Vraag

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:04

Tahref

God bless you

Topicstarter
Hoi, als dansliefhebber ben ik opzoek naar een camera waarbij ik
dans video's kan opnemen van dansgroepen maar ook van mijzelf.
Hierbij een streefbeeld: YouTube: Yoste "Chihiro" Choreography by Tony Tran & Jason Lin

Ik heb echter een budget waardoor ik realistisch zal moeten zijn en accepteren
dat de beelden die ik zal schieten waarschijnlijk niet zo scherp zullen zijn.

Hierbij mijn eisen:
- budget ongeveer 250 euro, hierdoor ben ik ook naar 2e hands gaan kijken.
- ondanks dat ik tripod heb wil ik een compacte camera voor vervoer in rugzak naast mijn jbl xtreme.
- een flip-able lcd zodat ik bij opnemen van mijzelf kan na-checken of ik in beeld sta.
- fullhd langer dan ongeveer 30 minuten kunnen filmen. (sommige cameras kunnen overheaten?)
- in staat zijn om in auto modus goed te kunnen filmen.
- camera die goed kan filmen met meegeleverde lensen. (niet van plan (snel) extra lensen aan te schaffen)

Prefer (maar geen must):
- camera die het degelijk doet in minder licht.
- ois & eis. Ik zet mijn camera op een tripod waardoor beeldstabilisatie geen must is.

Wat ik zelf heb gevonden:
Camcorders
pricewatch: Panasonic HC-V757 Zwart
pricewatch: Canon Legria HF M46 Zwart
pricewatch: Sony HDR-CX570 Zwart

Compact camera
pricewatch: Canon PowerShot SX740 HS Zwart
product: Nikon Coolpix A900
product: Panasonic Lumix DMC-TZ90
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX90 Zwart

Systeemcamera
pricewatch: Fujifilm X-A10 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Sony A5000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Wit
pricewatch: Sony NEX-5N + 16mm f/2.8 + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

Vragen die bij mij naar boven komen:
Is een camcorder standaard beter in het maken van video's of kan ik nu beter voor iets anders gaan?
betekend een grotere sensor vaak ook een scherper beeld?
zijn mijn opties in staat om dansers altijd goed in focus te kunnen houden?

Ik heb wat onderzoek gedaan maar ben nog een grote noob als het gaat om camera's, als er betere opties te vinden zijn hoor ik het graag.

Beste antwoord (via Tahref op 17-11-2018 14:09)

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:53
Die vorige video is vrijwel zeker gemaakt op een grote (re) sensor (dan een smartphone). En met een goede lens met een klein diafragma. Dat herken je aan de mooie sunstars zonder nare flare. De grotere sensor is ingezet voor color grading.

Niet persee iets heel bijzonders of onbetaalbaars. Met een smartphone zou je een heel eind kunnen komen.

Wat deze video mooi maakt is de prachtige belichting. De danser is een aantal stops vanaf meerdere kanten verlicht. Ik gok met 5 spots. Een vanaf de camera als basis. Twee vanaf de zijkanten voor het schaduw effect (zijn shirt kreukelt en geeft schaduw. Dat geeft contrast en diepte) en de twee achterste spots die je in het beeld ziet.

Misschien is de tip om niet in de camera te investeren maar in een gimbal en lampjes.

Edit: Voordat je denkt: Oh help! Met wat halogeenspots en een philips hue lamp kan je prachtige belichting maken.

[Voor 10% gewijzigd door Wobblier op 17-11-2018 08:42]

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 23:26
Als ik naar dat streefbeeld kijk, dan zie ik iets wat gemaakt kan zijn met een willekeurige moderne smartphone op een gimbal. Ik kan op alles ingaan wat hierboven noemt en vraagt, maar afgezien van het klapscherm ben je al een heel eind met je smartphone.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:08
Inderdaad eventueel beter het geld investeren in een gimbal voor stabiele opname?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Die video ziet er wel heel erg clean en scherp uit voor een smartphone hoor, kans groot dat dat met een systeemcamera is gedaan.

Heb weinig verstand van alle camera's die je als optie aandraagt, maar paar generieke opmerkingen:

1. Geen enkele compact camera of systeem camera kan video's langer dan 30 minuten opnemen. Heeft niks te maken met oververhitting (alhoewel dat op sommige modellen soms een issue kan zijn, maar moet je meer denken aan non-stop opnemen buiten in de zon op 4K met een hoge bitrate oid). Dat heeft te maken met een ander belastingtarief in de EU op video recorders, en om daar onderscheid tussen te maken is er een compleet willekeurige grens van 30 minuten ingesteld. Overigens lijkt mij dat dat in de praktijk weinig zou moeten uitmaken, als je een video op statief van 30 minuten opneemt is dat al dodelijk saai in 99.999% van de gevallen.

2. Een grotere sensor betekent niet 100% automatisch een scherper beeld, maar vooral betere prestaties met weinig licht. Aangezien je de dans dingen waarschijnlijk veelal binnen met matige lichtkwaliteit zou willen opnemen kan dat nogal relevant zijn denk ik. Ook omdat dat dingen beïnvloed zoals hoe goed de autofocus het onderwerp kan blijven volgen.

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:04

Tahref

God bless you

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Hielko schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:09:
Die video ziet er wel heel erg clean en scherp uit voor een smartphone hoor, kans groot dat dat met een systeemcamera is gedaan.

Heb weinig verstand van alle camera's die je als optie aandraagt, maar paar generieke opmerkingen:

1. Geen enkele compact camera of systeem camera kan video's langer dan 30 minuten opnemen. Heeft niks te maken met oververhitting (alhoewel dat op sommige modellen soms een issue kan zijn, maar moet je meer denken aan non-stop opnemen buiten in de zon op 4K met een hoge bitrate oid). Dat heeft te maken met een ander belastingtarief in de EU op video recorders, en om daar onderscheid tussen te maken is er een compleet willekeurige grens van 30 minuten ingesteld. Overigens lijkt mij dat dat in de praktijk weinig zou moeten uitmaken, als je een video op statief van 30 minuten opneemt is dat al dodelijk saai in 99.999% van de gevallen.
Je hebt gelijk over het opnemen van een video met alleen statief. Dit maakt een dansvideo heel saai.
Door het beeld met de dansers mee te bewegen maakt het de video een stuk meer dynamischer en interessanter. Dit is mij gelukt met software maar fysiek mee bewegen is zeker beter.

Nu jouw reactie gelezen te hebben vind ik het geen probleem om de 30 minuten eis opzij te leggen.
Soms is het makkelijk om de camera gewoon de hele tijd aan te houden maar de opnamen even stoppen zou geen probleem moeten zijn.

Wanneer het licht minder optimaal aanwezig is door dans studio of door een bepaalde sfeer te creëren zoals: YouTube: Whethan - Superlove (ft Oh Wonder) - Choreography by Jake Kodish - #...

Zou ik dan eerder voor een systeemcamera of compactcamera's ipv een camcorder moeten gaan omdat deze grotere sensoren hebben?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit de laatste video nou echt al een paar keer te kijken maar @Hielko zou het echt een systeem camera zijn? De scherptediepte is echt groot wat op een relatief kleine sensor zou duiden of een klein diafragma (zou goed kunnen want de lichten zijn flinke sterren).

Camcorder ben ik zelf gewoon geen fan van vaak niet echt mooi beeld door de kleinere maar kan ook in m'n hoofd zitten. Systeemcamera is het andere uiterste met een grote sensor en dus (theoretisch) cleaner beeld maar met het budget zit je snel met een lens die weer niet heel snel (lichtgevoelig qua diafragma) is wat het effect weer wat teniet doet door een hogere ISO.

En qua compactjes, dan zou ik zelf meer neigen naar een goede mobiel met een gimbal. Wellicht in absolute beeldkwaliteit wat minder perfect maar wel prettiger om uiteindelijk te kijken als je de gimbal onder de knie hebt. Niet zo statisch en mooi vloeiend :)

maargoed ik ben niet zo'n filmer O-)

Gabriël ITX

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:53
Die vorige video is vrijwel zeker gemaakt op een grote (re) sensor (dan een smartphone). En met een goede lens met een klein diafragma. Dat herken je aan de mooie sunstars zonder nare flare. De grotere sensor is ingezet voor color grading.

Niet persee iets heel bijzonders of onbetaalbaars. Met een smartphone zou je een heel eind kunnen komen.

Wat deze video mooi maakt is de prachtige belichting. De danser is een aantal stops vanaf meerdere kanten verlicht. Ik gok met 5 spots. Een vanaf de camera als basis. Twee vanaf de zijkanten voor het schaduw effect (zijn shirt kreukelt en geeft schaduw. Dat geeft contrast en diepte) en de twee achterste spots die je in het beeld ziet.

Misschien is de tip om niet in de camera te investeren maar in een gimbal en lampjes.

Edit: Voordat je denkt: Oh help! Met wat halogeenspots en een philips hue lamp kan je prachtige belichting maken.

[Voor 10% gewijzigd door Wobblier op 17-11-2018 08:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee