Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

TIA-568-C.2 - minimale diameter langere flexibele kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Standaarden zijn duidelijk, totdat je iets hebt wat niet netjes past binnen de definities...

Ik moet een langere flexibele kabel selecteren en gezien budget is er flink wat druk om een dunne kabel te nemen. Dat is prima als het conform standaarden is, maar ik kom even niet uit dat laatste. Pure koper staat overigens bij voorbaat vast, maar mede daardoor loopt de prijs op.

Waar gaat het om? 15m Cat5E UTP. 15m flexibele Cat5E, dus feitelijk een patch cable, maar dan een hele lange. Het gaat om een kabel die bij een single run gebruikt zal worden (dus direct verbinden van twee devices), er zijn dus geen verdere verliezen voorzien in de verbinding.

Nu, ANSI/TIA-586-C.2 definieert een aantal soorten cable. De twee waar ik hier tussen twijfel zijn "horizontal cable" en "cord cable" (oftewel patch cable).

Voor horizontal geldt:
Horizontal cable shall consist of four balanced twisted-pairs of 22 AWG to 24 AWG thermoplastic insulated solid conductors
Voor cord cable geldt:
Cord cable shall consist of four balanced twisted-pairs of 22 AWG to 26 AWG thermoplastic insulated solid or stranded conductors
Nu is mijn kabel flexibel, dus zou het "cord" moeten zijn. Tegelijk is de lengte significant, waardoor ik me zorgen maak om de demping van 26 AWG. Kan iemand - onderbouwd op basis van standaarden - aangeven hoe ik deze 15-meter kabel moet beschouwen?

Soittakaa Paranoid!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voor 15 meter zou ik me niet zo heel erg druk maken of het moet in een excotische omgeving werken met heel erg storing of interferentie maar anders trial and error. Als bandbreedte geen probleem is misschien zelfs telefoonkabel werken. Echter gezien je budget specifiek noemt gaat het waarschijnlijk niet om 1 stuks, en ligt het nog weer anders. Iets meer info zal handig zijn het enige verschil is AWG (dacht het aantal twists per meter) op 15 meter zal dat dus niet de wereld schelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:37
15 meter is niet erg lang en ook niet erg duur (zo'n 8 a 10 euro) en de specs geven aan dat AWG 26 toegestaan is dus dan geeft dat ook geen problemen.
Maximale lengte van een netwerkverbinding is 100m dus daar zit je heel erg ver vanaf.

En twist per m is voor slechts 15m ook van geen enkel belang.
Overigens is die factor alleen van invloed op het weerstaan van externe storingen en heeft niets met de demping te maken.

Over demping ga je pas zorgen maken als je tegen de 100m totale lengte komt en als je CCA hebt al eerder want die geeft meer demping maar voor slecht 15m is dat allemaal niet van belang.

Wel kant en klare patchkabel met aangespoten RJ45's, want zelf knijpen geeft altijd prutswerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Zonder al te veel kennis van zaken, vraagje: Hoe vast is die single run? VZIHS is "horizontal cable" voor vaste installatie, en patch mag (beperkt) bewegen. Anders gezegd: Punch-down vs. plastic plug. Wordt het heel beweeglijk ("kabelrups") dan denk ik dat de standaard er nog weinig nuttigs over te zeggen heeft aangezien hij gaat over vaste kabelinfrastructuur.

Dus dan denk ik dat je beter de ethernetstandaard (als je er ethernet overheen wil gooien) erbij pakt en kijkt of de kabel aan die specificaties voldoet. En qua dikte, hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen het kost om alle bitjes leesbaar aan de andere kant te krijgen hoe groter je je doorsneeoppervlak je hebben wil. Dus als zeg 100 Mbps genoeg is kun je daarmee je dikte-eis mischien wat bijstellen.

Oh, en frogmen: AWG (American Wire Gauge) is de dikte van de koperen kern, maar dan met hogere nummers betekenen dunnere ader. Het aantal twists per meter zit elders in de categoriespecificatie.

• Ben(V)
Ethernet standaard gaat niet over de physical layer dus die zegt niets over de kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:20

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
De horizontal cable is 'solid conductors', dus een enkele kern. Dat wil je niet in een patchkabeltje. Daar wil je ivm de flexibiliteit juist stranded (dus veel dunne adertjes).

Solid is puur voor vaste installaties.

Overigens zegt de diameter van een draad weinig tot niets. Eea is compleet afhankelijk van het gebruik. Dingen als impedantie, weerstand en capaciteit van de leiding zijn wel van belang. En zolang die aan de specs voldoen maakt het niet uit, al is het bij wijze van een AWG32 kabeltje.

Ook het gedrag van elektrische signalen is verschillend tussen solid en stranded.
Een dikke kabel heeft een lagere weerstand. Maar daartegenover staat weer een hoge capaciteit. Dik is niet altijd perse beter.

Bij wisselspanningen (/hoge frequenties) speelt nog een ander effect: Het Wikipedia: Skin effect : Daarom zijn bv sommige dikke hoogspanningsleidingen hol uitgevoerd.
Ook sommige high-power coaxkabels zijn daarom hol: Veel vermogen, hoge frequenties waardoor de kern niet gebruikt wordt. Maakt t alleen maar duurder en zwaarder.

Dat is ook meteen de reden van het ontstaan van kabels als CCS. Aangezien ethernet in de Mhz-en werkt, wordt in een netwerkkabel eigenlijk alleen het buitenste laagje gebruikt. De kern (staal) van de kabel niet. Dus heb je ook geen last van de beperkingen...

Het gaat mis als je lagere snelheden of zelfs DC (bv POE) eroverheen wilt trappen. Dan is het skin effect minder tot nihiel, en gaat het WEL door de kern. En bij staal dus met alle gevolgen van dien: Veel verlies, instabiel enz

[Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2018 18:33]

• Ben(V)
zucht

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Frogmen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:25:
Voor 15 meter zou ik me niet zo heel erg druk maken of het moet in een excotische omgeving werken met heel erg storing of interferentie maar anders trial and error.
Het gaat om omgevingen waar we geen invloed over uit kunnen oefenen, dus zolang het niet overduidelijk misbruik is of dramatisch gestoord moet het werken. En als het niet werkt moet uit standaarden duidelijk zijn dat het daar niet had kunnen werken.
Als bandbreedte geen probleem is misschien zelfs telefoonkabel werken. Echter gezien je budget specifiek noemt gaat het waarschijnlijk niet om 1 stuks, en ligt het nog weer anders.
Exacte aantallen onbekend, maar "veel" is het zeker, genoeg dat een Euro prijsverschil tussen 26 AWG en 24 AWG per kabel hard aantikt.
Iets meer info zal handig zijn het enige verschil is AWG (dacht het aantal twists per meter) op 15 meter zal dat dus niet de wereld schelen.
Nope, gaat over dikte - dus hoeveelheid koper. Vandaar directe en begrijpelijke invloed op prijs.
drie van acht schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:08:
Zonder al te veel kennis van zaken, vraagje: Hoe vast is die single run?
Dat zal verschillen tussen netjes in een conduit tot los over de vloer, al dan niet tussen deuren geklemd. Daar heb ik ook geen invloed op :X
VZIHS is "horizontal cable" voor vaste installatie, en patch mag (beperkt) bewegen. Anders gezegd: Punch-down vs. plastic plug. Wordt het heel beweeglijk ("kabelrups") dan denk ik dat de standaard er nog weinig nuttigs over te zeggen heeft aangezien hij gaat over vaste kabelinfrastructuur.
Valt mee, dat is juist het idee achter die 'cord cable'. Maar filosofie van de standaard is duidelijk: lange runs met vaste stugge kabel, daar vervolgens een zo kort mogelijke flexibele kabel voor aansluiting apparaten.
[...]

Dus als zeg 100 Mbps genoeg is kun je daarmee je dikte-eis mischien wat bijstellen.
Dat is nadrukkelijk niet genoeg, het moet GbE link rates ondersteunen, anders hadden we (als het aan de inkopers lag...) Cat5 non-E genomen.
DJSmiley schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:24:
De horizontal cable is 'solid conductors', dus een enkele kern. Dat wil je niet in een patchkabeltje. Daar wil je ivm de flexibiliteit juist stranded (dus veel dunne adertjes).

Solid is puur voor vaste installaties.
Dat het niet solid maar stranded moet staat al vast.
Overigens zegt de diameter van een draad weinig tot niets. Eea is compleet afhankelijk van het gebruik. Dingen als impedantie, weerstand en capaciteit van de leiding zijn wel van belang. En zolang die aan de specs voldoen maakt het niet uit, al is het bij wijze van een AWG32 kabeltje.
Dat is misschien nog wel een leuke, idd gaan rekenen met weerstand en kijken waar dat op uitkomt. Het lastige is dat er geheid mensen gaan zijn die alsnog deze kabels acher een tweede run (met stugge kabel door een muur) gaan gebruiken, waardoor iets wat met single run OK is alsnog in de problemen komt.

Misschien relevant: de vorige kabel voor deze situatie was wel gewoon 24 AWG stranded CU. Wat niet mag gebeuren is dat de kabels uitgewisseld worden en de nieuwe het niet doet waar de oude wel werkte.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
AWG26 voldoet gewoon aan de standaard en zal echt geen verschil maken en zeker niet met maar 15m.
En verhalen over skin effecten en impedantie hebben in dit geval er echt helemaal niets mee te maken.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
In dit geval zou ik voor de inkoop echt contact opnemen met een fabrikant en daar afspraken mee maken. Kabels is een vreemde markt met korting tot wel 70% op de standaard prijs. Het is ook van belang om naar het complete fabricage proces te kijken, hierin kan keuze in montage en connectie ook van belang zijn. Kortom je vraag zo stellen heeft niet zo gek veel zin, daarbij kan het hard vasthouden aan standaarden ook onnodig prijs verhogend zijn. Misschien wel veilige keuze maar ondernemen is soms ook risico nemen. Verder moet je ook kijken naar het geheel, succes met het ontwerp.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True