IP adres van thuis in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

• J0ris92
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06-2024
Hallo

Ik had al het een en ander opgezocht, maar ik geraak er niet helemaal wijs uit en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Tijdens mijn volgende (en andere toekomstige) vakanties zou ik graag in het buitenland vanop het wifi-netwerk daar willen surfen maar dan wel met hetzelfde IP-adres dat ik thuis in België heb, zodat het voor de bezochte sites lijkt alsof ik gewoon nog in België ben en geen last heb van geoblocking etc.
Nu had ik gevonden dat als ik een router met een ingebouwde VPN server aanschaf, bijvoorbeeld https://tweakers.net/pric...tp-link-archer-c2300.html en deze router dan aansluit in DMZ op mijn modem, dat het zou moeten lukken. Klopt dit?
Het is mij er dus niet om anonimiteit/beveiliging/... te doen, enkel om de geoblockading tegen te gaan eigenlijk.
Hebben jullie misschien nog andere tips?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

VPN is inderdaad de oplossing hiervoor. Welk modem heb je op dit moment? Heeft je huidig modem geen VPN mogelijkheid?

In plaats van DMZ kan je dit ook instellen met behulp van port forwarding of als je modem in bridge ingesteld kan worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:18
Je zou een VPN kunnen nemen, bijv PIA https://nld.privateinternetaccess.com/
Daarmee kun je heel makkelijk een verbinding maken, paar muisklikken en klaar (ook naar Belgie).
Voor het geldbedrag van die tp-link kun je 3x op vakantie surfen met PIA (en de nodige rompslomp met configureren in de tp-link achterwege gelaten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In navolging van @EverLast2002 en budgettechnisch; je zou ook een Raspberry Pi of vergelijkbaar "mini computertje" thuis kunnen ophangen; daar een VPN-server van maken zoals OpenVPN en dan daarmee verbinden. Het is misschien wat technischer (en leuker) om dat zelf te doen en beheren maar een oplossing als PIA is ook prima.

Ander alternatief en per vakantie te doen; een kleine VPS huren (al dan niet per uur-afrekening) en dan een SSH-tunnel opzetten en in je browser instellen dat je die VPS als SOCKS5-gebruikt. Tunnel je alle verkeer over je VPS. Hiermee kan je dus een VPS met "een Belgisch IP" gebruiken; helaas ben ik niet volledig thuis in welke (goede / goedkope) hosters in Belgie dit aanbieden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 19:35
Ik zou er geen complete router voor aanschaffen, maar inderdaad gewoon openvpn op een raspberry of je NAS of iets dergelijks knutselen. Hier draait ook gewoon openvpn op serve/rnas voor dergelijke doeleinden. 1 poortje openzetten is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ris92
Bedankt voor jullie reacties.
De modem die geleverd werd bij mijn aansluiting is een CH7465LG-TN van telenet en het lijkt me niet dat deze een VPN mogelijkheid heeft.
Als ik het goed begrijp kan ik dus ofwel een VPN zoals PIA nemen, met als nadeel dat ik dan maandelijks kosten heb maar als voordeel dat ik minder rompslomp heb.
De andere mogelijkheid is dus een toestel voorzien dat de software al heeft (zoals de router die ik voorstelde) of dat iets in elkaar knutsel waar ik de software op kan laten draaien. Nadeel is de hogere aanschafprijs tov PIA en meer rompslomp. Zijn er buiten de routefunctie (wat ik eigenlijk al heb in mijn modem) nog andere voordelen (snelheid/... etc.) die een hogere aanschafprijs van een router tov een raspberry pi of iets dergelijks kunnen rechtvaardigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat er ook sites zijn die behalve geoblocken ook de bekende VPN providers blokken. Ik ken PIA niet maar voor mij is het een half antwoord op je vraag.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:18
Frogmen schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:43:
Bedenk wel dat er ook sites zijn die behalve geoblocken ook de bekende VPN providers blokken. Ik ken PIA niet maar voor mij is het een half antwoord op je vraag.
Ik gebruik PIA zelf hier bijna een jaar inmiddels en heb nog nooit problemen gehad m.b.t. geblokkeerde websites. Af en toe wel een captcha op een enkele website, maar daarna kan ik overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Frogmen schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:43:
Met frogmen, vergeet ook niet dat een public vpn “entry point” als pia vaak ook op blacklists staat bij bijvoorbeeld hotel wifi verbindingen.
Pia heeft hoe ik het zie een andere use case, dat doe je juist om he eigen ip te verbergen om anoniem te zijn

De ts wil het tegenovergestelde, juist zijn thuis ip behouden zodat logins/sessies niet stuk gaan. Raspberry pi let openvpn is prima optie maar let er wel op dat je bandbreedte gelimiteerd wordt tot je upload thuis en of snelheid pi.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

laurens0619 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:14:
[...]

De ts wil het tegenovergestelde, juist zijn thuis ip behouden zodat logins/sessies niet stuk gaan. Raspberry pi let openvpn is prima optie maar let er wel op dat je bandbreedte gelimiteerd wordt tot je upload thuis en of snelheid pi.
Dubbel gelimiteerd... Eerst de upload van vakantie naar huis en dan ook de upload van huis naar endpoint. De traagste van de twee zorgt voor de maximale internetbeleving.

Aangezien upload van huis naar vakantie de daadwerkelijke data zal versturen, is dat de directe bottleneck hoe internet op vakantie functioneert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Met een beetje kennis is dit makkelijk te doen: Raspberry Pi + PiVPN. Ben je binnen uurtje klaar en heb je je eigen VPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:38:
[...]

Dubbel gelimiteerd... Eerst de upload van vakantie naar huis en dan ook de upload van huis naar endpoint. De traagste van de twee zorgt voor de maximale internetbeleving.

Aangezien upload van huis naar vakantie de daadwerkelijke data zal versturen, is dat de directe bottleneck hoe internet op vakantie functioneert.
Ik ga er even vanuit dat de TS meer gaat downloaden dan uploaden ("normaal internet verkeer") dus dan is de upload vanaf het vakantieadres niet limiterend. Als je het compleet wilt trekken dan moet je inderdaad up+download van je vakantieadres + up+download vna je thuisadres + snelheid limit van raspberry pi meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46
laurens0619 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:47:
[...]

Ik ga er even vanuit dat de TS meer gaat downloaden dan uploaden ("normaal internet verkeer") dus dan is de upload vanaf het vakantieadres niet limiterend. Als je het compleet wilt trekken dan moet je inderdaad up+download van je vakantieadres + up+download vna je thuisadres + snelheid limit van raspberry pi meenemen.
Al het verkeer wat op het vakantie adres gedownload wordt zal door de thuisverbinding moeten worden geüpload.
Echter gezien je op je vakantie adres waarschijnlijk geen complete OS updates, steam installs doet zal het mee moeten vallen. Na gelang het telenet abonnement heb je wel meer/minder succes met streaming van HD content.

edit: ik vind zo snel 3 abonnementen: goedkoopste heeft 5mbps upload, middelste 10mbps, duurste 20 mbps.
Thuis ben ik gezegend met een ca 27 mbps download ADSL verbindinkje (ter vergelijking). en die werkt op zich ook (al zou ik het woord snel niet gebruiken)

[ Voor 14% gewijzigd door Aragnut op 16-11-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Aragnut schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:11:
[...]

Al het verkeer wat op het vakantie adres gedownload wordt zal door de thuisverbinding moeten worden geüpload.
Echter gezien je op je vakantie adres waarschijnlijk geen complete OS updates, steam installs doet zal het mee moeten vallen. Na gelang het telenet abonnement heb je wel meer/minder succes met streaming van HD content.

edit: ik vind zo snel 3 abonnementen: goedkoopste heeft 5mbps upload, middelste 10mbps, duurste 20 mbps.
Thuis ben ik gezegend met een ca 27 mbps download ADSL verbindinkje (ter vergelijking). en die werkt op zich ook (al zou ik het woord snel niet gebruiken)
Dat zei ik hierboven al ;) @MAX3400 haalde alleen alleen aan dat de upload van het vakantie adres _ook_ relevant is wat naar mijn idee niet relevant is. Belangrijkste is je upload thuis + cpu bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 20:47
J0ris92 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:17:
De andere mogelijkheid is dus een toestel voorzien dat de software al heeft (zoals de router die ik voorstelde) of dat iets in elkaar knutsel waar ik de software op kan laten draaien. Nadeel is de hogere aanschafprijs tov PIA en meer rompslomp. Zijn er buiten de routefunctie (wat ik eigenlijk al heb in mijn modem) nog andere voordelen (snelheid/... etc.) die een hogere aanschafprijs van een router tov een raspberry pi of iets dergelijks kunnen rechtvaardigen?
De kosten voor een Raspberry Pi vallen best mee en zijn natuurlijk maar eenmalig. Met behuizing, een SD kaart en een voeding zit je altijd onder de 65 euro (2de hands nog wel goedkoper).

Een VPN provider als PIA betaal je per jaar/maand. Voordeel is dat ze servers in meerdere landen hebben.
Nadeel is dat diensten als Netflix vaak de ip adressen van VPN providers kennen en blokkeren. Of een VPN provider de goede keus is hangt dus van wat je er mee wilt doen.

Een Raspberry Pi kan meer doen dan alleen fungeren als VPN server. Zo kan je deze tegelijk inzetten als advertentie blocker met Pi Hole of kan deze bijvoorbeeld een slimme meter uitlezen.

Het opzetten van een VPN server op een Raspberry Pi kan trouwens heel makkelijk. Zie bijvoorbeeld http://www.pivpn.io/

Mocht je voor een Raspberry Pi kiezen dan moet je in alle gevallen beginnen met een Raspbian installatie. Hierna kan je de instructies van PiVPN volgen. Uiteindelijk moet je huidige modem/router wat poorten gaan forwarden, maar bijna alle routers hebben hiervoor een mogelijkheid om dit makkelijk in te stellen.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier nogmaals een stem voor RPi en pivpn(OpenVPN) dit is heel simple te doen door gewoon de handleidingen te volgen die het stap voor stap uitleggen.
1 poort openen in de router voor de vpn sessie en gaan, werkt perfect :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:38
Ik heb zelf ook PiVPN op mijn Raspberry draaien. De Raspberry zelf is inderdaad een investering (we kunnen gelukkig niet in elkaars portemonnee kijken), maar voor mij was het dat wel waard. Het is 'gewoon' een leuk apparaat om mee te spelen en dingen op uit te proberen.

Dat er, in mijn geval, een zooi daemons op draaien die het leven makkelijker maken, is mooi meegenomen.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:57
Volgensmij kun je zelfs een Pi zero van €10 gebruiken voor VPN op een klein aantal apparaten. Ik stem dus ook voor Pi met PiVPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ris92
Ik denk dat ik kan besluiten dat de Pi het meest aan te raden is, ik zal dan maar eens gaan uitzoeken hoe dat precies werkt :p. Bedankt voor alle adviezen.
Pagina: 1