Toon posts:

Inconsistente crash PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het gaat om een PC van familie, helaas betekent dat dat ik er niet op slag en sprong bij kan om iets te testen.

Het probleem:
De PC in kwestie valt soms, onder bepaalde omstandigheden uit. Helaas is het mij twee keer niet gelukt om dit te repliceren toen ik op bezoek was, ondanks een hele middag precies doen wat meestal een crash veroorzaakt.
De omstandigheden waarbij een crash optreedt is 99% in een (3d) spel en dan meestal op het moment dat het spel geladen is en iets van "press any key to continue" in beeld komt. Een knop indrukken is dan (als het optreedt) een crash. Het aantal crashes kan variëren van elke dag tot een week niet.

De crash is in dit geval altijd het uitvallen van de gehele pc, zonder blauw scherm en een automatische herstart. Kan geen events of warnings terug vinden die, voor mij, wat zouden verklaren.

In "2d" omgeving, internet, programmeren, foto's kijken, etc, valt de PC nooit uit, echter lijkt de pc soms wel "vast te lopen" waarbij alles even vast zit en een ctrl-alt-del laat na een tijd de taskmanager zien, waarbij de pc weer "los is".

Laatste mogelijk relevant punt is dat een maand of 3 geleden de GPU overleed (geen idee onder welke omstandigheden) en deze is vervangen door een ander (2de hands). Het lijkt erop, maar is niet zeker, dat de problemen toen begonnen zijn. Het systeem heeft daarvoor een lange tijd prima gedraaid.

Wat ik al gedaan heb:
De temperaturen van zowel GPU en CPU lijken goed te zijn. Geen exacte getallen beschikbaar, maar loop lang genoeg mee om te zien dat dat niet het probleem is.
De voltages van de PSU lijken ook prima te zijn, wijken tijdens gebruik niet significant af. Beide zijn echter getest terwijl het probleem niet optrad.
Uit zekerheid ook maar even een ander stopcontact geprobeerd, geen soelaas. Ook fysiek alle stekkers nalopen gaf geen gebreken.

Het uitvallen lijkt niet per se alleen te zijn bij de laatste zware games, ook oudere spellen lijken soms een crash te veroorzaken.

Het systeem betreft een seasonic 550w PSU, GTX770 GPU. Moederbord en CPU even niet voorhanden. Het draait op win10 home.

Afgezien van een keer een memtest draaien weet ik niet meer waar ik het moet zoeken, iemand die wat inzichten wil delen wat nu het beste te doen/vervangen om de oorzaak te achterhalen?

Beste antwoord (via Fly-guy op 05-01-2019 23:13)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wellicht dat je de GPU in een ander systeem kan testen?
Bedenk ook dat de spanning op de voeding verandert wanneer er een load op komt te staan, wellicht dat de dip zo groot is dat de boel instabiel wordt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Uit welke merk en type onderdelen bestaat het systeem?

• Fly-guy
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:18:
Uit welke merk en type onderdelen bestaat het systeem?
Asrock H81M-HDS
Intel I5 4460 + coolermaster N300
crucial ddr3 2x 4GB 1600
gigabyte gtx770

seasonic s12g 550W

Deze config is afgezien van de GPU (was een R9 280) niet veranderd voor of na het optreden van het probleem.
Windows is bij het vervangen van de GPU wel opnieuw geinstalleerd.

• Fly-guy
  • Niet online
Niemand die een idee heeft waar te beginnen met de zoektocht?
Kan wel een voor een alles gaan vervangen, maar of dat nu de beste werkwijze is...

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik heb 0,0 verstand van hardware en systemen, maar afgaande op je verhaal lijkt mij het meest waarschijnlijke dat het in de GPU zit. Dat suggereer je min of meer zelf ook al, door te stellen dat het vermoedelijk pas begonnen is na het vervangen van de GPU. Is het niet een idee om in elk geval die eens te vervangen door een ander exemplaar en te kijken of de crashes dan ook optreden? Mocht dat geen soelaas bieden, kan je altijd naar alternatieve oplossingen zoeken.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Fly-guy je zegt Windows opnieuw te hebben geinstalleerd? Neem aan helemaal clean? Zo ja, dan neem ik aan dat je ook alle drivers voor je moederbord, chipset, etc. hebt geinstalleerd en daarna de drivers voor de nieuwe GPU?

Heb je al een DXDIAG gedraaid vanuit Windows om te controleren dat in ieder geval de drivers en Windows elkaar lief vinden?

Verder zou je even een poging kunnen doen om MSI Afterburner te installeren en deze te laten meedraaien (en logging vastleggen) vanaf je Windows Desktop tot en met het opstarten & crashen van een game. Misschien komt er wel uit dat de PSU niet voldoende prik levert en daardoor iets ophangt.

Geen idee hoe trouwens de BIOS staat ingesteld maar kan je controleren of daar niet iets van automatisch overklokken ofzo aanstaat? In ieder geval zou ik even nalopen of de timings van je geheugen correct in de BIOS staan ten opzichte van de timings die door de fabrikant van het RAM zijn opgegeven; hetzelfde voor je CPU dat de base-clock en multiplier niet stiekem door de BIOS veranderd is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fly-guy
  • Niet online
Tsjipmanz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:06:
Ik heb 0,0 verstand van hardware en systemen, maar afgaande op je verhaal lijkt mij het meest waarschijnlijke dat het in de GPU zit. Dat suggereer je min of meer zelf ook al, door te stellen dat het vermoedelijk pas begonnen is na het vervangen van de GPU. Is het niet een idee om in elk geval die eens te vervangen door een ander exemplaar en te kijken of de crashes dan ook optreden? Mocht dat geen soelaas bieden, kan je altijd naar alternatieve oplossingen zoeken.
Wel grappig dat je dit zegt, ik had het anders opgevat en dat eventuele problemen al aanwezig waren dan wel veroorzaakt zijn toen de vorige GPU de geest gaf.

Eens kijken of ik een tijdelijke vervanger kan vinden.
MAX3400 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:13:
@Fly-guy je zegt Windows opnieuw te hebben geinstalleerd? Neem aan helemaal clean? Zo ja, dan neem ik aan dat je ook alle drivers voor je moederbord, chipset, etc. hebt geinstalleerd en daarna de drivers voor de nieuwe GPU?
Als het goed is inderdaad inclusief de juiste, recente drivers.
Heb je al een DXDIAG gedraaid vanuit Windows om te controleren dat in ieder geval de drivers en Windows elkaar lief vinden?
Weet niet meer precies wat de respons was, maar zag er geen problemen in
Verder zou je even een poging kunnen doen om MSI Afterburner te installeren en deze te laten meedraaien (en logging vastleggen) vanaf je Windows Desktop tot en met het opstarten & crashen van een game. Misschien komt er wel uit dat de PSU niet voldoende prik levert en daardoor iets ophangt.
Goede tip, gaan we doen.
Geen idee hoe trouwens de BIOS staat ingesteld maar kan je controleren of daar niet iets van automatisch overklokken ofzo aanstaat? In ieder geval zou ik even nalopen of de timings van je geheugen correct in de BIOS staan ten opzichte van de timings die door de fabrikant van het RAM zijn opgegeven; hetzelfde voor je CPU dat de base-clock en multiplier niet stiekem door de BIOS veranderd is.
Zal het nog eens nalopen, maar ben er bijna zeker van dat er geen overclock ingesteld staat of zelf geactiveerd.

Beide iig bedankt voor het meedenken!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-03 21:26
Heb je je event viewer (google) al bekeken? Daar staat vaak vrij goed wat er aan de hand is (windows logs -> system) na een crash (bsod of any crash for that matter). Je zou ook even whoCrashed kunnen downloaden om daar bsods uit te lezen.

In event viewer kun je errors als distributedCOM en enhancedStorage even laten voor wat 't is.

• Fly-guy
  • Niet online
Fontini schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:57:
Heb je je event viewer (google) al bekeken? Daar staat vaak vrij goed wat er aan de hand is (windows logs -> system) na een crash (bsod of any crash for that matter). Je zou ook even whoCrashed kunnen downloaden om daar bsods uit te lezen.

In event viewer kun je errors als distributedCOM en enhancedStorage even laten voor wat 't is.
Ik kan in de event viewer niet echt wat nuttigs vinden en een soortgelijk programmaatje kan geen bsod logs vinden.
Die je noemt nog niet geprobeerd, dus dat kan ik nog even naar kijken.
Wel al een paar dagen MSI afterburner lopen, maar nog geen crash gehad.

• Fly-guy
  • Niet online
Inmiddels memtest tijdje laten lopen, geen fouten. MSI afterburner wat logs bekeken, ook daar niets raars gevonden.
Volgende stap is het gebruik van een andere goud, dan wel die van het mobo, kijken of het dan nog optreedt.

• Fontini
Je zou ook nog even in je reliability monitor van windows 10 zelf kunnen kijken. Daar vind je soms ook nog wel nuttige info m.b.t. crashes. Ik had laatst ook nog een gekke. Mijn games crashten zodra mijn gpu wat load had. Met afterburner mijn power limit op 80% gezet en dan ging het wel weer een poosje. Temps van de gpu waren goed. Daarna @ 80% power limit toch weer crashes en toen was ik het zat. Heb de koeling van mijn gpu af gehaald (vrij simpel) en wat bleek, die zat er niet (meer) goed op. Een strookje van zo'n 15% van de gpu had geen pasta meer.

GPU pasta vernieuwd, goed vastgezet en ik game nu zonder problemen @ 100%. Eerstvolgende wat je dus even moet checken is je GPU pasta! Werkt precies hetzelfde als het vervangen bij een CPU.

• Fly-guy
  • Niet online
Fontini schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:48:
Je zou ook nog even in je reliability monitor van windows 10 zelf kunnen kijken. Daar vind je soms ook nog wel nuttige info m.b.t. crashes. Ik had laatst ook nog een gekke. Mijn games crashten zodra mijn gpu wat load had. Met afterburner mijn power limit op 80% gezet en dan ging het wel weer een poosje. Temps van de gpu waren goed. Daarna @ 80% power limit toch weer crashes en toen was ik het zat. Heb de koeling van mijn gpu af gehaald (vrij simpel) en wat bleek, die zat er niet (meer) goed op. Een strookje van zo'n 15% van de gpu had geen pasta meer.

GPU pasta vernieuwd, goed vastgezet en ik game nu zonder problemen @ 100%. Eerstvolgende wat je dus even moet checken is je GPU pasta! Werkt precies hetzelfde als het vervangen bij een CPU.
Goed punt, zal ik ook naar kijken, sowieso goed idee om de gpu te limiteren.

• Fontini
Mocht dat effect hebben dan zou ik zeker even je gpu pasta checken.

• Fly-guy
  • Niet online
Nog niet toegepast (computer is immers van familie), maar al wel gehoord dat het probleem zich verspreidt. Niet alleen maar in games, maar nu ook in windows en tijdens het opstarten van windows herstart de computer zichzelf, iets wat hij tot voor kort niet deed.

• Fontini
Dan wordt de CPU waarschijnlijk te warm:
- PC eerste keer opstarten -> CPU wordt langzaam te warm, je redt het nog net om in windows te komen
- PC valt uit want CPU te heet
- PC reboot, CPU koelt af maar is nu warmer dan de eerste keer opstarten
- PC reboot, maar valt nu sneller uit (je komt niet meer in windows)
- Repeat.

Als bovenstaande het geval is dan zou ik als eerste even checken of je CPU pasta (ja daar is ie weer met z'n pasta maar het lijkt mij echt een hitte probleem ergens...) niet oud/teveel/te weinig is.

• Fly-guy
  • Niet online
Fontini schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:22:
Dan wordt de CPU waarschijnlijk te warm:
- PC eerste keer opstarten -> CPU wordt langzaam te warm, je redt het nog net om in windows te komen
- PC valt uit want CPU te heet
- PC reboot, CPU koelt af maar is nu warmer dan de eerste keer opstarten
- PC reboot, maar valt nu sneller uit (je komt niet meer in windows)
- Repeat.

Als bovenstaande het geval is dan zou ik als eerste even checken of je CPU pasta (ja daar is ie weer met z'n pasta maar het lijkt mij echt een hitte probleem ergens...) niet oud/teveel/te weinig is.
Daar zat ik op zich ook al aan te denken, maar meerdere programma's laten prima temperaturen zien, zowel idle als in spelletjes. Nu kan de temp sensor natuurlijk ook kapot/corrupt zijn. Daarnaast laat hij het gedrag zelden zien gelijk aan de belasting. Soms kun je spel A uren spelen, terwijl de volgende dag na het laden van spel A al een reset komt. En nu hetzelfde onvoorspelbare gedrag na een tijdje memtest draaien, soms uren windows geen probleem, soms resets binnen minuten.

Uiteraard zal ik een blik werpen op de CPU als ik er weer langs ga, maar ik vermoed toch een ander onderdeel.

• Fontini
Soms laten sensoren - zoals ik in een eerdere reactie aangaf - prima temperaturen zien maar kunnen ze toch deels te heet worden. In het geval van mijn GPU dus een strookje waar de pasta niet goed had gepakt, maar wel een goede temperatuur weergave. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor de CPU kan gelden.

Dit is overigens (na de correcte kabels van je PSU gebruiken in veel gevallen) ook even het goedkoopste wat je kunt checken. Beetje koelpasta erbij en GPU + CPU voorzien van een nieuwe laag, zeker als ze al een poosje meegaan en zelf zijn gemonteerd (hint: tweedehands GPU).

• Fly-guy
  • Niet online
-update-

Inmiddels de GPU vervangen voor een (oude) tijdelijke om te zien wat er gebeurde.
Sindsdien nog geen enkele crash, waar voorheen bijna altijd de computer crashde bij het laden van een spel.

Uiteraard alles ook goed bekeken, niets op het oog aan de hand op het moederbord of met de fans. Temperatuur van zowel de cpu als verwijderde gpu met een laser thermometer en de hand gevoeld, zeker niet hoog.

Tussentijdse conclusie, probleem lijkt te zitten in of de gpu, of de voeding, aangezien de tijdelijke gpu geen extra voeding vereist (hd5450). Echter metingen aan de voeding (12/5/3,3V) waren altijd ruim binnen de marges.
Moederbord, geheugen en cpu lijken weggestreept te kunnen worden, volgende stap wordt een nieuwe gpu kopen en kijken wat er gebeurt (De verwachte 770 was toch aan vervanging toe).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wellicht dat je de GPU in een ander systeem kan testen?
Bedenk ook dat de spanning op de voeding verandert wanneer er een load op komt te staan, wellicht dat de dip zo groot is dat de boel instabiel wordt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

• Fly-guy
  • Niet online
Om het topic af te sluiten en een eventuele bezoeker die een soortgelijk probleem heeft te helpen, het lag waarschijnlijk aan de PSU.
De low power GPU gaf toch problemen, al was dat een stuk minder dan met de gtx770, waarna we besloten de PSU te vervangen.
Sindsdien en geen problemen meer (ook niet nadat de gtx770 weer ingebouwd werd), zijn andere eigenaardigheden ook opgelost, zoals micro freezes in Windows en lijkt de computer in zijn geheel sneller en meer responsive.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee