Hoi GoTers,
Ik zit even met het volgende.
Ik heb een jaarabonnement (die stilzwijgend jaarlijks verlend wordt) bij Cheapnews afgenomen van 31/07/2017 tot 31/07/2018.
Deze heb ik 24/07/2018 (1 week voor de beeindiging) via hun website beeindigd. Dit leek allemaal prima.
Vervolgens heb ik 25/07/2018 (1 dag na mijn beeindiging) een afschrijving gehad van 49 euro.
Mijn account was nog steeds opgeheven, zoals ik dit een dag eerder had gedaan. Mijn account was ook in augustus 2018 niet 'actief'. M.a.w. ik heb mijn account opgezegd en wel betaald voor een volledig jaar. Ik dacht dat dit een fout was en heb dit via mijn bank maar op 6 augustus teruggestorneerd (Ik had gewoon contact moeten opnemen met Cheapnews...)
Nu heeft Cheapnews een Incassotraject gestart en heb ik verolgens contact opgenomen met hen.
Ze geven aan:
Ik herinner mij niet dat ik ook toestemming heb gegeven voor automatische incasso (even los van of ik dit wel of niet beter had moeten weten)
Ik heb mijn account stop gezet, en mijn account deed het niet meer, terwijl ik er blijkbaar wel voor betaald had zonder mijn weten (automatisch incasso)
Abbonementen hebben bepaalde wettelijke regelgeving, en als ik bijvoorbeeld op ConsuWijzer kijk: https://www.consuwijzer.n...-stilzwijgende-verlenging zie ik bijna overal dat je na één jaar niet zomaar met een volledig jaar mag verlengen. Hoe zit het dan specifiek met dit soort type abonnementen?
Nu had ik natuurlijk niet naar de algemene voorwaarden van CheapNews gekeken (https://www.cheapnews.eu/nl/voorwaarden/), maar hierin staat wel het volgende:
Ik voel mij als consument misleid door CheapNews.
Heb ik enige kans bij de rechter of zal ik gewoon mijn verlies moeten accepteren en dit als een les zien voor de volgende keer?
Update:
Heb CN gemaild met de verwijzing naar de AV en heb dit als antwoord gekregen:
Ik zit even met het volgende.
Ik heb een jaarabonnement (die stilzwijgend jaarlijks verlend wordt) bij Cheapnews afgenomen van 31/07/2017 tot 31/07/2018.
Deze heb ik 24/07/2018 (1 week voor de beeindiging) via hun website beeindigd. Dit leek allemaal prima.
Vervolgens heb ik 25/07/2018 (1 dag na mijn beeindiging) een afschrijving gehad van 49 euro.
Mijn account was nog steeds opgeheven, zoals ik dit een dag eerder had gedaan. Mijn account was ook in augustus 2018 niet 'actief'. M.a.w. ik heb mijn account opgezegd en wel betaald voor een volledig jaar. Ik dacht dat dit een fout was en heb dit via mijn bank maar op 6 augustus teruggestorneerd (Ik had gewoon contact moeten opnemen met Cheapnews...)
Nu heeft Cheapnews een Incassotraject gestart en heb ik verolgens contact opgenomen met hen.
Ze geven aan:
Nu zit ik met het volgende:Uw account loopt van 31/07/2017 naar 31/07/2018, de bank incasseert een
week vooraf zoals omschreven allemaal in de voorwaarden.
Uw opzegging is goed binnengekomen, echter is deze heeft u gedaan op:
2407/2018, een opzegging dient een maand van te voren gedaan te worden
alvorens deze met een termijn verlengd wordt.
Ik herinner mij niet dat ik ook toestemming heb gegeven voor automatische incasso (even los van of ik dit wel of niet beter had moeten weten)
Ik heb mijn account stop gezet, en mijn account deed het niet meer, terwijl ik er blijkbaar wel voor betaald had zonder mijn weten (automatisch incasso)
Abbonementen hebben bepaalde wettelijke regelgeving, en als ik bijvoorbeeld op ConsuWijzer kijk: https://www.consuwijzer.n...-stilzwijgende-verlenging zie ik bijna overal dat je na één jaar niet zomaar met een volledig jaar mag verlengen. Hoe zit het dan specifiek met dit soort type abonnementen?
Nu had ik natuurlijk niet naar de algemene voorwaarden van CheapNews gekeken (https://www.cheapnews.eu/nl/voorwaarden/), maar hierin staat wel het volgende:
M.a.w. ik zou tot 5 dagen voor de afloop van de abonnement mijn abonnement kunnen opzeggen en in mijn geval was dit 7 dagen, overigens heb ik nooit aan email gehad met de aankondiging dat mijn account verloopt3.3 De overeenkomst tussen Cheapnews en de abonnee wordt aangegaan voor een periode van 30 dagen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. Tien dagen voor afloop van deze periode verstuurt Cheapnews een email aan de abonnee waarin de verlenging van het abonnement wordt aangekondigd. Indien de abonnee het abonnement niet binnen 5 dagen voor afloop van de periode schriftelijk (met inbegrip van email) opzegt, wordt de overeenkomst automatisch verlengd met een periode die gelijk is aan de oude abonnementsperiode. De abonnee draagt te allen tijde de verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn abonnementsperiode, zelfs indien de email met aankondiging contractsverlenging om welke reden dan ook niet ontvangen wordt.
Ik voel mij als consument misleid door CheapNews.
Heb ik enige kans bij de rechter of zal ik gewoon mijn verlies moeten accepteren en dit als een les zien voor de volgende keer?
Update:
Heb CN gemaild met de verwijzing naar de AV en heb dit als antwoord gekregen:
Graag gedaan! Dank voor je email.
Ik zie het staan, maar dat klopt eigenlij helemaal niet... zal dit even
overleggen met mijn collegas om dit weer terug te zetten naar 30 dagen. Op
de engelstalige versie staat het wel goed, en ik zie dat de website taal
op engels ingesteld staat en u de engelse voorwaarden geaccordeerd heeft
tijdens uw bestelling.
Hopende je voldoende te hebben geinformeerd.
Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.
[ Voor 8% gewijzigd door Omniferious op 16-11-2018 17:10 . Reden: Update case ]