• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 17:06
Hallo,

Een tijd terug heb ik (hier op tweakers), tweedehands een Asus P6T7 moederbord gekocht. Hij heeft een tijdje in de kast gelegen maar nu wil ik hem gaan gebruiken voor GPU rendering. Ik had nog 3 1070ti's uit een andere computer en heb die op de P6T7 gezet en dat werkte prima. Vervolgens heb ik er 3 1080ti's bijgekocht om het bord zo ver mogelijk te vullen. Hier gaat het fout, het moederbord wil niet aan de 1080ti's. Alleen als ik er 1 in stop kan ik de computer normaal starten en gebruiken. Zodra ik er een kaart bij zet beginnen de problemen. Wanneer ik in probeer te loggen in windows crashed de boel, of iig het beeld. De muis doet het nog wel en aan de cursor is te zien dat er allerlei achtergrond activiteit is, maar het beeld blijft hangen bij het inlogscherm. Ik heb verschillende PCIe sloten geprobeerd maar dat helpt niet.

Er zit 16gb ram in, samen met een i7 920. Iemand enig idee waarom meerdere 1080ti's niet werken in dit moederbord?? |:( Het enige wat ik nog kan bedenken is dat windows 10 niet lekker samenwerkt met dit moederbord, kan iemand dit misschien bevestigen?

Thanks!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08

Esumontere

Floep, banaan.

Heeft je cpu wel genoeg PCI lanes voor al die kaarten? Verder staat er in de specs (zie https://www.asus.com/Motherboards/P6T7_WS_SuperComputer/) dat er max 4 kaarten in SLI worden ondersteund. Tenminste, ik haal uit je post dat je die 3 1070s er ook nog in hebt zitten?

[Voor 68% gewijzigd door Esumontere op 15-11-2018 17:31]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 21:34

millman

6708Mhz @ -185c

Gpu rendering werkt anders dan 'mining'. Je hebt gewoonweg te weinig pci-e lanes om alle data te verstouwen. Verder lees ik niets over gebruikte voeding. En het kan handig zijn het laatste bios te flashen mocht je dat nog niet gedaan hebben.

[Voor 38% gewijzigd door millman op 15-11-2018 18:07]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoe koppel je de videokaarten aan het moederbord want niet alles kan direct op de PCI-e x16 sloten.
Welke voeding gebruik je?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 08:49
Wat is dit dan voor een scheve machine? Hedendaagse GPU's in een machine van 10 jaar oud? Had je verwacht dat dit zonder issues zou gaan?

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-02 22:15
Tok Tok schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:40:
Hallo,

Een tijd terug heb ik (hier op tweakers), tweedehands een Asus P6T7 moederbord gekocht.
Dit is nog een LGA1366 moederbord? Good luck with that :+ .
Hij heeft een tijdje in de kast gelegen maar nu wil ik hem gaan gebruiken voor GPU rendering. Ik had nog 3 1070ti's uit een andere computer en heb die op de P6T7 gezet en dat werkte prima. Vervolgens heb ik er 3 1080ti's bijgekocht om het bord zo ver mogelijk te vullen. Hier gaat het fout, het moederbord wil niet aan de 1080ti's. Alleen als ik er 1 in stop kan ik de computer normaal starten en gebruiken. Zodra ik er een kaart bij zet beginnen de problemen. Wanneer ik in probeer te loggen in windows crashed de boel, of iig het beeld. De muis doet het nog wel en aan de cursor is te zien dat er allerlei achtergrond activiteit is, maar het beeld blijft hangen bij het inlogscherm. Ik heb verschillende PCIe sloten geprobeerd maar dat helpt niet.

Er zit 16gb ram in, samen met een i7 920. Iemand enig idee waarom meerdere 1080ti's niet werken in dit moederbord?? |:( Het enige wat ik nog kan bedenken is dat windows 10 niet lekker samenwerkt met dit moederbord, kan iemand dit misschien bevestigen?

Thanks!
Paar dingen:
1) Dit gaat inderdaad om LGA1366. Volgens mij heeft die CPU maximaal 16 PCI-e lanes (correct me if I am wrong). Voor moderne videokaarten (en helemaal bij rendering) wil je genoeg PCI-e-lanes per videokaart kunnen benutten (door bijvoorbeeld elke GPU 8 PCI-e lanes te geven). Dat betekent dat je nooit zes videokaarten kunt aansturen met die CPU. Voor het minen van bijvoorbeeld cryptovaluta kan dit wel, omdat de benodigde bandbreedte daar heel klein voor is. Maar renderen == veel bandbreedte.

2) Dat de 1070's wel werken maar de 1080 Ti's niet is gek. Weet je zeker dat alle drie de 1070's werkten in Windows? De Ti is wel een nieuwere GPU, maar de 1080 Ti werkt ook gewoon op X58.

