Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• XenRave
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 11-06 22:47
Beste mede-tweakers,

Graag zou ik jullie meningen willen aanhoren m.b.t. een aankoop die ik al een hele tijd wil doen en inmiddels heb ik de middelen ervoor om het daadwerkelijk in gang te zetten. Het betreft mijn eerste poging tot een serieuze surround set voor in de woonkamer! Tot dusverre heb ik het gedaan met een 5.1 Logitech setje die eigenlijk alleen bedoelt was om leuk geluid te hebben als ik achter mijn computer zat, waarop die dan ook aangesloten was. Tussendoor heb ik een kleine upgrade-poging gedaan door 2e hands een kant-en-klaar JVC home theater system op de kop te tikken voor 50,- maar dat stelt natuurlijk ook niet heel veel voor.

Enfin, momenteel heb ik al een receiver gekocht om mee te beginnen, de Denon X1300W. Ook heb ik als impuls-aankoop besloten een sub te kopen, de Jamo sub 210, met de hoop dat mijn film-kijk-ervaring immens zou verbeteren. Hier had ik al vrij snel spijt van, hij is vooral voor de looks aangeschat (hij moest natuurlijk WAF approved zijn) en hoewel ie leuk uitziet stelt het qua performance niet heel veel voor.

Waar ik dus nu naar op zoek ben:
1) Goede surround speakers waar ik een tijd mee vooruit kan.
2) Een subwoofer die past binnen de rest van de setup qua kwaliteit/budget.

Wat ik al heb gevonden:
1) Voor de speakers ben ik op zoek gegaan naar boekenplank speakers (zuilen zijn helaas niet WAF approved). Momenteel twijfel ik tussen twee setjes:
De Q Acoustics 3020, 4x + de bijbehorende center uit die reeks, volgens mij is dat dan de 3090C.
De Klipsch R-15M, ook 4x, en dan de R-25C als center.

2) Qua subwoofer ben ik er al redelijk uit; De SVS PB1000 (of zelfs PB2000, al denk ik niet dat die nodig is dus dat zou weer wat geld en ruimte besparen want die is een slag groter).

Wat denken jullie? Uiteraard ben ik van plan naar de winkel te gaan om zelf verschillende speakers aan te horen, maar ik vind het wel prettig om al een zetje in de goede richting te krijgen zodat ik weet waar ik om moet vragen, bovendien is het altijd goed om ervaringen van andere mensen in het achterhoofd mee te nemen.

Oh ja, men wil natuurlijk ook het budget weten. Sinds ik besefte dat ik voor minder dan 350 euro nooit het bioscoop gevoel zal krijgen dat ik wil (waar ik ooit op hoopte natuurlijk) ben ik bereid om er zo'n 1000 euro tegenaan te gooien. Dat is dan voor alles; de woofer + 4x boekenplankspeakers + 1x center.

Met mijn huidige idee ben ik zo'n 550 kwijt voor de SVS PB1000, ongeveer 2x 200 voor de speakers en nog eens 1x een kleine 200 voor de center. Zou dus op 1150 uitkomen, iets boven budget maargoed, stiekem hoop ik die prijs wat te kunnen drukken door de boel met black friday aan te schaffen :9

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Edit: Ook nog wel handig om te vermelden; de ruimte die gevuld moet worden met geluid betreft +/- 20m2, al loopt de woonkamer over in een open keuken dus als ik dat stuk erbij moet rekenen (stukje woonkamer + keuken is zo'n 15m2) dan komen we op 35m2. Maar het zitgedeelte is dus 'slechts' 20m2...

[Voor 5% gewijzigd door XenRave op 15-11-2018 21:40]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Schopje naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien dat het forum is voor aankoopadviezen, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• XenRave
Excuus, je hebt helemaal gelijk, had hem op de verkeerde plek gepost...

• Rokz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:00
Heb zelf de 3020i de nieuwere variant, schijnen een stuk beter te zijn, en t geluid is geweldig voor de prijs! Ik haal zelf de 3010i als surround.. maar die moeten nog aangeschaft worden.

Ook de center speaker is meer dan prima, vind m alleen groot ogen in vergelijking met de 3020is. Voor de rest een topsetje.

De subwoofer zit ik ook nog naar te kijken, dus ik lees even mee daarvoor!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:39
Zelf heb ik hier de 3020 als Links en rechts en de 3090C center.
Ook ik was opzoek naar een WAF setje voor een nette prijs.
Bij een bekende shop gaan luisteren, met het idee om de Dali Zensor 1 serie mee te nemen, maar toch de q-Acoustic alsnog meegenomen. Had een volwassener geluid wat mij betreft.

Zelf gebruik ik nog 2 rear speakers van een Jamo 426 HCS setje en een losse Canton sub uit volgens mij de 90 serie. Met name de subwoofer wil ik nog aanpakken en een setje 3010 als rear.

De Sub uit de q-acoustic 3020 serie zou niet geweldig zijn. Als je daar de SVS voor pakt zit je zeker goed!

• Rokz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:00
V&A aangeboden: Q Acoustics 3000 Serie 5.0 Cinema Pack (Grafiet) ZONDER SUB

Misschien is dit wat ? Hele set voor best een mooie prijs!

• XenRave
Rokz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:35:
Heb zelf de 3020i de nieuwere variant, schijnen een stuk beter te zijn, en t geluid is geweldig voor de prijs! Ik haal zelf de 3010i als surround.. maar die moeten nog aangeschaft worden.

Ook de center speaker is meer dan prima, vind m alleen groot ogen in vergelijking met de 3020is. Voor de rest een topsetje.

De subwoofer zit ik ook nog naar te kijken, dus ik lees even mee daarvoor!
Naar de 3020i heb ik inderdaad ook gekeken, de specs lijken echter niet heel veel te verschillen maar de prijs wel, vandaar dat ik eerder naar de 3020 neig. Daarnaast las ik dat de i serie niet of nauwelijks te combineren is met wall mounts, en mijn rears moeten liefst wel op een beugel bevestigd aan de muur komen te hangen. Wat betreft de woofer; hoe meer ik over dit onderwerp lees hoe zekerder ik word over de svs, al heb ik ook over een Klipsch nagedacht, vast ook een prima optie eventueel!
NL_Scratch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:16:
Zelf heb ik hier de 3020 als Links en rechts en de 3090C center.
Ook ik was opzoek naar een WAF setje voor een nette prijs.
Bij een bekende shop gaan luisteren, met het idee om de Dali Zensor 1 serie mee te nemen, maar toch de q-Acoustic alsnog meegenomen. Had een volwassener geluid wat mij betreft.

Zelf gebruik ik nog 2 rear speakers van een Jamo 426 HCS setje en een losse Canton sub uit volgens mij de 90 serie. Met name de subwoofer wil ik nog aanpakken en een setje 3010 als rear.

De Sub uit de q-acoustic 3020 serie zou niet geweldig zijn. Als je daar de SVS voor pakt zit je zeker goed!
Dank voor je reactie! Stukje bevestiging dat ik in de goede richting zit te denken qua nieuwe speakers haha, altijd fijn. En ik hoor vaker dat men rears uit een net iets mindere/goedkopere serie pakt tov de fronts, jij dus ook: fronts 3020 en rears 3010. Waarom doet men dat? Allround 3020 lijkt mij logischer... (zeker in deze specifieke serie, met minimale prijsverschillen).
Heb deze ook al voorbij zien komen en qua waar ik naar op zoek ben zou dit super op aansluiten. Maar dan zou ik als rears de 3010’s hebben ipv 3020’s en dan ook nog eens voor een te hoge prijs. Nieuw heb ik een setje 3020’s voor 185, dus met twee van die setjes plus een center is de nieuwprijs slechts een paar tientjes meer dan die tweedehands set. Slechte deal dus...

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-06 18:14
Ik heb zelf de Denon x1300w met de Q acoustics 3020 en 3090c, 3.0 opstelling. Daar erg tevreden mee, maar mis bij zachte volumes (waar ie eigenlijk altijd op staat) wel wat laag en diepte in het geluid. Bij hogere volumes komen ze beter tot hun recht. Een woofer zou dit vast oplopen.

Als je in de buurt van Leeuwarden woont mag je wel komen luisteren.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:25
Mijn mening is dat voor een film ervaring de subwoofer veel belangrijker is dan de speakers. In die zin dat je extra kwaliteit in speakers vaak niet echt terug zult horen, maar extra kwaliteit in het laag, zeker wel.

De front speakers zijn dan weer belangrijker dan de surround speakers, omdat die laatste doorgaans enkel wat effecten en achtergrond geluiden moeten weergeven en de belangrijkste geluiden en muziek van voren komen.

Zelf merk ik dat de center speaker ongeveer de voornaamste speaker is. Deze geeft bijna alles weer (vooral stemmen, maar ook muziek en alle effecten die van voren komen). Zelf heb ik een center van een ander merk en een klasse hoger dan de overige speakers (had met de afmetingen te maken, ik vond degene uit dezelfde serie (Dali zensor serie) net een schoenendoos) en dat klinkt fantastisch. Je hoeft dus niet gebonden te zijn aan merk en serie, maar het moet qua geluid wel matchen.

Hou er met boekenplank speakers rekening mee dat deze wel nog op hoogte geplaatst moeten worden. Als dat speakerstands betekent, kun je net zo goed zuilspeakers nemen.

Qua subwoofer kun je twee kanten op en het is belangrijk goed te overleggen en indien mogelijk te luisteren om te bepalen hoe je daar tegenaan kijkt en wat acceptabel is.

De jamo sub is beslist geen krachtige sub, maar is ook geen slechte sub. Door het bijplaatsen van minimaal nog een jamo, zal de kwaliteit van het sub laag flink kunnen verbeteren. Het sub laag wordt vooral bepaald door de akoestiek in een ruimte. Elke positie heeft een ander effect op de weergave van het sub laag; bepaalde frequenties worden versterkt, anderen vallen weg. Dit effect is onafhankelijk van de subwoofer kwaliteit en treedt dus op in alle klasses. Met twee of meer subs (en een equalizer zoals een Minidsp) kun je de subwoofers zo op elkaar afstemmen dat de tekortkomingen van de ene, worden gecorrigeerd door de andere. In het subwoofer topic staat een voorbeeld van wat een medetweaker heeft weten te bereiken met 4 jamo subs. En dat is iets wat je met geen enkele solo sub kunt bewerkstelligen. Let wel, deze benadering is beslist geen plug&play.

Dat betekent echter niet dat de laagweergave niet zal verbeteren met een SVS of andere sub. Ook met een krachtigere en meer evenwichtige sub kun je bepaalde tekortkomingen in de akoestiek verbeteren. In veel gevallen zal dat prima acceptabel zijn, zeker wanneer je vrij bent in de plaatsing.

Ben je minder vrij in de plaatsing, dan ben je naar mijn verwachting beter af met twee subs.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• XenRave
Pepper92 schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:56:
Ik heb zelf de Denon x1300w met de Q acoustics 3020 en 3090c, 3.0 opstelling. Daar erg tevreden mee, maar mis bij zachte volumes (waar ie eigenlijk altijd op staat) wel wat laag en diepte in het geluid. Bij hogere volumes komen ze beter tot hun recht. Een woofer zou dit vast oplopen.

Als je in de buurt van Leeuwarden woont mag je wel komen luisteren.
Lage tonen verwacht ik met de svs woofer wel op te kunnen vangen dus daar hoef ik de Q 3020’s niet voor te laten liggen. Leeuwarden is niet bepaald om de hoek, maar toch bedankt voor het aanbod! :)
LA-384 schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:44:
Mijn mening is dat voor een film ervaring de subwoofer veel belangrijker is dan de speakers. In die zin dat je extra kwaliteit in speakers vaak niet echt terug zult horen, maar extra kwaliteit in het laag, zeker wel.

De front speakers zijn dan weer belangrijker dan de surround speakers, omdat die laatste doorgaans enkel wat effecten en achtergrond geluiden moeten weergeven en de belangrijkste geluiden en muziek van voren komen.

Zelf merk ik dat de center speaker ongeveer de voornaamste speaker is. Deze geeft bijna alles weer (vooral stemmen, maar ook muziek en alle effecten die van voren komen). Zelf heb ik een center van een ander merk en een klasse hoger dan de overige speakers (had met de afmetingen te maken, ik vond degene uit dezelfde serie (Dali zensor serie) net een schoenendoos) en dat klinkt fantastisch. Je hoeft dus niet gebonden te zijn aan merk en serie, maar het moet qua geluid wel matchen.

Hou er met boekenplank speakers rekening mee dat deze wel nog op hoogte geplaatst moeten worden. Als dat speakerstands betekent, kun je net zo goed zuilspeakers nemen.

Qua subwoofer kun je twee kanten op en het is belangrijk goed te overleggen en indien mogelijk te luisteren om te bepalen hoe je daar tegenaan kijkt en wat acceptabel is.

De jamo sub is beslist geen krachtige sub, maar is ook geen slechte sub. Door het bijplaatsen van minimaal nog een jamo, zal de kwaliteit van het sub laag flink kunnen verbeteren. Het sub laag wordt vooral bepaald door de akoestiek in een ruimte. Elke positie heeft een ander effect op de weergave van het sub laag; bepaalde frequenties worden versterkt, anderen vallen weg. Dit effect is onafhankelijk van de subwoofer kwaliteit en treedt dus op in alle klasses. Met twee of meer subs (en een equalizer zoals een Minidsp) kun je de subwoofers zo op elkaar afstemmen dat de tekortkomingen van de ene, worden gecorrigeerd door de andere. In het subwoofer topic staat een voorbeeld van wat een medetweaker heeft weten te bereiken met 4 jamo subs. En dat is iets wat je met geen enkele solo sub kunt bewerkstelligen. Let wel, deze benadering is beslist geen plug&play.

Dat betekent echter niet dat de laagweergave niet zal verbeteren met een SVS of andere sub. Ook met een krachtigere en meer evenwichtige sub kun je bepaalde tekortkomingen in de akoestiek verbeteren. In veel gevallen zal dat prima acceptabel zijn, zeker wanneer je vrij bent in de plaatsing.

Ben je minder vrij in de plaatsing, dan ben je naar mijn verwachting beter af met twee subs.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Aangezien ik de upgrade voornamelijk wil doen ivm het kijken van films wilde ik ook zeker een losse sub, en dan specifiek een gepoorte sub ipv closed (schijnt dat die beter zijn voor dat doel). Daarom ook de svs pb1000 ipv de svs sb1000.

Waarom de fronts en center belangrijker zijn klinkt idd ook wel aannemelijk, al zou ik zelf wel het liefst de center bij hetzelfde merk houden, het liefst ook dezelfde serie, zodat ik zeker weet dat het qua geluid samen past. Wellicht wel een idee om de rears wat kleiner aan te pakken dan.

Zuilen zijn overigens echt een no go, dus ze worden netjes aan de muur gemonteerd. Al twijfel ik nog om de fronts gewoon neer te zetten op het tv meubel (scheelt gaten in de muur, en de speakers vallen dan ook wat minder op...), of is dat echt een no go in hifi-land?

Qua woofer aantal kan ik kort zijn; dat wordt er maar 1. We hebben niet heel veel ruimte hier, dus een tweede krijgen we simpelweg niet geplaatst ivm andere vaste meubels e.d. Ik besef me ook dat dat best een issue kan worden, aangezien ik dus ook eigenlijk maar 1 plek heb voor de woofer en als hij op die plek niet tot zn recht komt is dat een prijzig gokje. Al verwacht ik hoe dan ook veel van de svs; zelfs op een ‘slechte’ plek ga ik er vanuit dat ie beter klinkt dan de Jamo. Maar dat is wellicht een domme aanname.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:25
Ik ben het met je eens dat je er zeer waarschijnlijk niet op achteruit zal gaan. Het doel van de info was hoofdzakelijk om een andere optie (waar vrijwel nooit aan gedacht wordt) te belichten en de hoge verwachtingen wat te temmen. Je kunt van tevoren niet (makkelijk) berekenen hoe een sub gaat presteren op een bepaalde plek. Het kan zijn dat op bijvoorbeeld 24hz een storende staande golf zit, deze komt met de jamo niet naar voren, omdat deze an sich niet zo ver reikt, maar zal dan met de SVS wel aanwezig zijn.

Overigens is het gepoorte sub voor film verhaal niet zo zwart/wit als wat vaak gesteld wordt. Een gepoorte sub heeft gewoon andere eigenschappen dan een gesloten sub. Het is maar net wat je zelf prettig vind klinken. Wapperende broekspijpen en een trillend middenrif hoef je bij beiden niet te verwachten ;)
Die jamo is ook een gepoorte sub overigens.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• XenRave
Hoe je kunt berekenen hoe een sub zal presteren is voor mij sowieso een stapje te hoog, als noob zou ik de juiste plek simpelweg bepalen door de sub op meerdere plekken in de woonkamer te zetten en dan telkens hetzelfde stukje film af te spelen om aan te horen hoe het klinkt. Puur op gevoel dus eigenlijk :P Maar aangezien ik maar 1 plek heb ben ik snel uitgetest.

De Jamo is inderdaad ook gepoort, maar het betreft wel een kleinere poort en ook nog eens downfire ipv frontfire. Geheid dat dat ook weer andere eigenschappen met zich meebrengt.

• bjorn1
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 06:43
(jarig!)
Volgens mij worden de rear speakers wel degelijk full range aangestuurd zeker met de "nieuwere" formaten, zou dat even moeten googelen. Snap niet helemaal dat de 3050i geen waf certificaat heeft kunnen krijgen haha

• XenRave
bjorn1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:32:
Snap niet helemaal dat de 3050i geen waf certificaat heeft kunnen krijgen haha
Vind dit ook mooie zuiltjes, maargoed dat vind ik van meerdere producten. Vrouwtje heeft ergens wel gelijk in de zin dat ze erg aanwezig zijn in een relatief kleine woonkamer. Oplossing; groter wonen, dan mag ik mijn zuilen wel plaatsen :*)

• barriie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:05
XenRave schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:28:
Hoe je kunt berekenen hoe een sub zal presteren is voor mij sowieso een stapje te hoog, als noob zou ik de juiste plek simpelweg bepalen door de sub op meerdere plekken in de woonkamer te zetten en dan telkens hetzelfde stukje film af te spelen om aan te horen hoe het klinkt. Puur op gevoel dus eigenlijk :P Maar aangezien ik maar 1 plek heb ben ik snel uitgetest.

De Jamo is inderdaad ook gepoort, maar het betreft wel een kleinere poort en ook nog eens downfire ipv frontfire. Geheid dat dat ook weer andere eigenschappen met zich meebrengt.
Rare tip maar het proberen waard:

Zet de sub op de plek waar je normaal zit (wss je bank). Gaat op de grond liggen, en ga op zoek naar de plek waar de beste bas te horen is (voor jou) zet daar je sub neer.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook wel beken d als de "subwoofer crawl" :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• XenRave
barriie schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:17:
[...]

Rare tip maar het proberen waard:

Zet de sub op de plek waar je normaal zit (wss je bank). Gaat op de grond liggen, en ga op zoek naar de plek waar de beste bas te horen is (voor jou) zet daar je sub neer.
Bekende methode inderdaad, alleen heb ik er weinig aan om deze toe te passen want zoals ik al aangaf heb ik maar 1 plekje binnen de woonkamer waar de sub kan staan (zonder heel het interieur om te gooien, en het spul wat er nu staat is redelijk op maat gemaakt dus niet verplaatsbaar), dus het is een kwestie van fingers crossed dat ie daar op een goede plek zal staan...

Inmiddels overigens wel de knoop doorgehakt mbt de speakers: Heb een setje Q Acoustics 3020's besteld, een setje 3010's en de 3090C als center. De subwoofer laat ik nog even voor wat het is (Jamo Sub 210), deze zal op een later tijdstip geupgrade worden :)

• barriie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:05
XenRave schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:30:
[...]

Bekende methode inderdaad, alleen heb ik er weinig aan om deze toe te passen want zoals ik al aangaf heb ik maar 1 plekje binnen de woonkamer waar de sub kan staan (zonder heel het interieur om te gooien, en het spul wat er nu staat is redelijk op maat gemaakt dus niet verplaatsbaar), dus het is een kwestie van fingers crossed dat ie daar op een goede plek zal staan...

Inmiddels overigens wel de knoop doorgehakt mbt de speakers: Heb een setje Q Acoustics 3020's besteld, een setje 3010's en de 3090C als center. De subwoofer laat ik nog even voor wat het is (Jamo Sub 210), deze zal op een later tijdstip geupgrade worden :)
Aah, misschien voor de volgende keer dan :*) . Zit zelf ook te denken aan een set 3020(i) icm met een center en sub. Heb je ze ook beluisterd? Zo ja kon je verschil tussen de 3020(i) - 3010(i) duidelijk horen? Ook omdat je 2 verschillende hebt?

• XenRave
Ik heb ze niet in de winkel beluisterd maar bij een vriend, die heeft ook een setje Q Acoustics (niet de i variant). Dit klonk enorm goed. Na het horen van zijn setup was ik eigenlijk al min of meer verkocht. Daarnaast natuurlijk ook nog erg veel op forums rondgehangen en veel gelezen, iedereen lijkt er zeer positief over te zijn, dat helpt natuurlijk ook. Ter vergelijking heb ik wel in de winkel een setje Dali Oberon 3's aangehoord, opzich een prima geluid maar voor mij klonken de Q Acoustics beter (al is dat heel erg subjectief natuurlijk).

Ik heb wel nog informatie opgevraagd over het verschil tussen de 3020/3010 en 3020i/3010i bij een hifizaak, de reactie was dat de i variant een iets betere weergave zou hebben van de midden en hoge tonen. Met meteen daarachter het commentaar; maar het zijn beide super speakers. Voor mij was het het prijsverschil in ieder geval niet waard, de i's zijn flink wat duurder en wat ik zo lees en hoor zijn ze nauwelijks 'beter'.

Ik neem even aan dat je met 2 verschillende de 3010's en de 3020's bedoelt? Ik heb gekozen voor de iets kleinere/lichtere variant voor mijn rears (3010's) omdat de rears simpelweg iets minder belangrijk zijn in een 5.1 setup. Uit de fronts komt het meeste geluid en daar wil je dan ook een mooie weergave uit krijgen zowel uit het lagere bereik als ook wat hoger. De rears zijn voornamelijk voor de 'bijgeluiden'. Daarnaast staat het ook wat mooier om iets kleinere speakers boven je bank te hebben hangen, dan zijn ze wat minder nadrukkelijk aanwezig ;) Vind het vrouwtje toch wat fijner...
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True