Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstelling Domotica, robuust en future proof

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DoodVuurtje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-06 08:49
Goedendag,

Ik heb de laatste tijd veel gelezen van en gesproken met domotica enthausiastelingen. Nu wil ik zelf er ook aan beginnen, al is het aantal keuzes enorm. Kunnen jullie mij helpen de juiste stappen te zetten naar het domotica systeem passend bij wat ik wil?

Ik heb nu nog niets. Het plan is een aantal componenten kopen en stapgewijs uit te breiden. Om het gestructureerd aan te pakken heb ik een plaatje gemaakt hoe ik uiteindelijk mijn situatie voor mij zie.

Een slim huis dat op verschillende wijzes aangestuurd kan worden. Zowel spraak, als via een mobiel, als 'ouderwets' met knopjes. Het idee is dat ik met deze set-up later meer devices kan koppelen. Zodoende dat deze setup robuut en future proof is. Ook wil ik in sommige gevallen domme lampen kunnen gebruiken (zoals een hangende tafel lamp).

De voice controls zal voorlopig via Alexa gaan. Voor later, heb ik Snips.ai gevonden. Dit lijkt veelbelovend omdat voice commands dan niet via de cloud hoeven en daarmee ook sneller is.

Mijn vragen zijn:
- Is deze setup logisch, mogelijk, mist er iets, kan er iets beter?
- Welke componenten zou ik kunnen kiezen om een eerste " test" setup te maken. In de rode blokken heb ik een goedkoop, mogelijk product voorgesteld om de setup te gaan bouwen en te testen. Hierom kies ik juist producten die niet van 1 leverancier zijn. De oplossing moet immers robuust en flexibel zijn.

Paar puntjes ter verklaring:
- Raspberry Pie met Zigbee en Z-wave module zodat ik Home Assistant en evt Snips kan draaien. Enige andere hub die ik hier geschikt voor vind is de Wink Hub 2, maar die wordt niet meer geleverd. En weet niet of daar Home Assistant en Snips op kan draaien (iig niet hoe dat moet).
- In het geval domme lampen lijkt me een slimme switch praktisch. Die onderbreekt de spanning naar de lamp zoals een normale schakelaar.
- In het geval van slimme lampen wil ik natuurlijk niet dat de spanning wordt onderbroken. Daarom voldoet een fysieke schakelaar aan de muur die als afstandbediening de slimme lamp bestuurt. De slimme lamp kan dan de status aan de hub door communiceren. Het liefst wil je uiteindelijk deze afstandbedienings schakelaar ipv de bestaande schakelaar komt. Anders heb krijg je dit:
http://i65.tinypic.com/15ezqsz.png
- Ik wil graag dat via de hub de status van alle apparaten bekend is. In het geval van domme lampen zal dat natuurlijk de slimme schakelaar zijn.

Met dit in gedachte zou de initiele setup ongeveer iets meer dan 300 euro kosten. Duur, maar acceptabel. Ik wil in aanzienlijke tijd een huis kopen en daar het in 1x goed doen.

http://i64.tinypic.com/tag7th.jpg
*Excuses voor het aantal typos in het plaatje, heb het vrij snel gemaakt.

[Voor 3% gewijzigd door DoodVuurtje op 15-11-2018 14:56]

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:27

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Persoonlijk zou ik HASS niet zelf het zigbee netwerk aan laten sturen, maar gewoon de Hue bridge gebruiken. ie kun je vervolgens wel weer aan HASS hangen. Scheelt je €45 voro een zigbee stick (en een bridge heb je al snel wanneer je een starterset haalt die ihgv een aanbieding al goedkoper is dan de lampen en switch los) zonder dat je op functionaliteit inboet. Sterker nog, Je kunt, naast wat je nu zou kunnen, ook nog alle philips features gebruiken en je lampen kunnen geupdate worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DoodVuurtje
Dat klinkt als een goed idee. Ik begreep dat de zigbee stick niet altijd even goed werkte, de Z-wave daarentegen wel.

Goede tip, thanks!

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:08
Deconz (raspbee/conbee) al overwogen voor ZigBee? Deze ondersteunt bijna alle Zigbee devices. Hue, Tradfri, Xiaomi, Trust, Bosch, ubisys etc...

• DoodVuurtje
sweebee schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:12:
Deconz (raspbee/conbee) al overwogen voor ZigBee? Deze ondersteunt bijna alle Zigbee devices. Hue, Tradfri, Xiaomi, Trust, Bosch, ubisys etc...
Nee is mij nog onbekend! Ik vind er ook weinig over op het internet. Is dit een hardware stick voor in de Raspberry Pie? En deze is dus meer compatible met meerdere type lampen dan de Philips Hue Bridge?

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:08
Ja, ik heb zelf de gpio versie (raspee). Je draait dan op de Raspberry software hiervoor. Bevalt mij zeer goed. Ook de ondersteuning op github is goed. De software kan zelf ook een hue bridge emuleren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True