Toon posts:

Cadeau voor een startende Raspberry PI'er

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sjansmaa
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-05 18:57
Mijn vraag:
Mijn broertje is binnenkort jarig en ik wil voor hem een Raspberry PI kopen. Ik heb er 0 verstand van dus ik weet niet wat ik moet kopen. Hij heeft nog niets gerelateerds en begint dus vanaf nul. Wat moet ik kopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zie verschillende modellen (3, 3B) en starterkits. Dat laatste klinkt alsof ik dat moet hebben, maar ik neem het liefst geen risico.

Alvast bedankt Tweakers!

Vriendelijke groeten,
Sjansma

"Leadership is not a position, it is a choice"

Beste antwoord (via Sjansmaa op 15-11-2018 17:08)

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 01:17
De 3B+ is de laatste nieuwe, als je daar een starterkit van neemt zit je wel goed.

Dus adapter, SD kaart, behuizing en de Pi zelf. Dan kan hij zelf gaan bepalen wat hij ermee wil gaan doen.

edit: @Room42 Fixed that ;)

[Voor 9% gewijzigd door PVG555 op 15-11-2018 15:31]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 01:17
De 3B+ is de laatste nieuwe, als je daar een starterkit van neemt zit je wel goed.

Dus adapter, SD kaart, behuizing en de Pi zelf. Dan kan hij zelf gaan bepalen wat hij ermee wil gaan doen.

edit: @Room42 Fixed that ;)

[Voor 9% gewijzigd door PVG555 op 15-11-2018 15:31]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@PVG555 De 3B is de vorige, de nieuwste is de 3B+.

edit:
@Arunia Ook voor jou, er is geen 'normale' 3. Alleen de 3B en sinds 2018 ook de 3B+ :P
edit:
Ahh, @Arunia , een ninja-edit. Well played d:)b

[Voor 69% gewijzigd door Room42 op 15-11-2018 15:35]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
In principe is die 3B+ wel een goede keuze.
Alhoewel die meer zal verbruiken dan de normale 3B, maar voor thuis gebruik is dat niet echt een probleem.
Een use case waar ik het voor gebruik is een mini stream server voor in de auto. Dan is dat wat hogere verbruik wel vervelend.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
wellicht nog een bijpassend tijdschrift of boek erbij ?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij een starterset zit de behuizing en een adapter van 2.5A (of meer). Die zijn beide fijn noodzakelijk: zonder behuizing is het toch wat minder "af" en loop je het risico de boel kort te sluiten aan de onderkant. De adapter is ook fijn, want hoeveel 2.5A-adapters heb je toevallig liggen... Overigens geeft mijn Pi met 2.5A regelmatig een undervoltage-melding (nog geen concrete problemen), dus als het wat ruimer kan, is dat ook nog eens mooi.

Als er nog budget over is: een usb-stick (USB2) erbij om vanaf te booten, omdat SD-kaartjes niet voor heftig gebruik bedoeld zijn :) Toen ik mij lang geleden inlas, werd volgens mij een SanDisk cruzer aangeraden.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat is het budget ? Een raspberry pi alleen is leuk, maar om er iets leuks mee te maken bestaan er allerlei kits, bijv. om een robotje of voertuig mee te maken, of een retropi arcade kastje, of sensoren voor domotica, IoT dingen. Er is zoveel mogelijk maar de kosten kunnen varieren van ca 60 euro voor een kale beginnerskit, tot enkele honderden euro's voor een complete (mini)arcadekast

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sjansmaa
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-05 18:57
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:57:
Wat is het budget ? Een raspberry pi alleen is leuk, maar om er iets leuks mee te maken bestaan er allerlei kits, bijv. om een robotje of voertuig mee te maken, of een retropi arcade kastje, of sensoren voor domotica, IoT dingen. Er is zoveel mogelijk maar de kosten kunnen varieren van ca 60 euro voor een kale beginnerskit, tot enkele honderden euro's voor een complete (mini)arcadekast
Het idee is om hem zelf te laten bepalen wat hij er mee wil. Ik geef hem de starterset. Maar ik zal hem zeker wijzen op de mogelijkheden die jij hier noemt!

"Leadership is not a position, it is a choice"

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 10:51
Misschien een abonnement op de magpi? https://www.magpi.nl/

Deze komt volgens mij met een "gratis" raspberry pi zero (kleine broertje pi) erbij
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee