Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstartproblemen HTPC

Pagina: 1
Acties:

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-06 22:18
Ondanks dat ik al 2 decenia mijn eigen computers bouw en veel ervaring heb met troubleshooten kom ik er nu niet (helemaal) uit.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Fusion Remote Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 29,-€ 29,-
2Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 41,88€ 41,88
1Samsung SH-B123L/BSBP€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 70,88

Het probleem:
De HTPC wil (eerst soms, nu bijna altijd) niet opstarten.

symptomen:
Powerlampje gaat kort aan, fans beginnen te spinnen en alles gaat weer uit. Vervolgens herhaald hetzelfde fenomeen zich keer op keer. Soort van bootloop. Monitor (in dit geval een TV) krijgt geen signaal. Systeem komt dus niet door POST. Bootloop stopt alleen wanneer ik de voeding uitschakel. Soms start hij wel gewoon door, echter steeds minder vaak.

Wat ik al heb getest:
Alles losgekoppeld behalve het noodzakelijke, voeding rechtstreeks op het moederbord ipv via het verloopstekkertje dat bij deze behuizing zit. --> Geen verschil
Geheugen in een ander bankje (vervangende module moet ik nog ergens wegscharrelen)
Andere voeding --> De bequiet vervangen door een crappy spare voeding die ik nog had liggen. Leek in eerste instantie te werken. NIeuwe voeding besteld, deze werkte echter niet (gaf dezelfde problemen als de oude bequiet voeding). Ondertussen begon het systeem dezelde symptomen te vertonen bij de crappy voeding.

Op het moment zie ik niet veel mogelijkheden anders dan het moederbord te vervangen. Heb daarom dit besteld.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J5005-ITX€ 108,95€ 108,95
1Crucial CT8G4SFS824A€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,85

Met in het achterhoofd dat ik dit sowieso voor een klein servertje wil gaan inzetten. Echter zijn er nog zaken die ik nog kan testen en over het hoofd heb gezien? Iets als een losse GPU bijplaatsen om interne GPU uit te sluiten? Ik zou graag het oude systeem nog werkzaam hebben voor een andere toepassing.

• Veng7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 17:39
Ik ben geen echte kenner maar twijfel idd. aan je mobo (intermiterend contact?)
Heb je de piepjes al nagelopen:
https://www.computerhope.com/beep.htm

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Poljert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16-06 12:22
Wat doet die zonder geheugen? Krijg je dan wel piepjes van de POST ?

Geeft die nu überhaupt iets van piepjes?

Aan de symptomen denk ik ook dat het probleem in het moederbord zit. Kan misschien ook nog de processor zijn.

• Veng7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 17:39
"Kan misschien ook nog de processor zijn."
Je kunt dit nooit uitsluiten maar het zou de eerste keer zijn dat ik op een forum lees dat de processor kaduuk is (al zegt dat natuurlijk niet zo veel :-) )

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True