Toon posts:

Nefit CV-Ketel reboot zichzelf steeds vaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:04
Ik heb hier zo'n jaar of 3 een Nefit Proline NxT HRC 24 en deze heeft de eerste jaren gewoon goed gewerkt. Nu heb ik de laatste maanden vaker dat hij in de nacht (als hij geen vermogen vraagt/niks verwarmd hoeft te worden) ineens geluid begint te maken. Ik dacht hier verder niks van, want overdag waren er nooit problemen.
Gisteren heb ik echter een Nest-thermostaat geinstalleerd en nu begint hij soms overdag vanuit het niks te resetten (soms willekeurig, soms nadat hij vermogen vraagt). Hij begint geluid te maken, het venster geeft de opbootcode weer en hierna werkt alles weer zoals voorheen.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Er zit zeker wat lucht in de radiatoren, maar ik weet niet of dit ervoor kan zorgen dat de ketel af kan slaan. Ontluchting gaat ook zeker gebeuren, maar ik streep het liefst wat meer opties af, zeker aangezien dit meer gebeurt nadat ik de Nest heb geinstalleerd. Zijn er bijvoorbeeld settings of aansluitingen die hem in de war kunnen sturen (ik heb wel meermaals alles gecontroleerd, maar er zijn altijd fouten te maken)

Als een bonus heb ik geen idee of de Nest echt moduleert (deze Nefit ondersteunt als enige Nefit ketel wel opentherm), want zeker als ik in de ochtend de temperatuur naar 20 graden zet gaat alles gloeiheet aan, inclusief de radiator op m'n slaapkamer die amper open staat.

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 16:40

JdM

Gas?Gas!

iuuk schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:03:
Ik heb hier zo'n jaar of 3 een Nefit Proline NxT HRC 24 en deze heeft de eerste jaren gewoon goed gewerkt. Nu heb ik de laatste maanden vaker dat hij in de nacht (als hij geen vermogen vraagt/niks verwarmd hoeft te worden) ineens geluid begint te maken. Ik dacht hier verder niks van, want overdag waren er nooit problemen.
Gisteren heb ik echter een Nest-thermostaat geinstalleerd en nu begint hij soms overdag vanuit het niks te resetten (soms willekeurig, soms nadat hij vermogen vraagt). Hij begint geluid te maken, het venster geeft de opbootcode weer en hierna werkt alles weer zoals voorheen.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Er zit zeker wat lucht in de radiatoren, maar ik weet niet of dit ervoor kan zorgen dat de ketel af kan slaan. Ontluchting gaat ook zeker gebeuren, maar ik streep het liefst wat meer opties af, zeker aangezien dit meer gebeurt nadat ik de Nest heb geinstalleerd. Zijn er bijvoorbeeld settings of aansluitingen die hem in de war kunnen sturen (ik heb wel meermaals alles gecontroleerd, maar er zijn altijd fouten te maken)
Zelf storing zoeken is uitproberen: als je dingen hebt veranderd en het gedrag van je ketel lijkt daardoor veranderd, dan is terug naar de oude situatie altijd stap 1. Sloop je nest eruit en maak het zoals het was, is de storing dan nog hetzelfde, dan lag het dus niet aan jouw aanpassing.
Als een bonus heb ik geen idee of de Nest echt moduleert (deze Nefit ondersteunt als enige Nefit ketel wel opentherm), want zeker als ik in de ochtend de temperatuur naar 20 graden zet gaat alles gloeiheet aan, inclusief de radiator op m'n slaapkamer die amper open staat.
Wat denk je dat moduleren is?
Als de actuele ruimtemperatuur ver van de ingestelde temperatuur zit (meestal de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat), dan zal de ketel (in de basis) hard gaan branden en pas gaan moduleren als de delta-T een bepaalde waarde heeft. Het is logisch dat een ketel bij een groot verschil tussen gevraagde/actuele temperatuur altijd start met hard branden en op een later moment gaat moduleren, een ketel moduleert niet meteen want dat is niet de definitie van moduleren.
Wat bedoel je ermee dat de radiator op de slaapkamer amper open staat?
Een radiator neemt altijd de temperatuur aan van de cv watertemperatuur zoals deze voor het hele systeem geldt, of hij nou een stukje of helemaal "open" staat. Ik vermoed dat je met open staan bedoelt dat de thermostatische kraan op een lage temperatuur staat ingesteld? In dat geval is het gewoon normaal, in elk ander geval overigens ook :+ Hoogstens zou een waterzijdig ingeregelde radiator wat minder snel heet worden, maar op de aanvoer en tot minstens driekwart van de oppervlakte van de radiator, zal de temperatuur dan ook altijd maximaal zijn.

Gezien je genoemde storing en de onzekerheid/onduidelijkheid: zou je niet gewoon een monteur laten komen voor het echt koud wordt en je geen werkende cv hebt? Wachttijden voor een monteur bij vorst zijn langer dan bij relatief goed weer ;)
Er is kans dat je dit zelf niet gaat oplossen, of wil je dat risico bewust nemen?

[Voor 4% gewijzigd door JdM op 16-11-2018 14:38]

N54 powered

• iuuk
JdM schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:20:

Zelf storing zoeken is uitproberen: als je dingen hebt veranderd en het gedrag van je ketel lijkt daardoor veranderd, dan is terug naar de oude situatie altijd stap 1. Sloop je nest eruit en maak het zoals het was, is de storing dan nog hetzelfde, dan lag het dus niet aan jouw aanpassing.
Dat zal inderdaad de simpelste/meest logische optie zijn. Vervelend alleen dat dat weer het weekend gaat duren voordat ik het gedrag goed bekeken heb.
Wat denk je dat moduleren is?
Als de actuele ruimtemperatuur ver van de ingestelde temperatuur zit (meestal de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat), dan zal de ketel (in de basis) hard gaan branden en pas gaan moduleren als de delta-T een bepaalde waarde heeft. Het is logisch dat een ketel altijd start met voluit branden en op een later moment gaat moduleren, een ketel moduleert niet meteen want dat is niet de definitie van moduleren.
Wat bedoel je ermee dat de radiator op de slaapkamer amper open staat?
Een radiator neemt altijd de temperatuur aan van de cv watertemperatuur zoals deze voor het hele systeem geldt, of hij nou een stukje of helemaal "open" staat. Ik vermoed dat je met open staan bedoelt dat de thermostatische kraan op een lage temperatuur staat ingesteld? In dat geval is het gewoon normaal, in elk ander geval overigens ook :+ Hoogstens zou een waterzijdig ingeregelde radiator wat minder snel heet worden, maar op de aanvoer en tot minstens driekwart van de oppervlakte van de radiator, zal de temperatuur dan ook altijd maximaal zijn.
Dat bedacht ik me inderdaad ook net nadat ik deze opsomming had gemaakt. Erna leek hij van 19 naar 20 echter ook vol aan te slaan, dus het moduleren was me niet 100% duidelijk.
Met het amper openstaan van de radiator op de slaapkamer bedoel ik dat hij vrijwel volledig dichtgedraaid zat (en bij de vorige thermostaat dus niet/amper mee aanging met de rest). Vanochtend werd hij echt loeiheet, wat nog niet eerder is voorgevallen.
Gezien je genoemde storing en de onzekerheid/onduidelijkheid: zou je niet gewoon een monteur laten komen voor het echt koud wordt en je geen werkende cv hebt? Wachttijden voor een monteur bij vorst zijn langer dan bij relatief goed weer ;)
Er is kans dat je dit zelf niet gaat oplossen, of wil je dat risico bewust nemen?
Ik ben absoluut ook wel een monteur aan het overwegen, het grootste probleem is echter die 75-150 euro die ik daar meteen mee kwijt ben ;). De vorsttijd is wel een goed punt, misschien zal ik er toch snel aan moeten geloven.

Bedankt voor het antwoord in ieder geval, ik zal idd alles eens terugzetten en als dat niks doet m'n opties (met name monteur) overwegen/gebruiken.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

iuuk schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:44:
[...]

Erna leek hij van 19 naar 20 echter ook vol aan te slaan, [...]
Dat doet hij ook, omdat de delta-T te groot is. Het al dan niet moduleren zit hem niet in het verschil in gevraagde temperatuur en gemeten temperatuur op de klokthermostaat :)
Wat dat verschil wel bepaalt is de aanvoertemperatuur van de aanvoer naar de cv: hoe groter het verschil tussen gevraagd/gemeten temperatuur, hoe eerder de ketel zal kiezen om te starten met het leveren van een temperatuur die dichter ligt bij de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur voor de cv.

Moduleren is dus het verlagen van aanvoertemperatuur als gevolg van een kleine delta-T
Inschakelen van de warmtevraag veroorzaakt in principe altijd een maximaal ingestelde aanvoertemperatuur, tot de delta-T weer laag is, dan wordt er over geschakeld op moduleren.
Bij een klein verschil (1 graad is voor een ketel geen klein verschil) tussen gevraagd/gemeten temperatuur heb je wel kans dat de ketel automatisch op een iets lagere aanvoertemperatuur start, maar dat is dan nog geen moduleren dus ;)

[Voor 28% gewijzigd door JdM op 16-11-2018 15:01]

N54 powered

• iuuk
JdM schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:54:
[...]

Dat doet hij ook, omdat de delta-T te groot is. Het al dan niet moduleren zit hem niet in het verschil in gevraagde temperatuur en gemeten temperatuur op de klokthermostaat :)
Wat dat verschil wel bepaalt is de aanvoertemperatuur van de aanvoer naar de cv: hoe groter het verschil tussen gevraagd/gemeten temperatuur, hoe eerder de ketel zal kiezen om te starten met het leveren van een temperatuur die dichter ligt bij de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur voor de cv.

Moduleren is dus het verlagen van aanvoertemperatuur als gevolg van een kleine delta-T
Inschakelen van de warmtevraag veroorzaakt in principe altijd een maximaal ingestelde aanvoertemperatuur, tot de delta-T weer laag is, dan wordt er over geschakeld op moduleren.
Bij een klein verschil tussen gevraagd/gemeten temperatuur heb je wel kans dat de ketel automatisch op een iets lagere aanvoertemperatuur start, maar dat is dan nog geen moduleren dus ;)
Ok, nogmaals bedankt dus. Dat betekent dat die functies in ieder geval lijken te kloppen, nu nog even alles stabiel krijgen ;).
Dan maar wat offertes aanvragen en kijken wat zo'n probleem me ongeveer zou kosten mocht het blijven aanhouden.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Je storing klinkt eerder als een probleem met het brein van de ketel, een andere optie zie ik vanaf hier niet.
Maar zonder dat een monteur er ter plekke naar kijkt is dat gewoon gokken.

N54 powered

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee