Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Security impact van oudere Android

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Onlangs is mijn Nexus 5X overleden. Ik vond het - vanuit security oogpunt - altijd erg fijn dat ik maandelijks updates kreeg.

Nu ik naar een vervangende telefoon zoek, loop ik echter helemaal vast. Met een budget van max 300 euro kan ik geen handige telefoons meer vinden die maandelijks updates krijgen en ook nog enigszins in mijn broekzak passen.

Zo had ik bijvoorbeeld een Nokia 6.1 in mijn hand, maar dat vind ik veel te groot.

Dus ben ik geneigd om dan maar een kleiner Samsung toestelletje te nemen, of zelfs een ouder model.

Alleen ja, dan krijg je dus veel minder updates of zelfs helemaal niet meer.

Dus nu vraag ik mij af op welk vlak ik dan risico's loop.

In principe doe ik namelijk geen gekke dingen ermee. Ik installeer wat standaard apps, om te bankieren en het nieuws te lezen. Voor de rest lees ik mijn mail en agenda.

Het enige "spannende" dat ik doe, is het internet browsen met Chrome.

Ondanks dat je bij een ouder toestel geen Android updates krijgt, worden natuurlijk wel de apps bijgewerkt. Dus je krijgt wel een nieuwe Chrome, en de nieuwste bankieren apps.

Kortom, hoeveel kwaad kan het als je een toestel hebt dat geen / weinig Android updates krijgt?

Want ik heb echt geen behoefte aan een koelkast als telefoon en ik wil er ook geen vermogen aan kwijt zijn.

Even a broken clock is right twice a day.

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Is een 2e handse Nexus 5x geen optie? Er staan er genoeg te koop.

• Lethalis
  • Niet online
SuperKneus schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:31:
Is een 2e handse Nexus 5x geen optie? Er staan er genoeg te koop.
Ook de 5X krijgt komend jaar geen updates meer.

Maar dat is de vraag dus niet. Ik wil weten wat de security impact is. Op welke manieren loop ik risico?

• Cybermage
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:33
Dat is lastig te bepalen maar ik kan me voorstellen dat op gegeven moment een bank bepaalde eisen gaat stellen aan wel patch level c.q android versie een smartphone moet voldoen.
Zou op een oude android versie geen internet bankieren doen.

[Voor 14% gewijzigd door Cybermage op 16-11-2018 08:52]

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-06 01:05
Had je de Nokia 6 of de Nokia 6.1 plus in je handen? De Nokia 6.1 is maar 0,2 mm langer maar wel 1,6 mm smaller. Lijkt mij niet dat dat een dealbreaker kan zijn.
Daarnaast geef je niet echt duidelijk aan in het topic welke eisen je hebt aan een nieuwe telefoon.

Stadia ID: Gannicus

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:29:

Zo had ik bijvoorbeeld een Nokia 6.1 in mijn hand, maar dat vind ik veel te groot.
Als ik de specs vergelijk is 'ie alleen een halve millimeter dikker dan de 5x?

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor je apps ben je nog wel even veilig...
Chrome verwacht bijvoorbeeld minimaal Android 4.1.1, terwijl de Nexus 5 zou moeten draaien op 6.0.1

Punt is, over tijd zal je OS langzaam de consistentie van Emmenthaler gaan aannemen, en dat kan natuurlijk tot eerdere problemen leiden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Lethalis
  • Niet online
Audiowaste schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:59:
Had je de Nokia 6 of de Nokia 6.1 plus in je handen? De Nokia 6.1 is maar 0,2 mm langer maar wel 1,6 mm smaller. Lijkt mij niet dat dat een dealbreaker kan zijn.
Daarnaast geef je niet echt duidelijk aan in het topic welke eisen je hebt aan een nieuwe telefoon.
De Nexus 5X vond ik altijd al vrij groot, maar is:

Dimensions 147 x 72.6 x 7.9 mm (5.79 x 2.86 x 0.31 in)
Weight 136 g (4.80 oz)

En de Nokia 6.1:

Dimensions 148.8 x 75.8 x 8.2 mm (5.86 x 2.98 x 0.32 in)
Weight 172 g (6.07 oz)

Het grootste probleem vond ik de breedte van het toestel. Hij is weer net die 3mm breder, waardoor ik hem niet lekker vast kan houden. En dan moet er ook nog een hoesje omheen (omdat hij het anders bij mij sowieso niet gaat redden).

