reboot and select proper boot device na crash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 13:25
Gisteren na het opnieuw installeren van mijn grafische drivers viel mijn scherm op zwart. Ik was genoodzaakt de powerknop te gebruiken omdat dit na geruime tijd nog steeds niet voorbij was. Sinds dit moment kreeg ik standaard een zwart scherm bij het opstarten.

Na wat gepruts, het verwijderen van mijn grafische kaart en het aansluiten van de onboard graphics kreeg ik eindelijk weer beeld. Nu krijg ik bij het opstarten de melding ¨reboot and select proper boot device¨. Wat vragen:

- Betekent dit dat mijn windows nu is gecrasht tijdens het schrijven naar systeembestanden oid? Ik moet hier waarschijnlijk windows repareren?
- Hoe kan het dat na deze crash mijn videokaart geen beeld meer geeft, ook niet in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hij ziet je schijf niet, dat kan zijn omdat de schijf stuk is maar is meestal op te lossen door even de stroomstekker los te halen of de datakabel/powerkabel van je HDD te controleren.

Kijk ook in de bios of je je HDD nog ziet bij je devices (en in de boot priority lijst)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Ik heb de bios al gecheckt, en de schijf is daar aanwezig. Ik ga even de stekkertjes checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
leeuwtje1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:26:
Ik heb de bios al gecheckt, en de schijf is daar aanwezig. Ik ga even de stekkertjes checken
Als je hem in de bios ziet zijn de stekkertjes in orde.

Staat hij wel in je boot-lijst? op positie 1 ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Ik heb voor de zekerheid de andere schijven in de bios gedisabled. Ik krijg dezelfde melding. Waarschijnlijk kapotte schijf?

Wel vreemd dat mn grafische kaart het ook niet meer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 17:07

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik merk na zo'n geval dat de bios wel eens in een andere modus staat: UEFI of Legacy. Dat kan zorgen dat hij niet correct zijn bootdevice oppakt.

Probeer eens tijdens de opstart het boot-from lijstje (F8 oid) te pakken te krijgen, soms zie je dan legacy en UEFI devices staan en dan kan je wat sneller zien welke je moet hebben. Daarmee kan je dan de bios default weer correct instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
superduper schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:36:
Ik merk na zo'n geval dat de bios wel eens in een andere modus staat: UEFI of Legacy. Dat kan zorgen dat hij niet correct zijn bootdevice oppakt.

Probeer eens tijdens de opstart het boot-from lijstje (F8 oid) te pakken te krijgen, soms zie je dan legacy en UEFI devices staan en dan kan je wat sneller zien welke je moet hebben. Daarmee kan je dan de bios default weer correct instellen.
Is niet het geval. De schijf word welk herkend, en staat als enige bootoptie in het bootmenu (f12), maar hij lijkt hem niet te kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Het kan ook nog zijn dat je MBR overleden. Ik zou eerst eens via USB opstarten en dan kijken of je schijf benaderbaar is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1