Toon posts:

Scooter problemen bij koud weer

Pagina: 1
Acties:
  • 21.626 views

Vraag

• marcinondrums
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-12-2018
Hoi,

Ik heb een gebruikte Adly Noble 50 scooter gekregen. Rijdt prima in de warme maanden maar zodra het kouder wordt (bijv vandaag) heb ik te maken met het volgende: scooter valt weg bij gas geven. Starten gaat vlekkeloos, even stationair laten lopen ook geen probleem, wegrijden gaat ook prima echter na een meter of 500 begint de ellende. Als ik dan gas geef valt de scooter weg. Als ik het gas helemaal open gooi en zo houd slaat de scooter uiteindelijk af. Starten is dan geen probleem maar als ik probeer weg te rijden dan lukt dit niet; scooter lijkt af te willen slaan bij elke poging om gas te geven. Heel klein beetje gas geven lukt nog nét en ik kan dan met 5 km/h rijden. Na een minuut of 3 .
zo langzaam rijden lijkt de scooter steeds minder last te hebben van het euvel en na 5/6 min rijden kan ik het gas vol open gooien en werkt de scooter weer zo goed als zonder problemen.

Waar kan dit mee te maken hebben? Zou ik iets moeten laten afstellen of schoonmaken? Bedankt!

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik neem aan dat het een scooter met carburateur is. Probeer dan eens de luchttoevoer wat te beperken, het klinkt namelijk als 'carb freeze'.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:13
Ik volg dit ook. Wij hebben een wat oudere scooter met het zelfde issue. Pas na een minuut of 4-5 rijden, rijdt hij normaal.

• marcinondrums
Thx voor de reacties. Wellicht goed de vermelden: ik ben een total noob wat betreft scooter/techniek/onderdelen ;) Dus een zin als 'Probeer dan eens de luchttoevoer wat te beperken' klinkt voor mij als 我家没有电脑 :)

Kan een van jullie in een beetje jip & janneke taal uitleggen hoe ik dat zou moeten doen? Bedankt voor de moeite!
_/-\o_

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Breng hem naar de fietsenmaker. Als je echt niet weet hoe of wat gaan wij je ook niet kunnen helpen.

• marcinondrums
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:48:
Breng hem naar de fietsenmaker. Als je echt niet weet hoe of wat gaan wij je ook niet kunnen helpen.
Fair enough.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Klinkt alsof je choke niet / niet goed werkt.

Je choke zorgt er voor dat het motorblok als deze nog koud is minder lucht krijgt. Werkt deze niet, dan krijgt hij dus altijd minder lucht, of altijd de hoeveelheid lucht die hij pas hoort te krijgen als hij warm is.

Met een beetje mazzel is daar alleen de stekker van los. Zo niet dan kan je proberen deze schoon te maken. Anders zal hij vervangen moeten worden.
Volgens google kost een nieuwe vanaf €12 tot €30. Gebruik google ook even om te kijken hoe deze er uit ziet zodat je weet waar je naar zoekt. (zwarte cilinder op je carburateur met een kabeltje er aan. Zit zo te zien met 2 schroefjes vast).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• marcinondrums
Thx voor de reactie!

• marcinondrums
Nog één vraagje; kan het zijn dat dit slangetje het lucht aanzuigt?

Ik heb helaas geen handleiding van de scooter o.i.d. en op Google kan ik voor dat model bijster weinig vinden dus vandaar de vraag ;)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:24
Nee, daar zit normaal een filter voor.
Van waar komt dit?

• marcinondrums
Goede vraag. Zal ik thuis even naar moeten kijken.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:24
Handleidingen: (even kijken welke jij hebt en of die er tussen staat): http://www.adlymoto.com.au/showroom/manuals.php

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
michelsoe12 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:59:
Ik volg dit ook. Wij hebben een wat oudere scooter met het zelfde issue. Pas na een minuut of 4-5 rijden, rijdt hij normaal.
Das normaal, blok moet gewoon nog een beetje op temperatuur komen, heeft mijn speedfight 2 ook.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Sowieso, met een goed functionerende choke zal een scooter bij koud weer juist wat inhouden totdat deze warm is, dat is vrij normaal. Uiteraard zal het ene blok er wat meer last van hebben dan het ander en ook de leeftijd/kilometrage kan hierbij aan meedragen. Brandstofafstellingen kunnen hier ook van invloed op zijn en zoals genoemd luchttoevoer... of de choke nu wel of niet werkt, dergelijke blokjes zijn vrij 'dom' en werken puur op de temperatuur... er wordt normaal gesproken verder niets gemeten en een wat arme of rijke afstelling kan ook stotteren tot gevolg hebben.

Kortom, ik zou er geen kwaad in zien... het is misschien vervelend, maar aan de andere kant zou je eigenlijk, net zoals met een auto, niet gelijk vol gas weg willen rijden met een koude motor... dat komt de levensduur niet ten goede. Eventueel zou een goede monteur de afstelling wat kunnen bijstellen zodat het bij kouder weer wat soepeler loopt... maar dat zou bij warmer weer kunnen betekenen dat het dan te arm of te rijk is afgesteld.

[Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 19-11-2018 14:08]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:18
Wat MicGlou zegt klopt, toen ik nog snackkoerier was hadden onze Peugeot Fox'jes dit ook.

Die dingen stonden gewoon buiten. Eerst de sneeuw eraf vegen, contact erop, 1x kickstarten en het liep direct, wel verhoogd stationair. De eerste minuut kun je er niet mee rijden, als je gaf gas wilde de motor direct afslaan. Na een minuut kun je langzamerhand voorzichtig wat kleine beetjes gas geven tot ie helemaal niet meer afsloeg. Naarmate de motor warmer werd zakte het stationair toerental ook.

Afhankelijk van hoe koud het was kon je na 2 á 3 minuten pas vertrekken. In de winter zorgden we dat we wat eerder aanwezig waren, zodat ze kunnen warm draaien voor dat je dienst begint. Anders is de patat koud tegen de tijd dat de brommer warm is :+

[Voor 18% gewijzigd door FastFred op 19-11-2018 14:43]

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 13:28

mvz

muziek verslaafde

Bij een goed afgestelde scooter kan je zelfs bij vrieskou prima direct wegrijden...
Zowel m'n 2-takt peugeot als 4-takt retro scooter hebben geen enkel probleem met vrieskou.
Bij carb-icing zou je eventueel de scooter even kunnen laten lopen zodat de carb opwarmt.
Tevens kan je :

* je carb warmföhnen. ( ja echt, sommige mensen doen dit.. )
* lampje in je luchtfilterbox monteren om de lucht te verwarmen.
* elektrische carb verwarming installeren. ( soort heatpack om je carb )
* indien er een isolator tussen je spruitstuk en carb zit, deze verwijderen.
* anti-icing additieven door je benzine gooien.
* scooter binnen stallen.

[Voor 5% gewijzigd door mvz op 19-11-2018 14:55]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is je bougie nog goed ?
Rustig gas geven bij wegrijden (ff op gevoel) als ie warmer is merk je wel dat ie weer goed loopt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• marcinondrums
Bedankt voor alle reacties met uitleg links en tips lieve mensen. Het is altijd een beetje dubbel op een forum want vaak zegt iemand 'he dit is eigenlijk heel normaal' terwijl een ander weer zegt 'nee hoor dit zou niet zo moeten zijn' ...en dan sta je daar als noob een beetje onbeslist tussen. Wat MicGlou schrijft klinkt bijvoorbeeld heel logisch. Anderzijds; wat mvz schrijft, dat is wat ik wil. Starten en doorrijden, zelfs als het vriest. Ik schrijf bewust: doorrijden en niet wegrijden want daar heeft mijn Taiwanese vriend geen problemen mee. Het is juist na de eerste paar honderd meter als ik gas terug neem en dan weer gas wil geven dat hij er geen zin in meer lijkt te hebben.

Het is ook geen jong scootertje meer en de kwaliteit uit Taiwan? Niet echt ervaringen mee maar ben (heel stereotype mss) eerder geneigd te zeggen 'matig' ipv 'topper'.

In de handleidingen die cossy nl gepost had, komt iets wat REED VALVE heet nog het meeste in de buurt van dat wat ik op de foto heb gezet. Het buisje zou dan de guide pipe zijn naar de AIR CLEANER (oftewel luchtfilter oftwel aanzuigen van lucht?). Ben benieuwd wat er gebeurt als ik deze een beetje dichtknijp (om luchttoevoer te verminderen) op het moment dat hij af wil slaan (tip van Icephase bovenaan dit topic).

Ik laat het jullie weten. Mocht het niks uit maken dan kan ik altijd nog gewoon naar de fietsmaker of scooter zaak om ze er naar te laten kijken.

Bedankt tot dusver!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is de choke op je carburateur, kost 2 tientjes.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 14:50
marcinondrums schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:48:
In de handleidingen die cossy nl gepost had, komt iets wat REED VALVE heet nog het meeste in de buurt van dat wat ik op de foto heb gezet. Het buisje zou dan de guide pipe zijn naar de AIR CLEANER (oftewel luchtfilter oftwel aanzuigen van lucht?). Ben benieuwd wat er gebeurt als ik deze een beetje dichtknijp (om luchttoevoer te verminderen) op het moment dat hij af wil slaan (tip van Icephase bovenaan dit topic).
Dat pijpje is gegarandeerd níet de luchttoevoer naar het motorblok. Luchttoevoer is veel groter en er zit altijd een filter op. Dat slangetje op de foto is een afvoerslangetje, misschien van overdruk in het carter of afvoer van overtollige benzine.

Weten we al of de scooter een carburateur heeft? Zo ja, heb je ergens een choke zitten? Ik weet niet hoe dat zit op scooters maar op de motorfietsen die ik had, zat dat op het stuur met een klein hendeltje.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Widow schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:14:
[...]

Dat pijpje is gegarandeerd níet de luchttoevoer naar het motorblok. Luchttoevoer is veel groter en er zit altijd een filter op. Dat slangetje op de foto is een afvoerslangetje, misschien van overdruk in het carter of afvoer van overtollige benzine.

Weten we al of de scooter een carburateur heeft? Zo ja, heb je ergens een choke zitten? Ik weet niet hoe dat zit op scooters maar op de motorfietsen die ik had, zat dat op het stuur met een klein hendeltje.
Dat slangetje komt wel uit op het luchtfilterhuis, maar dient om vocht in het luchtfilterhuis (olie of condensvocht) af te voeren.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Met een goed afgestelde scooter kan je gewoon gelijk wegrijden hoor. Meestal wel wat minder power, omdat het mengsel (nog) niet optimaal is.
Choke zou ook kunnen.
Maar zoals hier ook al gezegd word, als je er zo weinig verstand van hebt, is het beter om daar af te blijven. Choke vervangen moet waarschijnlijk nog wel lukken, maar goed afstellen is best lastig.

Slangetje is inderdaad afvoer. 100% zeker. Neem aan lucht, anders is het een heel slecht ontwerp, en krijg je misschien wel olie of benzine op een hete uitlaat.
Luchtfilter zit aan de carburateur, (aan de andere kant) met waarschijnlijk nog een buis onder de buddy.

Ik kan er geen duidelijke foto van vinden, zie ook een aantal versies. Als je minder lucht wil proberen, maak even een foto van de andere kant, dan kunnen we even kijken hoe het met het luchtfilter enz zit, en je vertellen wat je precies moet doen.

[Voor 46% gewijzigd door WEBGAMING op 20-11-2018 12:53]

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 13:28

mvz

muziek verslaafde

De meeste scooters die ik ken hebben een automatische choke, die kan natuurlijk ook kapot zijn, in die zin dat ie blijft hangen, en je op termijn dus smoort.
Wellicht eens doormeten..

edit, even opgezocht de Adly Noble 50 heeft inderdaad een elektrische choke.
zie ook :
http://www.scooterhulp.co...de-elektrische-choke.html

[Voor 33% gewijzigd door mvz op 20-11-2018 15:20]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 16:35
Welke brandstof tank je? De Euro 95 van tegenwoordig heeft een Ethanolniveau van 7.5 wat geleidelijk steeds hoger gaat worden, tot 10. Voor mijn Sym Orbit II maakte het een enorm verschil om af te stappen van Euro 95, nadat ik dat op de website van Sym ook als dringend advies en zelfs waarschuwing zag staan. Ik had dezelfde problemen als TS, maar sinds ik Competition 102 tank (waar géén Ethanol in zit), rijd ik veel langer op een tank, spint de motor als een poesje, valt-ie niet meer weg tijdens gas geven en heb ik veel meer acceleratiekracht.
Ik ben geen expert en ik besef me dat ik me hier in het hol van de leeuw bevind met mensen met veel meer kennis dan ik, dus vandaar mijn disclaimer: ik spreek alleen namens eigen ervaring. Voor mij heeft de overstap naar betere brandstof dus geholpen, misschien (onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet) interessant om eens te proberen?

https://www.hansvaneijsden.com

• Marioarnhem
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2021
Mijn sym orbit 2 heeft er ook last van nu weet ik naar moet kijken de choke hij gaat niet dan 5 km als hij wat warm is is het goed mijn andere sym fiddel heeft er geen last van 8)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Onnodige kick van een ruim 2 jaar oud topic. Dit topic gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee