Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

usb boot schijf voor (zelfbouw) home server/nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dotnoting
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 31-10-2020
Nav van het tweakers artikel (reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017) om zelf een thuis server te bouwen ben ik aan de slag gegaan met de eerste variant in artikel die een usb bootschijf gebruikt.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een concreet stappenplan hoe zo'n usb bootschijf te maken met os EN applicaties? (en zoals jullie merken ben ik geen doorgewinterde IT-er).

Vanuit genoemde artikel begrijp ik (/neem ik aan dat) dat OS en applicaties dus op de USB bootschijf draaien, en applicatie gebruikers data op de geintstalleerde harddrives. Voor OS (ik beoog Debian te gebruiken) kan ik dan mbv bijv Rufus tool een USB bootable disk maken. Maar hoe zit het met installatie van applicaties op de USB bootschijf? (ik wil op Debian achtereenvolgens Docker installeren en via Docker Nextcloud (container)). Is dat een kwestie van Docker (Nextcloud, en andere) installatie files zetten op een 2e usb stick en die vervolgens installeren op de 1e USB stick/bootschijf?

Bioj voorbaat dank voor jullie reacties :)

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Er is geen principieel verschil tussen installeren op een USB stick en op een harde schijf. Dus als je systeem boot van een stick, kun je je overige programmatuur op precies dezelfde manier installeren als wanneer het op schijf stond.

• dotnoting
Dank je 'Mijzelf', dat was mijn vermoeden ook al, maar wellicht door mijn gebrek aan expert kennis over 'bootable usb drives' (zoals Rufus) deed mij twijfelen. Dus in feite kan ik een usb stick gebruiken met daarop os en applicatie installaties files, en die installeren op de usb boot schijf stick

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@dotnoting als ik snel zoek; op https://willhaley.com/blog/install-debian-usb/ staat een redelijke tutorial hoe je Debian op een USB-stick installeert. Ook Debian zelf heeft wat info hierover maar dat staat allemaal wat technischer beschreven.

Hou je er wel rekening mee dat een USB-stick niet heel goed is met hoge random I/O en dat hiermee de performance van het OS en eventuele processen aanzienlijk kan inzakken.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dotnoting
Dank voor je reactie MAX3400. Mbt je opm over de performance, hier staat op genoemende artike (reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017) ook eea in de commentaren, oa. dat na booten alles (ik denk zelf niet alles, maar merendeel) in RAM draait. En hopelijk voldoet mijn USB 3.0 stick, maar ik ben erzelf ook nog niet vanovertuigd (omdat ik naast debian ook in ieder geval docker, nginx en nextcloud beoog te draaien.

[Voor 19% gewijzigd door dotnoting op 17-11-2018 09:23]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True