• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 08:47

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Ik heb een bijzondere vraag m.b.t. omwisselen van niet privé naar wel privé rijden zakelijke auto.

Ik had een auto van de zaak, puur alleen zakelijke kilometers.
Alleen ga ik straks in dienst bij een ander bedrijf en daar ga ik een auto krijgen voor ook privé.

Hoe moet ik dit met de belastingdienst regelen?
Want de belasting telefoon is niet te bereiken, en online kom ik er ook niet uit.
De een zegt dat het niet mogelijk is in een kalenderjaar wisselen en de ander zegt dat het wel mogelijk is.

Kan iemand mij voorzien van goede info omtrent dit probleem stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 12:22
Je geeft bij de loonadministratie van je nieuwe baan aan dat je de leaseauto ook privé wilt rijden, zij houden hier rekening mee en zorgen ervoor dat de bijtelling wordt verrekend met je salaris.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
TrekDr0p schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:09:
Ik heb een bijzondere vraag m.b.t. omwisselen van niet privé naar wel privé rijden zakelijke auto.

Ik had een auto van de zaak, puur alleen zakelijke kilometers.
Alleen ga ik straks in dienst bij een ander bedrijf en daar ga ik een auto krijgen voor ook privé.

Hoe moet ik dit met de belastingdienst regelen?
Want de belasting telefoon is niet te bereiken, en online kom ik er ook niet uit.
De een zegt dat het niet mogelijk is in een kalenderjaar wisselen en de ander zegt dat het wel mogelijk is.

Kan iemand mij voorzien van goede info omtrent dit probleem stuk.
Maandje niet prive rijden in de nieuwe auto en dan vanaf 1 januari je verklaring geen prive gebruik intrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53

Wok

Dakloos...

KoningsGap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:33:
Je geeft bij de loonadministratie van je nieuwe baan aan dat je de leaseauto ook privé wilt rijden, zij houden hier rekening mee en zorgen ervoor dat de bijtelling wordt verrekend met je salaris.
Dat is de eerste stap inderdaad. Echter, TS moet in zijn huidige kilometeradministratie kunnen aantonen dat hij naar rato minder dan 500km privekilometers heeft gemaakt als hij vóór 1 januari a.s. bij zijn nieuwe werkgever begint.

Stel dat TS op 1 december a.s. bij zijn nieuwe werkgever begint en in zijn huidige administratie staan 480 privékilometers geschreven, dan loopt TS alsnog het risico op een naheffing van de Belastingdienst! 480 is weliswaar minder dan 500, maar naar rato berekend over een heel kalenderjaar ((480/11)*12 = 524), komt-ie bóven die grens en dan mag TS dus alsnog over heel 2018 de belasting over de bijtelling aftikken, evt. aangevuld met een boeteheffing.
toolkist schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:37:
[...]

Maandje niet prive rijden in de nieuwe auto en dan vanaf 1 januari je verklaring geen prive gebruik intrekken.
Dat is ook een optie :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
KoningsGap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:33:
Ja dat is al aangegeven, ik ga ook vanaf 1 december bijtelling betalen.
toolkist schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:37:
[...]

Maar dan wel de administratie op het nieuwe kenteken zetten toch?
Want heb nu een registratie van de oude auto.

En die bijtelling die ik nu betaal kan ik die dan weer terug krijgen via de belasting? Of moet ik dat aan de loonadministratie meegeven dat ik december geen bijtelling wil?
Wok schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:39:
[...]

Dat is de eerste stap inderdaad. Echter, TS moet in zijn huidige kilometeradministratie kunnen aantonen dat hij naar rato minder dan 500km privekilometers heeft gemaakt als hij vóór 1 januari a.s. bij zijn nieuwe werkgever begint.

Stel dat TS op 1 december a.s. bij zijn nieuwe werkgever begint en in zijn huidige administratie staan 480 privékilometers geschreven, dan loopt TS alsnog het risico op een naheffing van de Belastingdienst! 480 is weliswaar minder dan 500, maar naar rato berekend over een heel kalenderjaar ((480/11)*12 = 524), komt-ie bóven die grens en dan mag TS dus alsnog over heel 2018 de belasting over de bijtelling aftikken, evt. aangevuld met een boeteheffing.

[...]

Dat is ook een optie :)
toon volledige bericht
Ik heb misschien maar 250km(Efteling) privé gereden met de auto, dus dat moet geen probleem zijn gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
Binnen 1 baan kun je in ieder geval niet tijdens het kalenderjaar wisselen van kilometerregistratie naar bijtelling: https://www.bloemendaalru...-bijtelling-privegebruik/

Bij een nieuwe werkgever kan het wel: https://www.trackjackeuro...ijk-bij-nieuwe-werkgever/

Verschil:
* bijtelling gaat over de periode waarin de werkgever een auto van de zaak ter beschikking stelde
* in het geval van 1 werkgever is dat het hele jaar (ook als het 2 of meer auto's betreft)
* in het geval van 2 werkgevers zijn het twee aparte perioden.

(verklaring: bijtelling auto v/d/ zaak is onderdeel van de loonheffing. die is apart per werkgever)

Het gebruik van de uitzondering (rittenregistratie <500 km per annum) kan worden toegepast in de loonbelasting van 1 van de werkgevers en niet bij de ander.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 15-11-2018 13:51 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:34:
Binnen 1 baan kun je in ieder geval niet tijdens het kalenderjaar wisselen van kilometerregistratie naar bijtelling: https://www.bloemendaalru...-bijtelling-privegebruik/

Bij een nieuwe werkgever kan het wel: https://www.trackjackeuro...ijk-bij-nieuwe-werkgever/

Verschil:
* bijtelling gaat over de periode waarin de werkgever een auto van de zaak ter beschikking stelde
* in het geval van 1 werkgever is dat het hele jaar (ook als het 2 of meer auto's betreft)
* in het geval van 2 werkgevers zijn het twee aparte perioden.

Het gebruik van de uitzondering (rittenregistratie <500 km per annum) kan worden toegepast in de loonbelasting van 1 van de werkgevers en niet bij de ander.
Dus met andere woorden ik moet verklaring geen privé intrekken zodra mijn contract ingaat en dan mijn administratie bewaren mocht er om gevraagd worden?
En kan ik bij wijze van gewoon 1000km privé rijden in december?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die verklaring heeft alleen betrekking op de leaseauto van werkgever 1, waar de periode 1-1-2018 t/m 30-11-2018 bedraagt. Die moet je afaik niet intrekken. Want dan gaat de Belastingdienst bijtelling toepassen over de betreffende periode (periode: belastingjaar 2018, dat is (terugwerkend) vanaf 1-1-2018 en eindigend met het einde dienstverband op 30-11-2018).

Bij werkgever 2 ontstaat een nieuwe situatie, waarvoor desgewenst een nieuwe verklaring geen privegebruik kan worden ingediend.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Dus met andere woorden ik moet niks doen :+
Gewoon doorgaan met mijn leven alsof er niks gebeurt is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Kennelijk moet je wel een formulier invullen, maar dan bij de opmerkingen aangeven dat het een nieuwe werkgever betreft.

Zie de onderste post in: https://www.vzr.nl/forum/...nieuwe-werkgever-mogelijk

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:53:
Kennelijk moet je wel een formulier invullen, maar dan bij de opmerkingen aangeven dat het een nieuwe werkgever betreft.

Zie de onderste post in: https://www.vzr.nl/forum/...nieuwe-werkgever-mogelijk
Eindelijk na bijna 1,5 uur aan de telefoon :) een antwoord :)

https://www.belastingdien...ivegebruik_auto_intrekken

En dan als optie geven:
U hebt geen (bestel)auto meer tot uw beschikking.

Bedankt voor het meedenken en helpen zoeken _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door TrekDr0p op 15-11-2018 15:39 ]

Pagina: 1