Overigens is X58 (hoe goed die CPU ook was, en hoe goed hij nog steeds kan meekomen met moderne CPU's) wel erg oud aan het worden nu. Het zou me niet verbazen als multi-GPU-setups gewoon geen optie meer zijn vanwege verouderde firmware/drivers.

Je kunt eens kijken naar de 8-core Ryzen Threadripper 1900x. Die is goed betaalbaar en biedt 64 PCI-e lanes voor al je renderingwensen ;-).

• Tok Tok
Bedankt voor jullie reacties!

De voeding is een Cooler master 1500w. De kaarten worden aangesloten met risers, maar nu om te testen heb ik ze direct op het moederbord geprikt.

Het is lastig om een duidelijk antwoord te krijgen hoeveel lanes er in een 920 zitten. Ik lees op de ene website 32 en de andere 24 of 16. De site van Intel specificeert het ook niet. Ik ben iig van plan om de CPU later te vervangen door een W3690, daar zitten iig meer lanes op. Wat betreft het renderen klopt het deels. Voor het versturen van de 3d data naar de GPU is het wenselijk om veel PCIe lanes te hebben om de duur hiervan zoveel mogelijk in te perken. Het renderen zelf heeft niks met de PCIe lanes temaken. Als de data eenmaal op de GPU zit kan de volle kracht gebruikt worden om de berekeningen te doen. Voor renderen hoeven de kaarten dan ook niet aangesloten te worden via SLI. Overigens heb ik dit nog getest door op mijn huidige computer de videokaart aan te sluiten op een pcie 1x riser. Ik heb dezelfde scene toen nogmaals ingeladen en de tijd ging van 10 seconden naar 15 seconden, 1,5x zoveel dus. Dat viel me alles mee aangezien ik van 16x naar 1x ging. :)

Ik vind het ook vreemd dat de kaarten niet werken. Ondertussen heb ik windows 7 geinstalleerd en ben aan het testen of dit helpt. Het ziet er tot nu toe veelbelovend uit omdat CPUz 3 1080ti's en 1 1070ti detecteerd. 3ds max moet ik nog installeren maar ik zit nu te wachten te de eindeloze lijst aan updates doorlopen zijn...

Ik laat nog weten of dit heeft geholpen, hoop het!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Tok Tok voorzover ik kan googlen, er zitten ook 2 nf200 chips op die waarschijnlijk ala een PLX chip meer lanes "maken". Dus de lanes "zijn" er wel, maar denk dat de support van die oude nvidia zooi te wensen overlaat. Windows 7 klinkt dan idd als een slimme test. Helaas geen PLX chip...

specs

• Tok Tok
maratropa schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:25:
@Tok Tok Windows 7 klinkt dan idd als een slimme test. Helaas geen PLX chip...
Wat bedoel hiermee? Ik neem aan de dat die nf200 in windows 7 ondersteund wordt.

Overigens bedankt voor het opmerken, ik had niet door dat de nf200 een PLX chip is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Tok Tok Dat bedoelde ik idd, waarschijnlijk dat die chips sowieso geen W10 support hebben.
Volgens mij zijn het ook geen echte PLX chips maar een custom oplossing van Nvidia oid.

specs

• Tok Tok
Oke naja als windows 7 werkt dan blijf ik daar natuurlijk in werken. Is er een manier om te checken hoeveel PCIe lanes je tot je beschikking hebt? CPUz rapt daar niks over.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Een i7 920 heeft helemaal geen Pci-e lanes, een 3690W ook niet.

De cpu communiceert via Quickpath naar de X58 chipset, die de 36 Pci-e lanes verdeelt en praat met de Southbridge via DMI: https://www.anandtech.com/show/2658/11

• Tok Tok
Oh ja je hebt gelijk! Ik verwar het nog wel eens met de nieuwere generatie CPU's die het wel aan boord hebben. 36 PCIe lanes lijkt mij iig voldoende voor wat ik wil. Thanks for the reminder.

Overigens werkt alles nu naar behoren in Windows 7! De drivers zijn ook geinstalleerd (die werken in win10 niet) en windows gaf aan om een verbinding tussen de kaarten met een SLI connector te maken. Dat heb ik niet nodig maar geeft wel aan dat alle kaarten juist gedetecteerd worden.

Volgende stap is om alle kaarten met risers aan te sluiten en te kijken of het allemaal nog steeds goed werkt. Prima zo'n "oud" moederbord! Kan nog heel goed meekomen aangezien er maar weinig moederborden zijn met 7 PCIe sloten. :)

[Voor 58% gewijzigd door Tok Tok op 16-11-2018 15:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee