Asus workstation hangt tijdens herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maximuswarrior
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-12-2024
Beste medetweakers,

Ik heb sinds circa 5 á 6 maanden een heel raar probleem. Ik heb ongeveer een anderhalf jaar geleden een complete Intel Xeon (E5-2620 v3) workstation (Asus z10pa-d8 moederbord) gebouwd via de vraag en aanbod sectie van Tweakers. De workstation heeft prima gewerkt, maar na een Windows 10 Pro update ging het plots mis. Ik weet helaas niet welke update het probleem heeft veroorzaakt. Op het eerste gezicht leek het een onschuldig probleem. In eerste instantie kwam ik na een herstart van de update in de PXE boot scherm terecht terwijl ik niets in de BIOS qua boot volgorde had aangepast.

Ik heb vervolgens de BIOS naar default gewijzigd en de volgorde van de boot naar de juiste volgorde aangepast (primary boot device Samsung 850 Pro SSD). Helaas lukte het niet om door te starten naar Windows. Na iedere opstart poging bleef Windows hangen bij het Windows logo. Na een aantal herstart pogingen kwam ik uiteraard in het repair scherm terecht. Een repair heeft geen effect gehad.

Vervolgens heb ik getracht om Windows 10 vanaf meerdere USB sticks opnieuw te installeren. Ook hier loop ik nu maanden tegen hetzelfde probleem aan. De Windows 10 installatie loopt al in het begin vast bij het Windows logo en de machine herstart na het tonen van legacy boot event errors (A2, AE enz.) Ik heb de meest recente Windows 10 image gedownload via de officiële Microsoft site.

Ik heb ondertussen het volgende geprobeerd:

- BIOS up- en downgrade uitgevoerd
- BIOS instellingen nagelopen en alle mogelijke scenario's in- en uitgeschakeld (legacy boot/UEFI, CSM, USB enz.)
- Alle USB apparaten verwijderd (draadloze muis)
- SATA kabel en SSD vervangen
- Installatie op meerdere USB poorten uitgevoerd
- PSU+CPU connector aansluitingen conform handleiding gecontroleerd en aangesloten
- Geheugen reepjes in verschillende banken per stick geplaatst (4x 8 GB DDR4)
- Verschillende PSUs aangesloten
- Linux installatie uitgevoerd (toont grub scherm in plaats van door te starten)
- SSD partitioning scheme veranderd (MBR to GPT)
- Dedicated GPU verwijderd en scherm aangesloten via onboard video
- MemTest86 uitgevoerd (resultaat is een pass)
- CPU contactpunten met alcohol schoongemaakt (ziet er gewoon goed en onbeschadigd uit)

Helaas is het op geen enkel manier gelukt om de Windows logo te passeren.

Ik heb vervolgens het bordje (RMA) opgestuurd naar SiComputers waar deze oorspronkelijk was aangeschaft. Garantie op het bordje is inmiddels verlopen. Gelukkig was SiComputers zo vriendelijk om mij verder te helpen en het bordje te testen. Het test was een succes. Het opstarten van Windows 10 en installatie verliep prima. Ik kreeg netjes een verslag met foto's opgestuurd. Het is duidelijk dat iets aan mijn kant niet in orde is.

Ik heb het bordje sinds gisteren vanuit SiComputers retour gekregen. Ik heb vandaag wederom geprobeerd om een installatie van Windows 10 uit te voeren. Helaas loop ik nog steeds tegen hetzelfde probleem aan. De installatie blijft hangen bij Windows logo en toont vervolgens de bekende boot legacy event fout.

Ik twijfel nu dat mijn CPU niet naar behoren werkt. De CPU wordt netjes herkend en getoond tijdens het opstarten. Ik heb helaas geen mogelijkheid om te kunnen testen of mijn CPU het probleem veroorzaakt. Bestaat er een mogelijkheid om de werking van de CPU door middel van een tool te testen? Kan een medetweaker mij eventueel helpen om mijn CPU te testen op een ander bordje (socket 2011-3)?

Ik sta op het punt om een nieuwe CPU aan te schaffen, maar wil eerst zeker weten dat mijn CPU daadwerkelijk de boosdoener is. Heeft een medetweaker nog tips?

[ Voor 18% gewijzigd door maximuswarrior op 15-11-2018 23:00 ]

Beste antwoord (via maximuswarrior op 17-11-2018 14:49)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@maximuswarrior Ze passen bij MS continu de kernel aan zonder superduidelijk daar over te zijn.

Ik had dus op mijn z10 na een uefi update (van begin dit jaar ivm al die beveiligingslekken) icm met 1803 win10 ook ineens allerlei WHEA errors, blue screens. Bij mij werkte dus de c-states aanpassen.. Ik had het idee doordat de crashes alleen voorkwamen tijdens idle en niet onder load. (te weinig voltage ergens naartoe?) Ik las op een Duits forum dat meer mensen met deze z10pe-d8 ws daar last van hadden..

Asus zakelijke support is best wel fijn in mijn ervaring. Je kunt hun ook even mailen?

specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je zou even een live ubuntu usb stick kunnen gebruiken om te kijken of je cpu / memory / video naar behoren werkt.

Je zegt dat het probleem begon na een Windows update, als je ook de meest recente installatie gebruikt van Windows 10 heb je kans dat die update er dan ook bij in zit die het probleem veroorzaakt. Misschien heb je nog een oudere versie liggen om die te testen.

Tweakers Discord

• maximuswarrior
Hi tweakduke

Dank voor je snelle reactie en suggestie. Ik ga het meteen proberen met live Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Je hebt memtest 1 pass laten lopen, liever een hele nacht testen.
Welke PSU's heb je gebruikt?
Clear cmos al geprobeerd?

• maximuswarrior
Hi E65

Ik zal memtest vannacht laten lopen.

Ik heb de Corsair HX750i gebruikt. Dit is tevens de PSU die oorspronkelijk onderdeel vormt van de workstation. Hiernaast heb ik een Cooler Master M2 Silent Pro (420W) gebruikt.

Clear CMOS geprobeerd. Zowel jumper verplaatst als jumper en batterij combi. Helaas geen succes.

• maximuswarrior
@tweakduke

Live Ubuntu levert een rood lichtje met "Ad" foutcode.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tJd4PLA.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door maximuswarrior op 15-11-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Als ik de handleiding voor jouw moederbord erop na sla dan gaat het mis op de QPI intialization. Wat betekent dat de er iets mis gaat met de communicatie tussen de cpu en het geheugen.

Probeer anders eens met 1 stick geheugen en zo uit te breiden.

Tweakers Discord

• maximuswarrior
@tweakduke

Ik heb er momenteel 8 GB in zitten in slot DIMM_A1 (CPU1). Geheugen is van Crucial DDR4 - 2133 1.2v

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bx0rkoB.jpg
Net een reepje verwisseld, maar dezelfde Q code "Ad" verschijnt opnieuw.

[ Voor 40% gewijzigd door maximuswarrior op 15-11-2018 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Gebruik je raid? Ook daar kan iets fout gaan in de aansturing ervan. Je hebt de sticks al afzonderlijk geprobeerd dus dan moeten we het daar nog in zoeken.

Kan zijn dat je raid array beschadigt was, of hij denkt dat je een raid array moet opzetten, daarom geen schijf ziet en daarom de AE, legacy boot, A2 error geeft.

Tweakers Discord

• maximuswarrior
@tweakduke

Ik gebruik geen raid.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ij0EBJ9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dzFvVvh.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door maximuswarrior op 15-11-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Tjonge het wordt inderdaad dan een raar probleem. Ik begin dan ook je cpu te verdenken, dat ergens in het controller gedeelte daarvan een fout zit. Je kan aankomende nacht mooi memtest laten draaien, kijken of daar wat uitrolt en anders is testen met een andere cpu zeker een volgende stap.

Edit:
Nog 1 ding ik heb her en der gelezen dat de bootvolgorde soms dit probleem kan veroorzaken.

Zet alle opties uit en zet dan je SSD als 1ste optie en gebruik de usb als 2e.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 15-11-2018 22:53 ]

Tweakers Discord

• maximuswarrior
@TweakDude|IA

Dank voor je reacties tot nu toe. Ik ga inderdaad nu met een memtest beginnen. Ik laat het morgen weten wat het is geworden.

Ik heb net ook even naar lijst met geheugenondersteuning op site van Asus gekeken. Mijn type geheugen staat niet in lijst. Wel andere crucial geheugen dat erg in de buurt komt van mijn type geheugen. Wel vreemd dat het altijd heeft gewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door maximuswarrior op 15-11-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:02
CPU is idd een hele goede boosdoener. Vaak genoeg meegemaakt op de werkvloer dat een brakke intel CPU voor deze klachten veroorzaakt (vaak waren dit wel Skylake CPU's) maar, heb het ook met andere Intel CPU's gezien. De enige manier om achter de oorzaak van deze problemen te komen, is door hardware uit te wisselen en dan component voor component en de zelfde test procedure herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@maximuswarrior ff om uit te sluiten wie weet, ik had ook ineens issues met m'n asus z10pe-d8 ws en v3 xeons na recente w10 en uefi updates; bleek een power setting in de bios te zijn; package C-states op c0/c1 ipv hoger verhielp het.. En bijna leeg CMOS batterijtje gaf ook eerder issues.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 16-11-2018 00:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@tweakduke @Anoniem: 263284 @McFastFood @maratropa

Zie memtest resultaten. Wederom een pass na meerdere iteraties.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p8tHYnV.jpg

De boot volgorde omvat nu alleen SSD en USB. Probleem blijft aanhouden.

@maratropa Ik heb geen mogelijkheid bij de power settings om de package C-states aan te passen. De opties zijn greyed-out. Zie schermafdruk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/olZgtDI.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:53
maratropa schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:31:
@maximuswarrior ff om uit te sluiten wie weet, ik had ook ineens issues met m'n asus z10pe-d8 ws en v3 xeons na recente w10 en uefi updates; bleek een power setting in de bios te zijn; package C-states op c0/c1 ipv hoger verhielp het.. En bijna leeg CMOS batterijtje gaf ook eerder issues.
Bovenstaande proberen, misschien ook power savings eens uitzetten in de bios.

In bios alles langzamer zetten, dus van turbo naar normaal of langzaam.
Cpu en geheugen zou je normaal langzamer kunnen zetten.

Moederbord op een stuk karton opbouwen, met zo min mogelijk hardware, en dan gaan proberen.
En zoveel mogelijk hardware uitwisselen.

Windows installeren met maar 1 hd aangesloten, en de hd op poort 1e van je moederbord(zie handleiding van je moederbord). Maakt heel soms iets uit.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 16-11-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@jan99999 Power savings heb ik net uitgeschakeld vanuit BIOS. Blijft nog altijd bij het Windows logo hangen. Q code is "AE" en veranderd vervolgens naar "b1" tijdens een herstart.

Advanced Power Management Configuration > Power Boost staat op "Normal" in plaats van Extreme of High.

Ik heb in de afgelopen maanden al aardig wat BIOS settings in- en uitgeschakeld.

Ik heb nog wat extra screenshots genomen. Misschien dat jullie nog iets zien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdvWAaJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdvWAaJ.jpg

De SSD is reeds op 1ste SATA poortje aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
Probeer eens andere geheugen, want dat is de b1 foutmelding.

Van een andere website,
Nieuwe keyboard,
en foutmelding is een fout in windows volgens een gebruiker van de website.
probeer eens een ps/2 keyboard of misschien geen keyboard aansluiten.

Re: Windows 7 Rampage V Q-Code b1 Error

Quote Originally Posted by MeanMachine View Post
Hi Nickleby and Welcome to ROG
There's not a great deal of info I can find on Qcode B1, Apart from it being a possible runtime error within Windows.
Your system has passed post and handed over to your OS, so you will have to investigate your Windows installation.
If this persists, I would re-install Windows or try a system repair.
Thanks. This is a important Information for me ,
because the Error comes with a new Keyboard.
Since this time a had a lot of trouble with USB.
So i will try to clean the hole USB Devices and install them again.
The Rig is 3 Months old. Win 7 Pro 64-Bit .

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 16-11-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@jan99999

Ik heb dat trucje al eerder toegepast. Ik heb dit een paar weken geleden ook via Google gevonden. Veel mensen klagen inderdaad dat de b1 Q code iets met USB apparaten te maken heeft. Ik heb een nieuwe USB toetsenbord aangesloten, zonder toetsenbord geprobeerd en werkelijk alle aangesloten devices verwijderd. Zelfs de USB instellingen heb ik waar mogelijk in de BIOS gedisabled. De installatie blijft gewoon iedere keer bij het Windows logo hangen.

Ik heb op dit moment geen andere geheugen liggen helaas. Ik zal eens kijken of ik ergens een reepje kan scoren. Zal vooral kijken of ik iets kan vinden dat op de vendor lijstje staat.

[ Voor 24% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Download GParted eens en boot daarmee, wis alle schijven en alle partities en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@Anoniem: 263284

- Alle partities en schijven gewist door middel van GParted.
- Zowel USB installatie medium als SSD schijfje hebben een MBR partitioning scheme

Helaas. Nog altijd AE Q code gevolgd door b1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
Test eens met een oude windows versie waar geen updates in zitten, dus hier om te kijken of het aan windows ligt.

B1 is iets met geheugen, leen andere geheugen om te testen.

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 16-11-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@jan99999 Ik zie dat er inmiddels een nieuwe MediaCreationTool beschikbaar is (versie 1809). Ik ga het hier ook eens mee proberen.

Ik gebruikte tot nu toe versie 1803.

Ik zal ook straks met een oudere versie proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zoekt een ander idee....
Iets irriteert mij aan het bios, kun je bij de optie 'QPI Link' andere opties kiezen zoals 'slow' of 'fast' ?

[ Voor 153% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 16-11-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@tweakduke @Anoniem: 263284 @jan99999 @McFastFood @maratropa

Update:

De laatste versie van de MediaCreationTool (versie 1809) toont nu het volgende scherm na Q code "AA":

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ym32NCG.jpg
WHEA UNCORRECTABLE ERROR 0x00000124

[ Voor 95% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik begin zo langzamerhand wel bijzonder nieuwsgierig te worden naar de testresultaten van SiComputers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@Anoniem: 263284 @tweakduke @jan99999 @McFastFood @maratropa

Via Hiren’s BootCD zit ik er nu toch in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LFxJqeI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VTmXs6x.jpg

Ik heb de partition scheme nog maar een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt. Even kijken wat er nu gaat gebeuren.

CPU en memory zag er allemaal prima uit vanuit System Profiler.

[ Voor 120% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
Twee keer achter elkaar getracht om Hiren’s BootCD vanuit mijn USB stick op te starten na het afsluiten van PartedMagic. Niets aangepast in BIOS.

Blijft nu hangen bij Q code AE:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VUt6hiQ.jpg

Hoe maf is dit? Het is toch echt iets met geheugen/CPU.

Edit:

USB stick in een andere USB port aangesloten en start nu weer door.

[ Voor 45% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Normaal met zulke random errors verdenk je als eerste het geheugen, dan het moederbord en als laatste de CPU. Nou zijn het geheugen en moederbord uitgesloten. Als we sisoft computers mogen geloven. Dan blijft de CPU over.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@tweakduke

Yep. Dit was ook mijn eerste indruk nadat ik het bordje retour had gekregen.

Ik probeerde net Mini XP vanuit Hiren’s BootCD op te starten. Kreeg vervolgens het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Opn1htg.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@maximuswarrior eerst de uefi alles default en dan onder "intelRCsetup" "power technology" op "custom" zetten, dan kun je onder C states "package C-states" op "C0/C1 state" zetten. Ff als test om te kijken of dat wat doet..?

(Als je andere power settings gaat veranderen dan ben je al snel je max turbo kwijt merk ik)

Zo staat het bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9AH1UshfVH4ALcZJ7jYbNAFJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zZCAb2tg3IFUBUmWvyzxsRH1/full.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 16-11-2018 18:31 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@maratropa Thanks voor de instructies. Ik ga het direct proberen.

Edit:

Helaas. Nog altijd de BSOD, maar ik ga eens met een oudere Windows versie proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:02
maximuswarrior schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:21:

Update:

De laatste versie van de MediaCreationTool (versie 1809) toont nu het volgende scherm na Q code "AA":

[Afbeelding]
WHEA UNCORRECTABLE ERROR 0x00000124
BSOD code 124 staat in 99.99% van de gevallen voor de CPU. Dus, ik zou toch aanraden om te beginnen met het uitwisselen van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@McFastFood Duidelijk en dank voor je tip. Wel jammer dat ik mijn CPU niet op een ander bordje kan testen om het toch 100% zeker uit te sluiten. Het ziet er nu wel naar uit dat het echt een CPU issue is.

[ Voor 23% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik had mijn ASUS laptop (met pijn in mijn hart) weg moeten doen omdat de CPU faulty bleek te zijn ;w . Zelfde erros kreeg ik ''WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR''
Het ging steeds slechter tot ik op een gegeven moment niet meer op het post-screen kwam...

Ik heb de CPU laten reflowen door een Tweaker maar dit heeft niet mogen baten (na een uur kwamen dezelfde fouten weer...)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximuswarrior

Niet te geloven. Ik stond net op het punt om te reageren op de post van @d22wth en krijg opeens het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dMuk36Q.jpg

Ik heb "Win10_1607_Dutch_x64" ergens vandaan geplukt en vanaf dezelfde USB stickje opgestart. Even kijken hoe ver we hiermee komen.

[ Voor 21% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior

Nu snap ik waarom SiComputers het gelukt was. Ze hebben een zeer verouderde Windows 10 media creation tool gebruikt tijdens de installatie.

Zie screenshot die ze hadden verstuurd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/peaWQlC.jpg

Komt exact overeen met de installer die ik net zag.

Niet alleen is de installatie afgerond, maar de kreng werkt als of er niets aan de is:

Wat zit er in de nieuwe versie van Windows 10 dat het probleem veroorzaakt? Er zit toch kennelijk iets in de nieuwere versies van Windows 10 wat de CPU helemaal overdonderd. Ik ben straks benieuwd of ik weer tegen hetzelfde probleem ga aanlopen tijdens het bijwerken van de Windows 10 updates. Dan is het vooral de vraag welke update.

[ Voor 33% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 19:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@maximuswarrior Ze passen bij MS continu de kernel aan zonder superduidelijk daar over te zijn.

Ik had dus op mijn z10 na een uefi update (van begin dit jaar ivm al die beveiligingslekken) icm met 1803 win10 ook ineens allerlei WHEA errors, blue screens. Bij mij werkte dus de c-states aanpassen.. Ik had het idee doordat de crashes alleen voorkwamen tijdens idle en niet onder load. (te weinig voltage ergens naartoe?) Ik las op een Duits forum dat meer mensen met deze z10pe-d8 ws daar last van hadden..

Asus zakelijke support is best wel fijn in mijn ervaring. Je kunt hun ook even mailen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
@maratropa

Ondertussen druk bezig met updates:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SyBLdTW.jpg

Je hebt gelijk. Ik ga dit zeker bij Asus neerleggen. Wat is het mailadres? Ze hebben tegenwoordig ook zoveel contactpunten, maar ik heb begrepen dat de zakelijke tak in NL niet meer bestaat?

[ Voor 10% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@maximuswarrior tjechië dacht ik. Eerste mobo wat ik kreeg was ook stuk. Ik zou met dual socket systemen altijd het mobo verdenken eigenlijk, ze zijn zo gevoelig. N=1 maar ik heb nog nooit xeon's stuk zien gaan.
Hun RMA proces op "pro" parts is wel heel fijn, je krijgt eerst een nieuwe en dan stuur je de oude op, etc.

https://www.asus.com/au/support/article/580/

Maar dit lijkt een beetje op een incompatibiliteit met nieuwe versies van windows. Zit je nu op de laaste UEFI?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 16-11-2018 20:07 ]

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximuswarrior
@maratropa Klopt inderdaad. Dit soort dual socket bordjes zijn helaas zeer gevoelig. Ik lees op veel sites over DOA en RMA toestanden. Het zijn prijzige bordjes. Als er geen garantie meer op zit zoals die van mij, dan ben je nogal de sigaar.

Ik zit nu op de laatste BIOS versie (Versie 3703 2018/05/29). Het is niet alleen Windows 10, maar ook Ubuntu en volgens mij andere nieuwe OS.

Nogmaals dank voor jullie tips en tijd. Zonder jullie oplossingen had ik het wel een beetje opgegeven. Ik ben al maanden aan het worstelen. Het kost gewoon enorm veel tijd. Ik zal de thread nog wel blijven bijwerken indien ik meer updates heb. Ik denk dat meerdere personen hier tegenaan lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door maximuswarrior op 16-11-2018 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximuswarrior
Voor de volledigheid:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CgmCST5.png

[ Voor 56% gewijzigd door maximuswarrior op 17-11-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximuswarrior
Ter kennisgeving, het probleem is zoals verwacht wederom aanwezig na een update naar Windows 10 versie 1803. Het probleem doet zich ook voor in de laatste Windows 10 versie 1809.

Het probleem is niet aanwezig in Windows 10 versie 1607. Ik zal voorlopig een workaround toepassen door de 1803 update uit te stellen. Zie: https://pureinfotech.com/...g-april-2018-update-1803/

Ik zal het probleem bij Asus/MS beleggen.

Edit:

Het probleem is ook niet aanwezig in Windows 10 versie 1907. Vanaf Windows 10 versie 1803 ontstaat het probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door maximuswarrior op 17-11-2018 19:22 ]

Pagina: 1