die je een paar centen afhandig willen maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 11:20
indigo79 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:39:
[...]

Stoneren kan iets van 50 dagen na de transactie dus altijd eerst regelen dan pas storneren. 2: Geld kwijt? Dat heet diefstal, denk niet dat een bedrijf diefstal gaat plegen voor paar tientjes :D

als je gewoon 1 maand bedrag afspreekt is de kous af. En heb je aan je plicht voldaan.

En als laatste zonder herinneringen en aanmaningen mogen ze geen incassotraject starten.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 20:34

Illusion

(the art of)

Omniferious schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:36:
Update:

Heb CN gemaild met de verwijzing naar de AV en heb dit als antwoord gekregen:

"Graag gedaan! Dank voor je email.
overleggen met mijn collegas om dit weer terug te zetten naar 30 dagen.
Op
tijdens uw bestelling.

Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag."
[...]
Dat is goed nieuws!
Ze geven dus toe dat er een algemene voorwaarde was waar in gestaan heeft dat de opzegtermijn 5 dagen was.. En dan komen we uit bij Wikipedia: Contra proferentem

Vrij vertaald: Als er een onduidelijkheid zit in een algemene voorwaarde van een bedrijf, dan zal deze altijd moeten worden uitgelegd in het voordeel van de consument.
In dit geval waren er voor jou 2 algemene voorwaarden zichtbaar. En je mag dus uit elke taal de voor jou gunstigste termen kiezen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Illusion op 17-11-2018 22:26 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Vage voorwaarden, wet van Dam, 49 euro en reeds gestorneerd.........waar maak je je zorgen over? Niks meer mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zijn er incassokosten in rekening gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Blijkbaar is Google translate daar de voertaal. Dan krijg je dit soort verwarring.

Maar inderdaad, hooguit kost het je nog 1 maand. En voor die net 4 euro mogen ze voor hun eigen missers met opzegdata wel een coulance toepassen. Stukken goedkoper dan alle moeite en negatieve aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

En als ze nog gaan zeuren dat de Engelse AV gelden en niet de Nederlandse, op de NL versie https://www.cheapnews.eu/nl/voorwaarden/ wordt op geen enkele manier gerept over het leidend zijn van de Engelse voorwaarden.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
GlowMouse schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:52:
Zijn er incassokosten in rekening gebracht?
Op de vordering staan 20,00 Euro incassokosten, 0,25 Euro rente en het openstaand bedrag van 49,00 Euro. Dat maakt een totaal van 69,25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Charles Nasi schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:52:
[...]

Op de vordering staan 20,00 Euro incassokosten, 0,25 Euro rente en het openstaand bedrag van 49,00 Euro. Dat maakt een totaal van 69,25.
Was het eerste contact gelijk door het incassobureau, of heeft Cheapnews je eerst aangemaand? Kun je die aanmaningen eens letterlijk kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
GlowMouse schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:40:
[...]

Was het eerste contact gelijk door het incassobureau, of heeft Cheapnews je eerst aangemaand? Kun je die aanmaningen eens letterlijk kopiëren?
Ik heb geen herinnering en ook geen aanmaning ontvangen van CheapNews. Navraag bij CheapNews gedaan wanneer zij mij hebben gecontacteerd en alleen de reactie gekregen dat zij een factuur hebben verstuurd per e-mail. Naar mijn weten sta ik hierdoor best sterk - en is het zo niet de bedoeling om direct door te gaan naar een incassobureau, mogen zij zonder aanmaning / herinnering direct vorderen? Lijkt mij sterk, gezien de 20 Euro incassokosten en rentekosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Charles Nasi schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:28:
[...]

Ik heb geen herinnering en ook geen aanmaning ontvangen van CheapNews. Navraag bij CheapNews gedaan wanneer zij mij hebben gecontacteerd en alleen de reactie gekregen dat zij een factuur hebben verstuurd per e-mail. Naar mijn weten sta ik hierdoor best sterk - en is het zo niet de bedoeling om direct door te gaan naar een incassobureau, mogen zij zonder aanmaning / herinnering direct vorderen? Lijkt mij sterk, gezien de 20 Euro incassokosten en rentekosten
1. Incassokosten mogen niet in rekening gebracht worden zonder veertiendagenbrief (of e-mail). Enkel een factuur is dus niet voldoende.
2. Stilzwijgend verlengen met meer dan een maand mag niet.
3. Voor de Engelse voorwaarden: klik onderaan op Legal. Via archive.org valt helaas niet te controleren welke Engelstalige voorwaarden er vorig jaar op de site stonden. Het lijkt erop dat je akkoord bent gegaan met een opzegtermijn van een maand (tenzij je aannemelijk kunt maken dat je de Nederlandse voorwaarden hebt gezien). Je opzegging was dus niet op tijd. Echter: Cheapnews heeft je toegang direct na de opzegging geblokkeerd, dus kon je het die maand ook niet gebruiken.

Ik zou aanbieden om nog voor één maand te betalen als je het dan ook een maand mag gebruiken, en verder je poot stijfhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
Dank voor de snelle reacties.

Vanmorgen direct telefonisch contact gezocht met het Incassobureau. Een man (voornaam vergeten) aan de lijn die nogal snauwerig en kort reageerde (Subjectief kan ik dat wel begrijpen: maandag en dan dergelijke casussen aan moeten horen, dat terzijde).

Zijn reactie is dat het dossier is even 'on hold' gezet totdat naar zijn zeggen het één en ander uitgezocht is. Hiervan netjes op e-mail een bevestiging gekregen.

We wachten af!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Charles Nasi schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:22:
Vanmorgen direct telefonisch contact gezocht met het Incassobureau(...)

We wachten af!
Bedankt voor de update, we duimen voor je en horen het graag wanneer je nieuws hebt! (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charles Nasi
Update van cheapnews... Krijg nu de 'AANMANING'
Geachte heer CharlesNasi,

Wij attenderen u erop dat de betalingstermijn van 123456 verstreken is.
Helaas hebben wij nog geen betaling van u mogen ontvangen. Wellicht is de
betaling aan uw aandacht ontsnapt.

Wij willen u verzoeken het openstaande bedrag van € 49,- binnen 7 dagen na
dagtekening van deze brief aan ons over via de bijgaande link
http://www.cheapnews.eu/n...tart/hierstondeenhashcode.

Indien dit schrijven uw betaling heeft gekruist kunt u deze herinnering
als niet verzonden beschouwen.

Met vriendelijke groet,

Cheapnews
Update tussendoor:

Zojuist gebeld met CheapNews. Aardige kerel aan de lijn en verhaal uitgelegd. Binnen 10 minuten belde hij terug en gaf aan dat er een vertaalfout in de website heeft plaatsgevonden. Inning ingetrokken en hij stelt het incassobureau op de hoogte.
Beste heer Nasi,

Zoals net telefonisch besproken, zal de case verwijdert worden zodat er
geen verdere inning plaats zal vinden.

Mvg,
HierStondDeVoornaamVanDeAardigeMedewerker
Al met al toch goed opgelost. Pfieuw! :9

[ Voor 28% gewijzigd door Charles Nasi op 19-11-2018 15:44 . Reden: Geanonimiseerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat is behoorlijk positief! Netjes zeg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
Mooi opgelost, fijn zeg!

Zo'n bedrijf slaat IMO wel een modderfiguur als ze zeggen "oh er staat een fout in de AV" en dan de klant daarvoor op laten draaien. Laat die ene klant dan jouw les zijn om je shit op orde te hebben. Gelukkig zijn ze daar dus zelf ook op teruggekomen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Gelukkig dat het voor jou is opgelost!
Hopelijk zijn ze er nu ook van op de hoogte dat stilzwijgend verlengen met een jaar niet kan. :)
Pagina: 1