In de 2 jaar dat ik die Nexus 5X had, vond ik hem ook al te groot :)

Dus ik zit een beetje klem.
Audiowaste schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:59:
Eisen aan een nieuwe telefoon zijn vrij simpel:
- Absoluut niet groter dan de Nexus 5X. Het liefst kleiner.
- 1920x1080 Full HD
- Redelijke processor voor alledaagse taken. Ik game er niet op ofzo, dus het hoeft ook niet een hoogvlieger te zijn.
- Tsja, het liefst goed bijgewerkt (Android One o.i.d.)
- Niet duurder dan 300 euro.
- Redelijke camera. Hoeft niet super te zijn, maar ook niet slecht.
- 32GB storage.

[Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 16-11-2018 09:10]

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-06 01:05
Lethalis schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:07:
[...]
Het grootste probleem vond ik de breedte van het toestel. Hij is weer net die 3mm breder, waardoor ik hem niet lekker vast kan houden. En dan moet er ook nog een hoesje omheen (omdat hij het anders bij mij sowieso niet gaat redden).
Je had dus de Nokia 6 (2018) in je handen. Zoals in mijn vorige post al aangegeven, kijk dan eens naar de Nokia 6.1 Plus: 147,2 x 70,98 x 8,59. Die is toch een stuk smaller dan de Nexus 5X.

[Voor 15% gewijzigd door Audiowaste op 16-11-2018 09:17]

Stadia ID: Gannicus

• Lethalis
  • Niet online
https://www.cvedetails.com/cve/CVE-2017-13292/

https://vuldb.com/?id.115773

Mja dit soort dingen zijn inderdaad wel erg vervelend. Hiervoor moet iemand natuurlijk wel op hetzelfde wifi netwerk zitten als jijzelf.

Maar wel shit dat het kan.
Audiowaste schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:15:
[...]

Je had dus de Nokia 6 (2018) in je handen. Zoals in mijn vorige post al aangegeven, kijk dan eens naar de Nokia 6.1 Plus: 147,2 x 70,98 x 8,59. Die is toch een stuk smaller dan de Nexus 5X.
pricewatch: Nokia 6.1 Plus Zwart

Er zijn geen actuele prijzen bekend van dit product.

Er zijn niet bepaald veel winkels die hem aanbieden momenteel.

Dat ik hem gewoon in Nederland kan kopen (Coolblue, Mediamarkt etc) is ook een eis ivm garantie. Ik wil gewoon terug naar de winkel kunnen als er iets mee is.

Edit:
Nokia 7.1 kan misschien wel.

Dimensions 149.7 x 71.2 x 8 mm (5.89 x 2.80 x 0.31 in)
Weight 160 g (5.64 oz)

Bij Coolblue met cash back wel te doen. En het is iig smaller en lichter dan de Nokia 6 die ik in mijn handen had (die verder wel mooi was, maar gewoon te groot).

Update
Omdat de Nokia 7.1 met 71.2mm al 4.6mm smaller is dan de Nokia 6.1 met zijn 75.8mm (dat is bijna een halve cm!) ben ik een beetje impulsief geweest en heb ik de Nokia 7.1 besteld. Hij komt - als het goed is - vanavond nog binnen. Ik ben benieuwd.

Mocht hij bevallen dan is het wat mij betreft klaar. Door de post van @Radiant ben ik er ook wel van overtuigd dat ik gewoon een bijgewerkt toestel moet hebben. Het aantal kritieke beveiligingslekken is simpelweg te groot om te negeren.

[Voor 66% gewijzigd door Lethalis op 16-11-2018 11:22]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True