Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MSI Z170A Krait boot ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjonny75
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-04 17:33
Mijn vraag

Ik heb al een aantal jaar deze pc draaien:

MSI Z170A Krait Gaming mobo
Intel I5 6600k proc
16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 geheugen (2x 8GB)
EVGA GeForce GTX1070
Kingston 240 GB SSD en nog 3 andere HDD's
600 Watt Recom Voeding

Sinds 2 dagen wilt hij niet meer booten. Als ik op de powerknop druk gebeurd er helemaal niks.
Er is geen hardware vervangen of iets dergelijks. De PC is zelfs niet meer van zijn plaats geweest sinds een jaar of 2.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de schakelaar met bijbehorende kabel doorgemeten en deze werkt prima.
Ik heb de voeding eens doorgelust (groene en zware kabel doorverbonden) en dan boot de pc als normaal dus het ligt niet aan de voeding.
Ik heb alle niet cruciale hardware uitgetrokken/verwijderd maar dit helpt niet (GPU, SSD en HDD's, ODD)
Ik heb de bios proberen te resetten met de reset jumper (JBAT1), geen succes.
Ik heb de bios batterij 15 min lang uit het systeem gehaald, geen resultaat.
Ik heb de geheugenrepen 1 voor 1 getest en zie geen veranderingen.
Ik heb ook bank 1 en 2 in gebruik genomen ipv de in het boekje vermelde bank 2 en 4 (gelezen op MSI forum) maar ook dit boekt gen resultaat.

Nu heb ik gezien dat als ik de powerknop een aantal sec vast blijf houden dat er onder op het mobo de bios led een code geeft. Hij knippert 10x snel en dan 3 a 4x langzaam (dit varieert om een of andere reden).
Nu kan ik nergens een tabel vinden van de betekenis van deze led error codes.

Hebben jullie enig idee wat er nu ineens aan de hand kan zijn?

[Voor 0% gewijzigd door Sjonny75 op 15-11-2018 20:27. Reden: meer spes]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Recom is troep. Kan zijn dat deze het moederbord heeft gesloopt. Doe er eerst een andere goede voeding in en dan kijken we weer verder.

• Sjonny75
Ok ik heb nu een andere voeding er aan gehangen LC Power LC1000 V2.4 Platinum series.
Ik krijg nu de POST te zien en hij boot vanzelf de BIOS in iedere keer.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen de BIOS te updaten.
Ik hou jullie op de hoogte

• Sjonny75
Ik heb de voeding dus inderdaad omgewisseld en de pc doet het weer normaal maar toch vraag ik mij af waarom mijn oude "crappy" Recom voeding het ineens niet meer doet in deze pc. Deze voeding heb ik al langer dan 10 jaar in mijn pc builds meegenomen.

Het rare is namelijk dat ik deze nu in een andere pc heb gezet en daar in wel gewoon zijn werk doet, dus de voeding is niet kapot..

• Speedy-J
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-06 18:17

Speedy-J

AMD Enthusiast

Voltage lijnen en vermogen gaan achteruit na een jaar of 3 ,kan best zijn dat hij het in een lichter systeem het wel doen maar niet in een systeem dat vol gepakt is met hardware.

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime X370 Pro|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

• CryRaven
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:11
Sjonny75 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:56:
Ik heb de voeding dus inderdaad omgewisseld en de pc doet het weer normaal maar toch vraag ik mij af waarom mijn oude "crappy" Recom voeding het ineens niet meer doet in deze pc. Deze voeding heb ik al langer dan 10 jaar in mijn pc builds meegenomen.

Het rare is namelijk dat ik deze nu in een andere pc heb gezet en daar in wel gewoon zijn werk doet, dus de voeding is niet kapot..
En wat voor onderdelen zitten er in die pc, het maakt nogal een verschil als je er een zware videokaart of processor er in hebt zitten.

Dan kan het zijn dat de voeding niet voldoende prik meer had.

Trouwens, persoonlijk zou ik het niet aanraden om een voeding langer dan 10 jaar te gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door CryRaven op 16-11-2018 12:44]

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 21:49

Heb je geluk dat die recom voeding de rest van je componenten niet heeft gesloopt.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
De voeding is wel kapot want was dat al toen die nieuw was. De voeding kan namelijk niet het beloofde vermogen leveren en wat die wel levert is stroom van slechte kwaliteit. Je mag blij zijn dat je systeem het nog doet met een nieuwe voeding. De Recom kan je weggooien, daar bewaar je niets aan. Is niet eens geschikt voor troubleshooting.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Een goede kwaliteitsvoeding kun je evt 10j blijven gebruiken. een Cheapo kastje wat men voeding noemt niet.
Waarschijnlijk heb je geen videokaart niets in de kast waar ie nu in zit. ik zou hem bij de gemeente inleveren

[Voor 8% gewijzigd door Hackus op 16-11-2018 17:44]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True