Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

In een schuur woningen realiseren

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:04
Wij hebben een mooie woning in het buitengebied op het oog die we wellicht aan zouden willen gaan kopen. Bij deze woning ligt redelijk wat grond (7000m2) en daarop staan 2 grote schuren. 1 schuur is echt een typische varkensschuur met asbesthoudend dak. Deze zouden we willen slopen. Echter staat er ook een mooie grote schuur. Deze hebben we niet nodig en zitten er aan te denken om deze om te bouwen naar 4 of 5 semi-bungalows voor ouderen. Alles gelijkvloers en dan 1 zolder of tweede slaapkamer boven. Het uitzicht is er prachtig en ik denk dat er wel merkt voor is om deze verhuurd te krijgen. Ik heb op ruimtelijkeplannen.nl gekeken en de schuur staat ingekleurd in een geel gedeelte op de kaart en dit betekend dat de bestemming "wonen" is. Nu vraag ik me af hoe makkelijk/of hoe moeilijk het is om het voor elkaar te krijgen om deze schuur om te mogen laten bouwen naar woningen? Iemand hier een idee over of ervaring mee? Welke procedures moet je volgend? De woning ligt buiten de bebouwde kom.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Vraag het de gemeente. Die weet precies hoe de regels voor die specifieke locatie zijn. Voor ons is dat natuurlijk gissen...

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ga eens met de gemeente praten :Y

Want dit wil je ook niet denk ik: U woont in een schuur

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:58
1. Kijken of het überhaupt gebruikt mag worden als woonruimte.
2. Checken wat je hypotheekverstrekker ervan vindt (ik ga ervan uit dat je een hypotheek nodig hebt).
3. Nog eens goed nadenken over je doelgroep. Ouderen en gelijkvloers klinkt goed, maar buitengebied niet. Zijn er genoeg voorzieningen in de buurt en zijn die goed bereikbaar voor ouderen?
4. Nog eens goed nadenken over je eigen situatie en wat je precies verhuurt en niet. Een woning, maar wat doe je met het grond eromheen? Gedeeld gebruik of privé?
5. Hoe los je het op als je over 10, 20 jaar wil verhuizen? Misschien kun je de kavel splitsen? Dat heeft weer gevolgen voor de waarde.
6. Zit je echt te wachten op de plichten die bij verhuren horen? Je zit met onderhoud, adminstratie, mogelijke problematische huurders...

• hierynomus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 09:39
In plaats van permanente verhuur zou je (zeker in het buitengebied) ook een B&B kunnen overwegen. Bij de meeste gemeentes is dit binnen de bestemming wonen automatisch toegestaan, dus zijn er geen vergunningswijzigingen nodig.

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:26
Er vanuit gaande dat je buiten de bebouwde kom woont wordt het een stevige afwijking van het bestemmingsplan (uitgebreide voorbereidingsprocedure Wabo). Deze procedure neemt minimaal een half jaar in beslag, en als aanvrager heb je de nodige onderzoeksplicht (ruimtelijke onderbouwing).

Kleine afwijking van het bestemmingsplan zou allen onderstaande mogelijk zijn.

(Besluit omgevingsrecht Bijlage II artikel 4 lid 9)
het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken aansluitend terrein, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen;

Ik zou contact opnemen met de gemeente en eventueel een vooroverlegplan opstarten.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:26
hierynomus schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:00:
In plaats van permanente verhuur zou je (zeker in het buitengebied) ook een B&B kunnen overwegen. Bij de meeste gemeentes is dit binnen de bestemming wonen automatisch toegestaan, dus zijn er geen vergunningswijzigingen nodig.
Dat iets binnen het bestemmingsplan past betekend niet dat je geen vergunning nodig hebt ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• hierynomus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 09:39
JP_S schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:03:
[...]

Dat iets binnen het bestemmingsplan past betekend niet dat je geen vergunning nodig hebt ;)
Jeps, ik bedoelde natuurlijk bestemmingswijziging ;) Scherp!

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Meestal staat er ook voorgeschreven hoeveel woningen er zijn toegestaan in het gele gebied wonen. Als je daar vanaf wijkt heb je al medewerking nodig van de gemeente.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:51

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Of er staan bouwvlakken voor wonen aangegeven, dan kan je ook war minder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:04
hierynomus schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:00:
Maar dan heb je er weer werk aan. Dat is niet wat ik zoek :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True