Toon posts:

PC geeft wel beeld op HDMI, maar niet op VGA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 09:57
Mijn vraag
Ik heb voor mijn schoonmoeder een pc'tje in elkaar gezet. Opzich prima ding en werkt uitstekend. Thuis Windows e.d. erop gezet en alles werkt heerlijk. Zet hem bij schoonmoeders neer en geen beeld.

Relevant hiervoor is dat ik thuis een DVI > HDMI blokje om het aan te sluiten om mijn eigen scherm. Werkte prima. Eenmaal daar via een ander blokje DVI naar VGA geprobeerd. Bleek dat mijn blokje aan de DVI kant een 24+4+1 is, terwijl de aansluiting 24+1 is.

Zoiets besteld en geplaatst:

Weer geen beeld. Ga er dit weekend ergens nog even langs om nogmaals met eigen scherm te proberen, maar ze heeft alleen een VGA aansluiting op haar scherm (dom van mij dat ik bij het moederbord daar niet aan gedacht heb, maar ok. Blokjes waren nooit een probleem).

Weet nu alleen niet wat ik moet doen. Zomaar een videokaart erin drukken of een ander scherm is niet helemaal de bedoeling, want ik probeer er niet meer kosten op de pleuren. Vind het supervreemd en irritant dat het niet werkt. Iemand een idee wat hier mis gaat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASRock A320M-DGS - Moederbord
AMD Ryzen 3 2200G - Processor
Ballistix Tactical - DDR4
CORSAIR VS Series VS350 - Voeding (intern)
Crucial BX500 240 GB - Solid state drive
Cooler Master MasterBox E500L

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04 15:37
Gokje. Het is puur een connector, geen converter. Verschil tussen digitaal en analoog signaal. Zoals ook in de recensie staat van bol.com waar je het plaatje vandaan hebt ;)

[Voor 29% gewijzigd door Nat-Water op 15-11-2018 12:33]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
De uitgang op het moederbord is DVI-D, digitaal dus en de monitor heeft een analoge VGA ingang. Dat gaat zonder actieve adapter niet werken.
Wat je zegt idd. Geen slimme koop dat moederbord met enkel DVI-D terwijl de monitor VGA is. Er zijn voor een kleine meerprijs zat moederborden met zowel VGA, als DVI-D als HDMI.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan eventueel kijken voor USB naar VGA (D-SUB) adapters, geen idee wat prijzen daarvan doen.
Omdat het moederbord een DVI aansluiting heeft en de monitor een VGA (D-SUB) input heeft, zul je met een actieve adapter moeten gaan werken, die kunnen echter vrij prijzig zijn.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-03 20:51

TommieW

Numa numa.

CH4OS schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:43:
Je kan eventueel kijken voor USB naar VGA (D-SUB) adapters, geen idee wat prijzen daarvan doen.
Omdat het moederbord een DVI aansluiting heeft en de monitor een VGA (D-SUB) input heeft, zul je met een actieve adapter moeten gaan werken, die kunnen echter vrij prijzig zijn.
Valt wel mee, zo'n adaptertje van HDMI naar VGA kost op AliExpress 2 euro.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
In plaats van 5-25€ aan verloopjes etc te proberen kun je bij de meeste kringloopwinkels/marktplaats/tweakers V&A al wel een scherm met digitale ingang oppikken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TommieW schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:49:
Valt wel mee, zo'n adaptertje van HDMI naar VGA kost op AliExpress 2 euro.
Gaat nooit werken., omdat het signaal totaal omgezet moet worden van een digitaal naar een analoog signaal, dat kan niet zonder een actieve adapter te gebruiken. Daarnaast heeft de TS daar niets aan, want die heeft een DVI-aansluiting op het moederbord, geen HDMI.

Ja, ik weet dat het beeldsignaal hetzelfde is van DVI en HDMI, maar in dit geval is er echt een DVI aansluiting op het moederbord, geen HDMI.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2018 12:55]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-03 20:51

TommieW

Numa numa.

CH4OS schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:54:
[...]
Gaat nooit werken., omdat het signaal totaal omgezet moet worden van een digitaal naar een analoog signaal, dat kan niet zonder een actieve adapter te gebruiken. Daarnaast heeft de TS daar niets aan, want die heeft een DVI-aansluiting op het moederbord, geen HDMI.

Ja, ik weet dat het beeldsignaal hetzelfde is van DVI en HDMI, maar in dit geval is er echt een DVI aansluiting op het moederbord, geen HDMI.
Niet? Zoiets werkt anders heel prima hoor. Is gewoon een actieve converter. (En die zijn er ook voor DVI-D, mocht je geen HDMI aansluiting hebben,) Ik heb meerdere van dat soort dingen, van mini-displaypoort tot HDMI.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TommieW schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:00:
[...]

Niet? Zoiets werkt anders heel prima hoor. Is gewoon een actieve converter. (En die zijn er ook voor DVI-D, mocht je geen HDMI aansluiting hebben,) Ik heb meerdere van dat soort dingen, van mini-displaypoort tot HDMI.
Ja, dan zeg je toch hetzelfde als ik? :? Alleen gaat het in dit geval om DVI naar VGA. Actieve converters voor €2,- heb ik nog nooit gezien. Meesten die ik tegenkom (ook bij Alie trouwens) die DVI naar VGA doen, zijn variërend van €25,- tot €250,-.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:28
https://www.bol.com/nl/p/...BEgJ99_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Dit zou gewoon moeten werken.

DVI D (dus de digitale variant)is niet echt veel anders als HDMI zonder geluid.
Het is gewoon een digitaal signaal.

We gebruiken dit soort verloop kabeltjes ,van HDMI naar VGA dan en dat werkt perfect

[Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2018 13:14]

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 09:57
freaky35 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:11:
https://www.bol.com/nl/p/...BEgJ99_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Dit zou gewoon moeten werken.

DVI D (dus de digitale variant)is niet echt veel anders als HDMI zonder geluid.
Het is gewoon een digitaal signaal.

We gebruiken dit soort verloop kabeltjes ,van HDMI naar VGA dan en dat werkt perfect
Dank voor iedereens reactie. Samenvattend lijkt het erop dat ik een echte adapter in plaats van een converter moet gebruiken. Wist ik niet, weer wat geleerd :-)

Dan ga ik deze terugsturen en een adapter zoals in de quote bestellen. Kost maar paar euro meer gelukkig en dan zal ik in ieder geval blij moeten worden.

Dank voor jullie input tot zover!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee